Projeksiyon

Otobüs2 Aylık Büyüme Yüzde 23Şehirlerarası otobüs satışlarında geçen yıl ortalamanın üzerine çıkıldı. Pazar bin 300 adet olarak gerçekleşti. Özellikle Aralık 2005’te son 8 yılın en yüksek aylık paz...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Projeksiyon

Otobüs
2 Aylık Büyüme Yüzde 23

Şehirlerarası otobüs satışlarında geçen yıl ortalamanın üzerine çıkıldı. Pazar bin 300 adet olarak gerçekleşti. Özellikle Aralık 2005’te son 8 yılın en yüksek aylık pazarı olan 180 adede ulaşıldı. 2005 yılını Mercedes-Benz Türk yüzde 60 oranıyla en büyük pazar payı ile tamamladı. Toplam yurtiçi otobüs pazarı ise yüzde 12 artışla bin 796 adet olarak gerçekleşti.hed

Geçen yıl sektörü olumsuz etkileyen gelişmeler de oldu. Bunlardan biri şehirlerarası yolcu taşımacılığının demiryolu ve hava taşımacılığı lehinde devlet tarafından desteklenmesi oldu. talepler bu iki alana kaydı. Euro kurlarının paralel seyri sebebi ile artarak baskısını hissettiren kur makası da ürünlerini Euro ile satan otobüs üreticileri için baskı oluşturdu.

Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) verilerine göre, 2006’nın ilk 2 ayında da yurtiçi otobüs satışları yüzde 23 arttı. Otobüs işletmecilerinin yaklaşan sezon için yatırım hazırlıkları sonucunda her yıl olduğu gibi ilkbahar aylarında otobüs satışlarında canlanma yaşanması bekleniyor.

Pazarla ilgili değerlendirmelerde bulunan Mercedes-Benz Türk yetkilileri, canlılığın devam etmesini bekliyorlar. Yetkililer, ekonomideki olumlu havanın devamı koşuluyla, bu yıl toplam şehirlerarası otobüs pazarının bin 200 adet olarak gerçekleşeceğini öngörüyorlar. Mercedes-Benz Türk ise 2006 yılında üretmeyi planladığı yaklaşık 2 bin 300 adet şehirlerarası ve şehir içi otobüsün bin 300 adedini yurtdışı pazarlara ihraç etmeyi hedefliyor.

Otobüs işletmelerinin yapacağı sezon yatırımları, satışların yüzde 55-60’lık kısmının ilk 6 ayda gerçekleşmesini sağlayacak. Karayolu taşımacılığı hakkındaki kanun ve yönetmeliğin uygulanması, ekonomi ve yakıt fiyatları gibi dış faktörlerin otobüs taşımacılığı sektörünü etkilemesi bekleniyor.

Meşrubat
Tüketimde Artış Sürecek
Alkolsüz içecek pazarı, ekonomideki olumlu gelişmelerden etkilendi. Alım gücündeki artış pazarın büyümesini sağladı. Toplam tüketim 25 milyar litreye yükseldi. Sektör, perakende ve yerinde tüketim kanalları toplamında yüzde 5, perakendede ise yüzde 10 oranında büyüdü. En fazla satış, yaz ayları ile Ramazan döneminde gerçekleşti. Coca-Cola Türkiye yetkilileri pazarla ilgili şu değerlendirmelerde bulunuyor:

hed“Su kategorisi sektörün büyümesine yüzde 50 oranında katkı sağladı. Su kategorisinin ardından gazlı içecek kategorisi yüzde 18 büyüyerek 2,6 milyar litre oldu. Meyve suyu-nektar kategorisi ise yüzde 5 oranında büyümeyle 300 milyon litre oldu. Alım gücünün artması ile birlikte meyveli içeceklerin küçüldüğünü, buna karşılık meyve oranı yüksek nektar ve meyve sularının büyüdüğünü gözlemledik.

Bunun yanı sıra, buzlu kahve kategorisinin de hızla büyüdüğünü ve bu tip yeni kategorilerde büyük bir potansiyel olduğunu gördük. Biz de, Coca-Cola Türkiye olarak, tüketici talepleri doğrultusunda piyasaya yenilikler sunarak sektörün büyümesine yüzde 19 katkı sağladık. Buzlu kahve kategorisinde ilk defa yaygın olarak tüketicilere ulaşacak bir ürünü, Nescafe Xpress’i piyasaya sürdük. Bunun yanı sıra Cappy domates, Cappy elma ve Schweppes kavun tatlarını üreterek, farklı damak tatlarına hitap etmeyi amaçladık.”

Geçen yılın en önemli gelişmelerinden biri de marka sayısındaki artış idi. 12 farklı kategoride, 40 yeni marka, sektöre büyük canlılık getirdi. Ekonomideki büyüme yiyecek-içecek sektöründe tüketici harcamalarının da artmasına neden oldu. ACNielsen’e göre, alkolsüz içecek sektöründeki büyümeye paralel olarak yiyecek-içecek sektöründeki harcamalar yüzde 26 oranında arttı. Alkolsüz içecek sektörü 2006 yılına da iyi başladı. Yine ACNielsen rakamlarına göre, Ocak ayında perakende sektöründe yüzde 16’lık bir büyüme yaşandı. Bu yıl gazlı içecek, meyve suyu, su, buzlu çay gibi birçok kategorideki büyümenin devam edeceğini düşünülüyor.


Makarna
Makarnacılar İhracat Atağında

Makarna sektörü son yıllarda ihracat atılımında. Dünyanın hemen her ülkesine ihracat yapan sektör, geçen yıl Amerika pazarında ilerleme kaydetti. 5 kıtaya ihracat yapan sektörün en büyük pazarı Asya. 2005 yılında toplam 164 bin tonluk ihracat rakamına ulaşan makarnacılar Asya’ya yaklaşık 81 bin tonluk ürün ihraç etti. Afrika ise sektör için ikinci büyük pazarı konumuna geldi. Geçen yılki ihracatın 56 bin tonu Afrika’ya ihraç edildi. 2000 yılında 67 olan ihracat yapılan ülke sayısı 2005’te 112’ye yükseldi. Geçen yıl ihracat yapılan ilk 5 ülke BAE, Irak, Cibuti, İsrail ve Azerbaycan olarak gerçekleşti.hed

Türkiye Makarna Sanayicileri Derneği (TMSD) verilerine göre, geçen yıl özellikle Afrika ve Asya ülkelerine yapılan ihracatta artış yaşandı. Ayrıca, Amerika kıtasında Haiti'de ilerleme kaydedildi. Geçen yıl iç pazarda da gelişmeler oldu. Derneğin yaptığı tanıtım çalışmaları kişi başı 5,4 kilogram olan tüketimin, 5,6 kilograma yükselmesine katkı sağladı.

2005 yılında Türkiye’de toplam 566 bin makarna üretildi. Toplam tüketim rakamı ise 403 bin ton olarak kaydedildi. Böylece 2004 yılına göre üretim yüzde 11, tüketim ise yüzde 5 oranında artış göstermiş oldu.

TMSD’nin hedefi, önümüzdeki dönemde ihracat ve yurt içi tüketimi artırmak. Yılın ilk yarısında ihracatın 100 bin tona, kişi başı iç tüketimin 5,7-5.8 kilograma çıkarılması hedefleniyor. Yıl sonu için planlar ise yine ihracat konusunda odaklanıyor. 2006’nın sonu için beklenen ihracat rakamı 200 bin ton. Asya'da ve özellikle Afrika'da pazarın genişleyeceği düşünülüyor. Avrupa Birliği tarafında da beklentiler söz konusu. AB'nin uyguladığı değer kotasının kalkması en büyük beklenti. Kota kalkarsa AB'ye ihracatın artacağı tahmin ediliyor.

Turizm
Yıl Sonu İçin  Beklentiler Olumlu

hed2006’nın ilk aylarında uzun bayram tatili, havaların soğuk olması ve kuş gribi gibi nedenlerle istenen rakamlara ulaşamayan sektör, yıl sonu için büyüme tahminleri yapıyor. Turistik Otelciler, İşletmeciler ve Yatırımcılar Birliği (TUROB) Başkanı Timur Bayındır, Türk turizminin büyümeye devam edeceğini söylüyor. Turizm sektörünün son yıllarda ortalama yüzde 15 ile 20 büyüdüğünü ifade eden Bayındır, sektörün önündeki engeller ile turizmcinin sırtındaki yükün hafifletilmesiyle, büyüme trendinin gelecek yıllarda da devam edeceğini belirtiyor

Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın 2006 yılında 111 uluslararası turizm fuarına katılacağını anlatan Bayındır, tanıtıma verilen önemin meyvelerinin alındığını söylüyor. Türkiye’nin, Akdeniz Çanağı içerisinde Fransa, İspanya ve İtalya’dan sonra 4’ncü sırada geldiğini kaydeden Bayındır, turizmde gelecek hedeflerine ulaşmada kongre, sağlık, golf, doğa, kültür gibi turizmde çeşitliliğin artırılmasının önemli olduğunu vurguluyor. AB ile müzakerelere başlamasıyla Avrupa’dan gelen turist sayısında artış gözleneceğini de anlatan Bayındır, gerek AB süreci gerekse gerçekleşen başarılı zirveler ile İstanbul ve Türkiye’nin sürekli dünya gündeminde kaldığını ve paralelinde turist sayısında artışın yaşanacağını söylüyor.

Son dönemlerde, yerli ve yabancı yatırımcıların, gözde alanlarından olan sektörde yatırım atağı da sürüyor. Bayındır, Antalya Bölgesi’ne yaklaşık 40 bin yeni yatak gelirken, İstanbul’da da 75 otel projesinin gündemde olduğunu dile getiriyor.

Son yıllarda İstanbul turizmi de yükseliş trendinde. Geçen yıl yüzde 39 artış ile 4,5 milyon turist ağırlayan İstanbul’un, 2006 yılında 6 milyon turist sayısına ulaşması bekleniyor.

2005’te 21 milyon 122 bin 798 turisti ağırlayarak, 18 milyar dolara yakın döviz girdisi sağlayan turizm sektörü, bu yılın sonunda 24 milyon turist ile 20 milyar dolara yakın döviz girdisine ulaşmayı planlıyor.

Akaryakıt
Tüketimdeki Düşüş Sürüyor

Akaryakıt sektörü tüketim düşüşünden olumsuz etkileniyor. 2005 yılında toplam akaryakıt tüketimi bir önceki yıla göre yüzde 3 oranında azalarak 17,5 milyon tona geriledi. Toplam benzin tüketimi ise bir önceki yıla göre yüzde 7,4 oranında gerileyerek 3 milyon 474 bin metreküp olarak gerçekleşti. Kurşunsuz benzin tüketimi ise yüzde 4,6 oranında arttı. Süper benzin tüketimi ise yüzde 39,8 oranında daraldı. Toplam motorin tüketimi 2004 yılına göre yüzde 1,9 gibi düşük bir oranda artarak 12 milyon 908 bin metreküpe ulaştı.

LPG tüketimi de geçen yıl azaldı. Azalma oranı yüzde 1,8 seviyesinde gerçekleşirken, toplam tüketim 3,7 milyon ton oldu. 2004 yılında 501 bin ton olan otomotiv ve endüstriyel yağlama ürünleri pazarının ise yaklaşık yüzde 5-6 büyüdüğü tahmin ediliyor.hed

Akaryakıt pazarının oluşturduğu toplam büyüklük ise 29,7 milyar YTL’den 37,4 milyar YTL’ye ulaştı. LPG pazarı ile birlikte toplam büyüklük 44,2 milyar YTL olarak hesaplanıyor. Toplam akaryakıt tüketiminin azalmasına rağmen görünen bu artış 1 Ocak 2005 tarihinde sabitlenen akaryakıt ürünlerindeki ÖTV miktarının 2004 yılı ÖTV ortalamasına göre daha yüksek olmasından ve 2005 yılında yüksek seyreden petrol fiyatlarından kaynaklanıyor.

2005 yılında akaryakıt ve LPG sektöründeki gelişmelerden farklı olarak havacılık pazarı olumlu bir tablo çizerek 2004 yılına göre yüzde 13 oranında büyüdü. Toplam havacılık akaryakıt satışları 2,3 milyon metreküpe ulaştı.

Bu yıl sektördeki resmi büyümenin genel ekonomik büyüme ve otomotiv sektöründeki gelişmeler ile orantılı olması bekleniyor. Bu beklenti özellikle kaçak akaryakıt ve akaryakıt sektörüne kayıt dışı girişler konularındaki denetim ve kontrollerin etkinliği ile sağlanacak.

Yalıtım
Toki Projeleri  Hız Verdi

Yalıtım sektörü, son yıllarda istikrarlı bir şekilde sürdürdüğü büyümesine 2005 yılında da devam etti. 2005 yılında, su yalıtımı hariç, 4,6 milyon metreküplük büyüklüğe ulaşan yalıtım sektörü, bir önceki yıla göre yüzde 31’lik bir büyüme kaydetti.

Sektör bu yıla da hızlı bir giriş yaptı. Yılın iyi başlamasının en önemli nedenlerinden biri TOKİ projeleri. TOKİ konutlarındaki hızlı ilerleme ve mevcut binalardaki yalıtım talebinde meydana gelen artışların etkisiyle 2006 yılı sektör açısından olumlu başladı.

hedYalıtım sektörünü orta ve uzun vadede etkileyecek unsurların başında; mevcut binaların yalıtım alışkanlığı, doğalgazın yaygınlaşması, enerji maliyetleri, deprem korkusu ve bilinç artışı geliyor. Gerek özel, gerekse kamu sektöründe gerçekleştirilecek yatırımlar ile TS 825-Binalarda Isı Yalıtım Standardı’nın mevcut binalara uyarlanması başta olmak üzere standart ve yönetmeliklerde yapılacak düzenlemeler ve bunların uygulanmasının sağlanması da yalıtım sektörünün artan bir ivme ile büyümesini sağlayacak unsurları oluşturuyor.

İnşaat sektörünün canlılığının süreceği yılın ilk ve ikinci yarısında, tüm yalıtım sektöründe planlanan bütçelerin gerçekleştirileceği tahmin ediliyor. İzocam yetkilileri tarafından yapılan değerlendirmeler bu yıl için de büyüme oranlarının yüksek olacağının işaretlerini veriyor. Yetkililer, “2005 yılının ilk 6 ayında yüzde 24’lük bir büyüme sağlayan İzocam, 2006 yılında da büyümesini sürdürmeyi ve 200 milyon YTL ciroya ulaşmayı hedefliyor. Bu hedef ciro içinde ihracat tutarımız 34,1 milyon dolar olacak” açıklamasını yapıyor.

Bu yılın sonu içinde geçen yılki kadar olmasa da pazarın büyüyeceği düşünülüyor. Yalıtım sektörünün 2006 yılında, su yalıtımı hariç, 5,5 milyon metreküplük büyüklüğe ulaşması bekleniyor. Bu da en az yüzde 19’luk büyüke sağlanacağı anlamına geliyor.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz