"Projeksiyon"

Çimento 2007’de Yüzde 8  Büyüyecek 2006 yılının başından itibaren, özellikle bankaların konut kredilerine uyguladıkları faizlerdeki düşüşe paralel olarak inşaat sektöründe yaşanan canlılık, ...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Projeksiyon

Çimento

2007’de Yüzde 8  Büyüyecek
2006 yılının başından itibaren, özellikle bankaların konut kredilerine uyguladıkları faizlerdeki düşüşe paralel olarak inşaat sektöründe yaşanan canlılık, çimento sektörünü de olumlu etkiledi. 2006 yılı, üretim ve iç satış rakamlarında çimento sektöründe rekorların kırıldığı bir yıl oldu. Üretim miktarı yaklaşık olarak yüzde 11 artarken, ihracatın yüzde 27 oranında azalmasıyla birlikte, iç piyasada tüketim yüzde 19 artış gösterdi. İç pazarda beklentilerin üzerinde gelişen talep fazlasının karşılanabilmesi için hem üretim artırıldı, hem de ihracat 2 milyon ton azaltıldı. Türkiye Çimento Müstahsilleri Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Adnan İğnebekçili, sektöre dair şu değerlendirmeleri yapıyor: “2005 yılında gerçekleşen yüzde 15’lik pazar büyümesinin ardından 2006 yılında da yüzde 22’lik bir büyüme hızı yakalanarak iç tüketim 43,3 milyon ton seviyesini aştı. Kişi başına çimento tüketimi ise 600 kilograma ulaşarak gelişmiş ekonomilerin tüketim seviyelerine yaklaştı. 2007 yılında kamu altyapı yatırımlarının bütçeden önemli bir pay almadığı görülüyor. Bugün sadece konut sektöründeki patlama ile büyümesini sürdüren inşaat sektörünün sürdürülebilir bir büyüme yakalaması konut dışı bina ve altyapı yatırımlarının ivme kazanması ile mümkün olacaktır. Bu gelişmeler doğrultusunda çimento üretiminin 2007 yılında yüzde 8 artacağını tahmin ediyoruz.”

2006 yılında canlanan inşaat sektörü ile birlikte iç pazarda beklenenin üzerinde bir taleple karşılaşan çimento sektörü yüzde 22 gibi rekor bir büyüme rakamına ulaştı. 2007 yılında ise bu büyümenin yüzde 8 düzeyinde kalacağı tahmin ediliyor.

Salça

Üretimde Yüzde 27 Artış Bekleniyor
Salça sektörünü de kapsayan tarıma dayalı gıda sektörü için 2006 yılı, birçok meyve ve sebzenin hasat verimliliğinin olumsuz hava koşulları nedeniyle düştüğü bir yıl oldu. Yine de Türkiye’nin salça üretiminde dünyanın ilk 6 büyük salça üreticisi arasında yer aldığını söyleyen Tukaş Genel Müdürü Ahmet Uysal, şöyle konuşuyor:

“Türkiye’nin toplam salça üretiminin yüzde 40-45’i iç pazarda tüketilirken, yüzde 55-60’ı ise ihraç ediliyor. Türkiye’nin yıllık domates salçası ihracatı ise 150 bin ton. Sektörün yaklaşık 450 bin ton üretim kapasitesi bulunmasına karşın üretim miktarı 2003 yılında 320 bin ton, 2004 yılında 270 bin ton, 2005 yılında 265 bin ton ve 2006 yılında ise 220 bin ton oldu. Üretimin geçtiğimiz yıllara göre düşmesinin temel nedenleri; iklim koşulları, yetersiz tarım teşvikleri nedeniyle domates ekiminin azalması, Çin rekabeti ve düşük kur politikası olarak değerlendiriliyor. Perakende salça pazarının büyüklüğü, 2006 yılında tonaj bazında yüzde 5, ciro bazında ise yüzde 17 oranında arttı. Kuraklık, kuraklığa bağlı sulamaların yetersizliği ve değişken hava koşulları nedenleriyle üretimde geçen yıl yaşanan sorunların, bu yıl da süreceği beklentisi yaygın. 2007 yılı domates salçası üretiminin 280 bin tona ulaşması bekleniyor.”

Püre, sos ve ketçap satışlarının perakende ve catering kanallarında yükselen satış trendi, domates salçası sektöründe büyüme beklentilerini artırırken kuraklık olumsuz beklentilere neden oluyor. 2007 yılında da üretimin yüzde 27 artacağı tahmin ediliyor.

Turizm

Turizmciler 2007 İçin Umutlu
Türkiye’de 2005 yılında 21 milyon 122 bin turist ağırlanırken, 2006 yılında bu rakam 19 milyon 819 bine düştü. 2006 yılı bir önceki yıla oranla, turist sayısında yüzde 6,5 kayıpla kapandı. Yine, 2006 yılında elde edilen gelir ise yüzde 7,2’lik azalmayla 16 milyar 900 milyon dolar olarak gerçekleşti. Turizmde bu tür inişler çıkışların yaşanabileceğini söyleyen Turistik Otelciler, İşletmeciler ve Yatırımcılar Birliği (TUROB) Genel Koordinatörü Gül Küçükserim, şöyle devam ediyor:

“İstanbul’a, ocak ayında gelen turist sayısında yüzde 19 artış yaşandı. İstanbul bu yıl da, Türk turizminin yüzünü güldürecektir. Bu artış sektörümüze moral vererek, pozitif etki yaratacak. Turizmde mevcut pazarlarımızın yanında, hedef pazarlarda çalışma yapılması ciddi anlamda önemli. Tanıtım ve pazarlama faaliyetleri yanında ‘lobi’ çalışmaları da önemli. Türkiye’nin, uluslararası festivaller, spor aktiviteleri, yarışmalar gibi çeşitli organizasyonlar ile dünya basınında yer alması gerekiyor. Ayrıca, dünyadaki değişen turizm eğilimleri de dikkatle izlenmeli. İç piyasadaki herhangi bir tedirginlik, tüm sektörlerde olduğu gibi turizm sektörünü de etkiliyor. Ancak, ülkemizde, bir tatil bilinci oluştu. Bunun yanında kredi kartları ve uzun vadeli ödeme kolaylığı da sektöre hareket getiriyor. Çok büyük olumsuzluklar olmadığı taktirde, 2007 yılında iç turizmde ciddi bir daralma beklemiyoruz.”

Turizm sektöründe 2006 yılında turist sayısı yüzde 6, gelirler yüzde 7 oranında azaldı. Sektör yetkilileri buna rağmen 2007 yılına umutla bakıyor, daralma beklemiyor.

Otomobil

Seçimler Pazarı Olumsuz Etkiledi
2006 yılında otomobil üretimi önceki yıla göre yüzde 20,3 artarak 545 bin 682 adet olarak gerçekleşti. Otomobil ihracatı 2006 yılında yüzde 34,6 artarak 430 bin 420 oldu. Otomobil satışları ise 2006 yılında bir önceki yıla göre yüzde 15 azalma ile 373 bin 219 olarak gerçekleşti. 2007 yılsonu tahminlerine göre satışların yüzde 9,9 oranında azalarak 336 bin adede düşmesi bekleniyor. Otomotiv Sanayii Derneği Genel Sekreteri Prof. Dr. Ercan Tezer, konuyla ilgili şu değerlendirmelerde bulunuyor:

“2006 yılının ilk yarısında otomobil satışları yüzde 15 oranında azaldı. Ancak, ikinci yarıda otomobil pazarı yüzde 30 daraldı. Özellikle yılın ikinci yarısında gerçekleşen pazardaki bu daralmada YTL’nin değer kaybetmesine bağlı olarak taşıt kredisi faizlerindeki artışın sonucunda talepteki düşüşün etkili olduğu söylenebilir. 2007 yılında da cumhurbaşkanlığı seçim sürecinde yaşanan olumsuz gelişmeler ve buna bağlı olarak erken seçim kararının verilmesi, daha önce ifade edilen, hükümet seçim sürecinin piyasalarda canlanmayı sağlayacağı yönündeki görüşleri tersine çevirdi. Seçim sonuçlanıncaya kadar pazarda daralmanın daha yoğun olacağı tahmin ediliyor. Bu nedenle 2007 yılında pazarın daralacağı tahmin ediliyor. 2007 yılında ihracatın, yatırım projelerinin devamına bağlı olarak 2006 yılı değerlerini koruması ve bu sayede üretimde düşüş yaşanmaması bekleniyor.”

2006 yılında satışlarda yüzde 15 oranında azalma yaşayan otomobil sektörünün 2007 yılında da aynı trendi sürdürmesi ve yüzde 9,9 oranında daralma gerçekleşmesi bekleniyor.

Zeytinyağı

Hedef Dünya  Oyuncusu Olmak
2004 yılında 134,9 milyon dolar değerinde olan zeytinyağı ihracatı 2005 yılında yüzde 126 oranında artış göstererek 305,6 milyon dolar olarak gerçekleşti. 2006 yılında ise zeytinyağı ihracatı yüzde 39 civarında bir azalmayla 185,2 milyon dolar seviyesine düştü.

Zeytindostu Zeytin ve Zeytinyağı Derneği Başkan Metin Ölken konuyla ilgili şu açıklamalarda bulunuyor: “Dünyada zeytin ve zeytinyağında kişi başına tüketim 15-20 kilogramken, Türkiye’de bu rakam 1 kilograma düşüyor. Türkiye’de 115 milyon zeytin ağacı bulunuyor. Bunların yüzde 80’i Gemlik sofralık çeşidinden oluşuyor. Türkiye sofralık zeytin tüketen ender ülkelerden biri. Ancak dünya çapında rekabet edebilmek için yağlık zeytin üretimine ağırlık verilmesi gerekiyor. Türkiye’de son 10 yılda devletin zeytin dikimi için verdiği destek ile dikim hızı zirve yaptı. Tahminlerimize göre son 3 yıldaki dikim 30 milyonu aştı. Son 10 yılda ise 50 milyonun çok üzerinde dikim yapıldığını düşünmek mümkün. Bunun sonucunda, ülkemizdeki zeytin ağacı varlığının 200 milyona ulaşmasını bekliyoruz. Böylece ülkemiz 2-3 yıl içinde uluslararası düzeyde bir oyuncu olma özelliğine kavuşacak, hatta çok etkili bir pazar payımız ortaya çıkacaktır.”

2006 yılında zeytinyağı ihracatı yüzde 39 civarında bir daralma yaşadı. Ancak zeytin ağacı dikiminin artırılması ve gerekli teşviklerin sağlanması sonucunda 2-3 yıl içinde Türkiye’nin dünyada söz sahibi olması hedefleniyor.

Yalıtım

En Az Yüzde 12  Büyüme Bekleniyor
Yalıtım sektörü, TOKİ konutlarındaki hızlı ilerleme ve mevcut binalardaki yalıtım talebinde meydana gelen artışların etkisiyle, 2006 yılına hızlı bir giriş yaptı. Yılın ilerleyen dönemlerinde, konut satışlarındaki düşüşe bağlı olarak inşaat sektöründe bir yavaşlama meydana gelmesine rağmen, mevcut binaların yalıtımı, sanayi sektöründeki yenileme çalışmaları ve kamu kurumlarının gerçekleştirdiği yatırımların etkisiyle yalıtım sektörü çok fazla etkilenmedi. Yıl içerisinde tüm sektörde, planlanan bütçeler üzerinde satış gerçekleştiği görüldü. 2006 yılında yalıtım sektörünün, su yalıtımı hariç, 5,9 milyon metreküplük büyüklüğe ulaştığını ve asgari yüzde 28 fiziki büyüme sağladığını tahmin ettiklerini belirten İzocam Genel Müdürü Nuri Bulut, şöyle devam ediyor:

“Yalıtım sektörünü orta ve uzun vadede etkileyecek unsurların başında mevcut binaların yalıtım alışkanlığı, doğalgazın yaygınlaşması, enerji maliyetleri, küresel ısınma tehdidi, deprem korkusu ve bilinç artışı geliyor. Gerek özel, gerekse kamu sektöründe gerçekleştirilecek yatırımlar ile ‘Binalarda Isı Yalıtım Standardı’nın mevcut binalara uyarlanması başta olmak üzere standart ve yönetmeliklerde yapılan ve yapılacak düzenlemeler ve bunların uygulanmasının sağlanması da yalıtım sektörünün artan bir ivme ile büyümesini sağlayacak. Yalıtım sektörünün 2007 yılında asgari yüzde 12 büyüyeceği tahmin ediliyor.”

TOKİ konutlarındaki hızlı ilerleme ve mevcut yalıtım talebinde yaşanan artışla 2006 yılına hızlı bir giriş yapan yalıtım sektöründe 2007 yılında da en az yüzde 12 oranında bir büyüme yaşanması bekleniyor.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz