Sektörün önü açık

Tüketimde artış bekleniyor

2 EKİM, 20170
Paylaş Tweet Paylaş
Sektörün önü açık

Aslı Sözbilir

asozbilir@capital.com.tr

MADEN SUYU

TÜKETİM Son 4 yılda cirosu yüzde 36 büyüyen maden suyu sektöründe tüketim ise aynı dönemde yüzde 32 büyüdü. 2016 içinde maden suyu tüketimi toplam 690 milyon litreye, kişi başına düşen tüketim ise 11 litreye ulaştı. İhracat gerek Orta Doğu’da yaşanan olumsuzluklar gerekse navlun maliyetlerinin çok yüksek olması nedenleriyle istenilen düzeye ulaşmadı ve 2016 yılında yüzde 3 seviyesinde gerçekleşti. 

ZORLUK Okul kantinlerinde meyveli maden suyunun diğer meşrubatlar kategorisine dâhil edilerek yasaklanması, ihracatta vergi muafiyeti ve nakliyat navlun iadesi uygulanmaması ve kullanılmış ambalajlarla ilgili geri kazanım hedefinin tamamının maden suyu üreticisinin üzerinde olması sektörün başlıca eksileri. 

STRATEJİ Sağlıklı yaşam bilincinin artmasıyla maden suyu gelişmeye çok açık bir ürün haline geldi. Gelişmiş ülkelerde kişi başına 180-200 litre olan tüketimin Türkiye’de henüz 11 litre civarında olması da bunun bir göstergesi. Sektör “pazarı geliştirerek kişi başına tüketimi artırma” stratejisi doğrultusunda tanıtım faaliyetlerine yönelecek. Maden Suyu Üreticileri Derneği (MASUDER) Genel Sekreteri Levent Sungur, “Önümüzdeki 5 yılda hedefimiz kişi başı tüketimi 25 litreye çıkarmak” diyor.

TRAKTÖR

HEDEF 2050

REKOR 2016 yılında yağışların mevsim normallerinde seyretmesi, rekolte ve emtia fiyatlarının genel olarak iyi olması traktör satışlarına iyi şekilde yansıdı. 2016’da yurt içi traktör pazarı, bir önceki yıla göre yüzde 5 büyüyerek 70 bin 205 adede yükseldi. Bu rakamlarla Türkiye traktör pazarı, 2016 yılında rekor derecede büyüdü. 

KAYIP TÜİK 2016 sonu kayıtlarına göre Türkiye’deki mevcut traktör parkı 1.763.918 adet seviyesinde. Bu parkın yüzde 48’i, 24 yaşın üzerinde, ekonomik ömrünü doldurmuş, yakıt sarfiyatı yüksek, güvenlik normlarından yoksun ve emisyon yayılımı fazla olan traktörlerden oluşuyor. Tarımsal mekanizasyonun sahip olduğu bu yaş ortalaması tarımsal üretimde ciddi kayıpların yaşanmasına neden oluyor. 

TALEP 2050 yılına kadar dünyadaki gıda talebinin yüzde 70 oranında artış göstermesi bekleniyor. Bu talepten Türkiye’nin daha fazla pay alması için “modern üretim tekniklerinin” kullanılması şart görülüyor. TürkTraktör Genel Müdürü Marco Votta, “İş süreçlerimizde veri gücünden nesnelerin internetine otomasyondan birbirleriyle konuşan ağ yapılarına kadar birçok farklı teknolojiyi uygulayacağız” diyor.

YAPI MALZEMELERİ

ODAKTA İHRACAT VAR

İÇ PAZAR İnşaat harcamalarının yüzde 65’ini yapı malzemeleri oluşturuyor. Konut, konut dışı bina ve altyapı inşaat işlerini kapsayan inşaat harcamaları, 2016 yılında cari olarak yüzde 17,6 büyüdü ve 446,7 milyar TL’ye ulaştı. Buna göre 2016’da inşaat malzemeleri iç pazar cirosu da 290,4 milyar TL seviyesine geldi. Ek olarak yapı malzemeleri sanayi üretimi yüzde 0,3 arttı. 

REKABET Sektörün eksileri ise iç pazarda yaşanan sıkıntıların yaratığı rekabet baskısı, ihracat pazarlarındaki kayıplar ve yurt dışı müteahhitlik işlerindeki gerileme olarak sıralanabilir. Tüm bu gelişmeler sonrası 2016 yılında yapı malzemeleri ihracatı ise yüzde 10,2 azaldı ve 15,2 milyar dolara indi. 

HEDEF 2017’de inşaat işleri hacminin yüzde 15 büyüyerek 500 milyar TL’ye yaklaşması beklenirken yapı malzemeleri iç pazarının da benzer bir artışla 335 milyar Türk Lirası büyüklüğüne ulaşması bekleniyor. Toplam hacimde ise değişiklik öngörülmediğinden sektör 2017’de ihracata odaklanacak. Yapı-Endüstri Merkezi (YEM ) tarafından yapılan açıklamada, “Bu yıl pazar koşullarının daha uygun olacağı öngörüldüğünden inşaat malzemeleri ihracatının 16-16,5 milyar dolar arasında gerçekleşeceği düşünülüyor” denildi.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz