5 Markalı rekabete dönüştü

Kredi kartı yarışındaki müthiş rekabet hız kesmeden devam ediyor.

1.07.2009 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
5 Markalı rekabete dönüştü
Kredi kartlarında bundan 7-8 yıl önce ateşlenen rekabet son hızıyla sürüyor. Bugün pazarda 4 büyük bankanın liderliği var. Son birkaç yıldır lider Yapı Kredi’yi zorlayan Garanti Bankası, bu yıl öne geçmiş görünüyor. Mart 2009 verilerine göre kart sayısında, Garanti Bankası yüzde 16,12 payla lider konumda. Yapı Kredi yüzde 15,47 pazar payıyla hemen arkasında yer alıyor.
Markalar tarafında da benzer bir tablo var.
5 büyük marka arasında yoğunlaşan rekabette, Garanti’nin Bonus’u çok az farkla Yapı Kredi’nin World kartının önüne geçmiş durumda. Kredi kartlarındaki büyük yarışta 3 ve 4 numara arasında da uzun süredir devam eden çekişme, son verilerle Akbank’ın lehine gelişmiş görünüyor. Akbank’ın ilk 3 ay sonunda kart sayısı 4 milyon 610 bine, pazar payı da yüzde 11,60’a ulaştı. İş Bankası ise yüzde 11,54’lük payıyla onu takip ediyor.
Uzun yıllardır bu dörtlüyü yakından izleyen HSBC, kart sayısında 2007’den bu yana Finansbank’ın gerisinde. Finansbank hızlı bir çıkışla 2007’de 2 milyon 964 bin olan kart sayısını bu yılın ilk 3 ayı sonunda 3 milyon 268 bine taşıdı ve ilk 5’teki konumunu güçlendirdi.
Birinci ligdeki müthiş rekabet sürerken 5 büyüğün dışındakiler de ortak platformlar aracılığıyla rekabete katılıyor.
KART SAYISI 45 MİLYONA YAKLAŞTI
Türkiye’de alışverişlerin yüzde 60’ı kredi kartlarıyla yapılıyor. Kullanımda olan kart sayısı 44,5 milyon adet düzeyinde. Son birkaç yıldır bankaların teknolojiye, yeni ürün ve hizmetlere yaptıkları yatırımlar, kredi kartları cirosunu da her yıl yukarı taşıyor. 2008 sonunda kredi kartlarının toplam cirosu 185 milyar TL’ye ulaştı. Bu rakam 2007’de 170 milyar TL idi.
Bankaların ayrı ayrı performansı incelendiğinde, son 5 yılda müthiş bir gelişim dikkat çekiyor. Hemen her bankanın kart sayısında ciddi artışlar var.
Garanti Bankası 2003 yılında 3 milyon düzeyinde olan kart sayısını, yüzde 112 artışla bu yılın ilk 3 ayı sonunda yaklaşık 6 milyon 400 bine taşımış durumda. Akbank’ın son 5 yılda kart sayısını yüzde 147 oranında artırdığı görülüyor.
Geçtiğimiz 5 yılda en büyük sıçramayı yapan banka ise ING. 2003’te kart sayısı 225 bin düzeyinde olan banka, yaklaşık yüzde 250 artışla bugün bu rakamı 800 bine taşımış durumda.
ING Bank Genel Müdür Yardımcısı Cem Muratoğlu, önümüzdeki 2 yıl içinde mevcut kart sayısını 2 katına çıkarmayı planladıklarını söylüyor.
5 MARKANIN MÜTHİŞ  REKABETİ
Kredi kartlarının süper liginde 5 büyük marka var. Pazarın bugün yüzde 90’ına yakınını elinde tutan bu 5 marka Bonus, World, Maximum, Axess ve Advantage olarak sıralanıyor. Bonus markasıyla pazarda 9 milyon 437 bin adet kart bulunuyor. Garanti Ödeme Sistemleri Genel Müdürü Mehmet Sezgin, 5 marka arasında bugün kıran kırana bir rekabet yaşandığını söylüyor. Fiyatın yanı sıra son 10 yılda ürün ve hizmete dayalı rekabetin de çok arttığına dikkat çeken Sezgin, şöyle devam ediyor:
“Ürün ve hizmetler tarafında sektörde öncü bir kimliğimiz olduğunu düşünüyorum. Bonus kart ile geliştirdiğimiz bedava alışveriş modeli alışveriş alışkanlıklarını değiştirdi. Ardından tıpkı Bonus’a benzeyen çok markalı kredi kartları çıktı. Shop&Miles ile Türkiye’nin ilk uçuş milli programını hayata geçirdik. Bonus Trink temassız ödemeler alanında bir ilk oldu. Ortak platform yapısını da ilk biz başlattık.”
Garanti Bankası Bonus ile önümüzdeki dönem de hem büyümek hem pazarı büyütmek hedefinde. Türkiye’nin ilk kredi kartı markası olan World ise 1998 yılından bu yana pazarda.~
 Yapı Kredi Perakende Bankacılık Pazarlama Grup Başkanı Hakan Kaplan, Yapı Kredi’nin 20 yıldır bu alanda yenilikçi hizmetlerle liderliği sürdürdüğünü söylüyor ve ekliyor:
“Bu yıl kredi kartlarında yüzde 10 büyüme hedefliyoruz. Bu hedefi tutturarak kriz ortamında da liderliğimizi sürdürme planındayız.”
Kart sayısında ilk 5’in dışında kalan HSBC, Advantage ile 5 büyük marka arasında yer alıyor ve pazarın yüzde 10,58’ini elinde tutuyor. HSBC Genel Müdürü Mehmet Sindel, Advantage’ın kullanıcısı sayısının bugün 4,5 milyonu aştığını söylüyor ve ekliyor: “Krizde de yatırımı kesmedik. 2 ay önce Advantage Hızz ürünümüzü çıkardık. 2009’da da pazarda ses getirmeye devam edeceğiz.”
ORTAK PLATFORMDA NELER OLUYOR?
Kredi kartlarındaki yarışa yepyeni bir soluk getiren “ortak marka” trendi, zaman içinde sektör genelinde benimsendi ve gelişti. İşin öncülüğünü Garanti Bankası yapmıştı. İlk kez Bonus’u Denizbank’a açan anlaşmanın ardından diğerleri geldi. Bonus markası bugün Denizbank ile birlikte TEB, Şekerbank ve ING tarafında da kullanılıyor. Pazarın bir diğer ortak kart programı olan World’ü de Fortis, Anadolubank ve Vakıfbank kullanıyor. İş Bankası’nın Maximum kartlarını aynı zamanda Ziraat Bankası pazara sunuyor.  
Garanti Bankası ile ilk ortak marka kullanma anlaşmasını yapan DenizBank, DenizBonus’tan sonra da kart portföyünü genişletmeye devam etti. DenizBank Kredi Kartları Pazarlama Grup Müdürü Sinem Soğukçay, DenizBank’ın toplam kredi kartı adedinin 2008 sonunda 1 milyonu aştığını, toplam cironun da 4 milyar TL düzeyinde olduğunu söylüyor. DenizBank’ın kredi kartı portföyünü yeni dönemde genişletmek hedefinde olduklarına dikkat çeken Soğukçay, “Son olarak Fenerbahçe Bonus Card ile stadyumlara yönelik kart çözümleri alanına hızlı bir giriş yaptık. Bu alanda yürüttüğümüz yeni projelerimiz var. Yakında üniversite gençliğine yönelik yeni kart çözümlerimiz de olacak.”
Fortis, World ile geçtiğimiz yıl işbirliği yaptı. Aradan geçen zamanda 1 milyonun üzerinde Fortis World kart kullanıcısına ulaştı. Fortis Genel Müdür Yardımcısı Cem Ertem, şu anda kredi kartından farklı bankacılık işlemlerine olanak sağlayacak yeni hizmetler üzerinde çalıştıklarını söylüyor ve ekliyor: “Bu hizmetleri yakın bir zamanda piyasaya sunacağız. Önümüzdeki dönemde rekabet, kredi kartlarının bankacılık işlemlerinde daha çok kullanılmasına yönelik çalışmalarla artacak.”
KARTSIZ PAZARA DOĞRU
Cem Ertem’in dikkat çektiği gibi bundan sonra rekabetin, kredi kartlarına daha geniş kullanım alanı sağlamak yönünde olacağı düşünülüyor. Geçtiğimiz yıl bu konuda bankalar çok önemli adımlar attı. Kredi kartlarının kullanım alanını genişleten çok sayıda ürün ve uygulamayı devreye soktu. İş Bankası’nın Maximum ev paketi, Maximum taşıt paketi, Maximum Emeklilik gibi uygulamaları, son dönemde Yapı Kredi’nin Adios ile büyük çıkış yakaladığı mil programları bunlardan sadece bazıları. İş Bankası Genel Müdür Yardımcısı Hülya Altay, yeni kategorilerde çıkan ürünlerin rekabetin alanını genişlettiğini ve bu trendin devam edeceğini söylüyor. Altay, önümüzdeki 5 yıla yönelik şu öngörüleri paylaşıyor:
 “Önümüzdeki dönemde kredi kartı piyasasında rekabet devam edecek, müşteri odaklılığın önemi kaçınılmaz olarak artacak. Orta vadede çeşitlenen müşteri ihtiyaçları karşısında, değişik ürünlerin tasarlanacağı, ürünlerde zaman ve tasarruf yönetimi ile esnekliğin öne çıkacağı bir dönem yaşayacağız. Teknolojinin daha yaygın ve maliyetsiz kullanımının sonucu olarak kartsız ve mobil ödeme uygulamaları yaygınlaşacak.”~
Finansbank Perakende Bankacılık Plastik Kartlar ve Alternatif Dağıtım Kanalları Grup Müdürü Elçin Yanık, kredi kartı pazarının taksit, indirim ve puan döngüsünde sıkışıp kaldığı görüşünde. Önümüzdeki dönemde farklı, müşteriye fayda sağlayan yeni ürün özelliklerine ihtiyaç olacağını söyleyen Yanık, “Gelecekte kredi kartı sadece alışveriş değil ulaşım, seyahat gibi hayatın diğer alanlarında da kullanılabilecek bir ürün haline gelecek” diyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz