Dünyada
trend değişti. Eskiden bankalar için özel bankacılık, sadece mevduat
anlamına geliyordu. Hızlı büyüyen bu alandan daha fazla kâr etmek
isteyen bankacılar, pek çok yeni ürün ve hizmet geliştirdi. Türkiye’de
de benzer bir gelişme var. Varlık yönetiminden miras danışmanlığına
kadar pek çok alanda dikkat çeken ürünler, bu yeni trendin habercisi. 10
yılda 10 kat büyüyen, 110 milyar dolarlık hacme ulaşan pazardaki büyüme
yeni dönemde daha hızlı olacak. Türkiye’de özel bankacılık son 10
yıldır gelişiyor. Yapı Kredi, Garanti, İş Bankası gibi bankaların
öncülüğünde pazar, son 10 yılda 10 kat büyüme gösterdi. Net bir veri
olmasa da toplam hacmin 100-110 milyar dolara ulaştığı tahmin ediliyor.
Özel bankacılığın hedefinde ortalama 1 milyon TL ve üzeri mevduatı olan
müşteriler var. BDDK verilerine göre, 2011 yılında 1 milyon TL ve üzeri
büyüklüğe sahip mevduat sayısının 40 bine ulaştığı görülüyor. Bu rakam
yılda yaklaşık yüzde 30 düzeyinde büyüme gösteriyor. Potansiyel müşteri
sayısı artarken bankaların özel bankacılık hizmetleri kapsamında sunduğu
ürün ve hizmetlerde de müthiş çeşitlilik oluşuyor. Bir yandan finansal
ürünler yelpazesi genişlerken diğer yandan sanat, miras, vergi,
gayrimenkul, filantropi gibi çok farklı alanda danışmanlık hizmetleri
sunuluyor. Bugüne kadar mevduat odaklı olan özel bankacılık, yeni ürün
ve hizmetlerle bankalar için artık kârlı ve hızlı büyüyen bir iş kolu
haline gelmiş durumda.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın. ALANIN ÖNCÜ BANKALARI
Türkiye’de bankalar, özel bankacılık hizmetlerinde birbirinden farklı
tanım ve segmentasyonlar kullanıyor. Örneğin, özel müşteri varlık
bakiyesinde, her bankanın farklı kriterleri var. Bazı bankalar, özel
bankacılık müşterisi olarak tanımlanabilmek için 250 bin dolar ve
muadili varlık bakiyesini yeterli görürken, bazıları, 500 bin dolar
asgari varlık beklentisi kriteri koyuyor. Bu nedenle ne yönetilen
varlıklar açısından ne de müşteri sayısında pazar payı sıralaması yapmak
kolay. Ancak, Türkiye’de özel bankacılığın öncüsü bankalar var. Yapı
Kredi, Garanti, İş Bankası, Akbank, TEB gibi bankaların aralarında
sayıldığı bu öncüler, bugün de pazardaki en aktif oyuncular. Diğer
yandan son yıllarda orta ölçekli bankaların da özel bankacılık
faaliyetlerini büyüttüğü görülüyor. Yapı Kredi Özel Bankacılık Pazarlama
Direktörü Ayşe İmre Tüylü, Türkiye’de tüm büyük bankaların özel
bankacılık hizmeti sunduğunu söylüyor. “Yapı Kredi Private Banking
olarak şu anda hem yönetilen hacim hem hizmet verilen müşteri sayısında
pazarda lider konumdayız” diyor.