Kâr haritası değişecek mi?

2013 yılında her branş için kâr analizi şöyle...

1.02.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Kâr haritası değişecek mi?
Sigorta sektörü, en kârsız yılını kapattı. 2012’nin ilk 9 ay verilerine göre sektör, 176 milyon TL net zarar yazdı. Tüm şirketlerin en önemli sorunu haline gelen kârlılıkta, 2013’te daha pembe bir tablo çiziliyor. Sektörü kurtaran sağlık alanında yüzde 8 ila 10 arası kâr marjı devam edecek. Aynı şekilde ferdi kaza ve nakliyat branşlarında da mevcut yüksek kârlar sürecek. Geçen yıl zarara geçen yangın branşı ise bu yıl alınan sıkı önlemlerle kâr etme umudu taşıyor. Sektörün en büyük zarar kalemi oto sigortalarında ise toparlanma ancak 2014’te görülecek.Sigorta sektörü, 2012'nin ilk 9 ayında 176 milyon TL net zarar yazdı. En büyük 10 şirketin 9 aylık dönemdeki toplam zararı 49 milyon TL oldu. Sadece oto sigortalarından sektörün yazdığı teknik zarar 608 milyon TL’ye ulaştı. Yıllardır kârsız çalışan kasko ve trafik branşlarının sigorta sektörünün yüzde 50’sine hakim olduğu düşünülürse kârlılığın artık yapısal bir sorun haline geldiği düşünülüyor. Allianz Türkiye CEO’su Alexander Axel, “Sektör 2012’de en kârsız yılını geçirdi” diye konuşuyor. Anadolu Sigorta Genel Müdürü Musa Ülken de “Ticari firmalar uzun süreli zarar yazmak gibi bir konfora sahip değil... Bu konjonktür uzun süre devam edemez. Sürekli kaybedenler piyasadan çekilecek” diyor. Aslında sigorta şirketi yöneticilerinin tümü Ülken ile aynı fikirde. Artık faizler de düştüğü için teknik zararların mali tarafta kompanse edilmesi de mümkün görünmüyor. O nedenle de her şirket performansını yükselterek teknik kâr kaleminde artıya geçme çabasında. Liberty Sigorta Genel Müdürü Ragıp Yergin, bu yıl itibarıyla daha pembe bir tablo olacağı görüşünde... Sigorta şirketlerinin teknik ve operasyonel sonuçlara bakarak doğru tarifelendirme yolunda ilerlediğini açıklayan Yergin, “Doğru fiyatlamalar, yani iyi müşteriye iyi, zararlı müşteriye yüksek fiyat mantığı gerçekleştirilmeye başlandı. Bu şekilde sürdürülebilir bir büyüme ve kârlılığa ulaşılabilecek. 2013 yılının da kârlılık anlamında daha iyi bir yıl olacağını düşünüyorum” diyor. Peki hangi alan ne kadar kârlılık yakalayacak? Şirket yöneticileri, 2013 yılında her branş için kâr analizini şöyle yapıyor:

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
SAĞLIK SİGORTASI KURTARICI
2012’nin ilk 9 ayında en kârlı branşlara baktığımızda 136 milyon lira artıyla sağlık sigortalarının dikkat çekici bir performans sergilediği görülüyor. Aslında sektör, geçmişte sağlık sigortalarında zarar ediyordu. Ancak, 2012 yılında bu alan kâra geçti. Allianz Türkiye CEO’su Alexander Axel, 2012 yılında sağlık branşının teknik kârlılık anlamında oldukça pozitif bir gelişim gösterdiğini ve bunun sektörün zararının daha da derinleşmemesi anlamında katkı sağladığını belirtiyor.~
Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen, “Sektör, geçmişte grup sağlık sigortalarında yaşadığı tecrübelerden dersler çıkararak kâr marjını pozitife yükseltti” diyor. Bu alanda 2012 yılı kâr oranı yüzde 8,5 olarak belirlenmiş durumda. Sigorta şirketlerinin yöneticilerine göre bu alanda kâr, 2013 yılında da aynı paralelde sürecek, Burada grup sağlık sigortalarında sektörün rasyonel fiyatlamaya dayalı düzeltme yapması en etkin neden olarak görülüyor. Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen, “Özel sağlık kuruluşlarının sayısının artmasına ve devletin tamamlayıcı sağlık sigortası uygulamasına paralel olarak sağlık sigortalarının gelişim trendini devam ettirmesini bekliyoruz” diye konuşuyor. Gülen’a göre sağlık branşının daha hızlı gelişmesi için özellikle tamamlayıcı sağlık sigortası uygulamasına dair yasal düzenlemelerin ve uygulamanın da netlik kazanması gerekiyor.

FERDİ KAZADA KÂR SÜRER Mİ?
Sağlık sigortalarının yanında ferdi kaza branşı, mühendislik, tarım ve nakliyat sigortaları da geçtiğimiz dönemde kâr yazan alanlar arasındaydı. 2012’de ferdi kaza branşında yüzde 25,5 kâr marjı yakalandı, 123 milyon lira teknik kâra imza atıldı. Ragıp Yergin, önümüzdeki dönemde ferdi kaza branşında ciddi prim artışı bekliyor. “Ferdi kaza branşında 2012 yılına paralel kârlılık bekliyoruz. Bu alan,farklı ürünlerle birlikte kârlılığını koruyarak daha hızlı büyüyebilir” diyor. Aynı şekilde 2012 yılında nakliyat ve mühendislik branşları pozitif rakamları yakaladı, Mühendislik ve tarım sigortalarında, 125 milyon TL teknik kâr elde edildi, Nakliyat branşı ise 97 milyon lira artıya geçti. Cemal Ererdi, nakliyat sigortalarındaki yüzde 30’un üzerindeki kârın bu yıl da süreceği fikrinde. Zaten sektör bu yıl kârlı alanların yanında zarar yazdığı branşlarda kendine çeki düzen veriyor. Bu yıl tüm şirketler kârlılığı ön planda tutmaya çabalıyor. Ragıp Yergin, “Alınan önlemlerle zarar yazılan hayat dışındaki birçok branşta bu yıl kârlı büyüme gözlenecek” diyor. Aslında kârlılık için yöneticilerin önerdiği çözümler gayet açık. Alexander Alex’in de değindiği gibi irrasyonel fiyatlamaya dayalı bir rekabetten uzak durulması şart, Alex, “Risk seçimi de önemli. Hasar açısından doğru segmentleri seçmenizi sağlayacak tarife yapılarınız varsa gereksiz rekabetten uzak durma şansınız oluyor” diyor.

YANGIN UMUT VADEDIYOR

Uzun yıllar kâr eden yangın branşı da 2012’de fiyat rekabeti nedeniyle kötü bir sürpriz yaptı. Geçen yılın üçüncü döneminde 272 milyon lira zarar yazdı. Bu zarar, şirketlerin oto branşındaki odaklarını yangın sigortalarına kaydırarak kıyasıya fiyat rekabetine girmelerinden ve bu geçişte sigortalanan şirketlerin risk hesaplarının doğru yapılamamasından kaynaklandı. 2012’de çok sayıda tesiste meydana gelen yangınlarda sektör, yüksek hasar ödemek durumunda kaldı. Ancak bu alanda gelecek için tablo iyimser. Gerekli önlemlerin alınmasıyla 2013’te yeniden kâra geçileceği düşünülüyor. Uğur Gülen, “Kentsel dönüşüm planıyla ivme kazanacak konut sigortalarının içinde bulunan yangın branşında gelişim daha hızlı yaşanacak. Önemli kârlılık rakamlarına kısa vadede ulaşılabilecek” diyor. Ragıp Yergin de sigorta şirketlerinin bu branşta teknik sigortacılık prensiplerine uyduğu, doğru risk analizi yaptığı takdirde iyileşme yaşamasını bekliyor.~
Yangın branşında hasar ve ilişkili teknik giderlerin kazanılmış prime oranında da bir iyileşme öngörüyor ve “2012’deki yüzde 82’lik oranın 2013 yılında yüzde 71’e düzelmesini bekliyorum” diye konuşuyor. Sigorta şirketleri de çırçır tesisleri, kimya, boya, plastik sektörlerinde çalışan şirketleri sigortalamada bu yıl temkinli davranıyor. Axa Sigorta CEO’su Cemal Ererdi, “Sigorta şirketi asgari önlem listesi veriyor. Tesis bunları uyguluyorsa sigortalanıyor. Ayrıca riskli sektörlerde fiyat artışları da gündeme geliyor” diyor.

OTO 2014'TE TOPARLANIR
Ama tüm bu branşlardan elde edilen kâr, sektörün kanayan yarası haline gelen oto sigortalarının zararını kapatmaya yetmiyor. Öyle ki trafik branşında 2012 yılı üçüncü döneminde 651 milyon TL teknik zarar gerçekleşti. Kasko tarafında ise aynı dönemde teknik zarar 102 milyon liraya ulaştı. Uğur Gülen, yüzde 10 zarar eden kasko ve yüzde 30 zarar yazan trafik ürünlerinde başa baş noktasını yakalamanın kısa vadede mümkün olmadığını belirtiyor. Trafik sigortalarında sektörün gerek sigortalının hasarda bilinçlenmesi gerek rezervleme zafiyeti nedeniyle zarar yazdığım söyleyen Ererdi de Gülen’le aynı fikirde. 2013 yılı için trafik ve kasko sigortalarında zararın devam edeceğini ifade ediyor. Ama oto branşında yakın gelecek için umut da yok değil. Gülen, “Sektör kısa vadede kâra geçemese de yapısal düzenleme ve alınacak aksiyonlarla gelişim göstereceğini düşünüyoruz. Kârlılığı düşük oto sigortalarında, 2012’nin ikinci yarısında gerçekleşen fiyat artışı sektörün kârlılığı açısından umut verici. Yıkıcı fiyat rekabetinin azalması beklentisiyle oto branşlarındaki negatif kâr mârjının iyileşeceğini düşünüyoruz. 2013 ve sonraki yıllarda sektörü daha az zararlı bir gelecek bekliyor” diyor. Alexander Alex de trafik branşında düzeltmenin zaman alacağı görüşünde. “Trafik branşında fiyat düzeltmelerinin 2013’te devam edeceğini ve teknik performansın önemli ölçüde düzeleceğini düşünüyorum. 2013 ve 2014 yıllarında fiyatlandırma ve teknik kârlılık anlamında ilginç gelişmeler olacak. Motor branşlarında yaşanacak düzeltmeler umut veriyor” diye konuşuyor.

HER ŞİRKETİN KÂR STRATEJİSİ FARKLI
TRENDLERİ ERKEN OKUDUK

Kârlılık sorununa her sigorta şirketi kendine özgü bir stratejiyle çözüm buluyor. Allianz Türkiye CEO’su Alexander Axel, 2012’de prim ve kâr hedeflerine ulaştıklarını açıklıyor. Bunu nasıl başardıklarını ise şöyle anlatıyor: “Sektörde gelişmeleri ilk aşamalarında fark ettik. Büyümemizi ve kârlılığımızı garantiye alacak gerekli önlemleri aldık. Rekabet etmek için maraton koşucusu olmak gerekiyor. 2009’dan bu yana hasar, provizyon maliyetlerimizi etkin ve verimli yönetmek için risk seçim modelleri ve gelişmiş tarife yapılarının devreye alınmasında bir dizi proje başlattık.”~

OTODA SKORLAMAYA GEÇTİK
Anadolu Sigorta Genel Müdürü Musa Ülken de “Prim üretimi ve kârlılık arasında denge yakalamak temel amacımız. Geçtiğimiz ağustos itibarıyla kasko ve trafik sigortalarında müşteri skorlamasına geçtik. Tarife yapımızı değiştirdik. Bu alanda pazar payımız büyük. Müşteriye uygun fiyatlar sunarak yola devam edeceğiz. Burada kârlılığa geçmeyi hedefliyoruz” diyor.

GLOBAL TECRÜBEDEN YARARLANIYORUZ
Liberty Sigorta Genel Müdürü Ragıp Yergin, Liberty Mutual Insurance Grubu’nun tecrübesinden yararlanarak kârlılık odaklı bir strateji benimsediklerini belirtiyor. “Ana konumuz otoda kârlılığı ve oto dışında büyümeyi sağlamak. Grubumuzun bireysel sigortalarla KOBİ’lere yönelik ürünlerde global uzmanlığı bulunuyor. Bu yaklaşımı Türkiye’de sürdürüyoruz. Portföyümüzün ağırlığı oto branşında ancak 2013’te oto dışı ürünlere ağırlık verdik. Ticari paket ürünlerimiz odağımız olacak.”

RİSKLERİ DOĞRU FİYATLANDIRIYORUZ

Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen, “Riskleri doğru fiyatlandıran bir şirketiz. Sektörün en düşük faaliyet gideri oranına sahibiz. Operasyonel verimliliğimizi artırmak için yatırımları sürdürüyoruz. Banka sigortacılığında ve kanallarımızda motor dışı branşlarda ürün ve kanal karmasını verimli hale getirdik. Oto sigortalarında hasar oranımızı hızla düşürerek başa baş noktasını yakalayabildik. Sağlık sigortalarının hasar prim oranında önemli gelişmeler kaydettik” şeklinde konuşuyor.

CEMAL ERERDİ / AXA SİGORTA CEO’SU
"KARLI BUYUME ANLAYIŞINA GEÇİLMELİ"
DÖNGÜYE DİKKAT
Sigorta sektöründe sigorta döngüsü vardır. Arzın azaldığı yıllarda fiyatların ve kârlılığın arttığı yıllarla, arzın arttığı ve de kârlılığın düştüğü yıllar vardır. Serbest rekabet sistemi içinde çalışan sigorta endüstrisinde sektörün tümünün kârlılığından ziyade şirketlerin performansına bakmak gerekiyor. Sektörde kârlılığı yakalamak için zarar yazılan alanlarda piyasa payı yerine kârlı büyüme anlayışına geçmek gerekiyor.

ARZ FAZLASI OLURSA
Sektörde önümüzdeki dönemde de kârlı alanlardaki oranların pozitif devam edeceğini düşünüyorum. Ancak sektör kârsız alanlardan kârlı alanlara yöneldiği durumda, bu branşlarda da arz fazlası oluşacağından zarar potansiyeli ortaya çıkabilir. Axa olarak biz kâr sorunu yaşanan trafik sigortalarında radikal anlamda rezerv artışı yaptık. Böylece 2013’ten başlayarak kârlılığa geçme konusunda farklılaşacağız. Bu eksikliği gideremeyen şirketlerin zararlılığı ise devam edecek.~


Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz