Sigorta
sektörü, en kârsız yılını kapattı. 2012’nin ilk 9 ay verilerine göre
sektör, 176 milyon TL net zarar yazdı. Tüm şirketlerin en önemli sorunu
haline gelen kârlılıkta, 2013’te daha pembe bir tablo çiziliyor. Sektörü
kurtaran sağlık alanında yüzde 8 ila 10 arası kâr marjı devam edecek.
Aynı şekilde ferdi kaza ve nakliyat branşlarında da mevcut yüksek kârlar
sürecek. Geçen yıl zarara geçen yangın branşı ise bu yıl alınan sıkı
önlemlerle kâr etme umudu taşıyor. Sektörün en büyük zarar kalemi oto
sigortalarında ise toparlanma ancak 2014’te görülecek.Sigorta sektörü,
2012'nin ilk 9 ayında 176 milyon TL net zarar yazdı. En büyük 10
şirketin 9 aylık dönemdeki toplam zararı 49 milyon TL oldu. Sadece oto
sigortalarından sektörün yazdığı teknik zarar 608 milyon TL’ye ulaştı.
Yıllardır kârsız çalışan kasko ve trafik branşlarının sigorta sektörünün
yüzde 50’sine hakim olduğu düşünülürse kârlılığın artık yapısal bir
sorun haline geldiği düşünülüyor. Allianz Türkiye CEO’su Alexander Axel,
“Sektör 2012’de en kârsız yılını geçirdi” diye konuşuyor. Anadolu
Sigorta Genel Müdürü Musa Ülken de “Ticari firmalar uzun süreli zarar
yazmak gibi bir konfora sahip değil... Bu konjonktür uzun süre devam
edemez. Sürekli kaybedenler piyasadan çekilecek” diyor. Aslında sigorta
şirketi yöneticilerinin tümü Ülken ile aynı fikirde. Artık faizler de
düştüğü için teknik zararların mali tarafta kompanse edilmesi de mümkün
görünmüyor. O nedenle de her şirket performansını yükselterek teknik kâr
kaleminde artıya geçme çabasında. Liberty Sigorta Genel Müdürü Ragıp
Yergin, bu yıl itibarıyla daha pembe bir tablo olacağı görüşünde...
Sigorta şirketlerinin teknik ve operasyonel sonuçlara bakarak doğru
tarifelendirme yolunda ilerlediğini açıklayan Yergin, “Doğru
fiyatlamalar, yani iyi müşteriye iyi, zararlı müşteriye yüksek fiyat
mantığı gerçekleştirilmeye başlandı. Bu şekilde sürdürülebilir bir
büyüme ve kârlılığa ulaşılabilecek. 2013 yılının da kârlılık anlamında
daha iyi bir yıl olacağını düşünüyorum” diyor. Peki hangi alan ne kadar
kârlılık yakalayacak? Şirket yöneticileri, 2013 yılında her branş için
kâr analizini şöyle yapıyor:
Tabloyu görmek için görsele tıklayın. SAĞLIK SİGORTASI KURTARICI
2012’nin ilk 9 ayında en kârlı branşlara baktığımızda 136 milyon lira
artıyla sağlık sigortalarının dikkat çekici bir performans sergilediği
görülüyor. Aslında sektör, geçmişte sağlık sigortalarında zarar
ediyordu. Ancak, 2012 yılında bu alan kâra geçti. Allianz Türkiye CEO’su
Alexander Axel, 2012 yılında sağlık branşının teknik kârlılık anlamında
oldukça pozitif bir gelişim gösterdiğini ve bunun sektörün zararının
daha da derinleşmemesi anlamında katkı sağladığını belirtiyor.~
Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen, “Sektör, geçmişte grup sağlık
sigortalarında yaşadığı tecrübelerden dersler çıkararak kâr marjını
pozitife yükseltti” diyor. Bu alanda 2012 yılı kâr oranı yüzde 8,5
olarak belirlenmiş durumda. Sigorta şirketlerinin yöneticilerine göre bu
alanda kâr, 2013 yılında da aynı paralelde sürecek, Burada grup sağlık
sigortalarında sektörün rasyonel fiyatlamaya dayalı düzeltme yapması en
etkin neden olarak görülüyor. Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen, “Özel
sağlık kuruluşlarının sayısının artmasına ve devletin tamamlayıcı sağlık
sigortası uygulamasına paralel olarak sağlık sigortalarının gelişim
trendini devam ettirmesini bekliyoruz” diye konuşuyor. Gülen’a göre
sağlık branşının daha hızlı gelişmesi için özellikle tamamlayıcı sağlık
sigortası uygulamasına dair yasal düzenlemelerin ve uygulamanın da
netlik kazanması gerekiyor.
FERDİ KAZADA KÂR SÜRER Mİ?
Sağlık sigortalarının yanında ferdi kaza branşı, mühendislik, tarım ve
nakliyat sigortaları da geçtiğimiz dönemde kâr yazan alanlar
arasındaydı. 2012’de ferdi kaza branşında yüzde 25,5 kâr marjı
yakalandı, 123 milyon lira teknik kâra imza atıldı. Ragıp Yergin,
önümüzdeki dönemde ferdi kaza branşında ciddi prim artışı bekliyor.
“Ferdi kaza branşında 2012 yılına paralel kârlılık bekliyoruz. Bu
alan,farklı ürünlerle birlikte kârlılığını koruyarak daha hızlı
büyüyebilir” diyor. Aynı şekilde 2012 yılında nakliyat ve mühendislik
branşları pozitif rakamları yakaladı, Mühendislik ve tarım
sigortalarında, 125 milyon TL teknik kâr elde edildi, Nakliyat branşı
ise 97 milyon lira artıya geçti. Cemal Ererdi, nakliyat sigortalarındaki
yüzde 30’un üzerindeki kârın bu yıl da süreceği fikrinde. Zaten sektör
bu yıl kârlı alanların yanında zarar yazdığı branşlarda kendine çeki
düzen veriyor. Bu yıl tüm şirketler kârlılığı ön planda tutmaya
çabalıyor. Ragıp Yergin, “Alınan önlemlerle zarar yazılan hayat
dışındaki birçok branşta bu yıl kârlı büyüme gözlenecek” diyor. Aslında
kârlılık için yöneticilerin önerdiği çözümler gayet açık. Alexander
Alex’in de değindiği gibi irrasyonel fiyatlamaya dayalı bir rekabetten
uzak durulması şart, Alex, “Risk seçimi de önemli. Hasar açısından doğru
segmentleri seçmenizi sağlayacak tarife yapılarınız varsa gereksiz
rekabetten uzak durma şansınız oluyor” diyor.
YANGIN UMUT VADEDIYOR
Uzun yıllar kâr eden yangın branşı da 2012’de fiyat rekabeti nedeniyle
kötü bir sürpriz yaptı. Geçen yılın üçüncü döneminde 272 milyon lira
zarar yazdı. Bu zarar, şirketlerin oto branşındaki odaklarını yangın
sigortalarına kaydırarak kıyasıya fiyat rekabetine girmelerinden ve bu
geçişte sigortalanan şirketlerin risk hesaplarının doğru
yapılamamasından kaynaklandı. 2012’de çok sayıda tesiste meydana gelen
yangınlarda sektör, yüksek hasar ödemek durumunda kaldı. Ancak bu alanda
gelecek için tablo iyimser. Gerekli önlemlerin alınmasıyla 2013’te
yeniden kâra geçileceği düşünülüyor. Uğur Gülen, “Kentsel dönüşüm
planıyla ivme kazanacak konut sigortalarının içinde bulunan yangın
branşında gelişim daha hızlı yaşanacak. Önemli kârlılık rakamlarına kısa
vadede ulaşılabilecek” diyor. Ragıp Yergin de sigorta şirketlerinin bu
branşta teknik sigortacılık prensiplerine uyduğu, doğru risk analizi
yaptığı takdirde iyileşme yaşamasını bekliyor.~
Yangın branşında hasar ve ilişkili teknik giderlerin kazanılmış prime
oranında da bir iyileşme öngörüyor ve “2012’deki yüzde 82’lik oranın
2013 yılında yüzde 71’e düzelmesini bekliyorum” diye konuşuyor. Sigorta
şirketleri de çırçır tesisleri, kimya, boya, plastik sektörlerinde
çalışan şirketleri sigortalamada bu yıl temkinli davranıyor. Axa Sigorta
CEO’su Cemal Ererdi, “Sigorta şirketi asgari önlem listesi veriyor.
Tesis bunları uyguluyorsa sigortalanıyor. Ayrıca riskli sektörlerde
fiyat artışları da gündeme geliyor” diyor.
OTO 2014'TE TOPARLANIR
Ama tüm bu branşlardan elde edilen kâr, sektörün kanayan yarası haline
gelen oto sigortalarının zararını kapatmaya yetmiyor. Öyle ki trafik
branşında 2012 yılı üçüncü döneminde 651 milyon TL teknik zarar
gerçekleşti. Kasko tarafında ise aynı dönemde teknik zarar 102 milyon
liraya ulaştı. Uğur Gülen, yüzde 10 zarar eden kasko ve yüzde 30 zarar
yazan trafik ürünlerinde başa baş noktasını yakalamanın kısa vadede
mümkün olmadığını belirtiyor. Trafik sigortalarında sektörün gerek
sigortalının hasarda bilinçlenmesi gerek rezervleme zafiyeti nedeniyle
zarar yazdığım söyleyen Ererdi de Gülen’le aynı fikirde. 2013 yılı için
trafik ve kasko sigortalarında zararın devam edeceğini ifade ediyor. Ama
oto branşında yakın gelecek için umut da yok değil. Gülen, “Sektör kısa
vadede kâra geçemese de yapısal düzenleme ve alınacak aksiyonlarla
gelişim göstereceğini düşünüyoruz. Kârlılığı düşük oto sigortalarında,
2012’nin ikinci yarısında gerçekleşen fiyat artışı sektörün kârlılığı
açısından umut verici. Yıkıcı fiyat rekabetinin azalması beklentisiyle
oto branşlarındaki negatif kâr mârjının iyileşeceğini düşünüyoruz. 2013
ve sonraki yıllarda sektörü daha az zararlı bir gelecek bekliyor” diyor.
Alexander Alex de trafik branşında düzeltmenin zaman alacağı görüşünde.
“Trafik branşında fiyat düzeltmelerinin 2013’te devam edeceğini ve
teknik performansın önemli ölçüde düzeleceğini düşünüyorum. 2013 ve 2014
yıllarında fiyatlandırma ve teknik kârlılık anlamında ilginç gelişmeler
olacak. Motor branşlarında yaşanacak düzeltmeler umut veriyor” diye
konuşuyor.
HER ŞİRKETİN KÂR STRATEJİSİ FARKLI
TRENDLERİ ERKEN OKUDUK
Kârlılık sorununa her sigorta şirketi kendine özgü bir stratejiyle çözüm
buluyor. Allianz Türkiye CEO’su Alexander Axel, 2012’de prim ve kâr
hedeflerine ulaştıklarını açıklıyor. Bunu nasıl başardıklarını ise şöyle
anlatıyor: “Sektörde gelişmeleri ilk aşamalarında fark ettik.
Büyümemizi ve kârlılığımızı garantiye alacak gerekli önlemleri aldık.
Rekabet etmek için maraton koşucusu olmak gerekiyor. 2009’dan bu yana
hasar, provizyon maliyetlerimizi etkin ve verimli yönetmek için risk
seçim modelleri ve gelişmiş tarife yapılarının devreye alınmasında bir
dizi proje başlattık.”~
OTODA SKORLAMAYA GEÇTİK
Anadolu Sigorta Genel Müdürü Musa Ülken de “Prim üretimi ve kârlılık
arasında denge yakalamak temel amacımız. Geçtiğimiz ağustos itibarıyla
kasko ve trafik sigortalarında müşteri skorlamasına geçtik. Tarife
yapımızı değiştirdik. Bu alanda pazar payımız büyük. Müşteriye uygun
fiyatlar sunarak yola devam edeceğiz. Burada kârlılığa geçmeyi
hedefliyoruz” diyor.
GLOBAL TECRÜBEDEN YARARLANIYORUZ
Liberty Sigorta Genel Müdürü Ragıp Yergin, Liberty Mutual Insurance
Grubu’nun tecrübesinden yararlanarak kârlılık odaklı bir strateji
benimsediklerini belirtiyor. “Ana konumuz otoda kârlılığı ve oto dışında
büyümeyi sağlamak. Grubumuzun bireysel sigortalarla KOBİ’lere yönelik
ürünlerde global uzmanlığı bulunuyor. Bu yaklaşımı Türkiye’de
sürdürüyoruz. Portföyümüzün ağırlığı oto branşında ancak 2013’te oto
dışı ürünlere ağırlık verdik. Ticari paket ürünlerimiz odağımız olacak.”
RİSKLERİ DOĞRU FİYATLANDIRIYORUZ
Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen, “Riskleri doğru fiyatlandıran bir
şirketiz. Sektörün en düşük faaliyet gideri oranına sahibiz. Operasyonel
verimliliğimizi artırmak için yatırımları sürdürüyoruz. Banka
sigortacılığında ve kanallarımızda motor dışı branşlarda ürün ve kanal
karmasını verimli hale getirdik. Oto sigortalarında hasar oranımızı
hızla düşürerek başa baş noktasını yakalayabildik. Sağlık sigortalarının
hasar prim oranında önemli gelişmeler kaydettik” şeklinde konuşuyor.
CEMAL ERERDİ / AXA SİGORTA CEO’SU
"KARLI BUYUME ANLAYIŞINA GEÇİLMELİ"
DÖNGÜYE DİKKAT Sigorta sektöründe sigorta döngüsü vardır. Arzın
azaldığı yıllarda fiyatların ve kârlılığın arttığı yıllarla, arzın
arttığı ve de kârlılığın düştüğü yıllar vardır. Serbest rekabet sistemi
içinde çalışan sigorta endüstrisinde sektörün tümünün kârlılığından
ziyade şirketlerin performansına bakmak gerekiyor. Sektörde kârlılığı
yakalamak için zarar yazılan alanlarda piyasa payı yerine kârlı büyüme
anlayışına geçmek gerekiyor.
ARZ FAZLASI OLURSA
Sektörde önümüzdeki dönemde de kârlı alanlardaki oranların pozitif devam
edeceğini düşünüyorum. Ancak sektör kârsız alanlardan kârlı alanlara
yöneldiği durumda, bu branşlarda da arz fazlası oluşacağından zarar
potansiyeli ortaya çıkabilir. Axa olarak biz kâr sorunu yaşanan trafik
sigortalarında radikal anlamda rezerv artışı yaptık. Böylece 2013’ten
başlayarak kârlılığa geçme konusunda farklılaşacağız. Bu eksikliği
gideremeyen şirketlerin zararlılığı ise devam edecek.~
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?