Capital500’ün 5’te 1’i 20 yaş ve altı “genç” şirketlerden oluşuyor. Üstelik her yıl genç şirket sayısı artıyor...
Ayçe Tarcan Aksakal
Geçen yıl listede 20 yaş altı 95 şirket bulunuyorken bu yıl 20 yaş ve altı tam 103 şirket var. 23 şirketse 10 yaşın altında. Devler liginin en gençleri, 4 yaşında olan Doğan Trend Otomotiv ile Heska Motorlu Araçlar. Milyarlarca TL’lik cirolara ulaşan bu şirketler, kısa sürede yakaladıkları hızlı büyüme performanslarıyla rekabetten sıyrılıyor.
McKinsey’nin araştırmasına göre 1958’de Standard & Poor’s 500’de listelenen şirketlerin ortalama ömrü 61 yıldı. Bugünse bu süre 18 yıldan daha az. Hal böyle olunca en büyük şirketlerin yer aldığı listelerde 20 yaşın altındaki “genç” şirketlerin sayısı hızla artıyor. Bugün ABD’de en büyük 500 şirket içinde en genç şirket, 2014 yılında kurulan Opendoor Technologies. Ev alım-satımı ve takası yapan dijital bir emlak pazaryeri olan şirketin cirosu 8 milyar dolar seviyesinde. Kullanılmış araba alım satımı için çevrimiçi pazaryeri hizmeti sunan 12 yaşındaki Carvana’nın cirosuysa 12,8 milyar dolar. Türkiye’nin en büyük 500 özel şirketinin listelendiği Capital500’deyse 20 yaş ve altındaki genç şirketlerin sayısı artıyor. Geçen yıl Capital500’de 20 yaş ve altında 95 şirket yer alıyorken bu yıl bu sayı 103’e yükseldi. 10 yaşın altındaysa 23 şirket bulunuyor. En büyük 500 şirket arasında ciroda en büyük ancak genç şirketlerse Shell&Turcas ile Star Rafineri. 19 yaşındaki Shell&Turcas Capital500’de bu yıl 10’uncu, 6 yaşındaki Star Rafineri 11’inci sırada yer alıyor.
PANDEMİDE KURULDULAR
Capital500’deki en genç şirketlerin başında pandeminin en yoğun yaşandığı 2020 yılında kurulan iki otomotiv şirketi Doğan Trend Otomotiv ve Heska Motorlu Araçlar bulunuyor. Doğan Holding’in 4 yıl önce otomotiv ve mobilite alanındaki şirket ve markalarını tek çatı altında toplamak üzere kurduğu Doğan Trend Otomotiv’in distribütörlüğünü yaptığı markalar arasında Suzuki’den MG’ye, Vespa’dan dünyanın en büyük scooter üreticilerinden Kymco’ya pek çok marka var. Bünyesindeki markalar kadar hızlı büyümesiyle dikkat çeken Doğan Trend, geçen yıl Capital500’de 417’nci sırada yer alırken bu yıl 142’nci sıraya yükseldi. 2022’de 3,5 milyar TL olan cirosunu ise 1 yılda yaklaşık 6 kat artırarak 20,2 milyar TL’ye yükseltmeyi başardı. Bunu da sadece 377 çalışanla gerçekleştirdi. Doğan Trend Otomotiv CEO’su Kağan Dağtekin, kuruldukları ilk yıl otomotiv ve motosiklet iş birimleri ve bayiliklerinde elektrikli mobilite alanında sektörde öncü olmaya karar verdiklerini söylüyor. MG markalarının lansmanında müşterilerine yakın olmak için çağrı merkezini aradan çıkararak şirketteki tüm liderlerin dahil olduğu unvandan bağımsız bir satış ekibi kurduklarını söyleyen Dağtekin, “Bu süreç bizim için son derece faydalı oldu. Zira müşterilerimizin neleri merak ettiğini anlarken süreç, kıymetli bir eğitime dönüştü” diyor. Bu süreçte elde ettikleri tecrübeyi ilerleyen yıllarda tüm satış teşkilatına yaydıklarını söyleyen Dağtekin, elektrikli araç operasyonunu iyi bilen bir perakende süreci tasarladıklarını ifade ediyor. CEO, artan cirolarıyla ilgili olarak da “Son iki yılda enflasyon ve kur hareketleriyle müşterinin yatırım amaçlı araç alımı yapmasıyla oldukça yüksek satış hacmine ulaştık” diyor.
NASIL BAŞARDILAR?
Capital500’ün en genç şirketleri arasında Mercedes- Benz Türk’ün yetkili kamyon satış bayisi Heska Motorlu Araçlar yer alıyor. Doğan Trend Otomotiv gibi 2020’de, pandeminin başında kurulan şirket, geçen yıl cirosunu bir önceki yıla göre 2 kat artırarak 8,9 milyar TL’ye yükseltti. Kuruldukları günden bu yana müşterilerinin taleplerine kulak verdiklerini ve yatırımlara ara vermeden sürdürdüklerini söyleyen Heska Yönetim Kurulu Başkanı Hekim Toloğ, “Bayiliğimizle şehirlerarası otobüs sahiplerinin ihtiyaçlarına en hızlı ve en üst düzeyde hizmet sunma konusunda öncü rol oynuyoruz. İlk hedefimiz, kamyon grubunda elde ettiğimiz satış başarısını otobüs grubunda da yakalamaktı ve bu hedefimize ulaştık” diyor. Capital500’deki en genç şirketler arasında bugün 6 yaşında olan Togg da var. Geçen yıl 24,3 milyar TL ciro yapan Togg’un kuruluşundan bu yana liderliğini yapan CEO’su Mehmet Gürcan Karakaş, ilk modellerini satışa sunduklarında rekor taleple karşılaştıklarını ve 18 saatte 2023 yılında üretmeyi planladıkları tüm araçları sattıklarını belirtiyor. Büyük talep karşısında Türkiye’de otomotiv kullanıcılarının değişime hazır olduğunu gördüklerini söyleyen Karakaş, “Siparişlerin yüzde 80’inden fazlası en donanımlı versiyon için geldi. Nisan 2023’ten yılın sonuna kadar ilk 20 bin aracın teslimatını yaptık” diyor. Dünyada, ilk üretim yılında 20 bin adet üretip satan başka bir otomotiv şirketi olmadığını söyleyen Karakaş, iyi bir başlangıç yakaladıklarını, bundan sonra ise yeni modellerle ve yurt dışına açılarak aynı başarılarını sürdürülebilir kılmayı hedeflediklerini söylüyor. Karakaş, “TOGG Europe GmbH’yi Mayıs 2021’de kurmuştuk, şu anda altyapıyı oluşturuyoruz. T10X’in Avrupa’daki ��n satışlarına bu sene sonunda başlayıp, 2025’te de teslimatlara başlamak istiyoruz” diyor.
HIZLI TIRMANIŞ
Kurulduktan kısa süre sonra Türkiye’nin en büyük şirketleri arasına girmeyi başaran şirketlerin en önemli özelliği çevik ve dinamik yönetimleri sayesinde basamakları hızla tırmanmaları. Genç şirketlerden Koçzer, kurulduktan sonra ilk kez 2019 yılında Capital500 listesine 136’ncı sıradan girdi. Daha sonraki yıllarda listede yukarı yönlü ivmelenmesini sürdüren Koçzer, 2020’de 125’inci, 2021’de 120’nci ve 2023’te ise 115’inci oldu. Bu yıl ise listede 103’üncü sırada yer aldı. Capital500’deki en başarılı ve genç şirketler arasında yer alan 6 yaşındaki İstanbul Jet Havacılık da ilk kez geçen yıl Capital500’e 119’uncu sıradan girdi. 2022 yılında 14,5 milyar TL olan cirosunu 2023 yılında 24 milyar TL’ye kadar yükseltti. Bu yıl listede 118’inci sırada yer alan şirketin genel müdürü Hüseyin Latifoğlu, geçen yıl oldukça başarılı bir yıl geçirdiklerini, konsolide cirolarının 1 milyar doları aştığını söylüyor. Satış hacminin yüzde 40, cirolarınınsa yüzde 21 oranında büyüdüğünü söyleyen Latifoğlu, istikrarlı ve artan hızda büyümeye devam ettiklerini belirtiyor. Geçen yıl küresel piyasalarda öncü konuma gelerek uluslararası ölçekte varlıklarını güçlendirdiklerini söyleyen Latifoğlu, “2019 yılında toplam hacmimiz 489 milyon litreyken, geçen yıl 1,2 milyar litreye ulaştı” diyor. Türkiye’nin en büyük 500 şirketi arasına ilk olarak 2018 yılında 426’ncı sıradan girdiklerini, geçen yıl da 292’nci sırada yer aldıklarını söyleyen Vosmer Otomotiv Genel Müdürü Siyon Karmona, 2023’te sektörde 13’üncü sırada yer aldıklarını ifade ediyor. 2023’ün otomobil ve hafif ticari araç satışlarında rekor kırılan bir yıl olduğunu söyleyen Karmona, “Geçen yıl kendi grup markalarımızda yeni araç satışımızı 2022 yılına göre yaklaşık yüzde 50 artırdık” diyor. Karmona, ikinci el araç satışlarının da bir önceki yıla göre yüzde 10 arttığını söylüyor.
HEDEF PAZAR PAYINI ARTIRMAK
Capital500’ün en genç ve başarılı şirketlerinin odağında yeni yatırımlarla pazar paylarını artırmak ve büyümeye devam etmek bulunuyor. 2024 yılı ilk 6 ayında otomotiv ve hafif ticari araç satışlarının 2023 yılının ilk 6 ayına göre az da olsa bir büyüme gösterdiğini söyleyen Vosmer Otomotiv Genel Müdürü Siyon Karmona, yeni araç satışlarında pazarla paralel bir büyüme elde ettiklerini ifade ediyor. 2024 yılının ikinci 6 aylık döneminde öncelikli hedeflerinin grup markaları içinde pazar paylarını artırarak hizmet verdikleri markaları daha çok İzmir müşterisiyle buluşturmak olduğunu söyleyen Karmona, bu yıl ayrıca Vosmer Kiralama şirketini aktive ettiklerini belirtiyor. Karmona, “Bu şirketimizle hedefimiz, İzmir ve çevresindeki şirketlerin orta ve kısa vadeli otomobil ihtiyaçlarını kendilerine butik ve özel bir hizmet sunarak karşılamak olacak” diyor. Gelecek yıl satış hacimlerinde yüzde 15’lik bir büyüme hedeflediklerini söyleyen İstanbul Jet Havacılık Genel Müdürü Hüseyin Latifoğlu da özellikle Dalaman’daki yeni tesisleriyle stratejik yatırımlarına hız kesmeden devam edeceklerini ifade ediyor. Avrupa, Orta Doğu ve Uzak Doğu’da güçlü varlıklarını daha da güçlendirmeyi planladıklarını söyleyen Latifoğlu, “Orta Avrupa’da yeni bir depolama tesisi yatırımı yaparak yurt dışı satış hacmimizi artırmayı ve bu bölgelerde yeni tedarikçi anlaşmalarıyla hava yakıtı tedarik ağlarını güçlendirmeyi planlıyoruz” diyor.
BÜYÜTEN STRATEJİ
Genç ve başarılı şirketlerin hızlı büyümelerini sağlayan kritik başarı faktörleri var. Örneğin kurulduktan 5 yıl sonra en büyük 500 büyük şirket arasına girmeyi başaran İstanbul Jet Havacılık’ın başarısının arkasında tecrübeli yönetim takımının etkisi büyük. Genç bir şirket olmalarına karşın yönetici ve ana hissedarların sektörde çok tecrübeli isimlerden oluştuğuna dikkat çeken İstanbul Jet Havacılık Genel Müdürü Hüseyin Latifoğlu, “Üst düzey yöneticilerimiz ve ana hissedarımızın sektörde hizmet yılı toplamları 80 yıla ulaşıyor” diyor. Latifoğlu, tecrübeli sektör yöneticileriyle genç ve dinamik bir kuşağın ideal karışımı ortaya çıkardığını belirtiyor. En genç ve başarılı şirketlerden biri olan Batı Kipaş Kağıt da geçen yıl kurulduktan bir yıl sonra Capital500 listesine girmeyi başarmıştı. Kısa sürede 500 büyük şirketin arasına girmelerini sağlayan kritik başarı faktörünün doğru yatırım kararı ve sanayicilik tecrübesi olduğunu söyleyen Kipaş Holding Yönetim Kurulu Üyesi Hikmet Gümüşer, “İş yapış modelimize ve doğru ürünleri pazara hızlıca entegre etme konusunda tecrübemize güveniyoruz” diye konuşuyor. Geçen yıl şirketin faaliyetlerindeki ilk yılı olmasına rağmen ciddi bir üretim hacmiyle hem iç piyasa hem ihracatta iyi bir performans sergilediklerini söyleyen Gümüşer, iyileştirme ve verimlilik projelerinin devam ettiğini vurguluyor. 300 milyon Euro tutarındaki ikinci kağıt fabrikası yatırımlarının devam ettiğini söyleyen Gümüşer, yeni fabrikanın yıl sonunda faaliyete geçeceğini ve bu yatırımla Batı Kipaş Kağıt’ın daha da büyüyeceğine dikkat çekiyor.
“DARALMADAN BÜYÜYEREK ÇIKTIK” ALPER KALYONCU UĞURAS KIYMETLİ MADENLER CEO’SU DOĞRU PLANLAMA 2023, sektörümüz için daralma yılı olurken doğru bir planlamayla dış ticaret alanımıza yaptığımız yatırımların karşılığını aldık ve bu sayede büyümeyi başardık. Şirketimiz kendi sektöründe dünyanın en köklü ve en büyük piyasa yapıcılarıyla geçmişten gelen güçlü bir iş birliğine sahip. Bu iş birlikleri ve sabırla yaptığımız süreç yönetimini nitelikli iş kadromuzla taçlandırmaya devam ediyoruz. YENİ PROJELER Türkiye yeni dönemde gri listeden çıkması, kredi notunun yükselmesi ve CDS seviyesinin düşmesiyle önümüzdeki dönemde global arenada parlayan bir yıldız olacak ve finansal nakit akışından ciddi bir pay alacak. Biz de bu payı artırarak şirketimize ve ülkemize daha fazla katma değer kazandırmak için yeni anlaşmalara ve projelere imza atmayı planlıyoruz. |
“REKABETTE DEPAR ATTIK” HÜSEYİN LATİFOĞLU İSTANBUL JET HAVACILIK YK BAŞKAN YRD. VE GENEL MÜDÜR OPERASYONEL MÜKEMMELİYET Kurulduğumuz gün odağımız daima ileriyi tasavvur ederek yeni yatırımcılara, iş ortaklarına, müşterilere ve tedarikçilere ulaşmak oldu. Yüksek kaliteli ürünü, operasyonel mükemmeliyet çerçevesinde sunduğumuz için rekabette depar attık. STRATEJİ Müşterilerimize her zaman çözüm odaklı yaklaşıyoruz. Stratejimizi dünya dinamiklerine göre belirliyoruz. Global ölçekte hizmet sunan bir şirket olarak bu vizyonla geliştirdiğimiz iş süreçlerimizde yarattığımız katma değerin karşılığını da güçlü referans ağımızla ve gerçekleştirdiğimiz yatırımlarla somutlaştırıyoruz. YATIRIM En önemli projelerimizden biri, Dalaman Havalimanı’nda 4 milyon Euro yatırım yaptığımız yeni fiziksel jet yakıtı depolama tesisimiz olacak. Bu tesisle birlikte, ulusal ve uluslararası havayolu şirketlerine yüksek kalite Jet A1 yakıt tedariki sağlayarak kapasitemizi ve operasyonel verimliliğimizi artıracağız. |
“SEKTÖRDE İLKİ GERÇEKLEŞTİRDİK” SERHAN TURFAN KOÇZER GENEL MÜDÜRÜ ORTAK SATIN ALMA Şirketimiz, Koç Topluluğu çatısı altındaki şirketlerin medya satın almalarını ortaklaştırmak amacıyla kuruldu. Şirketimizi vizyonuyla hayata geçiren, kuruluş dönemlerinden bugüne hep arkasında duran başkanımız Ali Y. Koç, 2008 yılında verdiği bir demeçte “Global oyuncunun bir silahı da satın alma” diyerek bu alanın büyümesi gerektiğine işaret etti. UZMANLIK O dönemde satın alma küreselde bir sektör olarak bilinse de Türkiye’de yeterli önemi göremiyordu. Ortak satın alma yapısı yaklaşımıyla ülkemizde bir ilki gerçekleştirdik ve topluluk şirketlerinin satın alırken de kazanmaları için her kategoride uzmanlık oluşturmaya başladık. GRUP DIŞINDA BÜYÜME 2015’ten başlayaraksa grup dışında büyüme yolunda adımlar attık ve Türkiye’de tedarik zinciri ile kurumsal satın alma sektörlerinin yerleşmesinde öncülük ederek örnek bir model oluşturduk. 2023’ü 1,5 milyar doları aşan satın alma hacmini yöneterek tamamladık ve ciromuzun yüzde 25’ini topluluk dışı şirketlerden elde ettik. Bu şirketler arasında Borusan, Eczacıbaşı, Şişecam, Migros, Sanko gibi Türkiye’nin önde gelen şirketleri yer alıyor. |
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?