Açık ara liderler

Marmarabirlik, Assan Alüminyum, Türk Traktör, THY, DHL, Arçelik, Penti ve LC Waikiki…Hepsi sektöründe açık ara lider...

10.03.2017 13:29:110
Paylaş Tweet Paylaş
Açık ara liderler
REKABETİN ZORLADIĞI ALANLAR 

Özellikle son 5 yıldır açık ara pazar liderleriyle, onları takip eden markalar arasında çok büyük rekabet var. Akıllı telefon pazarı, bu sektörlerin başında geliyor… Rekabetin yoğun olduğu ve teknolojideki gelişmelerden etkilenen bu sektörde kıyasıya bir rekabet dikkati çekiyor. Türkiye akıllı telefon pazarında adet bazında Samsung liderliğini korurken, son 4 yılda IDC’nin verilerine göre LG ve General Mobile’ın ciddi bir pazar payına ulaştığı görülüyor. IDC’nin akıllı telefonlar analisti Ramazan Yavuz, “Türkiye akıllı telefon pazarında 4 yıl öncesinde yüzde 20 pazar payına sahip Nokia ile Blackberry artık çok küçük birer oyuncu haline geldi. Asus, Lenovo, Vestel, Casper gibi oyuncularla kendi cihazlarını satan telekom operatörlerinin paylarını büyüttüklerini gözlemliyoruz” diyor. Yavuz, pazardaki bütün bu gelişmelerin lider Samsung’un pazar payına etki ettiğini belirtiyor. Sadece teknolojide kıyasıya bir rekabet yaşanmıyor. Süt ve süt ürünleri pazarında da Türkiye’deki 10 büyük firma arasında büyük bir rekabet söz konusu. Sektörde “market markaları” diye adlandırılan “private label” markalar, pazarın yüzde 40’ını elinde tutuyor. Sektörün lideri Sütaş olsa da arkadan gelen Pınar ve İçim aradaki farkı hızla kapatıyor. İçim markasıyla pazarda 3’üncü olduklarını belirten Ak Gıda CEO’su Ali Sözen, “Süt ve süt ürünleri pazarında çetin bir rekabet var. Sektörde çok sayıda irili ufaklı firma yer almasına karşın, asıl rekabet ilk 10 firma arasında daha yoğun yaşanıyor” diyor. İçim’in özel markalı ürünlerin ağırlıklı olduğu indirim marketleri hariç pazarda yüzde 10,5 payı bulunuyor. Sözen, “Geçen yıl aynı döneme göre pazar payımızı 1,8 baz puan artırmayı başardık. Özel markalı (PL) ürünlerin dışında kalan markalı ürünler pazarında da liderlik hedefimize emin adımlarla ilerliyoruz” diyor.


DÜŞÜŞE GEÇEN VAR MI?

Rekabetin ve oyuncu sayısının arttığı sektörlerde pazarda lider kalmak zorlaşıyor. Açık ara lider olan şirketler ya pazar paylarını ya da liderliklerini kaybediyor. Unilever Türkiye Satış ve Müşteri Geliştirme Başkan Yardımcısı Ali Fuat Orhanoğlu da kategoriye göre değişmekle birlikte oyuncu sayısının arttığı pazarlarda zorluğun arttığı görüşünde. Unilever’in Omo, Knorr, Yumoş, Domestos ve Cif markalarının pazarlarında açık ara lider olduğunu belirten Orhanoğlu, “Pazar büyümeye müsaitse lider markalar pazar payını artırmaya devam ediyor” diyor. Rakip sayısının çokluğu da liderlikte açık ara ilerlemeyi zorlaştırıyor. 16 yıldır kesintisiz otomotiv pazarının lideri olan Renault, ilk kez geçen yıl pazarda ikinciliğe geriledi. Pazar liderliğini 2015’te en büyük rakibi Volkswagen’e kaptıran Renault, liderliği bu yıl ekim ayında geri kazandı. Renault Genel Müdürü Berk Çağdaş, “Geçtiğimiz yıl Renault markası ile üretimimizde yaşanan birtakım aksaklıklar nedeniyle hedeflediğimiz satış adedine ve pazar payına ulaşamadık. Ancak, 2016 yılında pazara sunduğumuz yepyeni modellerin de katkısı ile 17’nci kez otomobil pazarında liderliğimizi elde ettik” diyor. GSM sektöründe de lider oyuncunun pazar payı zaman içinde azaldı ve azalmaya devam ediyor. BTK’nın 2016 ikinci çeyrek verilerine göre pazar payları bir önceki dönem ile kıyaslandığında Vodafone’un pazar payının yaklaşık 0,2 puan, Avea’nın pazar payının yaklaşık 0,6 puan arttığı, Turkcell’in pazar payının ise 0,8 puan düştüğü görülüyor.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz