Anadolu hızlanıyor

Teknosa, Koton, Çilek Mobilya, Doğtaş gibi pek çok şirketin satışlarında Anadolu'nun payı giderek yükseliyor.

1.04.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Anadolu hızlanıyor

Özellikle sanayinin ve ticaretin gelişmiş olduğu illerdeki satışlarımız, diğer illere göre daha hızlı arttı" diyor.Teknosa'nın Anadolu atağının süreceğini belirten Nane, "En son Ağrı ve Iğdır mağazalarımızı bünyemize kattık ve faaliyet gösterdiğimiz il sayısını 70'e ulaştırdık" diye konuşuyor. Çilek Mobilya Genel Müdürü Muzaffer Çilek de Mehmet Nane'ye katılıyor ve ekliyor: "Anadolu'daki satışlar ülkemizde yaşanan ekonomik istikrara paralel olarak artıyor. Alım gücünün daha iyileşmesi, taksitli ve taksit ötelemeli satışlar, değiştirme kampanyaları, kredi kartı kullanımının artması satışları artıran ana sebepler arasında sayılabilir." Sanayi üretiminin doğu illerinde de gelişmesinin alım gücünü artırdığını belirten Peugeot Satış Müdürü Uğur Ercan ise düşük faiz oranlarının da olumlu bir etki yaptığını dile getiriyor. Ercan, şu bilgileri veriyor: "Peugeot 2010 yılında 43 bin 395 adet satış gerçekleştirdi. Anadolu'daki bayilerimiz 16 bin 840 satışla yüzde 39 oranında pay sahibi oldu. 2005 yılında ise Anadolu bayilerinin satışları 15 bin 904 adetti. Son yıllarda satışlarımızın en hızlı geliştiği iller Sivas, Denizli, Van, Trabzon ve Ordu. Ayrıca Bursa, Karabük, Kocaeli, Kırklareli, Sivas ve Şanlıurfa'da da 2009 yılına göre yüzde 20'lere varan pazar artışları görülüyor."

TÜKETİCİ KREDİYİ SEVDİ
Anadolu kentlerindeki bankacılık hizmetleri de bundan 10 yıl öncesine göre ciddi biçimde çeşitlenmiş durumda. Bu gelişim hem hizmetlerde hem şube sayısında gözleniyor.
TBB verilerine göre Türkiye'deki toplam şube sayısı içinde İstanbul'un payı 2002'de yüzde 29,4 iken 2009'da bu pay yüzde 29,1'e indi. Aynı biçimde İzmir'in payı ise yüzde 7,7'den yüzde 7,5'e geriledi. Oysa bazı illerde bu oran önemli miktarlarda arttı. En çarpıcı artışın ise Gaziantep ve Antalya'da olduğu görülüyor. Antalya'nın toplam şubeler içindeki payı 2002'de yüzde 2,6 iken 2009'da yüzde 3,8'e çıktı. Gaziantep'in payı ise 7 yılda yüzde 1,1'den yüzde 1,5'e yükseldi. Akbank Bireysel Bankacılıktan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Galip Tözge, tüketici kredilerinde de Anadolu'nun payının arttığını söylüyor ve ekliyor: "Tüketici kredileri pazarının gelişiminde 3 büyük il halen cazibe merkezi. Ancak Anadolu kentlerinin gelişme potansiyeli de oldukça yüksek. Anadolu illerinin 2007 yılında yüzde 45 olan toplam tüketici kredileri bakiyesi pazar payı, yüzde 3'lük bir artışla 2010 yılında yüzde 48'e çıktı. Bu durum da Anadolu illerine olan ilgiyi artırıyor." Yapı Kredi yetkilileri ise müşteri sayısı anlamında önemli bir değişim olmazken nakdi kredi içindeki payın Anadolu lehine arttığını belirtiyor. Banka yetkilileri, şu bilgileri veriyor: "2010'da, Anadolu illerinin nakdi kredilerimiz içindeki payı yüzde 35 civarındayken müşteri sayımız ve toplam ürün kullanımı için bu pay ise yüzde 50'ye çıkıyor. 4 yıl önce Anadolu illerinin kredilerimiz içindeki payı yüzde 25 civarındaydı ama müşteri sayımızın içindeki pay yine yüzde 50'ydi."

YENİ ALIŞKANLIKLAR
Uzmanlara göre, Anadolu illerindeki bu gelişimin önemli nedenleri arasında, tüketim alışkanlıklarının değişmesi var. Örneğin internet üzerinden alışverişin yaygınlaşması, kampanya ve promosyonlara daha rahat ulaşılabilmesi, kredi kartı kullanımının artması ve taksitli satış olanakları bunlar arasında sayılabilir. Özellikle kredi kartlarına taksitlendirme olanakları hangi coğrafyadan olursa olsun tüm tüketicilerin ilgisini çekiyor. BKM verilerine göre yerli ve yabancı kredi kartlarının 2010 yılı toplam cirosu içinde Anadolu'nun payı yüzde 46'yı bulmuş durumda. Kart kullanma alışkanlığının satışları önemli oranda artırdığını Doğtaş Mobilya Genel Müdürü İsmail Doğan da doğruluyor. Doğan'ın yorumları şöyle:"Artık tüketim alışkanlıkları değişti. Eskiden insanlar başkasında gördüğünü alıyordu. Bu alışkanlık yerini 'Beğendiğini al' anlayışına bıraktı. Artık herkes kendi beğenisine, zevkine göre alışveriş yapmak istiyor. Farklı olma isteği, kredi kartı kullanım alışkanlığının oluşması, gelirlerdeki artış gibi etkenleri Anadolu'daki hızlanmanın nedenleri olarak sayabiliriz." Taksit olanağı sunan kredi kartlarının canlandırdığı sektörlerden biri de sigorta. Bu durumun kendi sektörlerini de etkilediğini belirten Axa Sigorta Direktörve Genişletilmiş İcra Kurulu Üyesi Özer Şimşek, "Sigorta konusunda çok önemli bir gelişmeden söz etmek mümkün değil. Bunun için bu bölgelerdeki kişi başına GSYİH'nin önemli düzeyde artması ve sigorta bilincinin gelişmesine gereksinim var. Ancak taksit özellikli kredi kartlarının bu bölgelerde de yaygınlaşmasının sigorta üzerine olumlu katkı yaptığını söylemeliyiz" diyor.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz