İşe alımın şaşırtan ekonomisi

Bütün yönleriyle işe alım ekonomisi...

1.02.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
İşe alımın şaşırtan ekonomisi

Ömür, "Doğru elemana ulaşmak için kullandığımız araçların çeşitlenmesine bağlı olarak maliyetlerde de artış söz konusu. Bu süreçte uzman işe alımlarında, şirket içinde pozisyon için yaklaşık 500 TL'lik bir maliyet oluşuyor. Yeni mezun toplu işe alım faaliyetlerinde ise eleman bulma maliyeti 4 bin-5 bin TL'yi buluyor" diyor. Yıldız Holding İK Genel Müdürü Ege Karapınar da gıda sektöründe de adayların seçim ve ikna süreçlerindeki maliyetlerin giderek arttığını açıklıyor.Bu maliyetler perakende sektöründe de benzer... LCWaikiki markasının sahibi Tema Grup, geçen yıla göre işe alım maliyetlerinde yüzde 15 artış yaşıyor. Pozisyon bağımsız bir kişinin ortalama işe alım maliyeti 3 bin 500 TL'yi buluyor. Tema Mağazacılık İnsan Kaynakları Direktörü Demet Turan, "Mülakat, değerlendirme merkezi uygulamaları, kişilik envanterleri, danışman kurumlar gibi seçim araçlarının çoğalması maliyetleri artırıyor. İşe alım, oryantasyonla devam ediyor. Bu açıdan orta düzey pozisyonların doldurulması 8 ile 12 bin TL arasında değişiyor" diyor.

SOSYAL MEDYA ETKİSİ
SANAL ALIM

Amerikan insan kaynakları şirketi Jobvite'ın 800 insan kaynaklar yöneticisi ile gerçekleştirdiği araştırma, sosyal medyanın işe alım süreçlerindeki etkinliğini gösteriyor. Araştırmaya göre Linkedin, Facebook, Twitter, Youtube üzerinden aday bulunma oranı artıyor. Öyle ki araştırmaya katılan yöneticilerin yüzde 80'i, bugüne kadar sosyal medyadan gelen adaylardan işe alım yaptıklarını belirtiyor. Yüzde 9'da bu yıl içinde bu kaynakları kullanmaya başlayacağını açıklıyor. Araştırma, katılımcıların yüzde 64'ünün işe alımda sosyal medya mecralarından en az ikisini kullandığını ortaya koyuyor.

DİREKT ULAŞIYORUZ
Türkiye'de de özellikle BSH, Microsoft gibi çok uluslu şirketler sosyal medyayı işe alım kaynağı olarak değerlendiriyor. Microsoft insan Kaynakları Müdürü Cavidan Özdemir, "Artık Linkedin, Facebook gibi sosyal medya mecra kaynağının etkin kullanılması birçok adaya ulaşılmayı hızlı ve verimli hale getirdi. Ayrıca Twitter'da da kritik pozisyon arayışımızı duyurarak birçok iyi adaya direkt ya da referansla ulaşabiliyoruz" diyor. Yıldız Holding İK Genel Müdürü Ege Karapınar da "internet ve sosyal medya kullanımıyla kişisel pazarlama giderek daha ön plana çıkmaya başladı. Bu da hangi seviyeden olursa olsun adaylara ulaşım kaynağında ciddi bir zaman ve maliyet avantajı yaratıyor" diyor. Kariyer,net Genel Müdürü Yusuf Azoz, giderek daha fazla KOBİ'nin işe alım süreçlerini internet üzerinden gerçekleştirmeyi tercih ettiğine değiniyor.


SÜRE UZUYOR

İnsan kaynakları direktörleri ve uzmanlar, son 3 yılda sosyal medya ve iş bulma sitelerinin kullanımının artmasıyla aday bulmada oluşan yeni kaynaklara rağmen işverenin ve adayların daha temkinli olması nedeniyle işe alma süresinin uzadığını söylüyor. Odgers Berndt-son Türkiye Yönetici Ortağı Ayşe Öztuna Bozoklar, işveren tarafında özellikle üst düzey transfer ederken daha derin değerlendirme sürecinden geçerek karar verildiğini belirtiyor. BSH İnsan Kaynakları Müdürü Ahmet Aksoy, Bozoklar'ın görüşünü destekliyor: "Son yıllarda kaliteli aday bulmak gittikçe zorlu hale geliyor. Pozisyonlara gelen başvuru sayısı oldukça yüksek olsa da aranılan nitelikteki adayların sayısı düşük... İş bulma sıkıntısı nedeniyle adaylar kendilerine uygun olmayan birçok pozisyona başvuruyor, bu da eleme sürecini uzatıyor." Turkcell İnsan Kaynakları Genel Müdür Yardımcısı Meltem Kalender Öztürk ise "Burada en önemli neden, hem adaylar hem işe alacak firmalar için beklentilerin yükselmesi. İşveren için beklentiler spesifikleşiyor" şeklinde konuşuyor. Mercedes Benz Türk İK Direktörü Salih Ertör'ün verdiği ortalama işe alım süreleri de bu gerçeği doğruluyor: "İşe alım süremiz ortalama 3-5 hafta arası. 2010 yılında pozisyon bazlı ortalama süremiz 3 hafta 4 gün, 2011 yılı ilk 9 ay için de 4 hafta 2 gün olarak gerçekleşti. Bizim için süreler bir miktar uzamış ama ciddi boyutlarda değil."Sürelerin uzamasında Yeşildere'nin değindiği gibi özellikle CEO arayan şirketlerin yurtdışında yaşayan Türk yöneticilerin de bu sürece katılmasını istemeleri de etkili oluyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz