Küresel oyuncu bariyeri

“Küresel oyuncu” olmak her şirketin gönlünde yatan aslan... Ama hiç de kolay değil.

1.10.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Küresel oyuncu bariyeri
“Marka olarak küresellik maalesef çok kolay değil” diyen Aydın, şöyle devam ediyor: “40 yıla yakın süredir üzerinde uğraştığımız Taç markamız bile ancak Türkiye ve çevre ülkeleri kapsayan bir ‘bölgesel marka’ olarak tanımlanabilir. Ama şirket bazında üretici markası olmak daha erişilebilir bir durum. Ülkemizde bu çapta, altyapısı ve üretim gücü kuvvetli en az 5 şirket daha vardır. Sanayinin desteklenmesiyle bu üreticiler de pekala tanınan marka olabilir.”

EŞİĞİ AŞANLAR KİM?
Demir çelik, cam, müteahhitlik, perakende, çikolata ve ilaç, Türkiye’nin az sayıda da olsa küresel oyuncu çıkardığı alanlar. Örneğin Demir Çelik Üreticileri Derneği Genel Sekreteri Veysel Yayan, “Yıllık 2 milyon tonun üzerinde ham çelik üreten oyuncular küresel ligde yer alıyor” diyor. Zaten Metal Bulletin tarafından yapılan 2011 yılının en büyük demir çelik üreticileri listesinde Erdemir, İçdaş, İsdemir ve Habaş, en büyük 100 arasında yer alırken Diler Grubu ve Çolakoğlu 150’de bulunuyor. Müteahhitlik ise yerli oyuncuların küresel ligde söz sahibi olduğu başka bir sektör. ENR’nin her yıl açıkladığı dünyanın en büyük 225 müteahhidi sıralamasına bu yıl 30 Türk şirketi girdi. Bunlardan Polimeks, Rönesans, Gama ve Enka ilk 100’de yer almayı başardı. İlk 225’in eşiği 156,3 milyon dolarken 100’e girmek için 750 milyon dolar ciro şart. Halıda ise global oyuncu olmak için en az 600 milyon dolarlık ciro gerekli. İstanbul Halı İhracatçıları Birliği Başkanı İbrahim Yılmaz, “Dünyada global oyuncuların büyüklüğü 600 milyon dolarla 5 milyar dolar arasında değişiyor. ABD’li Shaw Industries en büyük olarak kabul ediliyor ve cirosu 5 milyar dolar” diyor. Bu hesaba göre Türkiye’de pazar lideri olan Merinos, 688 milyon dolarlık cirosuyla küresel oyuncular arasındaki yerini alıyor. Perakendedeki küresel oyuncular ise BİM ve Migros. “En Büyük 250 Perakendeci” listesinde BİM 194, Migros 199’uncu sırada. İlaç sektöründe Abdi İbrahim, çikolata-şekerlemede ise Ülker ve Şölen Çikolata, global 100 listesinde yer alıyor.

YAKINDAN TAKİP EDENLER

Henüz devler ligine çıkmayan ama yakın takipte olup orta vadede girmeyi planlayanlar da var. LC Waikiki markasıyla pazar lideri olan Tema Mağazacılık bunlardan biri. Uzmanlara göre şirket, 1,8 milyar dolarlık cirosuyla ve başarılı markalaşma stratejisiyle global arenada boy göstermeye en yakın aday. Servet Topaloğlu, yine hazır giyim perakendesinden başka başarı örnekleri de veriyor: “Türkiye’den çıkan ve uluslararası alanda başarılı olabilecek markalarımız şüphesiz var. Yargıcı bunlardan biri... Konsept çok iyi ve çok farklı. Mavi Jeans de çok başarılı. Bunlar uluslararası platformda rahatlıkla ilk 250’ye girebilecek perakende konseptlerimiz.” Demir çelik sektöründe küresel lige en yakın aday ise Tosçelik. Demir Çelik Üreticileri Derneği Genel Sekreteri Veysel Yayan, “Orta vadede bu listeye girmeye en büyük aday olarak Tosçelik görülüyor. Şirket, ciddi yatırımlar yapıyor. Tüm bu yatırımlar, Tosçelik’i hem demir çelik sektöründe küresel güç haline getirecek, hem şirket farklı ülkelerdeki tesisleriyle globalleşme yönünde önemli bir adım atmış olacaktır” diyor. Çimentonun birinci liginde ise “top six” olarak geçen 6 dev var. Onların arasına girmek için yaklaşık 4 milyar dolarlık ciro gerekiyor. Türkiye’nin en büyüğü OYAK Çimento 800 milyon dolarlık cirosuyla ilk 20’de. Ancak şirketin gözü daha yukarılarda.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz