"LİDERLER ARAYI AÇIYOR"

Kategorinin lider oyuncusu en yakIn rakibine traş makinesinde 91, kahve kremasında 82,9, bebek mamasında 57,5, gazlı içeceklerde 53 puan fark atmış durumda. Liderle ikinci arasındaki fark çamaşır suyunda 40, buzdolabında 15, akıllı telefonda ise 29 puan düzeyinde. Kısacası Nielsen, Gfk ve IDC verilerine göre pek çok üründe pazar payları arasındaki makas oldukça açık. “Açık ara fark” olan pazarlarda bu aralığın kapanmasının bedeli ise sektörden sektöre değişiyor. Ancak araştırmalardan çıkan sonuca göre pek çok kategoride yüzde 1 pay almanın bile bedeli oldukça yüksek…

18 MART, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
LİDERLER ARAYI AÇIYOR
YILDIZ HOLDİNG YÖNETİM KURULU BAŞKANI MURAT ÜLKER, 2 AY ÖNCE holding merkezinde düzenlenen basın toplantısında United Biscuits’i satın almaları- nın detaylarını açıklıyordu. Yaklaşık 3 milyar dolarlık bu alımla dünyanın en büyük 3’üncü bisküvicisi olduklarını söyledi. Dünyada liderlik hedefi olup olmadığı sorulduğundaysa “Ara çok açık. Kısa sürede kapanacak gibi değil” dedi. Aslında Murat Ülker’in altını çizdiği bu nokta şirketler için çok kritik bir rekabet konusu. Türkiye’de de pek çok kategoride pazar lideriyle ikincinin arası ya da ikinci oyuncuyla üçüncünün arası oldukça açık. Nielsen, gıda, kişisel bakım, temizlik ve tütün sektörlerinde 100’ün üzerinde kategoride paketli ürünlerin performansını ölçümlüyor. Nielsen’En ölçümlediği tüm kategorilerin dinamikleri birbirinden ayrışmakla birlikte birçoğunda lider oyuncuyla en yakın rakibi arasında ciddi pazar payı farkları bulunuyor. GfK Perakende Panelleri Genel Müdürü Mete Uslukılınç da ölçüm yaptıkları akıllı telefon, buzdolabı, çamaşır makinesi, sıcak ürün hazırlama, epilator ve saç şekillendirici ürün gruplarında pazar liderlerinin açık ara lider olduğunu belirtiyor. 
AÇIK ARA NE DEMEK? 
Peki açık ara ne demek? Bir kategoride pazar payı aralıklarının “açık” olduğunu nasıl söyleriz? Aslında uzmanlar bu sorunun yanıtının kategoriden kategoriye değiştiğini belirtiyor. Nielsen Türkiye Müşteri Çözüm Ortağı Lideri Ceylan Kanar, lider şirketin hem pazarın yüzde 50’sinden fazlasını domine ettiği hem en yakın rakibinin en az 3-4 katı satış gerçekleştirdiği kategorileri çok net “açık ara” olarak ifade ediyor. GfK Perakende Panelleri Genel Müdürü Mete Uslukılınç, pazar payı farklarının açık ara olmasını destekleyen durumları şöyle anlatıyor: “Kategoriyi kuran, ilk oyuncu olan markaların açık ara önde olma ihtimali daha yüksek. Şirketlerin teknolojik olarak rekabetçi bir üstünlüğünün olması, markanın kalite algısının rakiplere göre önde olması da pazar payında rakiplerle makasın açılmasını destekleyen bir unsur. Ayrıca büyük hacim yakalamış markalar maliyet avantajı yaratarak daha rekabetçi fiyatlarla açık ara pozisyonlarını koruyabiliyor. 

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz