Maliyet avcıları

Etkin maliyet yönetimi, sürdürülebilir büyüme açısından en kritik konulardan biri.

1.09.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Maliyet avcıları

“Malzeme maliyetini düşürmek için kalitemizden ödün vermeden yurt içi ve yurtdışında alternatif tedarikçi araştırmalarına yöneliyoruz, Hammadde fiyatlarımız Londra Metal Borsası’na bağımlı olduğu için fiyatları uygun bulduğumuz anda fiyatları sabitlemek için 6 aylık veya yıllık bağlantılar yapıyoruz, Böylelikle bütçemizde hedef kârlılığımıza daha rahat ulaşıyoruz. “ Mondi Endüstriyel Torba’nın da en büyük maliyet kalemi hammadde, Şirketin CEO’su Kaan Özkan, “100 TL’lik maliyetimizin 71 TL’sini hammadde, 16 TL’sini personel, 7 TL’sini enerji ve lojistik, 2 TL’sini bilgi işlem, 1 TL’sini reklam ve 3 TL’sini de diğer giderler oluşturuyor, 10 yıl önce maliyetlerde enerji, bilgi işlem ve hammadde daha fazla yer tutuyordu” diyor.

Özkan, kaliteli personelin yetişmesiyle inovatif yaklaşımlar sonucu tüm maliyet kalemlerini düşürmeyi başardıklarını belirtiyor, Nasıl başardıklarını şöyle açıklıyor: “Hammaddeyi daha az kayıplı ve verimli kullanıyoruz, Enerji sarfiyatını azalttık, Bilgi işlem desteği ihtiyacımız da azaldı. Kaliteli personel elbette maliyet kalemlerindeki oranı arttırdı, ancak bu masraf satıştaki ve verimlilikteki artışla kendini kat be kat çıkarıyor.”

SATIN ALMA FORMÜLLERİ
Pek çok şirket maliyetleri kontrol altında tutmanın en akılcı yolunun satın almadan başladığını düşünüyor. Ve uygulamalarını da bu yönde derinleştiriyor. Toplam maliyetlerinin yüzde 50’si hammadde ve ambalaj olan Eti, bu şirketlerden biri. Eti Şirketler Grubu CEO’su Hakan Polatoğlu, 2007 yılında bu oranın yüzde 52 olduğunu söylüyor. Yaratıcı satın alma yöntemleriyle hem kaliteyi hem fiyatı iyileştirdiklerini belirten Polatoğlu şöyle devam ediyor: “Tedarikçilerimizin de kendi satın alma süreçleri, stoklama ve dağıtım süreçleri var. Bu süreçleri tedarikçilerimizle birlikte tasarlıyoruz. Böylece hem kaliteyi hem fiyatı iyileştirecek şekilde satın alma sürecini tasarlamış oluyoruz. Bu yolla nakliyede, üretim sürecinde ölçek ekonomisi yaratılabilir. 2012’de bu şekilde yüzde 2 tasarruf ettik.”

Cömertoğlu Grubu, Türkiye’nin en büyük turizm gruplarından biri. Tamamı 5 yıldızlı tesislerinde en büyük maliyet kaleminin yiyecek-içecek olduğunu dile getiren şirketin yönetim kurulu başkanı Ufuk Cömertoğlu, “Ultra her şey dahil konseptte 100 TL maliyetin 37 TL’si yiyecek ve içecek maliyeti. Bu 10 yıl önce de böyleydi. Bu maliyetleri aşağı çekebilmek için meyve ve sebzeyi direkt üreticiden satın almayı sağlıyoruz. Kırmızı et ve şarküteri ürünlerinde Antalya Organize Sanayi Bölgesi’nde kendi tesislerimizde et işleme ve paketleme yapmaktayız” diye konuşuyor. Arzum Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kolbaşı ise verimliliği artırmak için “Üreticilerimizle yıllık anlaşmalar yaparak hem fiyat düşüşü sağlıyor hem kur, emtia fiyatlarındaki artışlardan kaynaklanabilecek maliyet artışlarından etkilenmemeye çalışıyoruz” diyor.

PERSONEL GİDERİ SORUN
Özellikle hizmet sektöründeki şirketlerde maliyetlerde aslan payını personel giderleri alıyor, Axa Sigorta bu şirketlerden biri, Axa Sigorta Mali İşler Başkanı ve İcra Kurulu Üyesi Ayşegül Denli, genel giderler içinde 2012’de en yüksek oranın yüzde 61’le personel giderleri olduğunu söylüyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz