Mobilin Öncüleri

Mobil ticaret, akıllı telefonların yaygınlaşmasıyla ivme kazandı. Yani henüz geçmişi çok yeni. Ancak bazı şirketler, bu alandaki uygulamalarıyla örnek oluyor. Bankacılık, bu konuda oldukça ileride. Garanti, Akbank, Yapı Kredi gibi sektörün önde gelen bankaları, mobile yaptıkları yatırımlarla dikkat çekiyor. Migros, Lc Waikiki, Beymen, Teknosa, Pegasus, THY gibi alanlarının önemli şirketleri de mobil ticaretteki uygulamaları ve yenilikçi yaklaşımlarıyla öncü oluyor. Bu şirketlerin, cirosunda mobilin payı hızla artıyor.

8.07.2015 15:38:200
Paylaş Tweet Paylaş
Mobilin Öncüleri
Criteo’nun araştırması göre 2015’in ilk 4 ayında mobil ticaretin toplam ticaret içindeki payı yüzde 34’e ulaştı. Bu oranın yıl sonunda yüzde 40’a çıkması bekleniyor. Türkiye ise Çin ve Birleşik Arap Emirlikleri’nden sonra online alışverişleri mobil platforma taşıma konusunda dünya çapında en hızlı davranan ülkeler arasında. Hatta Türkiye, mobildeki büyüme hızıyla ABD’nin bile önünde. ABD ve İngiltere’de mobil ticaretin büyüme oranı yüzde 10 iken bu oran Türkiye’de yüzde 17 seviyesinde. Dünyada e-ticaret müşterilerinin yüzde 33’ü akıllı telefonlarından alışveriş yaparken Türkiye’de de bu oran ortalamanın epey üzerinde seyrediyor. Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Orhun, “Türkiye’de online alışveriş yapanların yüzde 53’ünü akıllı telefonları üzerinden alışveriş yapanlar oluşturuyor” diyor. Mobil ticaretin Türkiye’de hızla gelişmesi de bankacılıktan perakendeye, e-ticaretten ulaşıma farklı sektörlerdeki markaların odağını bu alana kaydırmasına neden oluyor. Türkiye’nin önde gelen markalarının cirolarında da mobilin payı hızla artıyor. Mobil uygulamalarıyla milyonlarca tüketiciye ulaşan markaların önümüzdeki döneme ilişkin en önemli hedefiyse bu alana yönelik yatırımlarını artırmak.

BANKALAR İLK SIRADA
Türkiye’de mobilin öncüleri arasında bankalar yer alıyor. Rakamlar da bunu gösteriyor… Türkiye Bankalar Birliği’nin Aralık 2014 raporuna göre Türkiye’de 14 milyondan fazla banka müşterisi internet bankacılığını, 6 milyondan fazla banka müşterisi de mobil bankacılığı aktif olarak kullanıyor. Mobil bankacılığın öncüleri arasındaysa Yapı Kredi, Garanti, İş Bankası, Akbank gibi sektörün büyük oyuncuları öne çıkıyor. Yapı Kredi’nin mobil bankacılığa 2000’de başlayarak sektörde bir ilki gerçekleştirdiğini söyleyen Yapı Kredi Alternatıf Dağıtım Kanalları Genel Müdür Yardımcısı Yakup Doğan, “Odağımızı mobil araçlara yönelttik. 2010’da Türkiye’de aynı anda tüm platformlarda mobil bankacılık hizmeti veren ilk banka olduk” diyor. İşCep’i 2007’de başlattıklarını belirten İş Bankası Genel Müdür Yardımcısı Hakan Aran da “Mobil bankacılığın ilk yıllarında cep telefonlarının farklı işletim sistemlerine sahip olması yeni özellikler sunmayı zorlaştırıyordu. Akıllı telefonların yaygınlaşmasıyla yeni özellikleri devreye almak kolaylaştı” diyor. Garanti de mobil ödeme alanındaki ilk çalışmalarına 2007’de Cepbank’la başladı. Garanti Ödeme Sistemleri Genel Müdürü Onur Genç, “Kullanıcının mobili sadece bir ödeme aracı olarak gördüğü ilk dönemlerde sınırlı kullanım vardı. Bugün mobil ticaret, günlük yaşamı kolaylaştıran bir çözüm oldu” diyor. Akbank da mobil bankacılık uygulaması Akbank Direkt’in lansmanını Eylül 2012’de yaptı. Uygulama bugüne kadar 3 milyona yakın indirilerek büyük başarı sağladı.
~
DİĞER ÖNCÜLER KİM? Türkiye’de bankalardan sonra mobil ticarette en etkili olanlar arasında e-ticaret siteleri, gıda ve giyim perakendecileriyle havayolları bulunuyor. Gittigidiyor’un mobil hizmetine 2009’da başladığını söyleyen Gittigidiyor Genel Müdürü Gülfem Toygar, “2013’te, mobil sitemiz m.gittigidiyor.com’u yayına aldık. Mobil bizim için çok önemli bir kanal oldu” diyor. GittiGidiyor uygulamalarını bugüne kadar 2,3 milyondan fazla kişi indirdi. 2009’da mobil ticarete adım atan THY de 2010’da ilk iOS ve BlackBerry platformlarına özel uygulamalarını yayınladı. THY Genel Müdürü Temel Kotil, “İlk yılarda mobil platformlara özel uygulama geliştiren firmaların az sayıda ve yetersiz olması en fazla zorlandığımız konuydu” diyor. Tüm bu zorluklara rağmen bugün THY’nin toplam satışları içinde mobil satışların payı yüzde 20’lere yükseldi. Mobil ticarette perakende sektörünün öncüsüyse Migros oldu. Mobil ticarete 2010’da başlayan marka, Türkiye’nin iPhone üzerindeki ilk ‘Mobil Market’ uygulamasını geliştirdi. Beymen, LC Waikiki, U.S Polo da hazır giyim ve moda perakendesinde mobil ticaretin öncüleri oldu. 5 yıl önce mobil ticarete başladıklarını söyleyen Beymen Pazarlama Direktörü Elif Tellaloglu, “İlk günden bugüne kadar mobil üzerinden aldığımız trafik ve gelir her yıl artarak büyüyor” diyor.
TALEP HIZLI ARTIYOR LC Waikiki de mobil ticarete 2 yıl önce girdi. LC Waikiki E-ticaret Direktörü M. Salih Yılmaz, “Mobil ticarete başladığımız ilk dönemlerde bilgi eksikliği vardı” diyor. Yılmaz, müşterinin telefondan alışveriş yapma konusundaki algısının değişmesiyle işlerinin biraz daha kolaylaştığını ifade ediyor. Cihaz alternatiflerinin başa çıkılması zor gelişimiyle birlikte mobil sitelerini cihaza duyarlı tasarım (responsive design) alt yapısına geçirdiklerini söyleyen Yılmaz, “2 yıl önce satışın yüzde 1,5’i mobilden gelirken bugün bu oran yüzde 25’e çıktı” diyor. Mobil ticaret uygulamalarında ilk başlarda zorlanmayan marka yok... Teknosa Pazarlama Direktörü Cem Işık, başlangıçta mobilin servis düzeyinde ayrıştırılabilmesinin ve raporlanabilmesinin zorluklarını yaşadıklarını söylüyor. Işık, “O günden bu yana aplikasyonlarımızın sayısını 6’ya çıkardık ve daha iyi bir deneyim sunan bir mobil site tasarladık” diyor. Teknosa’nın aplikasyonları 2 yılda 1,2 milyona yakın indirilme sayısına ulaştı. Işık, “Mobil aplikasyonlarımız ve mobil sitemiz Teknosa.com’un cirosunun yüzde 10’unu gerçekleştiriyor” diyor. Mobil ticarete geçtiğimiz yıl başlayan Media Markt da ilk başlarda zorluk yaşadı. Geçen yıl mobili ayrı satış kanalı olarak pozisyonladıklarını ve mobile özel sitelerini hayata geçirdiklerini söyleyen Media Markt E-ticaret Direktörü Mehmet Çelikol “Ayda 60 kampanya uygulayan bir grup olarak ilk başlarda web ile mobil siteyi tüm bu kampanyalarda senkronize yönetmekte zorlandık.” diyor.
~
MOBİL MÜŞTERİ NÜFUSU Mobilden sipariş verenlerin sayısı, mobil cihaz sahibi kişi sayısıyla doğru orantılı olarak artıyor. Bu nedenle mobil ticaretle uğraşan hemen her markanın geçtiğimiz döneme göre mobil müşteri sayısı artmış durumda. Finansbank Bilgi Teknolojileri, Operasyon, Kanallar ve İş Geliştirme Genel Müdür Yardımcısı Mehmet Kürşad Demirkol, geçtiğimiz yıl mobil bankacılıktaki aktif müşteri sayılarının yıl başında 2’ye katladığını söylüyor. Demirkol, “Bu yılın başında mobil bankacılık müşteri sayımız internet bankacılığındaki müşteri adedimizi geçti. Bu da sektörün internetten vazgeçerek mobile kaydığını gösteriyor” diyor. Pegasus’un da bugüne kadar mobil uygulamaları 1,5 milyon akıllı cihaza indirildi. Pegasus Dijital Pazarlama Müdürü Didem Namver, “Toplam satışlar içinde mobilin payı yüzde 11’lere ulaşmış durumda” diyor. Namver, hedeflerinin, en güncel trendleri takip ederek misafirlerinin hayatlarını kolaylaştıracak yeniliklere imza atmak olduğunu söylüyor. Mobil işe 1 yıl önce giren Media Markt’ın işlem hacmi yüzde 90 oranında büyüdü. Media Markt E-ticaret Direktörü Mehmet Çelikol, “Bugün ziyaretçilerimizin yüzde 40’ı mobilden geliyor” diyor. Markaların mobil kullanıcı kitlelerinin büyük çoğunluğunu 18-25 yaş aralığındaki Y kuşağı oluşturuyor. Pay- Pal Türkiye, Ortadoğu ve Kuzey Afrika Direktörü Kıvanç Onan, “Dünya genelinde internetten ürün veya hizmet alanların yüzde 44’ünü, akıllı telefonlarıyla alışveriş yapanların ise yüzde 59’unu 18-34 yaş arası gençler oluşturuyor. Türkiye’de de benzer oranlar söz konusu” diyor.
CİRODAKİ PAYI ARTIYOR Bugün dünya genelinde mobilden yapılan alışveriş, toplam e-ticaret işlemlerinin yüzde 30’unu oluşturuyor. Yakın zamanda Asya ülkelerinde mobilden yapılan işlemlerin toplam e-ticaret işlemleri içindeki payının yüzde 50’yi geçmesi bekleniyor. Türkiye’de de mobil ticaretin cirodaki payı artıyor. Beymen’de 4 yıl önce gelirlerin sadece yüzde 6’sı mobil cihazlar üzerinden gelirken 2013 yılında bu oran yüzde 21’e yükseldi. Beymen Pazarlama Direktörü Elif Tellaloglu, “Bu yıl itibariyle trafiğimizin yüzde 37’si, gelirimizin yüzde 31’i mobilden geliyor” diyor. Media Markt’ta mobil ticaret toplam iş hacminin yaklaşık yüzde 8 ila 10’unu oluşturuyor. Media Markt E-ticaret Direktörü Mehmet Çelikol, “Bugün mobil satışın tüm satış kanallarımız içindeki payı yüzde 15’e ulaştı. Bu rakam, her geçen gün artmaya devam ediyor” diyor. US Polo geçen yıl internet mağazasından gerçekleştirdiği cironun yüzde 22’sini mobil telefon ve tabletlerden verilen siparişlerle gerçekleştirdi. Geçen yıl markanın sitesine giren ziyaretçilerin yüzde 43’ünü ise mobil cihazlarını kullanarak girenler oluşturdu.
~
HEDEFTE NE VAR? Türkiye’de mobil ticaretin öncü markalarının iddialı hedefleri var. Beymen bu yılın ilk yarısına kadar tüm mobil uygulamalarını yeniden tasarlayı planlıyor. Beymen Pazarlama Direktörü Elif Tellaloglu, “Bugüne kadar müşterilerimizden öğrendiklerimizi ve aldığımız geri bildirimleri bu yeni uygulamamızda kullanacağız. Çok daha yenilikçi ve kullanıcı dostu bir uygulama sunacağız” diyor. Tellaloğlu, omnichannel kapsamında da pek çok yeniliği hayata geçireceklerini söylüyor. Media Markt, online ticaret içinde mobilin payını kısa vadede yüzde 20, orta vadede ise yüzde 25’e çıkarmayı hedefliyor. Çelikol, “Omnichannel stratejimizin mobil yansımalarını da yakında hayata geçireceğiz” diyor. Teknosa’nın önümüzdeki döneme ilişkin hedefi, içeriğin daha fazla ön planda olacağı aplikasyonlar geliştirmek. Teknosa Pazarlama Direktörü Cem Işık, “Kullanıcıların aplikasyonlar üzerinden sipariş verip yarım saat içerisinde mağazadan teslim alabilecekleri ve alışverişi kolaylaştıran teknolojiler geliştiriyoruz” diyor. Joygame.com’un en büyük hedefi de toplam iş hacminin yüzde 50’sini mobil ticaretten yapmak. Joygame. com Mobil ve Medya Direktörü Aras Şenyüz, “Öncelikle tüketicilerimizin mobil ticarete duydukları güveni artırmak için yeni ödeme kanallarını bir araya getirecek bir proje üzerine çalışıyoruz. Bununla birlikte yeni mobil oyun ve aplikasyon projelerimizi önümüzdeki dönemde hızlandırıyor olacağız” diyor.
 GELECEKTE GÜÇLENECEK Dünyada 2013-2016 yılları arasında mobil ticaretin yıllık ortalama yüzde 42 büyümesi bekleniyor. Türkiye de Birleşik Arap Emirlikleri ve Çin’le birlikte online alışverişlerini mobil platforma taşıma konusunda dünya çapında hızlı davranan ülkeler arasında yer alıyor. Garanti Ödeme Sistemleri Genel Müdürü Onur Genç, Türkiye’nin genç nüfus avantajıyla ve yüzde 84’e ulaşan mobil telefon sahipliğiyle mobil ticarette öne çıkan bir pazar olduğunu söylüyor. Genç, bu nedenle önümüzdeki dönemde bu alana önemli yatırımların gelmesini bekliyor. Genç, “Dinlediğimiz müzikten bineceğimiz taksiye, yemek yiyeceğimiz restorandan, giyeceğimiz kıyafete kadar tüm gereksinimlerimizi mobil üzerinden bulup ödemelerimizi bu kanaldan yapıyoruz. Artırılmış gerçeklik uygulamalarıyla fiziksel dünyadaki alışveriş deneyimlerini mobile taşıyarak müşteriye daha kolay ulaşan ve onu daha iyi tanıyan yeni bir ticaret anlayışına yakın gelecekte geçeceğiz” diyor. Yapı Kredi Alternatıf Dağıtım Kanalları Genel Müdür Yardımcısı Yakup Doğan, önümüzdeki dönemde giyilebilir teknolojilerin kullanım kitlesini büyüteceğini belirtiyor. Doğan, “Sektörü bir üst seviyeye taşıyacak bu uygulamalarla müşterilerimize sınırsız bankacılığı tam olarak yaşatmaya devam edeceğiz. Ayrıca lokasyon bazlı hizmetler ve yeni mobil finansal servisler üzerinde de çalışmalarımızı sürdürüyoruz. 2015, her açıdan sınırsız bankacılık deneyimini bir adım öteye taşıdığımız bir yıl olacak” diyor. BiTaksi Kurucusu ve CEO’su Nazım Salur, mobilin geleceğinin çok parlak olduğunu belirtiyor. Salur, “Akıllı telefonlar ucuzladıkça ve insanlar uygulamalar üzerinden hizmet almaya alıştıkça sektör daha da büyüyecek” diye konuşuyor.
~
 FARKLILAŞARAK BÜYÜDÜLER
2 KATINA ÇIKARDI
Markafoni.com’da site trafiğinin yaklaşık yüzde 50’si, satışların da yüzde 37’si mobil tarafta gerçekleşiyor. Markafoni Grubu CEO’su İLKER BAYDAR, 2014’te büyümenin merkezine mobili koyarak buradan elde ettikleri kazancı 2 katına çıkardıklarını söylüyor. Baydar, “İlk önce kurum içi, uzman bir geliştirme takımı oluşturduk. iOS ve Android uygulamalarımızı yeniledik. iPhone, iPad ve Android uygulamalarının ardından Markafoni mobil web sitemizi de yeniledik” diyor.
ÖNCÜ OLDU Vodafone Cep Cüzdan, mobil ticarette dijital dönüşümün öncüsü oldu. Vodafone Türkiye İcra Kurulu Başkan Yardımcısı ENDER BURUK, tüketicilerin hayatını kolaylaştıracak mobil ödeme altyapılarına yatırım yaptıklarını söylüyor. Buruk, “Alanında ilk olan Cep Nakit Kart’la tüketicilerimize banka müşterisi olmadan bankacılık işlemi yapma olanağı sağladık” diyor. Ücretsiz indirilebilen Vodafone Cep Cüzdan’ın geçtiğimiz ay itibariyle indirilme sayısı 142 bini buldu.
ÇOK ÇALIŞTI Yemeksepeti.com mobil üzerinde çok çalıştı. Uygulamaları 2,5 milyondan fazla indirildi. Yemeksepeti.com Operasyondan Sorumlu Başkanı NEDİM NAHMİAS, “4 yıl önce toplam siparişlerin yalnızca yüzde 6’sı mobil üzerindendi. Bu rakam 2014’te yüzde 40’lara çıktı. Birkaç ay içerisinde ise yüzde 50’nin üzerine çıkmasını hedefliyoruz” diyor. 

Hakan Aran / İş Bankası GMY
1,6 milyon mobil kullanıcımız var
Hızlı Büyüme
 Mobil bankacılığa ilk başladığımız dönemde karşılaştığımız zorluklar, bize paha biçilmez deneyim kazandırdı. 2009’da tüm kanallarımızdan geçen işlemlerin yüzde 0,2’si mobil bankacılık uygulamamız İşCep’ten gerçekleşiyordu. Bugün bu oran yüzde 19’a yükseldi. Türkiye Bankalar Birliği verilerine göre sektörde mobil bankacılıktan geçen her 4 işlemden biri İşCep’le yapılıyor. Mobil bankacılık işlem adetlerimizde son 3 yılda yaklaşık 12 kat arttı. Mobil bankacılık uygulamamız İşCep’in, 1,6 milyonu aşkın aktif kullanıcısı var.
Uygulama sadeleşecek İşCep uygulamamızda işlem seti zenginleştirme çalışmalarımızı sürdürüyoruz. iPhone, Android ve Windows Phone platformları arasındaki kullanıcı deneyimlerini birbirine yaklaştırmak, daha sade ve kullanıcı dostu bir deneyim sunmak için ön yüz yenileme çalışmaları yürütüyoruz.
~
Orkun Oğuz / Akbank GMY
Liderliği hedefliyoruz
“İLKİ GERÇEKLEŞTİRDİK”
Eylül 2012’de lansmanını gerçekleştirdiğimiz mobil bankacılık uygulamamız Akbank Direkt ile Türkiye’de bir ilke imza attık. Müşterilerimize tek şifreyle cep telefonları üzerinden bankacılık hizmetlerine ulaşma fırsatı sunduk.
TÜM İŞLEMLERİN YÜZDE 91’İ DİREKT Bugün bankamızda yapılan tüm işlemlerin yüzde 91’i Akbank Direkt İnternet, Akbank Direkt Mobil, Çağrı Merkezi ve ATM gibi direkt bankacılık kanalları üzerinden gerçekleşiyor. 2014’te mobil bankacılık kullanan müşterilerimizin yüzde 50’ye yakını sadece bu kanaldan hizmet almayı tercih etti.
“HIZIMIZI SÜRDÜRECEĞİZ” Akbank olarak mobil kullanımında liderlik hedefliyoruz. Araştırmalar 2015’te mobil bankacılık kullanıcı sayısının, internet bankacılığı kullanıcı sayısını geçeceğini gösteriyor. Bizim de “omnichannel” stratejimizin merkezinde mobil var. Mobilde hızlı hareket ediyoruz. 2015’te de bu hızımızı sürdüreceğiz.

Mustafa Bartın / Migros GMY
Mobilin payı 3 katına çıktı
BAŞLANGIÇ
Türkiye’nin ilk sanal market uygulamasını 1997’de Migros Sanal Market’le başlattık. Mobil ticareteyse Ekim 2010’da başladık. Teknolojiyi hayatın parçası yapanlar için alışverişte dönüm noktası olacak yeniliğe öncülük ediyoruz.
3 KAT ARTTI Mobil uygulamalarımız bugüne kadar 500 bin indirilme sayısına ulaştı. Mobil ticarete başladığımız yıl siparişlerimizin yüzde 10’unu mobil uygulamalarımız üzerinden gelirken bu rakam bugün 3 katına çıktı.
YENİLİKLER Çok daha kolay ve hızlı bir alışveriş deneyimi sunmak için mobil uygulamalarımızı yeniliyoruz. Mobil Market uygulamasının yeni özelliklerle zenginleştirilmiş versiyonunu devreye alacağız. Mobil siparişlerimizin toplam siparişlerimize oranı sektör ortalamasının üzerinde. Bu oranı daha da artırmak için geliştirmelerimiz devam edecek.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz