Yeni bütçe hesapları

2017 bütçe hazırlıkları devam ediyor...

6.01.2017 16:37:460
Paylaş Tweet Paylaş
Yeni bütçe hesapları
2017 bütçesini Ekimde hazırlamaya başladık. Kasım sonuna kadar bitirmeye çalışıyoruz.” Bu sözler Migros Genel Müdürü Özgür Tort’a ait. Tort, 2017 bütçesinin, bu yılki olağanüstü gelişmelerden dolayı, kasım sonuna sarktığını belirtiyor. Bu yıl sadece Migros’ta değil birçok büyük şirkette bütçe hazırlıkları gecikti. Geçen yıl olduğu gibi bu yıl da bütçelerin tamamlanıp yönetim kurulu onayına gitmesi en iyi ihtimalle kasım hatta aralık sonunu bulacak. CEO ve patronların büyük kısmı, 2017 bütçelerinde doğru tahminler yapabilmek için aralık ayını beklemeyi doğru buluyor. Böylece içinde bulunduğumuz yılla ilgili en doğru verileri alıp 2017’yle ilgili daha gerçekçi tahminler yapmayı planlıyorlar. CEO’lara göre artan yurt içi ve yurt dışı belirsizliklerden dolayı 2017 bütçesini hazırlamak her zamankinden çok daha zor olacak. CEO’ların 2017 bütçesinde önceki yıllara göre dikkat ettiği göstergelerin başında likidite, giderler, borçlanma, döviz kurları, büyüme tahminleri, enflasyon, faiz ve tüketici harcamaları bulunuyor. 2017’de borçlanmayı minimumda tutmaya çalışacak CEO’lar mevcut pozisyonu korumaya odaklanacak. Bütçelerin haftalık, aylık ya da 3 aylık periyotlarla revize edilmesi planlanıyor.

ARALIK AYINA SARKTI
2016, yurt içi ve yurt dışı belirsizlikler nedeniyle zor bir yıl oldu. Terör saldırıları, 15 Temmuz darbe girişimi ve komşularla ilgili gelişmeler iş dünyasını olumsuz etkiledi. İş insanları böylesi bir ortamda önlerini görmekte zorlanırken 2017 bütçelerinin hazırlanması gecikti. Maliye Bakanı Naci Ağbal, 17 Ekim’de devletin 2017 bütçesini kamuoyuyla paylaşırken Sanko’dan Torunlar’a, Bim’den Migros’a kadar birçok büyük grup ve şirkette 2017 bütçesi hazır değildi. Örneğin Şok Genel Müdürü Uğur Demirel, 2017 bütçesini henüz hazırlamadıklarını, bütçenin tamamlanmasının aralık sonunu bulacağını söylüyor. Türkiye’nin en büyük tekstil üreticilerinden Sun Grup’un yönetim kurulu başkanı Sabri Ünlütürk de 2017 bütçesinin hazır olmadığını, bütçeyi en erken aralık sonu gibi bitirebileceklerini belirtiyor. Ünlütürk, “İlk kez bu yıl ekim ortasına gelmemize rağmen belirsizlik ortamı nedeniyle bütçe hazırlıklarına başlayamadık” diye konuşuyor. Bazı şirketler ise birkaç yıldır bütçelerini yapmayı yıl sonuna bırakıyor. BİM ve Bimeks bu şirketler arasında yer alıyor. 2017 bütçesini aralığın ilk yarısında yapacaklarını söyleyen Bimeks Yönetim Kurulu Başkanı Murat Akgiray, “2017 bütçesi büyümeden çok kârlılık hedefinin belirleyici olacağı bir bütçe olacak. Risk ve belirsizlik yönetimi öne çıkacak” diyor.

EN ZOR BÜTÇE OLACAK
2017 için bütçe hazırlıkları yapan CEO ve iş insanlarını bu süreçte en çok zorlayan konu belirsizlik. “Bu yıl, hiç kimse 15 Temmuz darbe girişimini tahmin edemezdi” diyen Kibar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kibar, iş dünyasında öngörü yapmanın zorlaştığını belirtiyor. Meysu Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Bekir Güldüoğlu da artan belirsizlik ve güvensizlik ortamından dolayı 2017 bütçesine başlayamadıklarını belirterek “2017 bütçesini hazırlamak 2016’ya göre çok daha zor olacak” diyor. Güldüoğlu, 2017 bütçesinin aralık sonunda netleşeceğini belirtiyor. Akman Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ali Akman da 2017 bütçesinin fevkalade zor bir bütçe olacağını belirtiyor. Akman, “2017’de tamamen öz kaynaklara güvenerek iş yapmak durumundayız. Bu da kısa vadeli ticaret ve nakit satış anlamına geliyor. 2017’de çok dinamik kararlar vermemiz ve bütçede esnek olmamız lazım” diyor. Sadece başkanlar değil CEO’lar da artan belirsizlik ve riskler nedeniyle 2017 bütçesini hazırlarken zorlanıyor. Bunlardan biri de Nissan Türkiye Genel Müdürü Sinan Özkök. 2017 bütçesini hazırlamanın 2016’ya göre çok daha zor olduğunu belirten Özkök, otomotiv sektörünün 2015’i rekorla kapattığını, 2016’ya da bu nedenle iyi bir yıl olacak beklentisiyle girdiklerini ancak tahminlerinde yanıldıklarını söylüyor. Özkök, bu nedenle 2017 bütçesini hazırlarken daha temkinli davranacaklarını belirtiyor.~KUR RİSKİ ÖNE ÇIKACAK 
Kuşkusuz büyüme, dolar ve Euro kurları geçtiğimiz yıllarda olduğu gibi 2017 bütçe hazırlıklarında CEO’ların en çok dikkat edeceği göstergeler arasında. Bütçeler hazırlanırken yine tüketim harcamalarından enflasyon ve faiz hareketlerine kadar yurt içi ve yurt dışındaki birçok parametre yakından takip ediliyor. 
2017 bütçelerindeki en önemli farklılık ise CEO’ların önceki yıllara göre daha muhafazakar ve risklere karşı daha tedbirli davranması. 2016 bütçelerinde dolar ve Euro kuru tahminlerini düşük tutan ve bu nedenle ciddi zarar eden CEO’lar 2017 bütçelerinde döviz kuru öngörülerinde daha dikkatli davranacak. Bimeks Yönetim Kurulu Başkanı Murat Akgiray, “2016 bütçesinde büyüme hedefimizi öne çıkarmıştık. Ancak piyasa ve konjonktür şartları, büyüme hedeflerini aşağı yönlü revize etmemize yol açtı. Dolayısıyla bu yıl bütçenin ana belirleyicisi muhafazakar büyüme ve kâr maksimizasyonu olacak” diyor. Tchibo Türkiye Genel Müdürü Tuba Yapıncak da 2017 bütçesini hazırlarken dikkat edecekleri temel göstergenin döviz kurları olacağını belirtiyor. “2017’de kurlarda çok büyük oynama beklentisi var. Kurları yüksekten planlamayı düşünüyoruz” diyen Yapıncak, bu değişikliğin nedeni olarak geçtiğimiz yıllarda kur tahminlerinden zarar etmelerini gösteriyor. Yapıncak, “Geçtiğimiz yıllarda planlanan kurla gerçekleşen arasında büyük farklılıklar oldu. Buradan ciddi zarar ettik. 2017 sonu için dolar kurunu 3,60’dan alma ihtimalimiz var” diye konuşuyor.

MALİYETLER ÖNE ÇIKACAK

“Sokaktaki adam hala dolar kuruna bakarak kriz var mı yok mu diye değerlendiriyor” diyen Nissan Türkiye Genel Müdürü Sinan Özkök de 2017 bütçesini hazırlarken en çok döviz kurlarına dikkat ettiklerini belirtiyor. Özkök, “Bütçemizi nisanda hazırlıyoruz. Ancak bu yıl 6 ay öncesinden çalışmaya başladık. 2017, 2016’ın biraz daha altında kalacak ve zor bir yıl olacak. Bu nedenle maliyetleri eskiye göre daha fazla kontrol ediyoruz” diyor. Türkiye’nin önde gelen sanayi kuruluşlarından Batısöke ve Batıçim’i bünyesinde bulunduran Batı Anadolu Grubu’nun icra kurulu üyesi Feyyaz Ünal, 2017 bütçesinde dolar ve Euro kuru, enflasyon, üretim, satış ve stok miktarı gibi göstergelerin ön plana çıktığını belirtiyor. Ünal, “Bu göstergeler maliyetleri ve piyasaya olan etkileri nedeniyle önemli” diyor. Yaptığımız araştırma CEO’ların bütçeyi hazırlarken maliyetlere, nakit akışına, stoklara ve pazar büyümesiyle ilgili verilere odaklandığını gösteriyor. Teknosa Genel Müdürü Bülent Gürcan kasım sonunda hazır olmasını planladıkları 2017 bütçesini oluştururken öncelikle ülkenin büyüme verilerini, özel tüketim harcamalarının seyrini, kur ve enflasyon hareketlerini dikkate aldıklarını belirtiyor. Akman Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ali Akman da 2017 bütçesi hazırlanırken ilk etapta bir önceki yılın performanslarına baktıklarını belirterek “Bütçemizi üretimden çok nakde sıkışan diğer oyuncuların üretimlerini al-sat veya minimum zamanda nakde dönüştürülecek ürünlerin üretimine odaklanmak üzere planlıyoruz” diyor. Migros Genel Müdürü Özgür Tort da 2017 bütçesini hazırlarken kurlara, enflasyon ve faiz seviyelerine dikkat ettiklerini söylüyor. 2017 bütçesini oluştururken pazarının büyümesini doğru tahmin etmenin de önemine değiniyor.

YATIRIMLAR BEKLEYECEK
2017 bütçelerindeki en önemli trendlerden biri de yatırımlar konusunda ihtiyatlı olmak ve mevcut yatırımlara odaklanmak olacak. Torunlar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Aziz Torun, 2017’de stokların ve döviz cinsi borçların azaltılmasına odaklanacaklarını söylüyor ve ekliyor: “2017’de mevcut projeleri bitirmeyi ve yeni projelere başlama konusunda daha ihtiyatlı davranmayı planlıyoruz.” Sanko Holding Yönetim Kurulu Başkanı Zeki Konukoğlu da 2017’nin sakin geçecek bir yıla benzediğini belirterek “Gerekli yatırımları yapmayı hedefliyoruz ancak yatırımlar konusunda konservatif davranacağız” diyor. Migros Genel Müdürü Özgür Tort da 2017 bütçesinin önceki yıllara göre en önemli farkının yatırımlar anlamında olacağını belirtiyor. Tort, “Bu yıl yaşanan son gelişmelerden dolayı 2017’de belki yatırımlar konusunda daha dikkatli olacağız” diyor. Teknosa Genel Müdürü Bülent Gürcan da geçtiğimiz 2 yılda pek çok yatırım yaptıklarını 2017’de ise yeni yatırımdan ziyade bu yatırımları daha derinleştirmeye odaklanacaklarını belirtiyor. Bimeks Yönetim Kurulu Başkanı Murat Akgiray, 2017’in yatırım odaklı bir yıl olmayacağını belirtiyor. Meysu Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Bekir Güldüoğlu ise 2017 bütçesinde yeni yatırımlar konusunda temkinli olacaklarını belirterek “2017’de yeni yatırım planlamıyoruz. Daha önceki yıllarda yaptığımız mevcut yatırımlara odaklanacağız. 2017 mevcut yatırımlara odaklanma yılı olacak” diye konuşuyor.

ÇOK SENARYOLU OLACAK
Diğer yıllarda olduğu gibi bu yıl da bütçeler bol senaryolu hazırlanıyor. Hatta bazı şirketlerde senaryo sayıları geçmişe göre daha da artabilir. Bu yıl 2 bütçe senaryosunun yetmeyeceğini muhtemelen bütçelerin 3 senaryolu hazırlanacağını belirten İnoksan Satış Pazarlama Genel Müdürü Esra Altay, “Sadece döviz pozisyonlarına göre hazırladığımız ikili senaryo yetmeyebilir. Gelir hedeflerindeki zorlanmalarda, faaliyet gideri kısıntılarını içerecek ek senaryolar gerekli olacak” diyor. Altay, muhtemelen bütçeyi 3 senaryolu olarak hazırlayacaklarını söylüyor. Migros Genel Müdürü Özgür Tort, yatırım, bireysel harcamalar ve masrafların artmasına paralel farklı senaryolara göre 2017 bütçelerini oluşturduklarını belirtiyor. Nissan Türkiye Genel Müdürü Sinan Özkök, bütçeyi 2 senaryoya göre yapıyor. Bunlardan biri orta diğeri ise kötü senaryo olacak. Özkök, “Orta senaryomuza göre 2017’de otomotiv pazarında toplam satış 930-940 bin seviyesinde gerçekleşir. Kötü senaryoya göre ise satışların 900 binin altına düşmesini bekliyoruz” diyor. Bimeks Yönetim Kurulu Başkanı Murat Akgiray da 2017’de muhafazakar ve optimal olmak üzere 2 senaryolu bir bütçe üzerinde çalıştıklarını söylüyor. Sanko Holding’de ise iyi senaryoya göre A planı, kötü senaryoya göre B planı hazırlanıyor. Sanko Yönetim Kurulu Başkanı Zeki Konukoğlu, “Bütçemizi genellikle A planına göre yapıyoruz. B planını ise çok önemli gelişmeler olursa ani kararla devreye alıyoruz” diyor.

2017 ÖNGÖRÜLERİ
CEO ve yönetim kurulu başkanlarının 2017 bütçe hazırlıklarından 2017’nin yatırım yılı olmayacağı, 2016’ya göre ise daha zor bir yıl olacağı görülüyor. “Belirsizlikler nedeniyle 2017’in 2016’ya göre daha zor olacağını tahmin ediyoruz” diyen Batı Anadolu Grubu İcra Kurulu Üyesi Feyyaz Ünal da 2017 bütçe planında satış fiyatlarının düşeceğini öngördüklerini belirtiyor. Ünal, “2017 döviz kurlarında yüzde 12’lik bir artış olacağını, enflasyonda yüzde 9,5, sektördeki yakıt maliyetlerinde de yüzde 20 civarında artış olacağını öngörüyoruz” diyor. Sanko Holding Yönetim Kurulu Başkanı Zeki Konukoğlu, 2017 dolar ve Euro kurlarıyla ilgili tahmin yapmanın kolay olmadığını ancak normal şartlarda dolarda en fazla enflasyon kadar artış öngördüklerini belirtiyor Konukoğlu, “2017 sonu için dolar kurunu 3,25 olarak öngörüyoruz. Faizlerinse yüzde 15,5-16 seviyesinde olacağını görüyoruz. Enflasyonu ise yüzde 3-4 aralığında olmasını arzu ediyoruz. Ancak herhalde biraz daha yukarıda seyredecek” diyor.~“MALİYETLERE DİKKAT EDİYORUZ”
AHMET YANIKOĞLU / WATSONS GENEL MÜDÜRÜ
EYLÜLDE HAZIRLANIYOR

Bütçemizi eylül ayında yapıyoruz. Aralık sonu veya 2017 başında gerek olursa revizyon yapıyoruz. Ayrıca her 3 ay sonunda bütçede revizyon yaparak ilerliyoruz.
“BÜTÇELER KARMAŞIKLAŞTI”
Bütçe yaparken her yıl aynı süreçte ilerliyoruz. Ancak piyasaların derinliği ve çeşitliliği artıkça daha büyük farklılıkları yönetmeniz gerekiyor. Bu nedenle eskiden tek bir model üzerinden projeksiyon yaparken şimdi daha değişik mağazalarımız, faaliyet gösterdiğimiz farklı bölgeler için ayrı bütçeleme yapmamız gerekiyor. Bu nedenle bütçeler daha da karmaşıklaşıyor.
ASGARİ ÜCRET
2017 bütçesini hazırlarken geçmiş yıllara göre daha çok masraf baskısı öne çıktı. 2017’de asgari ücret artışlarında verilen devlet katkısı olmayacak. Ayrıca perakendeciler için kiraların üzerindeki döviz riskleri var. Bu nedenle 2017’de bütçelerin başarısını belirleyen temel unsur masraf dünyasının gidişatı olacak. Özellikle maliyet kalemlerindeki beklenmedik gelişmeler performansı olumsuz etkileyebilir.

BÜTÇEYİ HAZIRLAMAK KOLAY DEĞİL
BÜLENT GÜRCAN / TEKNOSA GENEL MÜDÜRÜ
BELİRSİZLİK ARTTI

2016’da bütçeleri, 2015 Kasım’daki genel seçim sürecinde makro ve mikro seviyede birçok belirsizlik ve riski dikkate alarak hazırlamıştık. 2017’yi de 2016 yılındaki parametreleri ve beklentileri dikkate alarak planlıyoruz. Ancak dünyadaki gelişmeler, bölgemizdeki devam eden riskler ve belirsizlikler ekseninde bütçe hazırlamak kolay değil.
POZİTİF GELİŞME
Ekonomi yönetimi eylül ayında iç piyasayı canlandıracak bazı adımlar attı. Bizim sektörümüz açısından bakıldığında kredi kartı borçlarının yeniden yapılandırılması, tüketicilerin bütçelerine bir rahatlama getirecek olması bakımından pozitif oldu.
OLUMSUZ BEKLENTİ
Elektronik ürünlerde 9 taksitin 6 taksite düşürülmesinin sektörde ilk etapta olumsuz yansımaları olmasını da bekliyoruz. Tüketici teknolojisi ürünleri pazarı, ciro bazında bu yılı da çift haneli büyüme ile kapatacak. Önümüzdeki yıl için de çift haneli büyüme beklentisi var.
YENİ ÜRÜNLERİN KATKISI
Pazarın potansiyeli, yeni ürünlerin pazara sağlayacağı katkı, e-ticaretteki büyüme trendi gibi olumlu göstergeler, riskler ve hassasiyetlerle birlikte harmanlayarak 2017 bütçemizi planlıyoruz.~T. MEHMET NANE / PEGASUS CEO
BORÇLANMAYI MİNUMUMDA TUTACAĞIZ
 3 ÖNEMLİ GÖSTERGE

2017 bütçesini hazırlarken geçen yıla göre 3 önemli göstergeye dikkat edeceğiz. Bunlardan ilki likidite, ikincisi öz kaynak harici yatırıma girmemek, üçüncüsü ise mevcut pozisyonu korumak olacak. 2017 bütçesinde geçen yıla göre borçlanmamaya daha fazla önem vereceğiz. Borçlanmayı minimumda tutarak kendi pozisyonumuzu koruyacağız.
“EN İYİSİ ESNEK BÜTÇE”
2017’de mevcudu koruyabilirsek ve likit kalırsak bu bize gelecekte yeni pazarlara girmek ya da pazar payı almak için yeni fırsat yaratacak. 2017’de de her zamanki gibi esnek bütçe hazırlıyoruz. Çünkü içinde bulunduğumuz durumda operasyonu etkileyecek dış faktörler varsa burada esnek olmanın dışında yapabilecek bir şey yok. Bütçe esnek olmadığı taktirde başarılı olmak imkansız.

GALİP AYKAÇ / BİM YÖNETİM KURULU ÜYESİ-COO
GERÇEKÇİ BÜTÇE HAZIRLIYORUZ
“YÖNTEMİMİZ DEĞİŞMEDİ”

Bütçe hazırlarken değişik bir yöntemimiz yok. Her yıl, bütçeyi aralık ayında hazırlıyoruz ve hep aynı göstergelere bakıyoruz. Bütçeyi aralık ayında yapmamızın temel nedeni yılın tamamına yakınının değerlerini görmek istememiz. Böylece bir sonraki yıla ilişkin daha kolay tahmin yapabiliyoruz.
NASIL HAZIRLIYORUZ?
Bütçeyi hazırlarken önümüze ilk etapta yaşadığımız yılın rakamlarını daha sonra da bir önceki yılın rakamlarını koyuyoruz. En son da ülkenin içinde bulunduğu duruma dikkat ederek ve ekonomik göstergelere bakarak bütçeyi oluşturmaya çalışıyoruz. “REVİZYON YAPMIYORUZ”
Bugüne kadar hazırladığımız bütçelerde hiç revizyon yapmadık. Bunun da en önemli nedeni bütçeyi gerçekleşme ihtimali olan değerler üzerine kurmamız. Başkaları gibi hedefi biraz daha yukarıya koyup buna ulaşmaya çalışmıyoruz. Kendimize gerçekleşmeye yakın hedefler koyuyoruz. Bu sayede bugüne kadar yaptığımız bütçelerde hiç sapma yaşamadık. Hatta bazen hazırladığımız raporları görenler “Bu bütçe mi yoksa gerçekleşen mi?” diye şaşırırlar. Çünkü gerçekleşenle bütçe rakamlarımız birbirine çok yakın çıkar.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz