Son 5 yılda bankalar, sigorta ürünlerinden elde ettikleri geliri ikiye
katladı. Banka kanalından üretilen prim toplamı 3 milyon TL'yi aştı.
Gelişmiş ülkelerde olduğu gibi Türkiye'de de banka gelirlerinin yüzde
20'sinin sigorta ürünlerinden elde edilebileceği öngörülüyor. Bunun için
farklı iş modelleriyle yatırımı sürdüren bankalar, şubede sunulan
ürünlerin çeşitliliğini hızla artırıyor. Bankalar, bir süredir ürün ve
hizmetlerini "finansal süpermarket" anlayışıyla tüketiciye sunuyorlar.
Bunun arkasında da azalan mali marjları telafi etmek amacıyla ürün
gamını genişletmek hedefi var. Sigorta da son birkaç yıldır bankaların
en yüksek performans elde ettiği ürünlerin başında geliyor. Son yıllarda
banka ürünlerine yönelik tamamlayıcı ve destekleyici sigorta
ürünlerinin satışları önemli bir artış gösteriyor. Kapkaç sigortası,
eşya sigortası, sorumluluk sigortaları, işsizlik sigortaları, acil
yardım ürünleri, ferdi kaza sigortaları gibi satışı kolay, basit paket
ürünler birçok bankanın portföyünde "çok satanlar" listesinde yer
alıyor. Bundan 5 yıl öncesine kadar sektörün ürettiği sigorta primi 1
milyon 481 bin TL iken, şimdi bu rakam 3 milyonu aşmış durumda. Sigorta
sektörü verilerinden de benzer trendi görmek mümkün. Mayıs 2011 sonu
itibarıyla banka kanalının elementer ve hayat prim üretimi 1 milyon 821
bin TL'ye ulaştı. Bu rakamın yıl sonuna kadar 4 milyon 400 TL'yi
bulması, 2015'e kadar ise 11 milyon 500 bin TL'ye ulaşması öngörülüyor.
EN GÜÇLÜ KANAL
Bankalar, sigorta ürünlerini satma konusunda önemli avantajlara sahip.
Her şeyden önce çok yaygın ve etkin bir dağıtım ağı var. Bugün
bankacılık sektöründe 9 bin 600 şube, 180 bin çalışan bulunuyor.
Bankacılık kanalı, sigortacılar için 9 bin 600 ayrı noktada, dev bir
ekiple satış yapabilmek anlamına geliyor. Ancak, henüz sigorta ürünleri
bu kanalın tamamında yaygın değil. Yeni dönemde ise hemen her bankanın
hedefinde daha çok şubede daha fazla sigorta ürünü satmak var. Garanti
Bankası, banka sigortacılığında pazar lideri. 900'e yakın şubesinde
sigorta ürünlerini müşterilerine sunuyor. Garanti Bankası Genel Müdürü
Yardımcısı Gökhan Erün, bankada satılan sigorta ürünlerinin,
anlaşılabilir ve müşteri ihtiyacını doğru adresleyebilir olmasına dikkat
çekiyor ve ekliyor: "Bizim bu alanda lider olmamızın ardında da
sunduğumuz kaliteli hizmet ve farklı müşterilerin ihtiyaçlarına hitap
eden basit ürün yelpazemizin önemi büyüktür." Garanti yeni dönemde
müşteri memnuniyetini artıracak teknolojik altyapı çalışmaları ve yeni
ürünler üzerinde çalışıyor.
FARKLI MODELLER GELİYOR
Banka sigortacılığında ortak hedef, hızla yeni ürünler geliştirip hacmi
genişletmek yönünde. Ancak, bu hedefe ulaşmada her bankanın farklı iş
modelleriyle çalıştığı görülüyor. Örneğin HSBC, "açık mimari" modelini
uyguluyor. Banka stratejisine uygun ürün geliştirebilmek için
sigortacılık bilgisine sahip bir kadro bankanın içinde bulunuyor. HSBC
Bank Sigorta Ürün Yönetimi Grup Başkanı Hakan Sezik, yeni dönemde
hedeflenen segmentlere ve müşteri gruplarına uygun özel ürünler
tasarlayarak, ürünlerin satın alınması ve yenilenmesinde sürekliliği
sağlayacak programlar hazırlayacaklarını söylüyor. "Hedefimiz, banka
müşteri sayısındaki büyümenin üzerinde bir büyüme ile sigortalı müşteri
sayımızı artırmak. Ayrıca müşteri başı sigorta ürün sahipliğini
yükseltmek" diye konuşuyor. TEB, bankasürans kanalında 3 sigorta şirketi
ile birden çalışıyor. TEB Bireysel ve Özel Bankacılık Genel Müdür
Yardımcısı Gökhan Mendi, hem hayat hem elementer ürünler tarafında
toplamda 50'den fazla ürün gamı bulunduğunu söylüyor. Denizbank, hayat
ve hayat dışı sigortalarda bireyselden KOBİ'lere, kurumsaldan tarım
bankacılığına yönelik tüm müşteri gruplarına, tüm branşlara ait sigorta
ürünlerinin satışını yapıyor. Birden fazla sigorta şirketiyle işbirliği
yapan banka, yeni dönemde tek şirketle çalışmak istiyor. Denizbank Banka
Sigortacılığı Grup Müdürü Birol Şanlı, "Bu sayede satış ve pazarlama,
ürün geliştirme tarafında sigorta şirketleriyle yaratılacak güçlü
sinerjiyle banka sigortacılığında büyümeyi hedefliyoruz" diyor.~
YENİ DÖNEM NE GETİRECEK?
Bankacılık sektörünün, önümüzdeki dönemde sigortacılık faaliyetleri
gelirlerini hızla artırması bekleniyor. Bugün bankacılık gelirleri
içinde yüzde 1-3'lerde olan sigorta komisyon gelirlerinin payının, ilk
etapta yüzde 5-8'lere kadar artacağı tahmin ediliyor. Gelişmiş ülkelerde
bankacılık gelirlerinin yüzde 20 gibi çok önemli bir bölümü, sigortadan
kaynaklanıyor. Yani aslında Türk bankaları sigortacılığa ısınma
konusunda hayli geç kalmış. Fakat aradaki açığın hızla kapanması, söz
konusu orana kolaylıkla ulaşılabileceği öngörülüyor. Bunu banka bazında
hedefler de açıkça gösteriyor. Akbank Genel Müdür Vekili Hakan
Binbaşgil, Akbank'ın 2008 yılında 140 milyon TL seviyesindeki toplam
prim üretiminin, 2009'da 160 milyon TL'ye, 2010'da ise 205 milyon TL'ye
yükseldiğine dikkat çekiyor. Binbaşgil, "Bu yıl sonunda bu rakamların
çok daha üzerine çıkacağız" diye konuşuyor. Bankacılar artan rekabet ve
marj baskısının, sigorta ürünlerinin bankacılık kanalından satışına hız
kazandıracağı görüşünde. Grassavoye Türkiye Genel Müdürü Nolwenn Allano,
bankaların bankasüransla ilgili iştahının bankacılık ürünlerinin
azalmasıyla da artacağına dikkat çekiyor. "Sigortacılık sektörü,
özellikle hayat sigortacılığı bankasürans tarafından yaratılacak. Bu
alanın yakın gelecekte 4-5 kat daha büyüdüğünü göreceğiz" diye
konuşuyor.
Yeni ürünler yolda!
Yapı kredi'nin portföyü
Yapı Kredi'nin müşterilerinin ihtiyaç ve beklentilerini karşılamaya
yönelik elementer, hayat, sağlık, bireysel emeklilik planları olmak
üzere 4 branşta sigorta ürünleri var. Yapı Kredi Pazarlama Grup
Direktörü Mehmet Cemalciler, ayrıca tablo, yat, uçak sigortası gibi niş
ve tamamen Yapı Kredi'ye özel ürünler de sunduklarını söylüyor.
"Planımız mevcut ürün portfüyümüzü genişletmek yönünde. Farklı
ihtiyaçları doğrultusunda hazırladığımız sigorta paketleriyle
müşterileri karşılaşabilecekleri risklerden korumayı hedefliyoruz"
diyor.
Ing'den hap ürünler
ING Bank birden fazla sigorta şirketiyle çalışıyor. Müşterilerine
sunduğu sigorta ürünlerini de bu şirketlerle birlikte geliştiriyor.
Banka bugün ihtiyaç kredilerinde hayat, konut kredilerinde konut ve
DASK, taşıt kredilerinde kasko ve trafik poliçeleri gibi krediye yönelik
ürünler veriyor. Ayrıca 'hap ürün' adını verdikleri, kişiyi korumaya
yönelik sağlık, tehlikeli hastalıklar, kapkaç sigortaları gibi ürünleri
de var. Yeni dönemde özellikle bu kapsamdaki ürünlerin daha da
çeşitlenmesi öngörülüyor.
GÖKHAN ERÜN / GARANTİ BANKASI GM YARDIMCISI "Komisyon gelirlerine katkısı büyük"
18 kat fark var Türkiye'de kişi başı prim üretimi hayat sigortalarında
15 dolar, hayat dışı branşlarda 90 dolar, toplamda ise sadece 105 dolar.
Bu rakamların Avrupa ortalaması hayatta yaklaşık bin 100 dolar, hayat
dışında ise 750 dolar, yani toplamda bin 850 dolar. Bu rakamlara göre
Amerika'da sigorta sektörü Türkiye ortalamasının yaklaşık 18 katı.
Bankaların rolü Önümüzde alacak çok yol var. Türkiye'deki sigorta
bilincini yaygınlaştırmak için tüketiciyi doğru ve eksiksiz
bilgilendirmek, ihtiyaçları olan ürünleri onlara sunmak konusunda
bankalar olarak biz de sorumluluk hissediyoruz. Diğer yandan bankalar
için komisyon gelirlerinin önemi her geçen gün daha da artıyor. Bu kadar
yüksek potansiyeli olan sigorta ürünlerinin satışı, bankaların komisyon
gelirlerini olumlu etkiler.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?