"2012 hedefimiz ilk 10'a girmek"

“Anadolu’daki şube sayımızı artıracağız. 35-40 yeni il hedefliyoruz. Buralarda bankacılıkla tanışmamış kesime ulaşarak büyüyeceğiz”

1.09.2009 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
"2012 hedefimiz ilk 10'a girmek"
Şekerbank, 1953 yılında şeker pancarı üreticisinin finansal ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla Pancar Kooperatifleri Bankası adı altında Eskişehir’de kuruldu. 1956 yılında Ankara’ya taşındı. Şekerbank adını aldı. 1997 yılında halka arz edildi. 2004’te merkezini İstanbul’a taşıyarak yepyeni bir çehre kazandı.
Şekerbank’ın 2003’te 73 milyon lira olan sermayesi bugün 1 milyar 200 milyon TL’ye ulaşmış durumda. Şekerbank Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Basri Göktan, 2012 yılına kadar da aktif büyüklükte ilk 10 özel banka arasına gireceklerini söylüyor.
Şekerbank son birkaç yıldır “Anadolu bankacılığı” yaklaşımıyla hareket ediyor. Göktan, bu yaklaşım kapsamında, bankacılık hizmetlerinin ulaşmadığı yerlere, bugüne kadar bankacılık hizmeti almamış kitlelere ulaşarak büyümek hedefinde olduklarına dikkat çekiyor.
Gelecek hedefini şöyle özetliyor:
“Niş ürünler yakalamak istiyoruz. Küçük ve orta ölçekli işletmelere yöneleceğiz. Bireysel, yöresel krediler, ipotekli konut kredileri gibi alanlarda büyüyeceğiz. Rakamsal bir hedef koymadık. Bankacılık hizmeti almayan kesimlere en çok hizmet götüren banka olmak istiyoruz. Şu anda aktif nüfusun yüzde 35-40’ı potansiyel teşkil ediyor. Bu kesimin hala bankada hesabı, kredi kartı yok.”  
Şekerbank Yönetim Kurulu Hasan Basri Göktan ile bankanın performansını, yeni döneme yönelik planlarını ve hedefleri konuştuk:
Capital:  Şekerbank geçtiğimiz birkaç yıldır bilanço kalemlerinde rekor büyümelere imza atıyor. Bu yıl tablo nasıl?
-  2007’de 5 yıllık bir plan yaptık. O planda da her yıl sürekli büyüyerek 2012’de Türkiye’de aktif büyüklükte kamu hariç ilk 10 özel banka arasında yer alma hedefi koyduk. Ayrıca Anadolu bankacılığı yapmak ve KOBİ’lerin lider bankası olmak yönünde bir misyon üstlendik. Bu çerçevede geçtiğimiz yıllarda hızlı, göze çarpan şekilde büyüdük. Bu planlarımızı, 2009’a münhasır olmak kaydıyla kriz nedeniyle biraz yavaşlattık. Ancak buna rağmen Şekerbank ilk 6 ayda büyümesini sürdürdü. Özellikle aktiflerimizde çok hızlı bir büyüme elde ettik. Biz Şekerbank olarak istikrarlı ve muhafazakar bir bankayız. Kredilerde daha tedbirli devam edebilmek için biraz frene bastık. Buradaki büyüme planımızı biraz yavaşlattık. Geçtiğimiz yıl sonuna göre ilk 6 ayda net kârda yüzde 20 artış sağladık. Faiz gelirlerinde yüzde 32 artış elde ettik. Kredi hacmimiz yüzde 12 büyüdü. Aktif büyümemiz yüzde 17 oldu. Mevduatta yüzde 25 düzeyinde büyüme sağladık. En önemli artışı da özkaynaklarımızda yaşadık. Büyüme planımız doğrultusunda sermaye yapımızı güçlendirmemiz gerekiyordu. Bunun için bir sermaye artırımı yaptık. Sonuçta ilk 6 ayda enflasyonun 6 puan üzerinde bir büyümeyi yakalamış olduk.
Capital:  Şekerbank’ın 2009 karnesi nasıl olacak? Yıl sonu tahminleriniz nasıl? Bu yıl da sektörün üzerinde büyüme bekliyor musunuz?
Kriz olmasaydı bu yıl da yüzde 35-40 düzeyinde büyüme öngörmüştük. Ama planlarımızı revize ettik ve toplamda yüzde 15 büyüme hedefledik. Bu hedefi, bugünden yakalamış durumdayız. Kredilerde yüzde 15 büyüme hedefliyoruz. Aktifde yüzde 10 büyüme yakalayabiliriz. Mevduatta yüzde 10 büyüme öngörüyoruz. Sonuç olarak 2009 yılını da büyüyerek geçirmiş olacağız.
Capital:  2012 için koyduğunuz hedefe, bugün itibarıyla ne kadar yaklaştınız? Bu hedefi yakalamak kolay olacak mı?
Özkaynaklarımız 1 milyar dolara yakın bir büyüklüğe ulaştı.~
 Dolayısıyla özkaynak bakımından şu anda ilk 10 özel banka arasına girmiş durumdayız. Aktif bakımından ise 12’nci sıradayız. Ekonominin normal büyüme seyrine geçmesinden sonra 2009’da, büyüme performansımızdan yaptığımız fedakarlığı kapatarak 2012 yılında koyduğumuz hedeflere ulaşmış olacağız. 2010, açığı kapatmak açısından yoğun geçecek ama yorum yapmak için sonbaharı görmek gerekiyor. Eylül ayında oturup bütçemizi yeniden gözden geçireceğiz. İş planımıza göre yıl sonu için belki ufak tefek revizyonlar yapacağız. Ekonomi dünyada, buna bağlı olarak Türkiye’de olumlu seyrediyor.  
Capital:  Şekerbank’ı hedefine ulaştıracak alanlar hangileri olacak? Beklenen büyüme en çok nereden gelecek?
Anadolu bankacılığı diye bir kavram geliştirdik. Bankacılık hizmetlerinin ulaşmadığı yörelere, bugüne kadar bankacılık hizmeti almamış kitlelere ulaşarak büyüyeceğiz.
Niş ürünler yakalamak istiyoruz. Küçük ve orta ölçekli işletmelere yöneleceğiz. Bireysel, yöresel krediler, ipotekli konut kredileri gibi alanlarda büyüyeceğiz.
Rakamsal bir hedef koymadık. Bankacılık hizmeti almayan kesimlere en çok hizmet götüren banka olmak istiyoruz. Şu anda aktif nüfusun yüzde 35-40’ı potansiyel teşkil ediyor. Bu kesimin hala bankada hesabı, kredi kartı yok.  
Capital:  Şekerbank Anadolu’da kaç şubeyle ve ne büyüklükte bir ekiple faaliyette? Anadolu’daki müşterilerinizin sayısı ne kadar?
-  Anadolu’nun her yerinde varız. Çok geniş bir network’e sahibiz. 250 şubemiz var. 70-80 bin küçük işletmeye hitap ediyoruz. Şu anda 4 bin kişilik bir ekiple çalışıyoruz. 6 yeni şube açmak için hazırlıklarımız devam ediyor. Yıl sonuna kadar 4 şube daha açarak şube sayımızı 260’a ulaştırmayı planlıyoruz. Bizim bir özelliğimiz de Anadolu’da sürekli olmamız. Gelişen ekonomik seyre göre bir bölgeye gidip ekonomi daraldığı zaman o bölgeden çıkmıyoruz. Anadolu’daki şubelerimiz, Anadolu’nun belirli yerlerinde 50-60 yıldır var. Birçoğu adres oluşturmuş durumda. Bazı sokaklar, meydanlar Şekerbank ile anılıyor. Babadan toruna 3 kuşak müşterilerimiz var. Şekerbank Anadolu’da iyi bilinen, sağlam bir marka.
Capital: Son dönemde evlilik kredisi, eko kredi gibi ilginç yenilikçi ürünler sundunuz. Planlanan yeni ürünler var mı?
Piyasada fark yaratmazsanız ürününüzü pazarlayamazsınız. Bugün piyasada ürün sunarken 2 yaklaşım oluyor. Ya mevcut bir ürünü kopyalıyor ve onunla beraber rekabet ediyorsunuz ya da yeni bir ürün yaratıyorsunuz. Bizim örneğin eko kredi adı altında çıkardığımız yeni bir ürün. Bu bizim niş bir alanımız. Önümüzdeki dönem de böyle niş alanlara ve bu alanlara yönelik ürünlere odaklanacağız. Küçük enerji projelerine yönelik bir ürün çıkarma planımız var. Küçük otellere, eğitim ve sağlık tesislerine yönelik ürünlerimiz olacak. Belki ileride gençliğe yönelik birtakım ürünlerimiz olabilir.  
Capital:  Kredi kartları tarafında Bonus ile işbirliğiniz var. Burada performansınız nasıl gelişiyor? Bundan sonraki döneme yönelik planlarınız ve hedefleriniz ne yönde?
Kredi kartı pazarında bugün ciddi bir rekabet ve doygunluk var. Biz müşterinin ihtiyacını karşılamak üzere kredi kartı veren bir bankayız. Şu anda 200 bin adet kartımız var. Önümüzdeki dönem kredi kartında agresif bir büyüme planı yapmıyoruz. Bugün kredi kartı pazarında çeşitli sorunlar var. Geri ödemeler sorunlu. Çok kart nedeniyle takipler yükseliyor. Faiz oranlarına müdahale var ve bu sürekli kamuoyunda gündeme getiriliyor. Biz bu nedenlerle bu pazara ihtiyatlı bakıyoruz. ~
Belki önümüzdeki dönemde bize mahsus niş bir kart çıkarma planımız olabilir.
Capital:  Tarım bankacılığında iddialısınız. Bugün bu segmentte ne kadar sayıda müşteriye hitap ediyor, ne kadarlık bir hacim yaratıyorsunuz?
Tarım bankacılığı sadece iddialı olduğumuz bir alan değil bizim ana işimiz, kuruluş gerekçemiz. Gelecek dönemde mümkün olursa bütçemizin büyük bir kısmını bu alana ayırmak istiyoruz. En azından kredilerimizin yüzde 10 gibi bir bölümünü tarıma yönelik kullandırmak niyetindeyiz. Burada yeniliklerimiz de devam ediyor. Son olarak hasat kartı çıkardık. Bunun yanında seracılık, damlama sulama, aracılık hizmetleri gibi alanlarda kredilerimiz var. Özellikle pancar çiftçilerinin bulunduğu alanlarda temlik kredileri veriyoruz. Kooperatiflerinin kredilendirmelerini yapıyoruz.
Tarım Türkiye’de ilgi gösterilmesi gereken, biraz da ihmal edilmiş bir alan. Biz Şekerbank olarak bu alana çok önem veriyoruz. Gördüğüm kadarıyla bu işle ilgilenen sektörde de birkaç banka var. Bunlar kredilerinin yüzde 1-2 gibi oranını bu işe ayırıyorlar. Türkiye’de dağıtılan toplam kredinin yüzde 5’i tarıma ayrılıyor diyebiliriz. Ancak bu yeterli değil. Tarım destelenir ve gelişirse bu alandaki nüfus azalır verimlilik artarsa tarımın bankacılık kesiminden aldığı kredinin miktarı da artacaktır.
Capital:  Sektörde yoğun bir rekabet var. Şekerbank’ı bu ortamda farklılaştıran unsurlar neler?
Şekerbank’ı farklılaştıran en önemli unsurlar köklü eski bir banka olması, tecrübesi ve çok iyi bir müşteri ilişkisi olması diyebilirim.
Capital:  Kazak ortağınız Turan Alem, Şekerbank’ın performansını nasıl buluyor? Bu ortaklığın faydasını krizde gördünüz mü?
Kazak ortağımız bizden kriz yönetimini öğrendi. Onlar genel olarak işlerimize, işin stratejik yanı dışında pek fazla müdahale etmiyor. Şekerbank bizim iyi aktifimiz, işi iyi yapan bir ekip var diye düşünüyor ve bize sadece nasıl yardım edebileceklerini soruyorlar.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz