"Dağılmadan derinleşeceğiz"

Akkök CEO’su Ahmet Dördüncü, grubunun yeni dönem büyüme planlarını ve bu planları nasıl hayata geçireceklerini anlattı..

6.10.2016 13:47:330
Paylaş Tweet Paylaş
"Dağılmadan derinleşeceğiz"
“JEOPOLOTİK GELİŞMELER İÇ SATIŞI DA DÜŞÜRÜYOR”
KAFAYI KUMA GÖMMEK
Global konjonktürdeki dalgalanmalardan etkilenmiyoruz demek deve kuşu gibi kafayı kuma gömmek olur. Aksa 500 milyon dolar ihracat yapan bir şirket. Özellikle Rusya’ya çok önemli bir ihracatımız var. En son iki ülke arasındaki politik krizin de ötesinde Rusya’nın geçen yıl geçirdiği yüksek devalüasyon bizim ülkeye ihracatımızı etkiledi.
DOLAYLI ETKİ
Rusya’nın bu durumu sadece ihracatımızı etkilemekle de kalmadı. Belli ölçüde iç satışlarımız üzerinde de olumsuz sonuçları oldu. Bizim iç pazardaki en büyük müşterilerimiz Gaziantep’teki dünyanın en büyük halıcılık kapasitesine sahip şirketler. Onlara elyaf veriyoruz ve onlar halıyı yapıp Rusya ve Ukrayna’ya ihraç ediyor. Onların ihracatının etkilenmesinden dolaylı olarak biz de etkilendik. Dolayısıyla çevre ülkelerdeki jeopolitik olaylar sadece ihracatımızı değil iç pazardaki satışlarımızı da düşürüyor.
NASIL TELAFİ ETTİK?
Biz bu azalmayı bir şekilde telafi ettik. Aksa’da daha çok Çin pazarına yüklendik. Sadece kendi grubum için konuşmuyorum, genel olarak Türk iş adamlarının girişimciliği ve dayanaklılığı inanılmaz güçlü. Duruma göre hemen kendini adapte edebilen bir karaktere sahipler. Rusya olmayınca yeni pazarlar bulduk ve kayıpları telafi ettik.

KÂRSIZLIK NASIL AŞILIR?
ARTI DEĞER
Kârsızlık sorunu sanayideki üretim yapanların kendilerini farklılaştırmasıyla aşılır. Bizim karbon elyaf işimizde yarattığımız artı değer sayesinde hammadde 1 ise biz bunu 3’e satabiliyoruz. Operasyonel mükemmeliyet de bu konuda en önemli noktalardan bir tanesi.
ÜRETİM VERİMLİLİĞİ Aksa sektöründe dünyanın en büyük şirketlerinden biri. Biz de zarar oranı 0,5’lerle ölçülür. Neredeyse yüzde 100’e yakın bir üretim verimliliğimiz var. Sadece bizde değil büyük şirket ve gruplarda da durumun böyle olduğuna inanıyorum.
“KOBİ’LER YOL ALMALI” Büyüklerin zaten bu işi çok iyi yapması gerekiyor. Ama ekonominin bel kemiği olan KOBİ’lerin de bu konuda çok yol almaları şart. Orta düzeydeki işletmeleri gördüğüm zaman paranın nerde olduğunu görüyorum. Kâr elde etmiyorlar çünkü kâr yerde… Dolayısıyla operasyonel mükemmeliyet zihniyetinin bütün katmanlara iniyor olması lazım.

DÖRDÜNCÜ’NÜN AJANDASI
Bu yıl ciroda dolar bazında yüzde 6-7 oranında büyüme öngörüyoruz.
Faaliyet kârlılığında büyüme hedefimiz ise yüzde 20-25.
Gelecek 5 yıl içinde grubun amiral gemisi kimya sektörü olacak.
Yeni sektöre gerek yok. Kimya ve enerjide derinleşebiliriz.
İlk hedefimiz kimya sektöründe 1 tane daha milyar dolarlık şirket yaratmak.
Büyümemiz hem satın almalarla hem organik şekilde gerçekleşiyor.
Bu yıl kimya işlerimize 300 milyon dolar civarı yatırım yapacağız.
Enerjide ilk 7’deyiz. Bu sektörde pozisyonumuzu koruyacağız.
Gayrimenkulde yeni gelişmeleri hazmettikten sonra yeni işlere bakacağız.
Bağdat Caddesi’nde önemli satın almalar yaptık. Büyük mağazalar yapıyoruz.

“TÜRKİYE’DE ÇOK FIRSAT VAR”
“ODAKLI GİDİYORUZ”
Biz enerji, kimya ve gayrimenkul sektöründeyiz. Ciroda enerjinin payı yüzde 40. Geri kalan yüzde 60’ı yüzde 30-30 olarak kimya ve gayrimenkul sektörü paylaşıyor. Eşit bir dağılım var. Sektörel anlamda çok odaklı gidiyoruz, dağılmıyoruz ve dağılmayacağız da...
“YENİ SEKTÖRE GEREK YOK” Yeni sektöre gerek yok. Kimya ve enerji gibi öyle sektörlerin içindeyiz ki her birinde derinleşebiliriz. Türkiye’de çok fırsat var. Kimyada yaptığımız ithalat 25-30 milyar dolar civarında. Yaptığımız ithalatın sadece yüzde 3’ünü biz burada üretiyor olsak bir anda 1 milyar doları aşkın bir ciro yaratılır. Bence ana iş alanında birçok fırsat varken, tutup başka bir sektöre girmek akıllıca bir iş değil.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz