Global şirket nasıl olunur?

Frederico Curado ile globalleşme yolunda attıkları adımları ve Türk şirketlerine yol gösterecek deneyimlerini konuştuk.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Global şirket nasıl olunur?
Embraer, dünyanın en büyük üçüncü uçak üreticisi... 6 milyar dolarlık dev şirket, Brezilya’dan çıkan en önemli başarı hikayesi. 1940’larda hükümetin yerli uçak üretme sevdasıyla kurulan şirket, özelleştirildikten sonra büyük bir dönüşüm geçirdi. Bugün 40 ülkeye ticari jetler ve iş jetleri satıyor. Embraer’in başkanı ve CEO’su olan FREDERICO FURADO, şirketinin globalleşmede izlediği stratejinin, gelişmekte olan ülke şirketleri için de örnek olabileceğini söylüyor. Curado, “Globalleşmede ilk adım pazarlamadan geçiyor” diye konuşuyor. Embraer, özellikle Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerdeki şirketler için tam bir başan örneği... 1940’larda Brezilya’nın yerli üretim uçak projesiyle start alan şirket, bugün dünya havarilik sektöründe üçüncü konuma yükseldi. 100-120 koltuk kapasiteli uçak kategorisinde ise lider durumda. Şirketin dünyaya açılmasında önemli kilometre taşlarından biri 1994’teki özelleştirme oldu. Özelleştirme ile finansal anlamda rahatlayan şirket, güçlü bir ürün portföyü ile dünyaya adını duyurdu. 28 yıldır Embraer çatısı altında çalışan ve 2007’den bu yana şirketin başkanlığını ve CEO’luğunu sürdüren Frederico Curado, “Özel jet ürünlerini kapsayan E Jet adındaki grubumuzun ardından şirket global bir perspektif kazandı. 10-12 yıl önce Amerika’ya ve Avrupa’ya odaklı bir şirkettik. E Jet’lerimiz global bir ürün haline geldi. Ayrıca biz de şirket olarak farklı ülkelerde varlığımızı göstermeye başladık” diyor. Son dönemde şirket Brezilya dışında Portekiz, ABD ve Çin’de üretim yapıyor. Curado, global bir şirket haline gelmelerinde pazarlamaya verdikleri önemin etkili olduğuna inanıyor. “Tabii şirket içinde globalleşme ile tüm organizasyon ve yönetim de değişim geçiriyor. Ama ilk adım pazarlamaya önem vermek. İyi bir pazarlama, güçlü pazar araştırmaları yapmak, global pazarda kendini göstermek adına önemli. Global olmak için ilk olarak, dünya pazarlarındaki potansiyeli belirlemek gerekiyor. Satış ve ardından destek hizmetlerinin de pazarlama stratejisine göre şekillenmesi gerekiyor” diye konuşuyor. Curado’ya göre, global oyuncu olmak için sadece yurtdışı pazarlara satış yapmak yetmiyor. “Giderek Brezilya merkezli global bir şirket haline geldik. Global bir şirket olarak bulunduğumuz ülkelerin kültürlerini öğreniyoruz” diyen Curado,önümüzdeki dönem büyüme planlarında savunma tarafına ve pazar olarak da Çin, Rusya ve Ortadoğu bölgesine önem verecek. Embraer, Türkiye’yi de mercek altına aldığı ülkeler arasına katıyor. Bu amaçla Mayıs 2012 itibariyle Delta Havacılık ile iş jetlerinin Türkiye’de pazarlama, satış ve destek faaliyetlerini sürdürme kararı alındı, Curado, 10 yıldır girmeye çalıştıkları Türkiye pazarı için hedeflerini de şöyle aktarıyor: “Türkiye, bizim için kilit pazarlardan biri... Burada Çin’deki gibi bir strateji izliyoruz. Pazarda sadece uçak satmanın üzerinde etkinliğimiz olabileceğine inanıyoruz. Türkiye pazarında uçak ürünlerimizin olması bizim için önemli ama aynı zamanda Türkiye’de uçak teknik desteği anlamında yetkinliğe de ihtiyaç var, bu anlamda da büyüyebiliriz.” 6 milyar dolarlık dev şirket Embraer’in başkanı ve CEO’su Frederico Curado ile globalleşme yolunda attıkları adımları, gelişmiş ülkelere özel büyüme planlarını ve Türk şirketlerine yol gösterecek deneyimlerini konuştuk:

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz