Global şirket nasıl olunur?

Frederico Curado ile globalleşme yolunda attıkları adımları ve Türk şirketlerine yol gösterecek deneyimlerini konuştuk.

1.09.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Global şirket nasıl olunur?

Global bir oyuncu olmak, sadece yurtdışı pazarlara satış yapmak değil. Embraer eskiden Brezilya’nın ihracatında en önemli oyunculardan biriydi. Ama şimdi giderek Brezilya merkezli global bir şirket haline geldik. Bu da önemli bir fark. Bu farklı bir bakış açısı. Artık sadece başka pazarlara ulaşmak için çalışmıyoruz. Global bir şirket olarak bulunduğumuz ülkelerin kültürlerini öğreniyoruz. Farklı ülkelerin perspektifleri şirkete de katkı sağlıyor. Örneğin, Asya bizim için çok ilginç bir vaka. Biz daha Batılı düşünüyoruz. Biz Asya için “dünyanın öbür ucu” derdik, bugün anladık ki biz Brezilyalı bir şirket olarak “asıl biz dünyanın bir ucundayız.” Farklı kültürleri anlamak yeni bir anlayış ve daha geniş bir bakış açısı getiriyor.

Capital: Globalleşme sürecinde ilk girdiğiniz pazarlar hangileri oldu peki?
- İlk Amerika ve Avrupa pazarına girdik. Bu iki pazar, ilk etapta bizim için çok önemliydi. Ardından Latin Amerika bölgesinde daha etkin hale geldik. Son yıllarda Ortadoğu, Afrika ve Asya pazarlarına girdik.

Capital: Hangi ülke pazarları global oyuncu olmanızda en önemli rolü oynadı?
- Net olarak bugün Çin’in gelecekte büyümemiz için bizim açımızdan çok önemli bir pazar olduğunu söyleyebilirim. İlk globalleşme etabında da ABD pazarı büyümemiz için önemli bir dönemeç oldu. Bölgesel olarak baktığınızda Ortadoğu bölgesinde Mısır, Suudi Arabistan, Umman ve Ürdün’de çok başarılıyız. Afrika pazarlarında da iyi bir büyümeye sahibiz. Pazar anlamında çok çeşitliliğe sahibiz.

“DEV ŞİRKETİ YÖNETMEK İÇİN
ADANMIŞLIK VE TUTKU GEREK"

Capital:  Uçak üretimi az oyunculu bir sektör... Böyle bir sektörde olmak global oyuncu olarak büyümenizde önemli bir artı kazandırdı mı? Niş sektörde olmanın artıları neydi?
- Havacılık kesinlikle çok zorlu bir sektör ve diyebilirim ki gerçekten global olan az sayıda alandan biri. Bazı önemli uçak üreticileri son 20 yılda bu pazarı terk etti. 1-2 şirket şimdi yeni girmeye çalışıyor. Hiçbir uçak üreticisi sadece iç pazar ya da bölgesel pazarla ayakta kalamaz. Mutlaka global anlamda rekabetçi olmak gerekiyor. Bu sektörde olmanın zorluğu, mevcut ve potansiyel müşterilerimizin isteklerini anlamak için çok çaba harcadık. Pazar ihtiyaç ve trendlerine göre ürün portföyümüzü güncellemek için çalıştık. Biz niş çalışmıyoruz ama gerçekten global ölçekte belli sayıda segmentte iş yapıyoruz. Belli bir pazar ya da bölgeye bağımlılığımız yok, şu an 40 ülkede 62 müşteriye sahibiz.

Capital: Büyük ve global bir şirketi yönetmenin zorlukları neler?
- Bu kadar büyük bir şirketi yönetmek adanmışlık, sürekli mobil olma, sakin kalabilme gücü ve bir de tutku gerektiriyor. Embraer gibi dünya borsalarına açık ve yüksek kurumsal yönetim ilkeleri ile çalışan bir şirket için yatırımın geri dönüşünün uzun olduğu ve yoğun sermaye gerektiren bu sektörde düşük kâr marjlarıyla çalışmak bir bulmaca.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz