"Kurallar değişiyor"

Sigorta sektörü her alanda yeni gerçeklerle karşı karşıya...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Kurallar değişiyor
Kârsızlıkla boğuşan sigorta sektörü fiyatlamadan hasar süreçlerine, acente ağının yönetiminden reasürörlerle anlaşma koşullarına kadar her alanda yeni gerçeklerle karşı karşıya... Yeni normalde şirketler, kendilerini prim üretiminden çok kâra taşıyacak yeni stratejiler peşinde. Kıran kırana fiyat rekabeti terk edildi. Artık akılcı ve maliyetine uygun fiyatlar belirleniyor. Hasar süreci de fiyattan sonra en önemli rekabet unsuru haline geliyor. Şirketler giderek daha çok işbirliğine gidiyor, daha fazla sayıda kuruma fatura kesiyor. Acentelerden beklentiler de değişiyor. Artık kurumsal, satışa odaklı acentelerin dönemi başlıyor. Geçtiğimiz yıl kâr rakamlarında dibin görülmesi, sigorta şirketlerini yeni oyun kuralları aramaya zorluyor. Sigorta sektörü, 2012 yılının ilk 9 ayında 176 milyon TL net zarar yazdı. En büyük 10 şirketin 9 aylık dönemdeki toplam zararı 49 milyon liraya ulaştı. Sektörün artık bu rakamlarla sürdürülebilir olmadığı aşikar. Sigorta şirketlerinden birinin yöneticisi, Türkiye’de yatırımı bulunan yabancı şirketlerin de artık bu zararlara karşı çıktığını ve bu şartlarla finansal desteğe devam etmeyeceklerini dile getiriyor. Gerçek şu ki yüksek faiz ortamında tatlı mali gelirlerle yaşamaya alışan sigorta şirketleri için kâr etmek çok kolaydı. Son 1-2 yıldır ise faizler düştüğü için teknik kârlardaki zararların mali tarafta kompanse edilmesi mümkün değil. Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen, bu noktada kendi şirketlerini örnek gösteriyor: “2008 yılında ciromuz içinde faiz gelirinin payı yüzde 80’di. 2013’te bu oran dörtte bir azalarak yüzde 20’ye geriledi. İşte sektörde asıl değişimi yaratan bu... Şimdi yeni kurallarla sigortacılıktan para kazanmayı öğrenmek gerekecek.” O nedenle de sektör fiyatlamadan hasar süreçlerine, acente ağının yönetimine kadar her alanda yeni gerçeklerle ve büyük değişimle karşı karşıya. Bu yeni normalde şirketler, kendilerini kâra taşıyacak yeni stratejiler oluşturuyor.

KÂR ODAKLI BÜYÜMEYE DÖNÜŞ
Mali kârlardaki azalma, sektörün iş yapış süreçlerini ve hedeflerini kökten değiştiriyor. Artık prim üretimindeki büyümelerden çok kâr hedefleniyor. Bu anlayışın bir getirisi olarak Eureko Sigorta Genel Müdürü Okan Utkueri, “Sigorta işi artık kuralına uygun yapılır oldu” diyor. Son dönemde diğer branşların yükünü çeken yangında ve asıl zararın kaynağı oto branşlarında yapılan ve müşterileri tarafından eleştirilen fiyat düzenlemeleri de kâr arayışının bir sonucu. Utkueri, “Örneğin yangın alanında sigortalanan şirketlerden doğru önlemleri almaları her zaman talep edilmeliydi. Ama ihmal ediyorduk.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz