Orta ölçekli olduk yurtdışında büyürüz

Ali Sabancı, pazardaki yeni oyunu, bu oyundaki yerlerini ve gelecek planlarını anlattı.

1.03.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Orta ölçekli olduk yurtdışında büyürüz


Capital: Şu anda pazardaki sıralama nasıl? Oyuncuların pazar payları nedir?
- Düşük maliyetli havayolu segmentinde pazar lideri Pegasus. Hatta pazarın tamamı bizim diyebilirim. Şu an filomuzda 40 tane uçağımız var, Toplam 63 destinasyona uçuyoruz. Bunların 24’ü yurtiçi, 39’u yurtdışı. 2012’de toplam 13,6 milyon misafir uçurmuşuz. Bunların 8,3 milyonu iç, 5,3 milyonu dış hat. Toplam pazarda ise THY lider ve pazar payı yüzde 50. Bizim payımız iç hatlarda yüzde 26. Geriye kalan yüzde 24’lük payı, diğer 4 şirket paylaşıyor. Onlar da Atlas Jet, Onur Air, Sun Express, Bora Jet. Anadolu Jet’i bunların içine dahil etmiyorum, çünkü onun rakamları THY’nin içinde.

Capital: En son Onur Air satıldı. Yakın zamanda benzer operasyonlar bekliyor musunuz? Yerli-yabancı yeni girişler olacak mı?
- Türkiye’de küçük havayollarının birleşme ihtimali var. Pazarda konsolidasyon olabilir. Yeni yabancıların gelmesi noktasında ise sadece Türkiye’de değil tüm ülkelerde havacılık sektöründe şöyle bir regülasyon var: Yabancı payı belli bir sınırda tutuluyor. Bizde yabancı sahibin hisse payı yüzde 49’u geçemiyor. Örneğin bir Ryanair gelip Adana-İstanbul uçamıyor. Oysa uçabilmeli. Böylece tüketici kıyaslar, bilinçlenir.

Capital: Peki Pegasus olarak bu konsolidasyon sürecinde aktif olur musunuz?
- Hayır. Biz artık kendi markamızla büyümeye odaklanmış durumdayız. Bundan 4-5 yıl önce bizim için başka bir havayolunu almak önemliydi. Çünkü o zaman o havayolu bizden daha büyüktü. Bu yüzden Onur Air ile pazarlık yapmıştık. Ama şimdi öyle değil. Artık 100 uçak ısmarlamış bir şirketiz. Bu ölçeğe geldik. Devir değişti. Bu işi başaranlar ölçeği yakalayanlar olacak.

Capital: 3’üncü havaalanı devreye girdiğinde oyun nasıl değişir? Pegasus nasıl konumlanır?
- Esas soru şu: Yeni havalimanı üçüncü meydan mı olacak, yoksa Atatürk Havaalanı’nın yerine mi geçecek? Sonuçta Yeşilköy’de 2,5-3 milyar dolarlık bir yatırım var. Bunun üstünü çizmek ne kadar doğru bilmiyorum. Yeni yapılacak havaalanına kesinlikle İstanbul’un, Türkiye’nin ihtiyacı var. Çünkü Türkiye coğrafi olarak Avrupa, Asya ve Kuzey Afrika’nın tam ortasında. Sektörün önünü açar. Şahsen Pegasus’u nasıl etkileyeceği çok da önemli değil.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz