Orta ölçekli olduk yurtdışında büyürüz

Ali Sabancı, pazardaki yeni oyunu, bu oyundaki yerlerini ve gelecek planlarını anlattı.

1.03.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Orta ölçekli olduk yurtdışında büyürüz


Capital: Oradan da uçar mısınız yoksa Sabiha Gökçen’de mi kalırsınız?
- Oradan da uçabiliriz, Atatürk Havalimanı’ndan da uçarız. Ama Sabiha Gökçen ve Anadolu Yakası her zaman Pegasus’un üssü olarak kalacak. Biz hiçbir zaman Sabiha Gökçen’i bırakmayız. Ama artık orta-büyük ölçekli bir havayolu olmaya başladık. Dolayısıyla Avrupa Yakası’na da hizmet götürmeyi isteriz.

Capital: Dünyaya gelirsek, “low cost” sistemi tartışılmaya başlandı. Siz global pazarda bu işin geleceğini nasıl görüyorsunuz?
- Bu işin geleceğine çok inanıyorum. İnanmazsam 10 yıllık yatırımla 100 uçak siparişi vermezdim... Dünyada bu sistemi tartışanlar, yüksek maliyetli uçuş veren havayolu şirketleridir. Şu anda baktığınızda, koyduğu sermayeye faiz ötesi getiri sağlayan dünyada 4 havayolu şirketi var. Bunlar Southwest, Ryanair, EasyJet ve AirAsia. Dördü de “low cost” havayollarıdır.

Capital: Peki dünyada yeni trendler ne? “Uçuş dışı” yeni gelir kapıları neler olacak?
- Şu anda yurtdışında en önemli para kazanılacak yan gelir, fazla bagajın limitlenmesinden yapılacak yan gelir. Örneğin Ryanair ile uçmaya gittiğinde boarding kartını kağıda basılmasını istiyorsan, senden 40 pound istiyor. Dolayısıyla orada online check-in yapıyorsun, sıfır bavuldan itibaren her bavul için para veriyorsun. Türkiye’de ise regülasyon gereği bu durum kanuna uymuyor. Ama bu regülasyonlar her geçen gün liberalleşmeye başlıyor.

Capital: 10 yıl sonrasına bakınca nasıl bir pazar ve rekabet ortamı görüyorsunuz?
- 20 yıllık, 40 yıllık pazarlara baktığımızda bugün Avrupa’da bu segmentin payı yüzde 40’a ulaşmış. Türkiye’de şu anda yüzde 26. Bizde de Avrupa’daki gibi yüzde 40’lara gelecek. Hatta daha da büyüyecek. Bu büyümenin önünde duracak kimse yok. Avrupa’da Türkiye’yi kıyasladığımız ülke İspanya. Türkiye’de nüfustaki havacılık penetras-yonu yüzde 40. İspanya’da yüzde 80. Tam iki katı. Dolayısıyla iç hatta iki katı daha büyüme potansiyeli var. Dış hatlar ise çok daha cazip. Türkiye’nin etrafına dev bir çember çizelim. Tüm bu coğrafya bakir. Doğu Avrupa’da düşük maliyetli havayollarının penetrasyonu yüzde 11,5. Ortadoğu’da yüzde 13,3, Kuzey Afrika’da yüzde 11,8. Tüm bu ülkelerde tüketme serbestliği daha yeni başlıyor. Yani örnekler ortada... Önümüzdeki 10 yılda hem toplam pazar ikiye katlanacak, hem düşük fiyat segmentinin payı yüzde 40’lara ve belki daha yukarıya çıkacak.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz