Yuvarlanan bütçeler geliyor

Bugünlerde şirketlerin gündeminde 2014 bütçesi var.

1.11.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Yuvarlanan bütçeler geliyor

Asaş Alüminyum Finans Müdürü Dr. Tarık Jamali, bu sistem sayesinde her ay sonu döviz kurları ve hammadde fiyatlarını revize ettiklerini belirtiyor. 3 aylık periyotlar içinde de diğer dış etkenlere bağlı değişkenleri revize ettiklerine dikkat çekiyor ve ekliyor: “Aylık bazda gerçekleşenlerle bütçeleneni karşılaştırıp, bütçeden sapmanın nedenlerini analiz ediyoruz. Bu arada varsa varsayımsal hataları da gideriyoruz. Bu yöntem, önceden oluşturulan hedeflerin güncel olarak gerçeğe uygun bir yapıda gerçekleşmesini temin eden en iyi araç.” Netaş CEO’su Müjdat Altay da rolling forecast’in kendileri açısından yarattığı değeri şöyle açıklıyor: “Sistemle haftalık bazda önümüzdeki dört çeyrekte oluşabilecek fırsatlar takip ediliyor. Bu fırsatların yaratacağı kârlılık, nakit akımları, yatırım kararları, istihdam ihtiyacı gibi kararlar daha etkin bir biçimde alınıyor.”

ÖNE ÇIKAN RİSKLER
Şirketlerin 2014 yılı bütçe hazırlıklarında göz önünde bulundurdukları riskler de farklılık içeriyor. Kurlardaki dalgalanmalar, cari açık, enflasyon verileri, global ekonominin yeni yönü, maliyetlerdeki artış ve ekonomik büyümeler ele alınan risklerin başında geliyor... Örneğin DHL Supply Chain Genel Müdürü Hakan Kırımlı, bütçe yaparken kurlardaki dalgalanmaları, iş ve çalışma koşullarındaki politika değişikliklerini, vergisel yenilikleri, global ekonomik göstergeleri dikkate almayı planladıklarını söylüyor. Tüm bu unsurların müşterilerinin içinde yer aldığı sektörleri nasıl etkileyeceğini de yakından takip edeceklerini belirtiyor.

Novartis Ülke Başkanı Güldem Berkman ise 2014 bütçesinde makro ve sektörel ekonomik verilerle bu veriler üzerinden yaptıkları tahminleri göz önünde bulundurduklarını belirtiyor. “Cari açık, kur tahminleri, enflasyon verileri, sektörün büyüme oranı, nüfus bilgileri gibi tüm ekonomik değerleri dikkate alarak risk yönetimini başarıyla uyguluyoruz” diye konuşuyor. Netaş, sektörel risklerin yanında rekabet, daralan kâr marjları, tedarikçi yönetimi gibi makro ekonomik faktörlerle kur hareketleri, faiz ve enflasyonu dikkate alarak bütçesini hazırlıyor.

Aydınlı Grubu Genel Müdürü Levent Özkan da asıl riski kurda buluyor. Ancak buna karşı önlemini de almış durumda. “Kur ve büyüme hedeflerinde beklenti anketleri ve bankaların tahminleri bizim için gösterge teşkil ediyor. Tümünü kendi içimizde değerlendirip kötümser olmayan bir bütçe büyüme oranı ve kuru belirliyoruz. Amerikan doları için 2014 yılında ortalama 2,03 kullandık” diye açıklıyor. Dimes için ise riskler daha da çeşitli. Gelecek yılın hava durumunun bile kendileri için risk olduğuna değinen Dimes Genel Müdürü Ozan Diren, “2014 meyve rekoltesi, döviz kuru, ekonomik büyüme, pazar büyüklüğü hep dikkate almak durumda olduğumuz etkenler” diyor.

Bimeks Genel Müdürü Arif Bayraktar ise kendileri açısından riskleri şöyle anlatıyor: “Sektördeki geleneksel mevsimsellik, dini bayram tatillerinin uzunluğu, kısalığı ve hangi aylara denk geldiğine bağlı olarak değişim gösterebiliyor. Biz Bimeks olarak takip eden yılın bütçesini roll olarak tasarlıyor ve bütçe çalışması tamamlandıktan sonra aylık olarak gerçekleşmelerle karşılaştırıyor, üç ayda bir de gerekli olduğu takdirde revize ediyoruz” diyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz