Bunun için son hazırlıkları yapıyor, yeni yıla dair büyüme planlarını
ortaya koyuyorlar. Çoğu, öngörülemeyen riskler için her ay bütçeyi
yeniden gözden geçirmek niyetinde... Bu kapsamda bütçe yöntemi olarak
tercihlerini ise “rolling forecast budget”tan (yuvarlanan kestirimli
bütçe) yana kullanıyorlar. 2014’e yönelik planlarında “temkinli” gözüken
şirketler, dinamik bütçeleme sistemlerini benimseyerek yeni yılda daha
kontrollü olacaklarının sinyalini veriyor. Yine de çoğunun önümüzdeki
yıl için çift haneli büyüme planından vazgeçmemesi dikkat çekici...
Artık eski yöntem terk edildi. Bundan 5 yıl öncesine kadar şirketler,
geleneksel bütçe yöntemiyle çalışıp buna göre hedeflerini belirliyordu.
Hazırlanan bütçe, yıl boyunca şirketin rotasını çiziyordu. Yeni dönemde
ise durum değişti. Öyle ki kağıt üzerinde kalan, değişmeyen bütçeler
geride kalmış durumda. Şimdi şirketler, yıl boyu belirli aralıklarla
bütçeyi sürekli gözden geçiriyor. Bu sayede bütçelerini uyuyan halden
dinamik hale dönüştürüyorlar. Hayat Kimya Genel Koordinatörü Prof. Dr.
Orhan İdil de yeni dönemde dinamik bütçe sistemine geçtiklerini
söylüyor.
2013 bütçesini statik hazırladıklarını, yeni dönemde bu yaklaşımlarını
değiştirdiklerini belirtiyor: “2014 yılı içinde piyasa, ülke koşullarına
ve tüketici ve pazar eğilimlerine göre değişim gösterebilen daha esnek
bir yapıya geçmeyi planlıyoruz. 2014 yılı için bütçemizi rolling
forecast budget’a (yuvarlanan kestirimli bütçe) göre oluşturuyoruz” diye
konuşuyor. İdil, yeni yaklaşımlarıyla 1 milyar dolar ciroluk grubu
yönetirken bütçede daha fazla revizyona gitmek isteyeceklerinin de
altını çiziyor. Böylelikle hem şirketin performansını hem bütçenin
yönetimini daha sağlıklı bir şekilde yapabileceklerini belirtiyor.
Sadece Hayat Kimya değil, son dönemde Türkiye ve dünya ekonomisinde
yaşanan anlık gelişmeler, tüm kuruluşları bütçede daha dinamik bir
yaklaşım benimsemeye zorlamış durumda. Uzmanlara göre de yeni dönemde
“uyuyan bütçelere” yer yok. İşte bu nedenle çok sayıda şirket, 2014 yılı
bütçelerinde veriler değiştikçe yenilemeyi mümkün kılan “rolling
forecast budget” (yuvarlanan kestirimli bütçe) sistemini kullanmaya
hazırlanıyor.~
SÜREKLİ UYARLANAN BÜTÇE
Rolling forecast budget (yuvarlanan kestirimli bütçe) yönteminde
şirketler, genelde her 3 aylık dönemin başında bütçelerini yeniden
gözden geçiriyor. Bu sayede de bütçelerini değişen iş şartlarına sürekli
uyarlama şansı elde ediyorlar. Uzmanlara göre bu tip bütçeler, yılda
bir kez karar vermek yerine, sürekli bir planlama ve fırsatların peşinde
koşma sürecini de teşvik ediyor. Bazı şirketler, 12, 15, hatta 18 aylık
yuvarlanan kesti-rimler yapıyor. Bu kestirimler kimi şirketlerde her ay
yenileniyor. Bu uygulamada bütçeler yaşayan bir organizma olarak
görülüyor.
Doğtaş da 2014 için bu bütçe yöntemini kullanacak şirketlerden biri.
Doğtaş Yönetim Kurulu Başkanı Davut Doğan, rolling forecast yöntemi ile
bütçelerini, hedeflerini revize ederek güncel tutacaklarını söylüyor.
Dimes Genel Müdürü Ozan Diren ise “Her mali yıl öncesinde ilk etapta
yıllık operasyon planımız için master bir bütçe oluşturuyoruz. Sektörün
hızlı değişen yapısından dolayı hazırlanan master bütçe her ay pazarın
koşulları, rekabet, mevsimsellik ve geçmiş dö-nem gerçekleşmelerine göre
yeniden tahminlenerek revize ediliyor. Kısaca rolling forecast bütçe
hazırlıyoruz” diyor.
İlaç sektörünün büyük oyuncularından Novartis de yılda iki kez eylül ve
aralık ayında detaylı bütçe çalışması gerçekleştiriyor. Şirket, bu
bütçelere paralel olarak rolling forecast sistemiyle de her ay, yıl sonu
tahminlerini düzenli olarak gözden geçiriyor. Benzer şekilde Netaş,
Asaş Alüminyum, Aydınlı Grubu ve DHL Supply Chain gibi birçok şirket de
aynı yöntemle bütçelerini yönetmeyi tercih ediyor.
NEDEN TERCİH EDİLİYOR?
Peki şirketler dinamik bütçeleme sistemini neden tercih ediyor? DHL
Supply Chain Genel Müdürü Hakan Kırımlı, “Bu şekilde hem olabildiğince
uzun vadede gelecek projeksiyonlarımızı oluşturabiliyor hem kısa vadede
bütün etkenlere karşı dinamik bir şekilde kendimizi hazırlayarak daima
bir adım önde olmaya gayret ediyoruz” diyor. Aydınlı Grubu da özellikle
satın alma aşamasında katkısını gördüğü için bu sistemi kullanıyor.
Grubun genel müdürü Levent Özkan, “Önceleri bütçe takibi, harcama
gerçekleştikten sonra yapılıyordu. Müdahalede geç kalınıyordu. Anlık
bütçe takibinde ise yüksek harcamalara anında müdahale ederek bütçenin
aşılmasının önüne geçilebiliyor” diye konuşuyor.~
Asaş Alüminyum Finans Müdürü Dr. Tarık Jamali, bu sistem sayesinde her
ay sonu döviz kurları ve hammadde fiyatlarını revize ettiklerini
belirtiyor. 3 aylık periyotlar içinde de diğer dış etkenlere bağlı
değişkenleri revize ettiklerine dikkat çekiyor ve ekliyor: “Aylık bazda
gerçekleşenlerle bütçeleneni karşılaştırıp, bütçeden sapmanın
nedenlerini analiz ediyoruz. Bu arada varsa varsayımsal hataları da
gideriyoruz. Bu yöntem, önceden oluşturulan hedeflerin güncel olarak
ger��eğe uygun bir yapıda gerçekleşmesini temin eden en iyi araç.” Netaş
CEO’su Müjdat Altay da rolling forecast’in kendileri açısından yarattığı
değeri şöyle açıklıyor: “Sistemle haftalık bazda önümüzdeki dört
çeyrekte oluşabilecek fırsatlar takip ediliyor. Bu fırsatların
yaratacağı kârlılık, nakit akımları, yatırım kararları, istihdam
ihtiyacı gibi kararlar daha etkin bir biçimde alınıyor.”
ÖNE ÇIKAN RİSKLER
Şirketlerin 2014 yılı bütçe hazırlıklarında göz önünde bulundurdukları
riskler de farklılık içeriyor. Kurlardaki dalgalanmalar, cari açık,
enflasyon verileri, global ekonominin yeni yönü, maliyetlerdeki artış ve
ekonomik büyümeler ele alınan risklerin başında geliyor... Örneğin DHL
Supply Chain Genel Müdürü Hakan Kırımlı, bütçe yaparken kurlardaki
dalgalanmaları, iş ve çalışma koşullarındaki politika değişikliklerini,
vergisel yenilikleri, global ekonomik göstergeleri dikkate almayı
planladıklarını söylüyor. Tüm bu unsurların müşterilerinin içinde yer
aldığı sektörleri nasıl etkileyeceğini de yakından takip edeceklerini
belirtiyor.
Novartis Ülke Başkanı Güldem Berkman ise 2014 bütçesinde makro ve
sektörel ekonomik verilerle bu veriler üzerinden yaptıkları tahminleri
göz önünde bulundurduklarını belirtiyor. “Cari açık, kur tahminleri,
enflasyon verileri, sektörün büyüme oranı, nüfus bilgileri gibi tüm
ekonomik değerleri dikkate alarak risk yönetimini başarıyla uyguluyoruz”
diye konuşuyor. Netaş, sektörel risklerin yanında rekabet, daralan kâr
marjları, tedarikçi yönetimi gibi makro ekonomik faktörlerle kur
hareketleri, faiz ve enflasyonu dikkate alarak bütçesini hazırlıyor.
Aydınlı Grubu Genel Müdürü Levent Özkan da asıl riski kurda buluyor.
Ancak buna karşı önlemini de almış durumda. “Kur ve büyüme hedeflerinde
beklenti anketleri ve bankaların tahminleri bizim için gösterge teşkil
ediyor. Tümünü kendi içimizde değerlendirip kötümser olmayan bir bütçe
büyüme oranı ve kuru belirliyoruz. Amerikan doları için 2014 yılında
ortalama 2,03 kullandık” diye açıklıyor. Dimes için ise riskler daha da
çeşitli. Gelecek yılın hava durumunun bile kendileri için risk olduğuna
değinen Dimes Genel Müdürü Ozan Diren, “2014 meyve rekoltesi, döviz
kuru, ekonomik büyüme, pazar büyüklüğü hep dikkate almak durumda
olduğumuz etkenler” diyor.
Bimeks Genel Müdürü Arif Bayraktar ise kendileri açısından riskleri
şöyle anlatıyor: “Sektördeki geleneksel mevsimsellik, dini bayram
tatillerinin uzunluğu, kısalığı ve hangi aylara denk geldiğine bağlı
olarak değişim gösterebiliyor. Biz Bimeks olarak takip eden yılın
bütçesini roll olarak tasarlıyor ve bütçe çalışması tamamlandıktan sonra
aylık olarak gerçekleşmelerle karşılaştırıyor, üç ayda bir de gerekli
olduğu takdirde revize ediyoruz” diyor.~ İDDİALI BÜYÜME HESAPLARI
Gelelim büyüme hesaplarına... Sektör bağımsız her oyuncu yeni dönemde
bütçelerde geleceğe ait net bir büyüme beklentisi oluşturmanın zor
olacağı görüşünde. Özellikle Orta Vadeli Plan’da (OVP) büyüme
beklentisinin aşağı yönlü revize edilmiş olması da bu durumu tetikliyor.
2014 için yüzde 5 olan büyüme hedefi yüzde 4’e indirilmiş durumda.
Anadolu Grubu CFO’su Can Çaka da geleceğe ait beklenti oluşturmanın zor
olduğu bir dönemde olduğumuzu düşünenlerden. Çaka, bu nedenle bir oran
vermekten de kaçınıyor. Kendilerinin görece düşük ama kaliteli bir
büyüme hedeflediklerini söylüyor ve “Büyüme ve yatırım dengesinde,
temkinli büyüme varsayımıyla uzun vadeli stratejilerimizi destekleyen,
piyasa konumumuzu ve rekabetçiliğimizi artıracak kaliteli büyüme
beklentilerimiz var” diye konuşuyor. Öte yandan birçok şirket yeni yılda
çift haneli büyüme ritmini devam ettirmekten yana. Asaş Alümin-yum’un
2014 yılı bütçesinde reel büyüme tahmini yüzde 11,9 olarak yer alıyor.
Aydınlı Grubu, GSMH’de yüzde 4,2 büyüme beklerken kendi yurtiçi
satışlarında yüzde 22 büyüme hedefliyor.
Çilek Mobilya Genel Müdürü Muzaffer Çilek, yeni yılda yüzde 20 büyüme
öngördüklerini ifade ediyor. Doğtaş CEO’su Davut Doğan ise daha iddialı
hedefler ortaya koyuyor. “2014’te Doğtaş’ta yüzde 20, Kele-bek’te yüzde
50 büyüyeceğiz” diyor. Dimes’in yeni yılda büyüme öngörüsü yüzde 10 iken
DHL Supply Chain de yüzde 15 seviyesinde bir büyüme tahmininde
bulunuyor.
CAN ÇAKA / ANADOLU GRUBU CFO’SU
ANADOLU GRUBU NUN 0 TABANLI BÜTÇ€ YAKLAŞIMI
AYLIK BAZDA ÇALIŞMA
Anadolu Grubu olarak şirketlerimizde iş planı çalışmaları, eylül ayı
içinde başlayıp aralık ayına kadar sürüyor. iş planları her yıl
önümüzdeki 3 yıllık dönemi kapsayacak şekilde hazırlanıyor. Bu planların
birinci yılı bütçe olarak adlandırılıyor ve bütçeler oldukça detaylı
bir şekilde aylık bazda çalışılıyor. TEMKİNLİ VE HAZIRLIKLI
Şirketin operasyonuyla ilgili önceden öngörülemeyen bir durumun
gelişmesi halinde, yönetim kurulunun alacağı kararla bütçe revizyonu
dönem içinde yapılabiliyor. Anadolu Grubu olarak bütçelerimizi
hazırlarken temkinli ve beklentilerimizin dışındaki gelişmelere
hazırlıklı olmaya özen gösteriyoruz. AZAMİ HASSASİYET
2014 yılı bütçe hazırlama sürecinde de masraflarımızı ve personel
bütçelerimizi "0” tabanlı bütçe yaklaşımıyla hazırlıyoruz. Tüm
maliyetlerin sorgulanması, değer yaratmayan aktivitelerin
belirlenmesiyle masraflarımızda tasarruf sağlanması konusunda en azami
hassasiyeti göstermeye çalışıyoruz. Hammadde maliyetlerinin
öngörülebilirliğini artırmak adına uzun vadeli işbirlikleri ve tedarik
anlaşmaları yapıyoruz.
VAHAP KÜÇÜK / LC WAİKİKİ YÖNETİM KURULU BAŞKANI
"BÜTÇE KURŞUN KALEMLE YAZILMALI"
NELERİ DİKKATE ALIYORUZ?
Biz bütçeyi aslında hep kurşun kalemle yazmayı düşünürüz. Çünkü bütçeyi
kurşun kalemle yazdığınızda silinebilir ve sonra tekrar yazılabilir.
Sürekli revize edilen, değişen esnek bütçeler yapıyoruz. Ama bu, ana bir
bütçe planı yapmadığımız anlamına gelmiyor.~
Burada neleri dikkate alıyoruz diye bakacak olursak: Yeni yatırımlar
önemli. Yeni yatırımdan ne kadar büyüme gelebileceğine bakıyoruz.
Gelecek yapıdaki işletmeleri ne kadar büyütebileceğimizin de yanıtını
arıyoruz. BÜYÜME PLANIMIZ
Bunu yaparken fiyat politikalarına, o yıl içindeki kampanyalara bakıyor,
analiz ediyoruz. Bölgedeki gelişmeleri de gözden geçiriyoruz. Neticede
burada bir büyüme hedefi konuyor. Ve bunu da 2-3 ayda bir revize
ediyoruz. Bu yüzden bütçemizin kurşun kalemle silinip yazılabilen bir
bütçe olmasına dikkat ediyoruz. 2014 yılında bütçede büyüme planımız
yüzde 25. Bunun bir kısmı yeni mağazalardan bir kısmı yurtdışından bir
kısmı da mevcut mağazaların büyümesinden gelecek.
ABDULKADİR KONUKOGLU / SANKO HOLDİNG YÖNETİM KURULU BAŞKANI
'REVİZE EDİLEN BİR BÜTÇEMİZ VAR'
3 AYLIK DEĞİŞİMLER
Sürekli revize edebileceğimiz bir bütçeleme sistemine sahibiz. Belirli
bir bütçe hazırlarız. 3 ay içinde gelişmeler neticesinde değiştiririz.
Bu sistemi uygulama sebebimiz, sabit bir bütçe yapıp şirketi tamamen
bağlamak istemiyoruz. Yani bu yöntem gerekli yerlerde ilaveler yapmayı
mümkün kılabildiği gibi bazı şeylerden de vazgeçme imkanı veriyor. DAHA DİNAMİK OLUYOR
Böylece şirket daha dinamik oluyor. Her ay bilançolarda şirketin ve
sektörün gidişatını görüyoruz. Dolayısıyla buna göre düzenlemeler
yapıyoruz. Risklere gelince... Piyasa değişebilir, kriz olabilir, dolar
fırlayabilir ona göre bütçenin revize edilmesi çok önemli. Ona göre
senaryolarımız var. 2014 yılı için grubumuzun büyümesini Türkiye
büyümesinin 1,5 katı olarak öngörüyoruz.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?