"Yüzyılın 20 projesi"

Türkiye’nin geleceğine damga vuracak en büyük bütçeli 20 projeyi araştırdık...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Yüzyılın 20 projesi
Türkiye, dünyanın yükselen ülkelerinden biri. Ülkenin dört bir tarafı şantiye. Her yıl yüzlerce yeni proje uygulamaya geçiyor. İçlerinden bazıları insanların, şirketlerin, kentlerin ve hatta ülkelerin kaderini değiştiriyor. Milyar dolarlık bu dev projeler yarattıkları ekosistemle on binlerce kişiye de istihdam yaratıyor. Su anda “başlamak üzere olan” ya da “yapımı devam eden” Türkiye’nin geleceğine damga vuracak en büyük bütçeli 20 projeyi araştırdık... İKİ NÜKLEER SANTRAL 40 MİLYAR DOLAR Nükleer santraller tüm dünyada tartışılırken, Türkiye enerji bileşenine nükleer enerjiyi eklenmek için hazırlıklarını sürdürüyor. Bu çerçevede 2030 yılına kadar Türkiye’nin nükleer enerjide 10 bin megavatlık güce ulaşması öngörülüyor. Her biri 20 milyar dolar maliyetli Mersin-Akkuyu ve Sinop nükleer santral projeleri de Türkiye’nin en büyük 2 dev projesi olarak tarihe geçmeye hazırlanıyor. Akkuyu NGS Genel Müdür Yardımcısı Rauf Kasu-mov, her biri 1.200 megavat gücündeki 4 üniteden oluşacak Akkuyu Nükleer Santrali’nin birinci güç ünitesinin inşaatının 2014 yılında başlayacağını ve 2020 yılına kadar süreceğini söylüyor. Kasumov, santralin tamamının 2022’de işletmeye alınabileceğini belirtiyor. Kasu-
mov, projenin yaratacağı ekosisteme ilişkin şunları söylüyor: “Santral; yol, hastane, okul ve spor tesisleri yapımının yanı sıra, ticaret, taşımacılık, eğitim ve sağlık sektörüne yönelik 15 bin kişilik istihdam sağlayacak.” Sinop’ta inşa edilecek nükleer santral projesi için de geçtiğimiz aylarda Kanadalı Candu şirketi ile Elektrik Üretim A.Ş. (EÜAŞ) arasında imzalar atıldı. Dünyanın önde gelen nükleer santral reaktör üreticilerinden Kanadalı Candu’nun başkan yardımcısı Ala Alizadeh, nükleer santralin 20 milyar dolar değerinde bir yatırım olacağını söylüyor. Alizadeh, projenin fizibilitesi için ayırdıkları sürenin yaklaşık 6 ay olduğunu belirterek, “Bu süreç içerisinde projenin büyüklüğü, çapı ve ayrıntılarını inceleyeceğiz. Projenin kesin maliyeti ve ekonomik kısmı fizibilite çalışmaları ile netleşecek” diyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

CUMHURİYET TARİHİNİN EN BÜYÜĞÜ
İstanbul-İzmir Otoyolu olarak da bilinen Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu, Cumhuriyet tarihinin yap-işlet-devret modeli ile tek seferde gerçekleştirileceken büyük projesi niteliğini taşıyor. İhaleyi kazanan konsorsiyumun ortak şirketleri Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Yüksel-Göçay İnşaat, Otoyol A.Ş.’yi kurdu, Otoyolun yapımının 7 yılda tamamlanacağını ifade eden Otoyol A.Ş. CEO’su Kemal Yavuz Batum, projenin süresinin yapım ve işletme olarak 22 yıl 4 ay olarak belirlendiğini söylüyor. İnşaatın 6 ay önce başladığını dile getiren Batum, “Etaplar tamamlandıkça otoyol kesimler halinde trafiğe açılabilecek” diyor. Proje, İzmit Körfez Geçişi Asma Köprüsü, 377 km otoyol, 44 km bağlantı yolu ve finansman maliyetleri ile birlikte yaklaşık 9,5 milyar dolarlık bütçeye sahip, 3.062 metre uzunlukla dünyanın 2’nci büyük köprüsü olacak olan İzmit Körfez Geçiş Köprüsü’nün bedeli ise yaklaşık 1,2 milyar dolar. Batum, projenin mevcut güzergahı 140 km kısaltacağını ve 8-10 saat olan İstanbul-İzmir ulaşımının 3,5-4 saate ineceğini ve yılda 870 milyon TL tasarruf sağlanacağını belirtiyor. İzmit Körfez Geçişi Köprüsü’nü, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ve Haliç Köprüsü’nün yanı sıra dünyanın en uzun asma köprüsünü tamamlayan Japon IHI ile Japonya’nın önde gelen şirketlerinden ITOCHU yapacak. Asma köprü dışındaki otoyol ve tünellerden oluşan kesimlerse büyük ölçüde Otoyol A.Ş.’nin ortakları tarafından inşa edilecek.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz