"Online"

Mürekkebin yerini internet alıyor    57’incisi geçtiğimiz ay İstanbul’da gerçekleştirilen “World Newspaper Forum” (Dünya Editörler Forumu) medyada geniş yer buldu. Bu forumdaki sunumlarda...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Online
Mürekkebin yerini internet alıyor  
 
57’incisi geçtiğimiz ay İstanbul’da gerçekleştirilen “World Newspaper Forum” (Dünya Editörler Forumu) medyada geniş yer buldu. Bu forumdaki sunumlardan benim özellikle dikkatimi çeken ise WAN(World Association of Newspapers-Dünya Gazeteler Birliği) Direktörü Timothy Balding’in gazetelerin web sitelerindeki gelişmelerle ilgili bir araştırmanın bulgularını aktaran konuşmasıydı. Balding çarpıcı gelişimi rakamlarla ortaya koydu. 88 ülkeden 1300’ün üzerinde gazete patronu, yayıncı ve editörün katıldığı forumda gazetelerin internet tarafındaki gelişimlerinin basılı mecralardaki ilerlemeden çok daha hızlı olduğu aşikar. 1999’dan  2003’e kadar olan dönemde gazetelerin web sitesi sayısı ikiye katlarken, gazeteleri internetten okuyanların oranı ise yüzde 350 oranında artmış. Bu rakamlar yıllık olarak yapılan “World Press Trends” araştırmasının ortaya koyduğu sonuçlar.  
 
Online otomobil ilanları  
 
Bu araştırma aynı zamanda internet reklamcılığından beklentiler ile gerçekler arasında da büyük bir uçurum olduğunu gösteriyor. Araştırmaya katılanların görüşüne göre önce eleman ilanlarının basılı mecralardan internete kayması beklenirken, ilk göç edenler otomobil ilanları olmuş. Gazetelerin internet sitelerindeki ilan gelirlerinden otomobil ilanları aslan payı alıyor.  
Araştırmadan ortaya çıkan diğer bir sonuç ise internetle birlikte gazetelerin ve gazetecilerin çalışma şekillerinin değişmesi. Bu değişim bilginin toplanmasından, haber oluşturulmasına ve dağıtılmasına kadar her alana yansıyor. Önümüzdeki yıllarda internetin  çalışma modellerine etkisinin daha radikal olarak hissedileceğine ve iş yapış modellerinde köklü değişikliklere yol açacağına ise  kesin gözüyle bakılıyor.  
 
Her ne kadar basılı gazeteler korkulanın aksine varlığını sürdürmeye devam etse de, dijitalizasyon süreci tüm süreçlerde kendini hissettiriyor. Araştırmaya göre, gazete patronları  dijitalleşmeyi gelirlerin artırılması, maliyetlerin düşürülmesi, marka imajlarının güçlendirilmesi ve yaygınlaştırılması, okurlarla interaktif bir ilişkinin kurulması ve haber üretim sürecinin iyileştirilmesi yönünde kullanmaya devam edecekler.  
 
Araştırmadan ortaya çıkanlar:  
 
-2003 yılında 2002’ye göre gazetelerin reklam gelirleri yüzde 2 oranında arttı ve düzenli artışın 2006’ya kadar devam edeceği tahmin ediliyor.  
 
-1999’dan bu yana sadece gazetelerin web siteleri ikiye katlamadı; aynı zamanda internet reklam ciroları da düzenli olarak arttı. 2003 yılında 10 milyar doları bulan internet reklam gelirinin 2006 yılında 13 milyar doları aşması bekleniyor. 1999 yılında bu rakamın 5 milyar dolar düzeyinde olduğu dikkate alındığında artış hızının istikrarlı bir seyir izlediği görülüyor.  
 
-Her ne kadar 2003 yılında bir önceki yıla kıyasla gazete tirajları yüzde 0.12 gibi düşük bir düzeyde azaldı ise de 1999’dan 2003’e uzanan 5 yıllık dönemde tirajlar yüzde 4.75 oranında arttı. Bu dönem içinde gazetelerin web sitelerinin okur oranı ise yüzde 350 oranında arttı.  
 
-Dikkati çeken diğer bir gelişme ise bedava dağıtılan gazete sayısının giderek yükselmesi. Beş yıl içinde parasız olarak verilen gazete sayısındaki artış oranı yüzde 24 iken, 2003 ila 2002 arasında bu artışın yüzde 16 oranında gerçekleşmesi, bu trendin devam edeceğine işaret ediyor.  
 
-Peki gazete okuma oranı nedir? Araştırmadan ortaya çıkan sonucu göre dünya nüfusunun yaklaşık yedide biri yani 1 milyarın üzerinde insan gazete okuyor.    
 
RSS ile internet kullanıcısının hayatı kolaylaşıyor  
 
Yine bir kısaltma... Açılımı “Rich Site Summary”. Onu “Really Simple Syndication” olarak adlandıranlar da var.  
 
İnternette surf yaparak ve favori sitelerinizden içerik download ederek saatlerce geçirmek yerine bu işi sizin için yapacak, yani haberleri sizin için toplayacak ve organize edecek   küçük bir programı bilgisayarınıza indirebilir veya satın alabilirsiniz.  
 
RSS  olarak tanımlanan bu programları, haber başlıklarını ve diğer web içeriklerini taşıyacak şekilde tasarlanmış bir çeşit XML formatı olarak düşünebiliriz. 90’lı yılların sonunda yayılmaya başlayan RSS’ler bugün en popüler XML formatlarından biri.    
 
Binlerce web sitesi sitelerindeki trafiği çoğaltmak için RSS’den yararlanıyorlar. CNN, BBC, Forbes, InfoWorld, Guardian ve birçok haber sitesi bu programlara açık.  
 
Kimler kullanıyor?  
 
RSS özellikle yayıncılar ve içerik kullananlar arasında hayli popüler. Benim gibi bir içerik toplayıcıyı da bu sınıfa dahil edebilirsiniz. Derli toplu ve sınıflandırılmış bir halde içeriği bir araya getirdiği için yayıncıların hayatını hayli kolaylaştırıyor. Kullancılar içinse istedikleri anda ve biçimde içeriğin önlerine gelmesi demek...  
 
RSS kullanan Webmaster’lar internet sitelerindeki trafiğin arttığını vurguluyorlar. RSS ile daha etkin ve zamanında haber toplama ve yayma imkanına sahipler. Diğer yandan teknoloji meraklıları zaten uzun süredir RSS programlarını kullanıyordu. İşte şimdi bu programlar daha geniş kitleler tarafından da erişilebilir hale geldi. PC, Mac ve farklı platformlar için NewzCrawler, Headline Viewer, AmphetaDesk, Radio Userland ve NetNewsWire gibi çeşitli programlar mevcut.  
 
Kullanıcıların, haber toplayıcılar veya haber okuyucular olarak da adlandırılan RSS programlarından yararlanarak yazı başlıkları ve içeriklerinden kısa bir özet ve bu yazıların geniş olarak yer aldığı ilgili kaynakların linklerini hızla taramaları mümkün. Haber toplayıcılar özellikle weblogging toplulukları arasında çok yaygın olarak kullanılıyor.  
 
RSS nasıl çalışıyor?  
 
İnternette bilgi arama işini RSS sizin için yapıyor ve istediğiniz formatta, zamanda ve yerde bilgisayarınıza indiriyor. Yapmanız gereken bir RSS okuyucusu veya toplayıcısını download etmek ve daha sonra sürekli takip ettiğiniz veya ilgilendiğiniz konularla ilgili onlarca hatta binlerce web sitesine abone olarak işi RSS’e bırakmak. BBC, New York Times, CNet, ESPN, InfoWorld gibi çok sayıda seçeneği RSS artık sizin için izlemeye başlıyor.  
 
Programa girdiğinizde ilgilendiğiniz konularda en güncel haberleri başlık, kısa bir özet, bazen ise yazının tamamı ve birkaç fotoğraf görebiliyorsunuz. Eğer daha detaylı okumak isterseniz orijinal kaynağa gidebilirsiniz. Bu programların çoğu Web browserların içinde çalışırken bazıları ise bağımsız programlar olarak çalışıyorlar. Bu programların çoğunu para ödemeden edinmek mümkün.  RSS’lerin gelişmesi Web’de doğrudan sitelere adreslerin girilerek erişilmeyeceği anlamına gelmiyor. Tam aksine içeriğin yayılması için daha kestirme bir yol sunduğu için izlenme oranlarının artması bekleniyor.    
    
DSL raporunda Türkiye 9’uncu sırada  
 
DSL ile ilgili bir gelişme raporunda Türkiye’nin olumlu bir değerlendirme ile yer alması ilginç. Çünkü Türkiye’de DSL penetrasyonu hala çok düşük düzeyde. Çok sayıda bireysel tüketici ve küçük ve orta ölçekli işyeri daha hızlı internetten yararlanabilmek için ADSL hizmetinin bölgelerinde verilmesi için bekliyorlar. Önbaşvuru sayısının hayli yüksek olduğu tahmin ediliyor.    
 
DSL Forum ve Point Topic’in haziran ayında yayınlanan raporuna göre, 2004’ün ilk çeyreği itibariyle dünyadaki DSL abone sayısı 73 milyon 400 bin. 2003’ün son çeyreği ile karşılaştırıldığında sadece üç aylık bir zaman dilimi içinde yüzde 15’lik bir artış dikkat çekiyor. İşte Türkiye de söz konusu dönemde abone sayısındaki yüzde 23.8’lik artış oranıyla tabloya girmeyi başaranlardan. Türkiye genelinde verilen hat sayısının hala çok düşük olmasına karşın, 2003 sonunda gerçekleştirilen hat tahsisi ile bir anda bu artış gerçekleşmiş durumda. Umarız aynı artış hızı önümüzdeki dönemlerde de devam eder.  
2004’ün ilk çeyreği itibariyle dünya çapında DSL’in bölgesel dağılımına bakıldığında ise yüzde 29’luk pay ile Asya-Pasifik bölgesinin başı çektiği görülüyor. Onu yüzde 28 ile Avrupa Birliği ülkeleri izliyor. Kuzey Amerika bölgesinin payı ise yüzde 19.  Abone sayısındaki artış hızının en yüksek olduğu üç ülke ise Peru, Malezya ve Fransa.  
 
Kaynak: Point Topic, Haziran 2004, (50 binin üzerinde DSL hattı bulunan ülkeler değerlendirilmeye alınmıştır)  
 

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz