Bir veraset planının hisseler, yönetim ve vergilerle
ilgili olması gerekir. Ancak orada durup kalırsanız
aileniz ve de şirketiniz için çok ciddi sorunlar yaratabilirsiniz.
Veraset planlaması yaparken sıklıkla
gözden kaçırılan şu üç meselenin de ele alınması
çok önemli: Yetki, ilişkiler ve bilgi.
Yetkinin veraseti, nihai kararlar alma sorumluluğun devriyle
ilgili. İlişkilerin veraseti, bu yetkiyi paylaşmak ve uygulamak
için kurulan yapılarla ilgili. Bilginin veraseti de işlerin yürümesini
sağlayan, sizin kim olduğunuzu tanımlayan ve yaptığınızı
neden yaptığınız açıklayan fikirlerle ilgili. Bu çok kısa
yazıda, dikkatinizi şirketinizdeki bilginin
verasetine çekmek istiyoruz.
BİLGİNİN VERASETİ
Önünde sonunda bir şirkete kendine has
rekabetçi avantajı kazandıran, sizin fikirlerinizdir.
Şirketinizin süreçleri, ürünleri veya
hizmetleri hakkındaki bilgilerin çoğu, zaten
endüstrinizdeki herkesin bildiği şeylerdir.
Olgunlaşmış piyasalarda bu temel endüstri bilgileri, hiçbir
gerçek rekabet avantajı kazandırmaz. Rekabet avantajlarınız
tescilli bilgilerden ve ayırt edici bilgilerden kaynaklanır.
Tescilli bilgiler, uzman yazılımlar veya patentler gibi satın
alınabilir ve gerçek birer avantaj yaratabilirler. Ancak sıklıkla
geçicidirler ve mademki sizin işinize yarıyor o zaman önünde
sonunda bu bilgi kopyalanmaya başlanacaktır.
Oysa en kalıcı avantajlarınız ayırt edici bilgilerden gelir. Bunlar,
satın alınması ve satılması ya da kopyalanması çok zor bir
bilgidir. Sizi ayrıştıran şeydir. Ayırt edici bilgiler, sizin müşteriler
hakkındaki eşsiz içgörüleriniz, şirket içinde yarattığınız
kültürünüz, ürünlerinizin, süreçlerinizin veya hizmetlerinizin
ayrıntıları gibi faktörlerden oluşur. Şirketinize sahip olduğu
rekabetçi avantajı, başka hiçbir şeyin kazandıramayacağı
kadar kazandıran işte bu ayırt edici bilgilerdir.
SÜREKLİLİK NEYE BAĞLI?
Tescilli bilgilerin devri meselesini, mülkiyetin devrine odaklanmak
çözer. Zira hisselerin yeni sahibinin şirketin somut
aktifleri ve entelektüel mülkiyet hakları gibi soyut aktifleri
gibi aktifleri üzerinde finansal anlamda ölçülebilir kontrolü
olur. Ancak bir şirketin sürdürülebilirliği, belirli bir zaman
diliminde sadece nakit akışının sürdürülebilirliğini güvence
altına alabilecek bu finansal aktiflere nadiren bağlıdır. Tescilli
bilgiler, bir şirketin sadece önceki nesillerce yaratılmış
varlıklardan faydalanmasına izin verebilir. Oysa bir şirketin
sürekliliği, her bir nesil kendini bir varlık yaratan nesil olarak
konumlandırmadığı müddetçe halen risk altındadır. İş
dünyasının sürekli değişen rekabetçi çehresi, mevcut tescilli
bilgileriniz müşterilerinizin gelecekteki gereksinimlerine cevap
vermeyebilir. İşte bu yüzden bir aile şirketinin ayırt edici
bilgilerini belirlemesi gerekir. Burada sorulması gereken soru,
“Müşteri gereksinimlerine nasıl tepki vermeliyiz” değil, “Biz
müşteri ihtiyaçlarına tepki vermenin her zaman bir yolunu
bulmayı nasıl garantileyebiliriz” olmalıdır.
Bazı aileler aynı ölçüde faydalı olan bu soruya cevap vermekte
bir hayli zorlanır. Eğer mevcut rekabet gücünüzle ilgili
cevabınız, “Doğru zamanda doğru yerde olmak” şeklindeyse
o halde zaman değiştikçe orası doğru yer olmaktan çıktığında,
ailenizin halen oraya yapışıp kalmamış
olmasını sağlamanız gerekir. Şirketi zaman
içinde layıkıyla konumlandırmak sürdürülebilirlik
açısından temel bir beceridir ve bunu
başarmanıza yardımcı olabilecek sadece
sizin ayırt edici bilgilerinizdir.
ENVANTERİNİZİ ÇIKARIN
Şirketinizin pazaryerinde rakiplerinizden
ayrışmasını sağlayan müşteriler, ürünler, hizmetler veya
süreçler hakkındaki ayırt edici bilgileri açıklayabilir misiniz?
Sizi şimdi şirketinizi eşsiz kılan ayırt edici bilgilerin bir envanterini
çıkarmanız için aşağıdaki sorulardan faydalanmaya
davet ediyoruz. Bu kesinlikle yorucu bir liste değil ama üretken
sohbetlerin önünü açacaktır. Öncelikle cevaplarınızı bir
kağıda yazın. Sonra yöneticilerinizden, danışmanlarınızdan,
çalışanlarınızdan ve aile üyelerinizden ayrı ayrı bu sorulara
cevap vermelerin isteyin.
1. Pazaryerinde şirketimize rekabetçi bir avantaj kazandıran
eğilimler hakkında ne biliyoruz?
2. Bize avantaj kazandıran insanlar hakkında ne biliyoruz?
3. Bizi diğerlerinden ayrıştıran kendimize has faaliyetler
hakkında ne biliyoruz?
4. Zeki insanların şirketimizde çalışmayı tercih etmelerini
sağlayan liderliğimiz hakkında ne biliyoruz?
5. Rakiplerimizin bilmiyormuş gibi göründükleri stratejik
ittifaklarımız hakkında ne biliyoruz?
Cevaplarınızın şirketteki diğerlerininkilerle nasıl uyuştuğuna
bakın. Cevaplar farklıysa sakın şaşırmayın. İnsanları benzerlikler
ve farklılıklar konusunda konuşmaya teşvik edin. Bu
farklılıklar, genellikle sizi şirketiniz hakkında yeni bilgilere
veya faydalı içgörülere götürecektir.
Şirketinizde bilgiden kaldıraç olarak faydalanmak için neler
yapıyorsunuz? Yeni fikirler edinmek için neler yapıyorsunuz?
Bilginin raf ömrü endüstriden endüstriye değişir. Bugünün
en parlak fikirlerinin son kullanma tarihleri hakkında ne
biliyorsunuz?
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?