Türkiye’nin en büyük iki holdingi Koç ve Sabancı, son 15 yılda 4 kez CEO
değiştirdi. Aynı sürede CEO’luk koltuğunda Ford Otosan’da ve Tofaş’ta
6, Aygaz, Petrol Ofisi ve Türk Telekom’da 5 kez değişim yaşandı. Özetle
CEO’nun ortalama görev süresi 3 yıla kadar düştü. En hızlı CEO değişimi
ise büyümenin ve rekabetin hızlı olduğu perakende, hızlı tüketim, gıda,
enerji, otomotiv ve bankacılıkta yaşandı. Uzmanlar, bu hızlı
sirkülasyonun, sürdürülebilir büyümeyi riske atarak şirketleri tehdit
ettiğini düşünüyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın. HP,
son 12 yılda 7 kez CEO değiştirdi. HP gibi son dönemde sık CEO
değiştiren şirketlerden biri de Yahoo. 2000’lerin başında pazar lideri
olan, ancak daha sonraki yıllarda Google’ın gölgesinde kalarak batmanın
eşiğine gelen Yahoo’da, başarısızlığın faturası CEO’lara kesildi. Yahoo,
son 5 yılda tam 5 kez CEO değiştirdi, 2011-2012 arasında ise 1 yılda
tam 3 kez CEO değiştirerek ulaşılması güç bir rekora imza attı, Sonunda
ezeli rakibi Google’ın üst yönetiminde çalışmış Marissa Mayer’i CEO
olarak transfer ederek tepe yönetimdeki değişime ara verdi,
Booz&Company’nin geçen yıl yayınlanan 12’nci Global CEO Değiştirme
Araştırması da CEO sirkülasyonundaki artışa dikkat çekiyor. Araştırmaya
göre, 2011’de dünyadaki halka açık en büyük 2 bin 500 şirketinin yüzde
14,2’si CEO’sunu değiştirdi. Bu oran, 2010’daki yüzde 11,6’ya kıyasla
CEO sirkülasyonundaki önemli yükselişe işaret ediyor.
Türkiye’de de durum çok farklı değil. Türkiye’nin en büyük iki holdingi
Koç ve Sabancı, son 15 yılda tam 4 kez CEO değiştirdi. Şirketler
cephesinde de CEO görev süreleri iyice kısaldı. Hatta bu hızlı değişim,
tehdit bile oluşturmaya başladı, Eczacıbaşı CEO’su Erdal Karamercan,
CEO’ların kısa sürede değişmesinin önümüzdeki dönemde sürdürülebilir
büyümeyi yakalamak konusunda risk oluşturacağını düşünüyor.
EN HIZLI SEKTÖRLER
GE’nin efsanevi CEO’su Jack Welch, görevini teslim ederken kendisinden
sonra gelen yöneticiye en az 3 yıl zaman tanınması gerektiğini
söylemişti. İnsan kaynakları uzmanları da bir CEO’nun işte gerçek
anlamda verim sağlayabilmesi için en az 3 yıla ihtiyacı olduğunu
düşünüyor. CEO’nun ideal görev süresinin
ise 4 ila 5 yıl arasında olması gerektiği öngörülüyor. Ancak bugün
birçok şirkette, CEO ve genel müdürlere görev süresi olarak 3 yıl bile
verilmiyor.~
Son 15 yılda 5, hatta 6 CEO değiştiren şirketlerin sayısı hızla artmış
durumda. Hızlı CEO değiştiren şirketlerin arasında sadece pazarın küçük
oyuncuları değil büyükler de bulunuyor. Tofaş, 1998-2013 yılları
arasında tam 6 CEO değiştirdi, 1994-2002 yılları arasında Tofaş’ın genel
müdürlüğünü yapan Jan Nahum’un ardından 4 yıl içinde 3 İtalyan CEO
atandı, İtalyan CEO’ların ardından göreve gelen Ali Pandır ise Tofaş’ta 6
yıl CEO’luk yaptı, Geçen yıl da Tofaş’ta Ali Pandır’ın yerine Kamil
Başaran atandı. Sadece Tofaş değil Ford Otosan da son 15 yılda tam 6 kez
CEO değiştirdi. 1997-2000 yılları arasında Ali İhsan İlkbahar,
2000-2002’de Mark Schulz, 2002-2007 Turgay Durak, 20072010 yılları
arasında ise Mike Flewitt şirketin genel müdürlüğünü yaptı.
2010’da genel müdür olan Nuri Otay’ın ani vefatıyla boşalan koltuğa ise
geçtiğimiz yıl Haydar Yenigün oturdu. Bankacılık ve finansta da CEO
görev süreleri kısaldı. Son 15 yılda Ziraat Bankası, Yapı Kredi,
Vakıfbank, Halkbank ve Akbank 5 genel müdür değiştirdi, Bank Asya’da ise
son 4 yılda 4 kez genel müdür değişti.
HIZLI DEĞİŞİMİN NEDENİ
Bank Asya Yönetim Kurulu Başkanı Erhan Birgili, genel müdür
değişikliklerini yeniden yapılandırma çalışmaları çerçevesinde
yaptıklarını söylüyor. Buna göre bankanın genel müdürü olan Abdullah
Çelik’in grup şirketlerinden sorumlu genel koordinatör olarak
atanmasının ardından Çelik’ten boşalan makama genel müdür yardımcısı
olarak Ahmet Beyaz getirildi.
Bank Asya örneğinde olduğu gibi genel müdür değişikliğine gidilmesinin
yeniden yapılanmadan ekonomik konjonktüre kadar birçok nedeni bulunuyor.
Ekonomik durum da CEO değişimini etkiliyor, Uzmanlara göre şirketler,
kriz dönemlerinde daha az CEO değiştiriyor, Ekonominin iyi gittiği
dönemlerde ise CEO değişimine daha sıcak bakılıyor. Bu nedenle de en
fazla CEO değişimi, ekonominin iyi gittiği dönemlerde yaşanıyor. Hem
yeni pozisyonların sayısı artıyor hem de yönetim kurulları değişim
yapmaya daha istekli oluyor.
Pedersen and Partners Türkiye Temsilcisi Neslihan Akan, Türkiye
ekonomisindeki iyileşmenin şirketlerin CEO’lara bağlılığını azalttığını
söylüyor.
Akan, “Ekonomik durgunluk dönemlerinde, yönetim kurulları gemiyi idare
eden kaptanı değiştirmek istemez, CEO’lar da şirkete daha bağlı kalır.
Tam tersine büyüme ortamı ve pozitif bir ekonomi, liderlik anlamında
değişimi tetikler” diyor.
Egon Zehnder Türkiye Danışmanı Tankut Şensürücü ise rekabetin ve
büyümenin yüksek olduğu sektörlerde şirketlerin daha hızlı CEO
değiştirdiğini ifade ediyor. “Koltuğu korumak zorlaşıyor. Koltuğuyla
özdeşleşen CEO dönemi kapanıyor” diye konuşuyor.~
SEKTÖRÜN DURUMU ETKİLİ
Perakende, hızlı tüketim, otomotiv, enerji, teknoloji, finans ve ilaç
gibi hızlı büyümenin ve rekabetin yüksek olduğu sektörlerdeki şirketler,
diğerlerine göre daha sık CEO değiştiriyor. Bu sektörlerdeki şirketler
ortalama 3-4 yılda bir CEO değişikliğine gidiyor.
Rakamlar da bu tezi doğruluyor. Türkiye’nin en büyük teknoloji ve
telekomünikasyon şirketi Türk Telekom, son 15 yılda 5 kez CEO
değiştirdi. Perakendede de durum farklı değil. Tesco Kipa 2003’ten beri
Türkiye’de 4 CEO değiştirdi. 15 yılda ise şirketteki CEO değişimi 5’i
buldu. Türkiye’de ilk mağazasını 2009’da açan Media Saturn ise 4 yıllık
süreçte tam 4 CEO değiştirdi. Media Saturn, son CEO’sunu pazarın lideri
Teknosa’dan transfer etti. Media Saturn’ün yeni CEO’su Bülent Gürcan,
Teknosa’nın operasyondan sorumlu genel müdürlüğü görevini yürütüyordu.
Hızlı CEO değiştiren Tesco Kipa’da bu durum pazarda Tesco aradığını
bulmadı şeklinde yorumlansa da Tesco Kipa CEO’su Jeff Adams, üst
yönetimdeki sirkülasyonunun yönetim stratejilerinin bir parçası olduğunu
söylüyor. Adams, “Yönetici seviyesindeki kişilerin çeşitli ülke
deneyimlerine sahip olması, Tesco’nun özelliklerinden biri. Yöneticiler
genellikle 3-5 yıl bir pazarda kalıyor” diye konuşuyor.
Human Group Genel Müdürü Gaye Özcan ise perakende, teknoloji ve enerjiye
karşın en yavaş CEO değiştiren şirketlerin çimento, demir çelik, beyaz
eşyadan çıktığını söylüyor. Bu sektörlerdeki uzun vadeli yatırımlar, çok
büyük oranda değişmeyen büyüme oranları CEO’ların daha uzun yıllar
görev yapmasını sağlıyor. Örneğin BSH Ev Aletleri’nin CEO’su Norbert
Klein, 2002’den beri aynı görevde.
BAŞARISIZLIĞA TAHAMMÜL YOK
Eskiye göre hissedarlar, liderin başarısızlığına daha az tahammül
ediyor. Birçok sektörde hedeflenen büyüme ve kârlılık rakamlarına
ulaşamayan şirketler, hissedarların da baskısıyla çareyi CEO’larını
değiştirmekte buluyor. Carrefour ve Yahoo’daki hızlı CEO sirkülasyonu da
başarısızlıktan kaynaklanıyor.
Sadece Türkiye’de Carrefour, son 15 yılda 5 kez CEO değiştirdi. Towers
Watson Türkiye Yetenek Yönetimi ve Ödüllendirme Direktörü Arif Gürdenli,
son dönemde büyüme sıkıntısı yaşayan ilaç şirketlerinde de başarısız
finansal sonuçların şirketleri CEO değişimine zorladığını ifade ediyor.
Gürdenli, ilaç şirketlerinin yeni CEO’larını sektör dışından ve
büyümenin olduğu alanlardan seçtiklerini belirtiyor. Buna göre yeni
CEO’dan eski sektöründeki büyüme dinamiklerini yeni şirketine de
kazandırması bekleniyor.~
Türkiye’nin en büyük ilaç şirketi Abdi İbrahim’de Erman Atasoy’un yerine
atanan Candan Karabağlı, uzun yıllar hızlı tüketim sektöründe üst düzey
yöneticilik yaptı. Karabağlı, Unilever’in global müşteri geliştirmeden
sorumlu dünya başkan yardımcısıyken 3 yıl önce Abdi İbrahim’e sektör
dışından atanan ilk CEO oldu.
Odgers Berndtson Türkiye Yönetici Ortağı Ayşe Öztuna Bozoklar da
CEO’ların görev sürelerini etkileyen nedenler konusunda finansal
mekanizmaların ön plana çıktığını söylüyor ve şöyle devam ediyor:
“CEO görev süreleri, finansal piyasaların koyduğu baskılarla her gün
biraz daha kısalıyor. Bu da hem şirketlerde hem yöneticilerde çok ciddi
sıkıntılar yaratıyor. Yeni birini bulmak kolay olmuyor. Burada önemli
olan CEO atamalarının nasıl yapıldığı, objektif kıstaslara uyulup
uyulmadığıdır. CEO’ların mutlaka yedeklenmesi
gerekiyor. Bu konuya yönetim kurulu seviyesinde bakılmalı.”
EN SADIK LİDERLER
Hızlı CEO ve genel müdür değiştiren şirketlere karşı aynı CEO’yla uzun
yıllar devam eden ve başarılı sonuçlar alan şirketler de var, Buna
dünyadan en güzel örnek General Electric, Şirketin efsanevi CEO’su Jack
Welch, 1980-2000 yılları arasında tam 20 yıl görevde kaldı, Edward
Whitacre ise tam 17 yıl AT&T’yi yönetti, IBM’e tekrar hayat veren
yönetici olarak ünlenen Lou Gerstner, 19932002 döneminde 9 yıl CEO’luk
yaptı.
Türkiye’de de son 15 yılını, hatta daha fazlasını aynı CEO’yla geçiren
şirketler az değil, Hayrettin Çaycı, tam 28 yıldır Sarkuysan’ın genel
müdürlüğünü yapıyor. Bu yılın başında, Vestel CEO’su olarak atanan Ömer
Yüngül, tam 15 yıldır Zorlu Grubu’nda üst düzey yöneticilik yapıyor.
Alarko Holding’in genel koordinatörü Ayhan Yavrucu ile Borusan
Holding’in CEO’su Agah Uğur tam 18 yıldır aynı görevde... Pazar payını
hızla artıran Garanti Bankası da 13 yıldır Ergun Özen’le yoluna devam
ediyor.
Denizbank Genel Müdürü Hakan Ateş de tam 14 yıldır aynı görevi
yürütüyor. Ateş, 69 milyon dolara satın alınan bankayı 2006’da Dexia’ya,
geçen yıl da Rus Sberbank’a sattı. 14 yılda bankanın piyasa değerini 7
milyar dolara çıkardı. En önemlisi de yabancı yatırımcılara yapılan 2
satışın ardından da bankadaki görevine devam etmeyi başardı.
Uzmanlara göre CEO’sunu değiştirmeyen, uzun yıllar aynı liderle
yönetilmeyi tercih eden şirketlerin ardındaki en önemli özellik
sürdürülebilir büyümeyi yakalamaları. Ayrıca bu şirketler için çalışan
bağlılığı ve sadakati güven oluşturduğu için aynı CEO ve genel müdürle
devam etmeyi tercih ediyorlar. Mey İçki CEO’su Galip Yorgancıoğlu’nun 9
yıldır aynı görevi sürdürmesinde şirketinin değerini artırması önemli
bir etken. 2004-2012 yılları arasında Yorgancıoğlu, Mey’in değerini 7
kattan fazla arttırdı.~
DÜŞÜK TURNOVER SIKINTISI
CEO’ların görev sürelerinin uzaması aşağı kademelerde sıkıntı
yaratabiliyor. CEO’ların görev süresinin 10 yıl ve üzerine çıkması
durumunda, şirket içinde çok sayıda genel müdür yardımcısı birikiyor.
Stanton Chase Başkan Yardımcısı Çağrı Alkaya, bu durumun iyi
yönetilmediği taktirde şirket içinde çatışma yaratabileceğini söylüyor.
Şirket içinde lider değişmediği için mevcut genel müdür yardımcıları ya
istifa edip ayrılıyor ya da uzun yıllar aynı görevi yürütüyor. Öte
yandan uzun süre aynı şirkette CEO’luk görevinde kalmak iş körlüğüne
neden olabiliyor.
“Değişen dünya ve dinamiklerle beraber yetkinlikler, eğilimler,
bilgiler, iş yapış şekilleri ve iş modelleri de değişiyor” diyen Alkaya,
uzun süre CEO’nun aynı görevde kalmasından doğacak çatışmayı yönetim
kurulu üyelikleriyle çözülebileceğini söylüyor.
Buna karşın uzmanlar 5-6 yıllık periyotlarla CEO değişiminin gerekli
olduğunu söylüyor. Management Center Türkiye Genel Müdürü Tanyer
Sönmezer de CEO’nun aynı şirkette, aynı sorumlulukta 5 yıl kalması
gerektiğine inanıyor.
TANKUT ŞENSÜRÜCÜ / EGON ZEHNDER TÜRKİYE
"DEĞİŞİM HIZLANDI"
FIRSAT BAKIYORLAR Yeni dönemde şirketler, yeni CEO fırsatlarına daha
sık bakmaya başladı. Bu durum dünyada da böyle... Hem Türkiye hem
dünyada CEO’ların görev süreleri ciddi ölçüde kısaldı. Artık büyük
şirketler bile 15 yılda 5-6 genel müdür değiştiriyor. BÜYÜK DEĞİŞİM
Bir zamanlar üniversiteden sonra girdiği kurumdan emekli olma planları
yapan CEO devri kapandı. Artık ortaklar ve hissedarlar, başarısızlığa
daha az tahammül gösteriyor. VERİMLİLİK ÖNEMLİ
Bu trendin altında yatan en büyük neden, şirketlerin zamanı
olabildiğince verimli kullanmak istemesinden kaynaklanıyor. Bundan
dolayı da CEO ve genel müdürlerini ortalama 4-5 yılda bir yenisiyle
değiştirmek cazip geliyor.
FUAT ADORAN / CEVA BALKANLAR VE TÜRKİYE GM
"SÜRE EN AZ 4 YIL OLMALI"
SİRKÜLASYON DÜŞÜK Lojistik, hem yönetici hem de mavi yakalılarda
sirkülasyonun yüksek olduğu bir sektör. Ancak şirket olarak beyaz yakada
özellikle de yönetici ve üst düzey yönetici konusunda çok sirkülasyon
yaşayan bir şirket değiliz. Ben, şirketin kurulduğu günden beri 2’nci
genel müdürüyüm.~ EKİP SIK DEĞİŞMİYOR
Bugün üst düzey yönetim kadromuz, yaklaşık 10 kişiden oluşuyor. Bunların
içinde sadece bir arkadaşımız 3 yıldır bizimle. Onun haricinde en kısa
süredir aramızda çalışan yöneticimiz en az 9 yıldır şirketimizde görev
yapıyor. EN UZUN SÜRE
Şirketi tanımak, hedefler ve stratejiyi belirlemek, aksiyon planlarını
yapıp sonuçlarını görmek ve sonraki adıma hazırlık için CEO’nun en az 4
yıl görevde kalması gerekiyor. CEO için en uzun süre de 7-8 sene olmalı.
Bu süre içinde eğer şirkette tetikleme yapacak bir değişiklik
yapılmadıysa ortaklar tarafından CEO değiştirilebilir. Eğer bir değişim
yoksa her iki taraf için de yeni bir başlangıç yapmak daha iyi
olacaktır.
HAKAN ATEŞ/ DENİZBANK GENEL MÜDÜRÜ
"CEO ÜZERİNDE BASKI OLMAMALI"
İDEAL SÜRE YOK
CEO’nun ideal görev süresiyle ilgili mutlak değer ve doğrulardan
bahsetmek çok doğru değil. Ancak CEO’nun kendini gösterebilmesi, şirket
hedeflerini gerçekleştirebilmesi için çok sık değiştirilmemesi
gerekiyor. KISA OLMAMALI
Merkez Bankası başkanları 8 yıllık sürelerle görevde kalıyor. Benzer
yaklaşımın diğer şirketlerde de izlenmesi gerekiyor. Şirketin
sürdürülebilir büyümeyi yakalaması için CEO’nun görev süresi kısa
olmamalı. CEO kendini baskı altında hissetmemeli. SÜREKLİLİK ÖNEMLİ
Bizim banka olarak da stratejimiz çalışanlarımızla uzun süreli
birliktelik yaratmak üzerine kurulu. Baktığınız zaman Denizbank’ta
değişim diğer kurumlara göre çok düşüktür. Başarı için ekibin
sürekliliği, motivasyonu çok önemli.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?