Açık organizasyon neleri değiştirdi?

İşte Whitehurst’ün, sıradışı yönetim stratejisi...

20 ŞUBAT, 20160
Paylaş Tweet Paylaş
Açık organizasyon neleri değiştirdi?
Ünlü yazılım şirketi Red Hat, dünyaya açık kaynaklı yazılımdan milyarlarca dolar kâr edilebileceğini gösterdi. Üstelik bunu sadece gelir sistemiyle değil, “açık organizasyon” adı verilen yönetim yapısıyla başardı. Red Hat’in başkanı ve CEO’su Jim Whitehurst, “The Open Organization: Igniting Passion and Performance” (Açık Organizasyon: Tutkuyu ve Performansı Ateşlemek) başlıklı kitabında tam olarak bunu anlatıyor. Kitaba göre “açıklık, şeffaflık, katılım ve işbirliği”ni temel yönetim ilkeleri olarak baz alan organizasyonda geleneksel hiyerarşik yapıdan farklı olarak her seviyeden çalışan her konuda söz hakkına sahip. Emir-komuta zincirinin işlemediği yapıda herkesin sorumlulukları/yetkinlikleri kapsamında şirketin çıkarı için doğru bulmadığı talimatları uygulamama hakkı var. Bu sistemin hedefi hızla değişen rekabetçi ortamda şirketin kendisini bürokrasiye takılmadan, gereksiz enerji sarf etmeden an be an yenileyebilmesi. Biz de tüm dünyada ilgi çeken, 2004’ten beri cirosu 5 kat büyüyen şirketin başarısının anahtarını Whitehurst ile konuştuk. Whitehurst aslında 6 yıl Delta Air Lines gibi katı hiyerarşik bir şirketin Ü COO’luğunu yaptıktan sonra 2008’de Red Hat gibi radikal bir şirketin CEO’luğuna getirildiğinde oraya da bir “çeki düzen” vermek istemiş. Ama kısa şokların ardından buradaki dağınık görüntünün verimliliği artırdığını görmesi uzun sürmemiş. Böylece şirketin hisse senetlerinin değeri Whitehurst’ün liderliği altında dört katına çıkmış. Whitehurst, Red Hat ile birlikte diğer çalışanların doğru şeyi yapacağına güvenmeyi öğrendiğini ve onları kararları konusunda özgür bıraktığını anlatırken; “Kısaca şirket beni değiştirdi ve bana daha iyi bir lider olmayı öğretti” diyor ve ekliyor: “CEO olarak aşağıdaki kademelere basitçe emirler gönderip onların bu emirleri hemen uygulamasını bekleyemem. Eğer işbirliği istiyorsanız insanları karar verme sürecine dâhil etmelisiniz. Ve biliyor musunuz bu, gerçekten işe yarıyor. Sonuçta Red Hat daha hızlı, daha girişimci ve daha inovatif bir şirket oldu.” İşte Whitehurst ile sohbetimizin satırbaşları:
* Açık organizasyon nedir?
 Ben açık organizasyonu, şirketin içindeki ve dışındaki şirketle ilişkili topluluklarla etkileşime geçen bir yapı olarak tanımlıyorum. Fırsatlara daha çabuk cevap verir, organizasyon dışındaki kaynaklara ve yeteneklere erişimi vardır. Ayrıca her seviyedeki çalışana sorumluluk duygusuyla hareket etmesi yönünde güç ve ilham verir. Güzel tarafı, açık organizasyon daha fazla çalışmakla ilgili değildir. Şirketin çevresindeki tüm hızlı değişimlere ayak uydurabilmesi için içerideki veya dışarıdaki yeni güç kaynaklarına erişebilmesiyle ilgilidir. 
* Açık organizasyonların klasik organizasyonlardan farkları nelerdir? 
 Açık organizasyon ilkelerine sahip bir şirketi yönetmek için gerekli yetenekler hiyerarşik yapıya sahip klasik organizasyonları yönetmek için gerekenlerden büyük ölçüde farklıdır. Örneğin yukarıdan aşağıya karar verme mekanizması Red Hat gibi açık bir organizasyonda asla çalışmaz. Bizim iş modelimiz geleneksel şirketlerdekinin aksine varlıkların kontrolüne değil, yardımlaşmaya ve fikir paylaşımına dayanır. Çalışanlarımız, misyon belgemizden seyahat politikamıza kadar şirketi nasıl yönettiğimize dair söz sahibi olmayı bekler, daha doğrusu bunu talep eder. CEO olarak aşağıdaki kademelere basitçe emirler gönderip onların bu emirleri hemen uygulamasını bekleyemem. 
* Açık organizasyonda işler nasıl yürür? 
 Açık organizasyon topluluk fikrine dayanır. İnsanların içten bir şekilde katılmak, tutkularını ve enerjilerini her gün işe aktarmak istemelerini sağlayacak ilham verici bir şeye ihtiyacınız var. Birisinin maaş çizelgesinde olması, onun en iyi yeteneklerini alabildiğiniz anlamına gelmez. Ya da süper starlarınızın başka şirketler tarafından aklının çelinmeyeceğini de garanti etmez. 
* Açık organizasyonlarda hedefler nasıl belirlenir? 
 Kurumsal strateji ve pazarlama planlarının kıdemli liderler veya danışmanlar tarafından hazırlandığı ve daha sonra şirketin geri kalanına yol üzerinde açıklandığı bildiğim pek çok şirketin aksine biz gelecek hedeflerimizi belirlemek için çalışma arkadaşlarımızla birlikte çalışırız. Örneğin birkaç yıl önce 3-5 yıllık stratejik hedeflerimizi belirlerken öncelikle takım liderleriyle konuşarak işe başladık. Onlar da daha sonra kendi takımlarıyla bağlantıya geçti. Sonuç olarak şirketin gideceği yere, kıdemli liderlerin beyin fırtınasıyla değil cepheye çok yakın, süreci etkin bir şekilde yönetmeye yardımcı olacak en yeni bilgiye haiz insanlardan geri bildirim alarak karar verdik. 

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.