"Bölgesel liderler güçleniyor"

Sınır ötesi çalışan yöneticilere göre çok ülke yönetmek zevkli ama bir o kadar da zor. İşin en sıkıntılı kısmı ise sürekli uçmak…

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Bölgesel liderler güçleniyor

Türkiye’nin jeopolitik önemi…” Bu sözlerle başlayan cümlelere hepimiz alışığız. Bize ne kadar klişe gelse de Türkiye’nin coğrafi konumu ve jeopolitik önemi, özellikle global şirketler için her geçen gün biraz daha artıyor. Hatta öyle ki yabancı şirketlerin Türkiye operasyonunu yöneten isimler, sadece birkaç yıl içinde Ortadoğu, Balkanlar veya Türk Cumhuriyetleri gibi bölge ülkelerin de sorumluluğunu alıyor.
Özellikle son birkaç yıldır bu tarz örneklere daha fazla rastlar olduk. Pfizer’dan Coca-Cola’ya, Visa’dan Oracle’a kadar birçok küresel şirket, Türkiye’deki yöneticilerinin yetki ve sorumluluk alanlarını genişletmiş durumda. Şirketler, Türkiye’yi de operasyon merkezi konumuna getirmeleriyle dikkat çekiyor.
Bu kararların alınma sebepleri arasında tabii ki ilk sırada yöneticilerin kişisel başarı grafiği var. Ekip başarısı, Türkiye’nin ülke olarak bölge ülkelerden daha ciddi cirolar getirmesi, lojistik avantajlar ve kaliteli çalışan profili etkili olan nedenler arasında.
Biz de Capital olarak Türkiye’yi “bölgesel üs” olarak konumlandıran şirketleri ve bu yeni trendle birlikte yetki alanları giderek genişleyen Türk yöneticileri araştırdık.
Karşımıza hiç de azımsanmayacak sayıda başarılı profesyonel çıktı. Hatta Coca-Cola Avrasya ve Afrika Başkanı Ahmet Bozer gibi sorumluluk alanı 90 ülkeyi bulan yöneticiler bile var. Ortalamada ise Türkiye ofisinin başındaki isimlere 24 ülke bağlanıyor.
TÜRKİYE NEDEN MERKEZ SEÇİLİYOR?
Son 2-3 yıldır Türkiye ofislerinin yöneticilerine daha çok ülke bağlamak yeni trend oldu. Peki neden Türkiye merkez üs olarak seçiliyor? Uzmanlara göre bu sorunun ilk yanıtı, coğrafi konum ve bölge ülkelere kıyasla sahip olunan yüksek potansiyel. Ayrıca ekonomik büyüme, kamuyla özel sektör arasındaki ilişkilerin sağlıklı olması, yüksek kalitedeki insan kaynağı da tercih nedenleri arasında.
Odgers Berndtson Türkiye Yönetici Ortağı Ayşe Öztuna Bozoklar, Türkiye’nin komşularına kıyasla daha gelişmiş olmasının bunda en önemli etken olduğunu düşünüyor ve ekliyor: “Türkiye hem daha gelişmiş hem potansiyeli olan bir ülke. Ayrıca insan kaynağı açısından da katma değerli hizmetler sunabilecek kapasitede.”  
Stanton Chase İstanbul Yönetici Ortağı Çağrı Alkaya ise Türkiye’nin hem Batı’yı hem Doğu’yu kapsayan kültürüne dikkat çekiyor: “Kültürel olarak Avrupa ve Ortadoğu’nun kesişme noktasındayız. Bu durum Türkiye merkezinin lokal ofislerle iletişimini kolaylaştırıyor. Avrupa ve Amerika’daki orta ve üst seviye yöneticiler, bölgeye taşınma kararı verirken İstanbul’un kozmopolit yapısından da etkileniyor.”
Korn/Ferry International Yönetici Ortağı Şerif Kaynar ise tüm bunlara ulaşım kolaylığını ekliyor ve “Bu trendin birçok sebebi var ama THY’nin katkısı da tartışılmaz. Zira ulaşım olarak İstanbul bir merkez haline geldi” diyor.
HANGİ ÜLKELER BAĞLANIYOR?
Ortadoğu, Rusya, Ortaya Asya, Türk Cumhuriyetleri, Balkanlar ve Kafkaslar… Bu bölgeler, global şirketlerin Türkiye üzerinden açıldıkları en önemli coğrafyalar olarak karşımıza çıkıyor. Ancak bazı şirketlerin bu haritayı çok daha geniş tutup Kuzey Afrika, Doğu Avrupa gibi bölgeleri de güvendikleri Türkiye yönetimine bağladığı örnekler var. Örneğin Coca-Cola, Intel, EMC, National Bank of Greece (NBG) bunlardan bazıları…
İnsan kaynakları danışmanı Saide Kuzeyli de bu trendi doğruluyor ve global şirketlerin Türkiye’ye bakışının artık değiştiğini söylüyor. Kuzeyli, “Bence Türkiye için artık geçmişte olduğu gibi ‘doğu hizmeti’ algılaması söz konusu değil. Türk yöneticiler bundan 20 yıl önce hayal edemeyeceğimiz bir atama devrimiyle Şangay, Rusya, Güney Amerika dahil pek çok kıta ve ülkede görev başında” diye konuşuyor.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz