Genç başkanın hedefi büyük

CENK ÇİMEN, dünya otomotiv pazarında büyümenin Asya’dan ve gelişmekte olan ülkelerden geleceğini öngörüyor.

1.09.2009 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Genç başkanın hedefi büyük

 Altı ayın sonunda 41 bin 500 adet satış ve yüzde 14,8 pazar payıyla uzun bir aradan sonra otomotiv sektörünün liderliğini geri aldı.
Ford Otosan ise 37 bin 100 adet satış ve yüzde 13,2 pazar payı ile 2’nci sırada yer aldı. Orta ve hafif ticari vasıtada teşvik programının olmaması, Ford Otosan’ın satışlarını göreceli olarak negatif etkiledi. İç pazarda ilk 6 ayın sonunda her iki şirket de son derece iyi performans göstererek iç piyasada toplam yüzde 28’lik pazar payı elde etti ve ilk defa 1’inci ve 2’nci sırayı aldılar.
Avrupa Birliği’nin 19 ülkesinde, geçen yıl 2,8 milyon adet olarak gerçekleşen ticari vasıta pazarının, bu yıl yaklaşık 1 milyona yakın adet kayıpla yaklaşık 1,8-1,9 milyon adet olarak gerçekleşeceği öngörülüyor. Ford Otosan’da sadece ticari vasıta, Tofaş’ta ise ağırlıklı olarak ticari vasıta üretimlerimizi Avrupa pazarına ihraç ettiğimiz için bu işlerimiz de etkilendi. İlk 6 aylık dönemde, Ford Otosan 47 bin, Tofaş ise 78 bin adetlik ihracat rakamlarına ulaştı.
Özetle AB ülkelerindeki talep daralması nedeniyle ihracat adetlerimiz olumsuz etkilendi. Ancak her iki şirketimiz de iç pazarda çok başarılı performans göstererek ilk defa ilk iki sırayı aldı. Önemli yönetim becerileri göstererek dev dünya otomotiv şirketlerinin iflasını istediği, bazılarının ise büyük ziyanlar açıkladığı bir ortamda, ilk 6 aylık neticelere göre başarılı sonuçlar aldılar, bu dönemde bile kâr ettiler. Otokoç’un performansı ise ilk 6 ayda bütçesinin oldukça üzerinde gerçekleşti.
Capital:  Dünya otomotiv pazarı bundan sonra nasıl bir seyir izler? Sizin işleriniz bu seyirden nasıl etkilenir?
Bildiğiniz gibi ÖTV teşviki eylül sonunda bitiyor. Eylül ayının da hareketli geçeceğini düşünüyorum. Eğer teşvik uzatılmazsa yılın son çeyreği sektör açısından sıkıntılı olacaktır. Böyle bir durumda tahminim, ekim-kasım döneminde pazarın yarıdan fazla daralacağıdır. İhracatta ise talepler ve siparişlerde artış var. İhracat işimizin yılın 2’nci yarısında daha kuvvetli olacağını düşünüyorum. 2010 ile ilgili öngörüde bulunmak zor. Amerika pazarı muhtemelen büyüyecektir. 2009’da 11 milyon adede kadar düşeceği tahmin edilen ABD satışlarının, önümüzdeki yıl yüzde 10’un üzerinde artış göstererek 12,5 milyon adede çıkması bekleniyor. AB ülkelerinde bu yıl 15 milyon adedin üzerine çıkacak olan pazarın, önümüzdeki yıl ABD’nin aksine bir miktar düşeceğini söyleyebiliriz. Bunun ana nedeni, çoğunda uygulanan teşvik programlarının talebi öne çekmiş olmasıdır. Türkiye ile ilgili yorum yapmak çok daha güç, bir yandan teşvik nedeniyle talebin öne çekilmesi, diğer taraftan da otomotiv sektörü açısından son derece önemli olan faiz oranlarının düşmesi söz konusu.
Capital:  Talep ne zaman dengeye ulaşır ve artar?
Tüketici kredileri hızlanıp bankalar kredi vermekte iştahlı davranırsa Türkiye’de talep daha dengeli oluşabilir. Uzun vadede ise otomotive olan talebin kesinlikle artacağını söyleyebilirim. Bu yıl, kriz nedeniyle 15 milyon adet kaybetmiş olabiliriz. Fakat dünya otomotiv talebinin, 3-5 yıllık dönemde tekrar 70 milyon adedin üzerine çıkacağını, hatta 80 milyon seviyelerine yaklaşacağını düşünüyorum. Talep Amerika, Avrupa ve Asya kıtaları arasında üçe bölünecek, büyüme ise Asya kıtasından (Çin, Hindistan, Malezya) ve bu üç kıtada bulunan gelişmekte olan pazarlardan gelecek. Bu anlattığımı Türkiye ile ilişkilendirirsek… Türkiye’de de gelir seviyesi arttıkça talebin büyüyeceğini söyleyebiliriz. Özellikle Anadolu illerinde otomotiv talebinin artacağı fikrindeyim.
Capital:  Derin bir kriz yaşanıyor. Koç’un otomotive yatırımı sürer mi?
n Koç Topluluğu, 81 yıldan beri otomotiv sektörünün içinde. Topluluğumuzda otomotivle ilgili bilgi birikimi ve tecrübesi yüksek.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz