"Gurular Ne Diyor?"

Sıkıntılı geçen 2001 yılının ardından herkes gözünü 2002’ye çevirdi ve umutlarını bu yıla bağladı. Sanki bir mucize beklentisi var. 2002’de her şeyin bir anda rayına oturacağı düşünülüyor nedense. ...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Gurular Ne Diyor?

Sıkıntılı geçen 2001 yılının ardından herkes gözünü 2002’ye çevirdi ve umutlarını bu yıla bağladı. Sanki bir mucize beklentisi var. 2002’de her şeyin bir anda rayına oturacağı düşünülüyor nedense. Ancak, durum hiç de öyle değil. Uzmanlar “yavaş” ama dikkatli” bir düzelme bekliyor. Evet, 2002 yılında dünya ekonomisi durgunluktan sıyrılma sinyallerini vermeye başlayacak ancak bu yılın ikinci yarısından önce gerçekleşmeyecek. 

 

Capital,, tüm dünyanın fikirlerini beklediği farklı alanlarda uzmanlaşmış önde gelen guruların 2002 tahminlerini derledi. 2002 yılının henüz başında olduğumuz bu dönemde bu uzmanların görüşlerinin Türk tüketicisine ve Türk şirketlerine yeni bir vizyon sunacağını düşünüyoruz. Yönetimden pazarlamaya, teknolojiden yeniden yapılanmaya uzanan yelpazede görüşlerine başvurduğumuz uzmanların ortak görüşü, 2002’de dünya ekonomisinin ağır ve temkinli bir toparlanma sürecine gireceği yönünde....

 

“ŞİRKETLER KENDİLERİNİ GÖZDEN GEÇİRMELİ”

 

Prof. Philip Kotler / Pazarlama Gurusu

 

DURGUNLUĞUN ETKİSİ: 2002 yılında şirketler hala durgunluğun etkilerini hissediyor olacaklar. Bu nedenle, ürün çeşitlerini, müşterilerini, coğrafi dağılımlarını ve tanıtım faaliyetlerini gözden geçirmeleri gerekiyor. Bunu, aynı zamanda daha yalın bir şirket olmak adına da yapmalarında yarar var. Şirketlerde maliyetlerin azaltılması işlemi son derece dikkatli bir şekilde yapılmalıdır. Bazı durumlarda bir şirket tanıtım faaliyetlerini arttırdığı halde, rakipleri bu faaliyetleri azaltıyorsa, o şirket kazançlı bile çıkabilir.

 

3 TEMA ÖNE ÇIKACAK: 2002’de pazarlama alanında üç temanın dikkat çekeceğine ve öne çıkacağına inanıyorum. Bunlardan birincisi, veritabanı teknolojisi ile desteklenen müşteri ilişkileri yönetimi olacak. İkincisi ise marka yaratma bilimi ve sanatı. Son olarak hem pazarlama sürecinin hem internet üzerinden sipariş vermenin hem de tedarik zincirlerinin dijitalleştirilmesi önem kazanacaktır.

 

“HP-COMPAQ BİRLEŞMESİ YÜRÜMEYECEK”

 

Glenn Rifkin / İleri Teknoloji Ve Pazarlama Uzmanı

 

IT SEKTÖRÜ YÜKSELECEK: Ben 2002 yılında yüksek teknoloji sektörünün tekrar harekete geçmesini bekliyorum. Ancak, bu hareketlenme yavaş yavaş olacak. Piyasalarda ani bir yükselişe geçileceğini sanmıyorum. Çünkü, durgunluk hala tüm hızıyla devam ediyor ve harcamalar da son derece yavaş ve dikkatli ilerliyor. Ancak, büyük şirketler hareketsiz kalmanın durgunluğu körükleyeceğini ve bunun büyümeye ve kârları arttırmaya yararının olmayacağını fark ediyorlar

 

BÜYÜK OYUNCULARIN STRATEJİSİ: 2002 yılında HP-Compaq birleşmesinin yürümeyeceğini tahmin ediyorum. Bu birleşmenin başarılı olmaması için pek çok şey yapılıyor. Ayrıca, Microsoft, IBM, Oracle, SAP ve ekonomik durgunluk döneminden çok etkilenmemiş diğer önemli oyuncuların daha agresif pazarlama yöntemleri kullanmalarını bekliyorum.

 

AİLEYE DAHA FAZLA ZAMAN: Yeni yılda pazarlama faaliyetlerinin arttırılması ve markalara yenilenmiş bir bakış açısının gelmesi gerekiyor. Bu trend sayesinde markalar kazanacaktır ve bence yüksek teknoloji sektörü bunu unutmuş görünüyor. Bunun yanında, 11 Eylül 2001’de yaşanan olaylardan sonra, insanların çalışmaya daha az zaman ayıracaklarını, genellikle evlerinden çalışacaklarını ve sevdikleri ile geçirdikleri zamanın haftada 60-70 saat çalışmaktan daha önemli olduğunu anlayacaklarını düşünüyorum.

 

“X-ENGINEERING AKIMI POPÜLERLİK KAZANACAK”

 

James Champy / Reengineering Gurusu

 

Ben 2002 yılında şirketlerin performans geliştirme konusuna ciddi şekilde önem vermelerini bekliyorum. Performans geliştirmeye önem verilmesi, genellikle şirketler durgun bir dönemde rekabet etmek zorunda kaldıkları zamanlarda gerçekleşir.

 

Yeniden yapılanma, bir bakıma, 1990’arın rekabetçi koşullarına verilen bir tepkiydi. Süreçlerde değişimin, bir sonraki raundunun organizasyonlar arası süreçlerde değişim olduğunu düşünüyorum. Ben buna “X-Engineering” diyorum ve bu konu ile ilgili bir kitap yazdım. Ben bu akımı iş performansını geliştirme konusunda bir sonraki büyük adım olarak görüyorum.

 

“TÜRK ŞİRKETLERİ YALIN YÖNETİME GEÇMELİ”

 

Dr. Jim Womack / Yalın Yönetim Gurusu

 

İSTANBUL’A YALIN YÖNETİM ÜSSÜ: Ben şirketlerin ürün geliştirme, üretim, satış ve müşteri ilişkileri alanlarının temel süreçlerini nasıl yönettiklerini inceleyen bir süreç düşünürüyüm. Birkaç yıl boyunca üzerinde odaklandığım ideal şirket Toyota’ydı. Sadece mükemmel oldukları için değil, bugün dünyada süreç yönetimini bir sanat eseri haline getirdikleri için onlar üzerinde odaklandım.

 

Gerek ABD’deki Lean Enterprise Institute’da, gerekse İstanbul’da kuracağımız yeni yalın enstitüde her şirketin süreç yönetiminde mükemmele ulaşması için gereken bilgiyi sağlamaya çalışıyoruz. Şirketler bunu, müşteri değerini doğru bir biçimde tanımlayarak, ürünleri düşünce aşamasından piyasaya sürmeye, onların siparişinden dağıtımına ve müşteri için hiçbir değer yaratmayan aşamaları kaldırmaya kadar her yerde gerekli olan “değer akışı” aşamalarını tanımlayarak, kalan aşamaları sürekli akış halinde olabilecekleri şekilde düzenleyerek, müşterilerin ürünleri firmalardan alabilmesini sağlayarak ve mükemmele ulaşmaya çalışarak sağlayabilirler. Böylelikle gereksiz aşamalar ortadan kalkar ve şirketler müşterileri için kusursuz değeri yaratmaya daha da yaklaşabilirler.

 

“SIFIR KAYIPLA, MÜKEMMELE DOĞRU” : Tüm bunları belirttikten sonra önümüzde yeni bir şey olmadığını vurgulamanın çok önemli olduğunu düşünüyorum. Sıfır kayıpla, mükemmel değere doğru ilerlemek yeni yüzyılda hepimizi meşgul edecektir.


Ben, ekonomik kriz nedeniyle önümüzdeki dönemde Türkiye’de bizim düşünce tarzımıza daha fazla bir ilgi olmasını bekliyorum. Eğer yalın düşüncenin son 50 yıllık geçmişine bakarsanız, büyük atılımların kriz dönemlerinde gerçekleştiklerini görebilirsiniz.


ÖZE DÖNÜŞ ZAMANI: 2002’de Kuzey Amerika’da yaşanmaya devam edecek durgunlukta tüm sektörlerdeki şirketlerin, 1990’ların “yeni ekonomi” yaklaşımları çökmeye başladığından beri ana süreçlerine odaklanarak “özlerine” döndüklerine dair kanıtlar görüyoruz. 


Türk şirketlerinin de bugün kolayca ulaşılabilen yalın bilgiyi uygulamaya ve bu krizden çıkarken kendilerini dünya ticaretinde daha yüksek bir noktaya yerleştirmeye hazır olduklarını umuyorum.

“ABD EVE KAPANIYOR”

 

Mıchael J. Weiss / Pazarlama & Demografi Danışmanı 

BABY BOOMER ETKİSİ: Eğer 2002 yılında öne çıkacak bir trend varsa, o da her geçen gün daha fazla Amerikalının kendi evlerine ve topluluklarına daha güçlü köklerle bağlanması olacaktır. Bunun bir nedeni demografiktir. Amerika’da 75 milyonu bulan sayıları ile nüfusun en geniş bölümünü oluşturan en yaşlı Baby Boomer’lar, 2002 yılında 57 yaşında olacaklar ve emeklilikleri hakkında düşünmeye başlayacaklar. Çılgın ve hareketli yıllarını geride bırakacaklar. Ev alımları durgunlaşacak, yurtdışı seyahatler azalacak ve sağlık ve fitness kulüplerine üyeliklerde gerileme görülecek.

 

EV YAŞAMINA DÖNÜŞ: Tabii bu durumun olumlu yanları da yok değil. Evlerde tadilatlar için yapılan harcamalar artacak, daha fazla aile dışarıda yemek yemek yerine, evde yemek pişirmeyi tercih edecek. Bu da ev içi eğlence sistemlerinin satışında patlamaya yol açacak. ABD’de son tatil döneminde en popüler elektronik araç DVD oynatıcısı oldu. Aileler oturma odalarının rahatlığında film seyretmeyi tercih ettiler.

 

TÜKETİCİNİN RUH HALİ: Ancak, bir başka etken de bazı yorumcuların “inanılmaz fırtına” diye adlandırdıkları ekonomik felaketler tabii. Dotcom devriminin erimesi, ABD’nin ve diğer ülkelerin karı karşıya bulunduğu ekonomik durgunluk ve terörizme karşı verilen savaş, bu felaketlerden bazıları. ABD’li tüketiciler harcama yapma ruh halinde değiller. Her ne kadar Başkan George W. Bush, vatandaşlarını ekonomiyi hareketlendirmeleri için alışveriş yapmaya teşvik etse de tüketicilerin çoğu buna istekli değil. İnsanlar genellikle evde, aileleri ile zaman geçirmeyi, düşük bir profil sergilemeyi tercih ediyorlar.


HARİTACILARIN ATAĞI: Tanıdığım pazarlama danışmanlarının çoğu, yaşanan bu olaylara müşteri açısından hassas yaklaşımlarla tepki veriyorlar. Kablosuz telefonlar için küresel yer bulma sistemleri sunan MapInfo gibi teknoloji şirketleri nerede olduğunuzun bilinmesi konusunda ciddi güvenlik önlemleri üzerine yoğunlaşıyorlar. ABD’nin önde gelen pazarlama şirketlerinde Claritas müşteri profili ve harita yazılımlarının çoğunu internete taşıyor. Bu şekilde şirketler müşterilerinin nerede yaşadıklarını ve hangi ürün ve hizmetleri istediklerini bilgisayarlarının başından kalkmadan öğrenebiliyorlar. Bence bu da eve dönüş trendine örnek olarak gösterilebilir.

 

“TEKNOLOJİ YATIRIMLARI BAŞLAYACAK”


 Prof. Dr. Mohanbir Sawhney / Elektronik Ticaret Ve Teknoloji Gurusu

 

2002 yılının ikinci yarısında Amerikan ekonomisi yavaş yavaş toparlanmaya başlayacak. 2002 yılının yaz aylarında teknoloji alanında sermaye yatırımları görülmeye başlanacak. Teknoloji hisseleri yılın ilk yarısında oldukları yerde sayacak. Çünkü, bu dönemde henüz ekonomiden toparlanma sinyalleri alınmıyor olacak. Telekomünikasyon sektöründe üçüncü nesil kablosuz hizmetler hayal kırıklığı yaratmaya devam edecek.

 

XML ve web servisleri kullanılarak işletmeler içinde süreçlerin entegrasyonu sağlanacak. İş süreçlerinin outsource edilmesinde küreselleşme trendi hakim olacak. Bilgi teknolojilerinin kullanıldığı hizmetler öne çıkacak. Pazarlama otomasyonunda yeni yatırımlar yapılacak. Son olarak kompüterize olmak bir zorunluluk olacak.

 

“YENİ TEKNOLOJİLER DAHA FAZLA KULLANILACAK”

 

Prof. Rosabeth Moss Kanter / Ünlü Yönetim Gurusu

 

Ben 2002 yılında dünya ekonomisinde ağır ama dikkatli bir düzelme yaşanacağını tahmin ediyorum. 2002’nin ilkbahar aylarına gelindiğinde Amerikan şirketleri geleceğe yatırım yapmaya başlayacaklar. Bu nedenle de yaratıcılığın hızı ve değişime ayak uydurmak için yeni teknolojilerin kullanılması artacak. Böylelikle dünya ekonomisi 2002  yılında değişim, gelişim ve yaratıcılık rüzgarlarının etkisinde kalacak.

 


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz