İnsana değer veren krizi kolay yener

Howard Behar’la Starbucks’ın kazandıran formülünü, nasıl yeniden yapılandırıldığını ve liderlik deneyimlerini paylaştığı son kitabı “It’s Not About The Cofee”yi (Sadece Kahveyle İlgili Değil) konuştuk.

26.03.2014 23:01:530
Paylaş Tweet Paylaş
İnsana değer veren krizi kolay yener


10 adımda Starbucks’ın büyük dönüşümü

1- Starbucks’ta, insanlar mutlu değildi. Ben de işe çalışanları dinlemeyle başladım.
2- Şirket çok fazla “ben merkezli” olmuştu. Mağazalar da müşteri odaklılıktan uzaklaşılmıştı.
3- Tüm departmanları topladım ve onlara “Bizim takım olmamız gerekiyor. Departmanları boş verin” dedim.
4- Her toplantıda kahve denetimi yaptık ve insanlarla nasıl iletişim kuracağımızı konuştuk.
5- “3 yıl içinde her yeni mağazamızdan ortalama 100 bin dolar gelir elde etmek” hedefini koyduk ve bunda birleştik.
6- Bu hedefi gerçekleştirmek için doğru kişileri işe aldık. 3 yılda her yeni mağazadan 150 bin dolar gelir elde etmeye başladık.
7- Howard Schultz o yıl tekrar CEO oldu. Yönetimdeki bu önemli değişimin ardından hemen maliyetlerimizi düşürdük.
8- Birçok kişiyi işten çıkarmak zorunda kaldık. Maliyetleri kısarak istikrarı tekrar dengede tutmaya çalıştık.
9- Birçok hata yaptık. Ancak hatayı anladık ve düzelttik. Şirket kültürleri liderlerin söyledikleriyle değil, yaptıklarıyla oluşur.
10- En büyük başarımız, insanımıza 1O verdiğimiz değer. Ancak en önemlisi liderlerin bunun başarının kriteri olacağını çok önceden anlamış olmasıydı.

ŞİRKETLER NE ZAMAN KAYBEDER?
EN BÜYÜK ZORLUK

Bence en büyük zorluk insanı yönetmekten geçiyor. Çalışanlarla olan iletişim çok önemli. Bu kadar büyük bir organizasyon içinde insanları bir araya getirip, birbirleriyle iletişim içine sokup aynı hedef doğrultusunda hareket etmelerini sağlamak gerekiyor. Özellikle Starbucks gibi dünyanın hemen her yerine yayılmış bir şirket için bunu yapmak en büyük zorluklardan bir tanesi.

İLETİŞİM KOPTUĞUNDA
Faaliyet gösterdiğiniz pazarlarda birçok kültürü tanımaya çalışıyorsunuz. O kültürlerde var olmaya, rekabet etmeye çalışıyorsunuz, farklı bir dille uğraşıyorsunuz. İnsanla uğraşmak, insanla iletişim kurmak yapılan işin en büyük zorluğu. Şirketler ve liderler çalışanlarıyla iletişimini kopardığı zaman kaybeder.

"ÇOK AKILLI YA DA YARATICI DEĞİLİM"
İNSANLARI SEÇTİM

Ben 20 yıl kadar mobilya sektöründe çalıştım. Orada yöneticim bana “Mobilya satmayı mı seviyorsun insanlarla iletişim kurmayı mı” diye sordu. Ben insanları seçtim. İnsanların yaşamlarını, hayatlarında nelerden zevk aldıklarını, nasıl yaşamak istediklerini anlayıp ona göre ürün geliştirdim, ona göre satış yaptım. O zaman da benim esas işim insandı.

İYİ BİR DİNLEYİCİYİM
İnsana olan yaklaşımım sanırım liderlik konusunda bana başarı sağlayan özelliğim oldu. Ben çok akıllı ya da çok yaratıcı biri olduğumu düşünmüyorum. Ama bir lider olarak çok iyi bir dinleyiciyim. Birçok farklı düşünceyi alıp tek bir noktada birleştirebilecek yeteneğe sahibim. Ama toplamda baktığınızda geliştirdiğim bu düşünce benim düşüncem değil. Sadece çok iyi bir dinleyiciyim ve aldığım fikirleri çok iyi yorumlayabiliyorum. Bence farklılığı bu yaratıyor.

"GLOBAL OLMAK DİYE BİR KAVRAM YOK"
BAŞARININ SIRRI

Bence global olmak diye bir kavram yok. Her şey yerel. Başarı da her şekilde yerel kalabilmekten geçer. Örneğin Türkiye’de bu kadar başarılı olabilmemizin sırrı yerel kalabilmemiz. Çok fazla ülkede faaliyet gösteriyor muyuz? Evet. Ama Türk tüketicisine yönelik hareket edemiyorsam başarılı olamam.

HİZMETÇİ LİDER
Her koşulda başarının formülü de liderlerin çalışanlarına hizmet etmeleri. “Hizmetçi” lider olmamız lazım. Çalışanların isteklerini gözden geçirmeli, onları bütün olarak şirketin ortak hedefinde buluşturmalı lider. Bir çalışan kendini motive olmuş hissetmiyorsa, yaptığı işin değer gördüğünü düşünmüyorsa o şirket başarılı olamaz.

PERFORMANSA İNANIRIM
Ben performansa inanırım. Bizim Amerika’da çok başarılı olmamızın, Londra’da çok fazla bayimizin olmasının, Tokyo’da var olmamızın Türk tüketicisi için hiçbir önemi yok. Neden önemli olsun ki? Türk müşterilerin tek ilgilendiği şey, onlara nasıl bir hizmet sunduğumuz. En önemli şey de kazandığınızda paylaşmayı bilmek, kötü anlamda hırslı olmamak.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz