Ne zaman vazgeçmeli?

“Neyi feda edersen o sana ihsan edilir, neye kıyamazsan onunla sınanırsın.” Mevlânâ’nın bu sözlerinin izinden giden iş dünyasının liderleri “vazgeçmeyi” başarısızlık olarak değerlendirmiyor...

19 ARALIK, 20170
Paylaş Tweet Paylaş
Ne zaman vazgeçmeli?

Ayçe Tarcan Aksakal

atarcan@capital.com.tr


Apple’ın efsane CEO’su Steve Jobs, iş dünyasının son 20 yılına damgasına vuran isimlerden biriydi. Yaklaşık 6 yıl önce aramızdan ayrılmasına rağmen halen en çok konuşulan CEO’lar arasında yer alan Steve Jobs’ın yakın mesai arkadaşı ve iPhone’un mimarlarından olan Andy Grignon, onun için, “Ne zaman vazgeçeceğini iyi bilirdi. Beklemeden hemen bir kişiyle, bir işle ya da bir projeyle bağlantısını keserdi. Bu özelliği de onu başarılı yaptı” diye konuşuyor. Steve Jobs yalnız değil. Batı dünyasında olduğu gibi Türkiye’de de “iyi gitmeyen işlerden” hızlıca vazgeçen, performansı yetersiz olan yöneticilerle anında vedalaşan liderlerin sayısı hızla artıyor. İş liderlerinin vazgeçmek için bekledikleri süre ise istisnaları olmakla birlikte 2 ay civarında seyrediyor. Temel kural, yarardan çok zarar sağlandığı tespit edilen söz konusu işle bağları hızlıca koparmak. Önlerinde yeterli sayıda alternatif proje imkanı varsa projenin sonlandırılması yönünde karar almak daha da kolaylaşıyor . 

MEVLÂNÂ’NIN İZİNDEN

“Neyi feda edersen o sana ihsan edilir, neye kıyamazsan onunla sınanırsın.” Vazgeçmeyi bilmek gerektiğini anlatan bu söz, Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî’ye ait. Bugün iş dünyası Mevlana’nın izinden gidiyor demek yanlış olmaz. Çünkü yeri geldiğinde iyi gitmeyen işten, yatırımdan ya da çalışandan hızlıca vazgeçiliyor. “Vazgeçmek pes etmek demek değildir” diyen Kuzu Grup Yönetim Kurulu Üyesi Özen Kuzu da bunlardan biri. Vazgeçmenin yenilgi olarak algılanmamasını gerektiğini belirten Kuzu, “Elinden geleninen iyisini yaparsın, zorlarsın yine olmaz. Sana ihsan olması için vazgeçebilmen gerekir” diyor. 35 yıldır kesintisiz olarak Türkiye’nin en büyük ilk 100 şirketi arasında yer alan Sarkuysan’ı yöneten Hayrettin Çaycı da hızlı vazgeçebilen liderlerden. Çaycı, “Projenin yapılabilir olmadığı anlaşılır anlaşılmaz o projeden vazgeçmek gerekir” diyor. Pegasus Havayolları Genel Müdürü Mehmet T. Nane de “Kangrenli kolu kesmek kimilerine zalimce gelebilir ama hayat kurtarır” diyor. 

VAZGEÇME NEDENLERİ 

Ekonomik çalkantılar, savaş ve doğal afet gibi durumlar bin bir emekle hazırlanan projelerden vazgeçilmesinin en önemli nedenleri arasında. Bunların dışında kalan durumlarda ise yatırımla ilgili hedeflerin tutmaması, kısacası planlananın hayata geçmediği durumlarda vazgeçme kararı alınıyor. “Hiçbir projeye aşık olmamak lazım” diyen Tatilsepeti. com Genel Müdürü Koray Küçükyılmaz için bir projeden vazgeçmenin temel nedenini fayda ihtimalinin azalması oluşturuyor. Küçükyılmaz, “Fayda ihtimalinin azaldığını gördüğüm anda projeden vazgeçerim” diyor. Ulusoy Un İcra Kurulu Başkanı Kamil Adem ise işler yolunda gitmediğinde bir projeden hangi koşullarda vazgeçtiklerini şöyle anlatıyor: “Projenin gelecek beklentisinde önemli negatif kırılmalar başlamışsa ve projeyi devam ettirebilmemiz için planlamamızın dışında çok yüklü ek yabancı kaynak kullanımı gerekliyse şirketin sağlıklı bilanço yapısını bozmamak adına söz konusu projeden hızlıca vazgeçiyoruz.” 

NE KADAR BEKLENİYOR?

Başarısız olan bir yatırımı ya da bir projeyi sonlandırmak için iş insanları uzun süreler beklemiyor. En fazla 2 ay içinde kesin karar alıp büyük ümitlerle hayata geçirdikleri yatırımlardan vazgeçiyorlar. Zorlu Holding CEO’su Ömer Yüngül de yolunda gitmeyen işten anında vazgeçtiğini söylüyor. Yüngül, projenin büyüklüğüne göre vazgeçme süresinin 7 ile 12 aya kadar uzayabildiğini anlatıyor. Yolunda gitmeyen işlerden hızla vazgeçen liderlerden biri de Akkök Holding CEO’su Ahmet Dördüncü. “Kangrenli kolu hemen kesmek lazım, zararın neresinden dönseniz kârdır” diyen Dördüncü, Sabancı Holding’deki CEO’luk döneminden örnek veriyor: “Bir yatırım ya da yeni bir proje yolunda gitmiyorsa hemen bir ‘exit’ stratejisi geliştirmek gerekiyor. 2004 yılında Sabancı’da Güler Hanım’la çalıştığım dönemde bir sürü işten çıktık. Gıdasa, Bossa, Pilsa gibi birçok şirketi sattık.” Türkiye’de telekom, enerji, medya ve e-ticaret alanlarında faaliyet gösteren Alman Arvato şirketinin Türkiye CEO’su Soner Cesur da eskiye göre projelerden vazgeçme süresinin kısaldığını belirterek “İyi gitmeyen işleri gördüğümüzde birkaç ay içinde projeyi geri çekiyoruz” diyor. 


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.