"Perakende sınır ötesine geçemiyor"

İşte nedenleri ve neler yapılması gerektiği...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Perakende sınır ötesine geçemiyor
Ana fikir
Günümüzde özellikle de gelişmiş dünyada yer alan pek çok şirket, yurtdışına yatırım yaparak çok daha hızlı büyümeye çalışıyor ve perakendeciler de bu furyaya uyuyor. Ancak bilhassa perakendeciler için denizaşırı yerlerde para kazanmak hiç de kolay değil. Pazarların çoğunda halen yerel perakendeciler hakim durumda ve denizaşırı yerlerde girişimlerde bulunan hemen her zincir başarısızlığın tadına bakmış durumda. Aslında veriler, geleneksel küreselleşme stratejilerinin perakendede pek de işe yaramadığını söylüyor. Araştırmalar ayrıca uluslararası olmanın boyutunun da perakendecilerin ne gelir artışına ne de kâr marjına çok da ciddi bir katkıda bulunmadığını gösteriyor; burada en önemli kaldıraç anavatandaki büyüme. Perakendeciler küreselleşirken ciddi engellerle yüzleşiyor: Yabancı pazarlara girmek zaman alıyor, kendini uzun bir zaman dilimi içinde amorti ediyor ve yabancı girişimciler iyi konumlanmış yerel yerleşiklerle kapışmak zorunda kalıyor. Bazı perakendecilerin deneyimleri, firmaların yurtdışında başarılı olması için pazara yeni bir şeyler getirmesi, sinerjiye değil farklılaşmaya odaklanması ve pazara doğru zamanda girmesi gerektiğini akla getiriyor.
Küreselleşmenin cazibesi halen karşı konulamaz boyutta. ABD ekonomisinin büyümekte zorlandığı ve Avrupa'nın da resesyona girmek üzere olduğu bir ortamda, gelirleri ve kârları artırmak için en iyi fırsatları gelişmekte olan ülkelerin hızlı büyüyen piyasaları sunuyor. Gelişmiş dünyadaki pek çok şirket, tıpkı başarıyı küreselleşerek yakaladıkları ispatlanmış Boeing, Coca-Cola, DuPont, General Electric, Hewlett-Packard, IBM, Oracle, Unilever ve Disney gibi çeşitli endüstrilerden sayısız kurumun yolundan gitmeye hevesli görünüyor. Ancak küreselleşme her derde deva bir ilaç değil. Yurtdışında başarılı olmanın çeşitli yolları vardır ve denizaşırı yerlere yatırım yaparak kârları artırmak genellikle çok zordur. Yapılan araştırmaların çoğu, küreselleşmede nasıl başarılı olunabileceğini tespit etmek için çapraz endüstriyel şablonlara baktığından fevkalade yanıltıcı olabilir. Tek bir endüstriye, yani süpermarketlere odaklandığımızdaysa biz birkaç istisna dışında perakendecilerin küreselleşme pastasından henüz hak ettikleri dilimi alamadığını gördük. Market perakendeciliği, diğer endüstrilerin aksine ülkelerin çoğunda başlıca yerel oyuncular tarafından yönlendiriliyor. Uluslararası oyuncular ise en büyük perakende piyasalarında bile nerdeyse hiçbir varlık gösteremiyor. Denizaşırı ülkelerde girişimler kuran her bir başarılı şirkete karşılık bir başarısızlık örneği var. Üstelik araştırmamız uluslararası bir şirket olmanın boyutunun perakendecilerin ne gelir artış oranlarında ne de kâr marjlarında ciddi bir etkisi olmadığını da ortaya koyuyor. Şurası çok net ki bazı endüstriler sınır dışına çıkmakta kesinlikle çok başarısız. Bugün kendi endüstrilerinin yapısal özelliklerini hesaba katan stratejiler geliştirerek ve kendi anavatanlarında da büyümenin yeni yollarını bularak küreselleşmede başarılı olan market perakendecisi sayısı çok az. Biz onların deneyimlerinden yola çıkarak aynı zamanda yurtdışında girişimler kuracak olanlar için de çok faydalı olacak birtakım küreselleşmeyle ilgili perakendeye özel kurallar geliştirdik.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz