GfK
Türkiye ile birlikte yürütülen çalışma, yıllar itibarıyla hem iş
dünyasının hem kamuoyunun KSS bilincinin nereden nereye geldiğini
gösteriyor. 2012 araştırmasının halk sonuçlarında, en başarılı 3 şirket
yine Sabancı Holding, Turkcell ve Koç Holding oldu. İş dünyası ise ilk
2'ye geçen yıl olduğu gibi Turkcell ve Koç Holding'i yerleştirirdi.
Eczacıbaşı Topluluğu bir basamak yukarı çıkarak üçüncülüğe oturdu. Bu
yılki listelerde başka anlamlı değişiklikler de var. Halk sonuçlarında
Eti, Sanko Holding, İş Bankası'nın yükselişi dikkat çekici. İş dünyasını
temsil eden sonuçlarda ise Vodafone, İş Bankası, Borusan Holding,
Yıldız Holding, Eti ve Unilever yükselenler arasında. Capital
Dergisi'nin geleneksel "Türkiye'nin Sosyal Sorumluluk Liderleri"
araştırması sonuçlandı. Bu yıl 8'incisi gerçekleştirilen ve GfK
işbirliği tarafından hazırlanan dev araştırma, halk ve iş dünyasının
gözünde Türkiye'deki şirketlerin "Kurumsal Sosyal Sorumluluk" (KSS)
performansını ortaya koyuyor. Alanında ilk araştırma olan bu çalışmayla
kamuoyunun en çok takdir ettiği KSS çalışmaları, şirketlerin performansı
ve hem iş dünyasının hem halkın KSS'ye bakışı net biçimde gözler önüne
seriliyor. İki ayaklı araştırmanın halk anketi sonuçlarında ilk 5 yine
değişmedi. Bu yılki listenin zirvesindeki şirketler sırasıyla Sabancı
Holding, Turkcell, Koç Holding, Yıldız Holding ve Arçelik oldu. İş
dünyasının profesyonellerinin katıldığı anketin sonuçlarına göre ise KSS
konusunda en başarılı bulunan şirketler, Turkcell, Koç Holding ve
Eczacıbaşı Topluluğu. Kamuoyunun en çok takdir ettiği çalışma "Baba Beni
Okula Gönder" olurken, onu Turkcell'in "Kardelenler" projesi takip
etti. Sabancı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Güler Sabancı ise hem
halkın hem iş dünyasının gözünde "en sorumlu lider" seçildi.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
HANGİ MESAJLAR ÇIKTI?
Araştırmanın 2012 sonuçları yine çok önemli mesajlar içeriyor. Dev
araştırma, KSS konusunda en beğenilen şirketleri, projeleri ve liderleri
belirlemekle kalmıyor, kamuoyuna göre eksik bulunan noktaları da gözler
önüne seriyor. Halk genelinden 1.455, iş dünyası genelinden 339
yöneticinin katıldığı araştırmadan ortaya çıkan mesajlar şöyle: ? Halk
anketinin sonuçlarına göre kamuoyu, iş dünyasının KSS konusunda daha
sorumlu davranması gerektiğine inanıyor. Ankete katılanların yüzde
66'sı, "Özel sektör kurumlarının/iş dünyasının sosyal sorunlar konusunda
sorumlulukları olduğunu düşünüyorum" diyor.
- Şirketlerin KSS konusundaki faaliyetlerini tam anlamıyla yeterli bulanların oranı sadece yüzde 24'e ulaşıyor.
- "Şirketlerin KSS faaliyetlerini ne ölçüde yeterli buluyorsunuz"
şeklindeki soruya, ankete katılanların yüzde 49'u "Ne yeterli ne değil",
yüzde 19'u "Yeterli değil", yüzde 5'i ise "Hiç yeterli değil" yanıtını
veriyor.
- Halk anketine katılanların yüzde 57,1'i "yetersiz bulma nedeni" olarak "Daha fazla insana/bölgeye ulaşmalılar" diyor.