Uzun sürenin sırrı nerede

Çinli filozof Konfüçyüs’un, “Sevdiğiniz işi yaparsanız, bir gün bile çalışmış sayılmazsınız” sözü unutulmazdır...

24.04.2017 11:24:280
Paylaş Tweet Paylaş
Uzun sürenin sırrı nerede
AYNI KOLTUK REKORTMENİ !
Capital500’deki en büyük 100 şirket içinde 35 yılla en uzun süredir görevde kalan isim Sarkuysan’ın yönetim kurulu başkanı Hayrettin Çaycı. 33 yılı CEO, 2 yılı da yönetim kurulu başkanı olmak üzere tam 35 yıldır aynı şirketi yöneten Çaycı, “İşini seven kişi için aynı şirkette uzun yıllar görev yapmanın avantajı çok daha fazla” diyor. Uzun görev sürecinde kendisini en fazla motive eden unsurun tüm detaylara hakim olmak olduğunu da şu sözleriyle anlatıyor: “Tüm detaylara vakıf olmak hem motivasyon artırıcı hem de kolay ve doğru karar verme imkanı sağlıyor.” Borusan Holding CEO’su Agah Uğur da aynı şirkette uzun yıllardır liderlik yapan istisnalar arasında…16 yıldır Borusan’ı yöneten Uğur, 28 yıldır aynı grupta. Uzun yıllar aynı grupta liderlik yapmasını ise patronu Ahmet Kocabıyık’la kurduğu müthiş uyuma bağlayan Uğur, “Yıllardır aynı grupta kalmamın temel nedeni Ahmet Bey’le olan çalışma biçimimizde gizli. Aramızda olağanüstü bir kimya var” diyor. Uğur, Türkiye’deki köklü aile şirketlerinde ise CEO sirkülasyonunun daha yavaş olduğunu belirtiyor. Aile şirketi Kütahya Porselen’in genel müdürü Rüştü Güven de bu duruma en iyi örnek. 39 yıldır aynı şirkette çalışan Güven, 21 yıldır şirketin genel müdürlüğünü yapıyor. Kütahya Porselen’in patronu Nafi Güral, “Bizde ya ölünceye ya da yaş haddi gelinceye kadar çalışılır. Yöneticilerimizin aidiyet duygusu çok yüksektir” diyor. Egon Zehnder Türkiye Yönetici Ortağı Murat Yeşildere de CEO’nun uzun süreli olmasında kültürel uyum ve güvenin etkili olduğunu belirtiyor. Yeşildere, “CEO’yla hissedar, yönetim kurulu başkanı ve üyeleri arasındaki uyum kritik” diyor.

AİDİYET DUYGUSU ÖNEMLİ
Yıllardır değişmeyen, uzun ömürlü CEO’ların en önemli özelliğinin başında aidiyet duygularının meslektaşlarına göre daha yüksek olması ve yönettikleri şirketleri kendilerininmiş gibi sahiplenmeleri bulunuyor. 16 yıldır Bosch Türkiye’nin başında olan Steven Young, aynı şirkette uzun yıllar çalışmasının temel nedeninin, duyduğu aidiyet ve bu süreçte ekibiyle kazandığı başarılar olduğunu belirtiyor. Young, “Eğer yenilikçiliğe açıksanız ve inisiyatif almaktan çekinmiyorsanız, Bosch’da uzun yıllardır aynı şirkette ve aynı pozisyonda çalışıyormuş hissi yaşamıyorsunuz” diyor ve ekliyor: “Çalıştığım her kurumu kendi şirketim gibi gördüm. Hep kendi şirketimi kâra geçirmek, krizlerini yönetmek, daha da büyütmek için çalıştım. Bu yaklaşımım şirketimizin yükselişinde önemli bir etken oldu.” Capital500 listesinde ilk 100’de yer alan Kastamonu Entegre’nin CEO’su Haluk Yıldız da 25 yıldır aynı şirkette çalışıyor. 17 yıldır da şirketin CEO’su ve holdingin ağaç grubu başkanı olarak görev yapıyor. Yıldız, uzun yıllar aynı şirkette CEO’luk yapmasında aidiyet ve sahiplenme duygusunun etkili olduğunu belirtiyor. Yıldız, şirketin sahipleriyle karşılıklı saygı ve güvene dayalı bir ilişki kurduklarını belirterek “Şirketi sahiplenmek, sadakatli, dürüst, açık, sabır ve özveri sahibi olmak, motivasyonunu yitirmeden, profesyonel bakışla ama bir amatör heyecanıyla çalışmak aynı görevde uzun yıllar kalmamda etkili oldu” diyor.

MOTİVE OLMAK KOLAY MI?
Tam 41 yıldır Polisan Holding’de çalışan, 12 yıldır da grubun CEO’luğunu yapan Erol Mizrahi, uzun yıllardır aynı holdingde görev yapmasında hissedar Bitlis Ailesi ile kurduğu sağlam ve yüksek seviyede güvene dayalı ilişkinin etkili olduğunu belirtiyor. Mizrahi, “Yıllardır Polisan Holding’de aileden biri gibi çalıştım ve aile tarafından da daima öyle hissettirildim” diyor ve ekliyor: “İşimi sevdim, birlikte başarmayı sevdim, asla ‘Ben başardım’ demedim, takımların gücüne ve daima ‘biz’ kavramına inandım. Her gün tutkuyla işe geldim, krizleri reform fırsatı olarak gördüm, her türlü kararın zamanında doğru olduğuna inandım, dünün doğrularını tekrarlamakta ısrarcı olmadım. Günün koşulları neyi gerektiriyorsa onun yapılması gerektiğine inandım. Tüm ekibime her zaman büyüdükçe küçülmeyi bileceğiz dedim çünkü en büyük hatalar büyüklük ihtirasına kapılıp kibre kapılan yönetimlerce yapılır.” 15 yıldır BSH Türkiye’nin CEO’luğunu yapan Norbert Klein da uzun yıllardır aynı şirkette görevde kalması konusunda kendisini motive eden temel unsurun, “bağlılık” olduğunu belirtiyor. Klein, “BSH gibi kurumsal yapılarda üst yöneticilere verilen sorumluluk ve inisiyatif alma yetkisi, aynı zamanda bağlılığı ve başarıyı da beraberinde getiriyor” diyor.

SÜREYİ BAŞARI UZATIYOR
CEO’nun görev süresini uzatan faktörler arasında şirketin büyüklüğü, sürdürülebilir ve kârlı büyümesi, yenilikçi olması, değişimi iyi yönetmesi de yer alıyor. 27 yıl Türkiye’nin en büyük ilk 100 şirketi arasında yer alan Er-Bakır’ı yöneten, son 8 yıldır da aynı şirkette yönetim kurulu üyesi olarak görev yapan Müjdat Keçeci de “1,5 milyar dolar cirosu olan bir şirketi başarılı yönetemezseniz kim olursanız olun bu görevde sizi kimse tutamaz” diyor. Bosch Türkiye ve Orta Doğu Başkanı Steven Young da sürdürülebilir büyümeyi, stratejik iş birlikleri geliştirebilmeyi en önemlisi de orijinal fikirleri hayata geçirmeyi başardığı için şirketinin global merkezinin bu denli önemli bir bölgeyi uzun yıllardır kendisine emanet ettiğini belirtiyor. Kastamanu Entegre CEO’su Haluk Yıldız da “Yürüttüğümüz uzun süreli projeler başarıyla tamamlandığında yaşadığımız mutluluk, en büyük motivasyon kaynaklarımızdan biri oluyor” diyor. Yıldız, büyüme ve başarının olmadığı şirketlerde ise uzun süreli CEO’ya sahip olmanın dezavantaj yaratabileceğini belirtiyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz