Yeni liderin 10 özelliği

Ford Motor Company’nin kurucusu Henry Ford’un amacı o zamanlar çok pahalı olan otomobilleri halkın ulaşabileceği fiyatta satabilmekti...

21 KASIM, 20170
Paylaş Tweet Paylaş
Yeni liderin 10 özelliği

Aslı Sözbilir

asozbilir@capital.com.tr

İLLA STEVE JOBS GİBİ ‘BİR SONRAKİ büyük şeyi’ icat etmenize gerek yok ama kendinizi verebileceğiniz bir odağınız olmalı.” Bu söz, dünyaca ünlü yönetim gurusu Ram Charan’a ait. Gerçekten de herkes Steve Jobs’a imreniyor ama onun dehasının doğuştan geldiğini düşünenler çoğunlukta. Hayatının son 35 yılını GE, Bank of America, DuPont, Novartis, Verizon gibi dünyanın en önemli şirketlerinin CEO’larına ve yönetim kurulu üyelerine danışmanlık yaparak geçirmiş Charan ise farklı düşünüyor. Son kitabı “The High-Potential Leader: How to Grow Fast, Take on New Responsibilities, and Make an Impact” (Yüksek Potansiyelli Lider: Nasıl Hızla Gelişebilir, Yeni Sorumluluklar Alabilir ve Bir Etki Yaratabilirsiniz) dehayı değil, öğrenip gelişerek değiştirmeyi kutsuyor. Charan’a göre belirsizliklerle dolu bu amansız dijital çağda şirketler tüm değişimlerle başa çıkabilecek liderleri bulup, onların gelişmelerine yardımcı olmak ve bu liderlerin şirketleri değiştirmesine izin vermek zorunda. Yani şirketlerin dehaya değil, yüksek potansiyeli olan liderlere ve lider adaylarına ihtiyaçları var. Ram Charan, günümüzde Facebook, GE ve Netflix gibi şirketlerin başarılarının en önemli nedeninin liderlerinin kalitesi olduğunu vurguluyor ve şirketleri yeni dijital çağda ileriye taşıyacak kişilerin, “Yüksek potansiyelli gençler” (YüPo) arasından çıkacağını düşünüyor. Charan, kitabında, şirketlerin bu yüksek potansiyele sahip gençleri nasıl bulabileceğini ve mevcut liderlerini nasıl geliştirebileceğini anlatıyor. Charan, YüPo’ları, “Ne yaparlarsa yapsınlar yüksek performansla çalışan ve devamlı yeni fikirler peşinde koşan kişiler” olarak tanımlıyor. İnovasyona ve dış dünyaya açık bu kişiler organizasyonun hangi seviyesinde olursa olsunlar statükoyu değiştirmeye çalışıyor. Hem şirketlerini hem de dünyayı değiştirmeyi amaçlayan YüPo’ları Ram Charan’ın cümleleriyle sizin için anlatmaya çalıştık. İşte kitaptan satır başları… 

1 YÜKSEK POTANSİYELİN SIRRI 

Siz de tanıdığım diğer YüPolar gibiyseniz, muhtemelen en büyük şikâyetiniz yapmayı istediğiniz her şeyi yapacak zamanınız olmamasıdır. Ancak, zamanınızı daha verimli kullanmayı öğrenmeniz mümkün. Kariyerimin bir noktasında Harvard’dan eski öğrencilerimi aramaya başladım. Birçoğu CEO olmuştu. Eski öğrencilerimden biri, ki ona dersimden pek de iyi bir not vermemiştim, özellikle çok başarılı olmuştu. Ona bunu nasıl başardığını sorduğumda, bana hayattaki en değerli şeyin zaman olduğunu daha kariyerinin başında fark ettiğini söyledi. Doğru insanları doğru işlere yönlendirmede ve yanlış kişileri hızla görevden almada uzmanlaşmıştı. Gerçekten de bu, CEO’ların sıklıkla başarısız olduğu bir konu… CEO olarak bu konuda danışmanlardan veya İK departmanınızdan destek alabilirsiniz ama doğru insanlarla çalışmak en nihayetinde sizin sorumluluğunuzdur. Bir diğer konu da öncelikleri belirlemek… Çoğu YüPo her işi kendisi yapmak ister ama eğer zamanınızı ve enerjinizi almak istediğiniz sonucu en çok etkileyecek işlere yoğunlaştırırsanız bu size en büyük faydayı sağlayabilir. Hedeflerinizi ve önceliklerinizi ayırın, en iyi hedefler hepsi bir arada başarılabilecek birden çok alt proje içerenlerdir. Öncelik belirlemek zahmetli bir iştir, ne yapmanız gerektiği üzerinde düşünün ve bu görevleri birilerine delege edebilecek şekilde gruplayın. Hedefinize ulaşabileceğiniz en az sayıda önceliğe ulaşana kadar bunu tekrarlayın. 

2 VERİMLİLİK ŞART

Her geçen yıl önümüze gelen bilgi kat be kat artıyor ama internet bize bu bilgiyi filtreleme imkânı veriyor. İnternetteki haber kaynaklarının alarm fonksiyonları buna bir örnek. Lider olarak sizin göreviniz önünüze gelen veriden anlamlı sonuçlar çıkarmak. Bunu şirket içi raporlama için de yapın. Zamanınızı sadece gerçekten yapmanız gereken işler için harcamalı ve gerisini de delege etmelisiniz. Bunu söylemek çoğu zaman bir YüPo için yapmaktan daha kolaydır. Başka kimsenin o işi sizin kadar iyi yapamayacağına inanırsınız ama eğer kontrolün bir kısmından vazgeçmezseniz performansınız zarar görür. Johnson & Johnson CEO’su Alex Gorsky, bu durumu “Aslında işim yapmak değil, değişik yetenekleri olan insanları bir araya getirerek onların belli bir projeyi tamamlamasını sağlamak” şeklinde tarif ediyor. Öte yandan çoğu lider işi delege edince kendi işinin bittiğini düşünür. Ancak işi sırasında karşılaşılabilecek sorunları zamanında fark etmek ve işi yapan kişiye destek olmak da sizin görevinizdir. Eğer işi takip ederseniz sorunları zamanında fark edersiniz. 

3 “40-70 KURALI”NA DİKKAT 

Bir işe başlarken eskiden kalan birçok sistemi ve süreci de miras olarak alırsınız. Hangilerinin işe yaramadığını anlayıp sayılarını azaltırsanız veriminiz çok artar. 1990’ların başında Wal-Mart’ın kurucusu Sam Walton, üst yönetimin bölge müdürleriyle haftalık telekonferanslar yaptığı bir sistem kurdu. Bu rutin toplantılarda hangi ürünlerin iyi sattığı veya rakiplerin durumu gibi konular tartışılıyordu. Sam Walton, böylece şirket içinde rutin ve devamlı bir bilgi akışı yaratmıştı. O günlerden bugüne dijital platformlar ve algoritmalar perakende dâhil her sektörü değiştirdi. Sizin işiniz bu değişimlerin size ve şirketinize nasıl faydalı olabileceğini anlamak ve bu dijital bilgiyi sadece insanların sağlayabileceği bilgiyle harmanlamak olmalı. Tüm bunlar zamanı verimli kullanmak açısından önemli. Ancak karar vermekte iyi değilseniz, zamanınızı iyi kullanmanız da hiçbir işinize yaramayacaktır. Analitik zeka bir avantajdır ama devamlı yeni bilgi, data veya belirlilik peşinde koşarsanız karar vermekte geç kalırsınız ve fırsatlar da kaçar. Eski ABD Genelkurmay Başkanı Colin Powell’a göre “40-70 Kuralı”, iyi bir kural. Powell’a göre eğer var olan bilginin yüzde 40’ından azına sahipseniz, karar vermemelisiniz, eğer yüzde 70’inden fazlasına sahipseniz de karar vermekte geç kaldınız demektir. 40-70 arası bir noktada harekete geçmelisiniz ve hatalarınızdan ders almayı bilmelisiniz. 


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.