Google, Linden Lab, Microsoft, eBay, Amazon, Apple, Monster ve diğerleri… Bu şirketlerin her biri iş dünyasına başarılı çalışmalarıyla damgasını vurmuş örnekler. İnovatif olmaları, yeni trendleri y...
Google, Linden Lab, Microsoft, eBay, Amazon, Apple, Monster ve diğerleri… Bu şirketlerin her biri iş dünyasına başarılı çalışmalarıyla damgasını vurmuş örnekler. İnovatif olmaları, yeni trendleri yakından takip etmeleri, ürün ve hizmetlerini müşterileriyle oluşturmaları onların ortak noktası. Uzmanlara göre ise asıl başarıyı “birleştirici” ürün ve hizmetleri piyasaya sunarak kazanmış durumdalar. Bildiğimiz geleneksel ürün ve hizmetlerin dışında, iki farklı kesimi bir araya getiren fikirler üretmeleri onları farklı kılıyor. Bazıları işverenle iş arayanı, bazıları da tedarikçilerle tüketicileri bir araya getiriyor. En önemlisi, geleceğin başarılı şirketlerinin birleştirici ürün ve hizmet sunanlar arasından çıkacağı düşünülüyor.
Çoğunuzun dikkatini çekmiştir. Artık bildiğimiz geleneksel ürünlerin yerini daha yaratıcı ve farklı kesimleri bir araya getirmeyi başaran ürünler almaya başladı. Son dönemde başarılı olan ürünlerin ve şirketlerin sadece faaliyet alanlarına bakarak bile bu değişimi görmek mümkün. Facebook, Linden Lab, Microsoft, Sony, Amazon ve Google, bu şirketlerden sadece birkaçı.
Peki “birleştirici ürün” sunan şirketlerin başarısının sırrı nereden geliyor?
Aslında geçmişten bugüne globalleşmeyi başarmış pek çok ürün, birleştirici özellik taşıyor. Finansal piyasaların en büyük inovatif buluşu olarak görülen ve müşterilerle ticaret yapanları bir araya getiren kredi kartı, reklam veren ve okuyucuyu birleştiren gazeteler bu tür ürünlere en eski örnekler… Günümüzde ise birleştirici ürünler çok daha inovatif bir şekilde piyasada yer alıyor. Uzmanlara göre bu tür ürün ve hizmet üreten şirketlerin başarısı yarattıkları ekosistemle ilgili. Bu ekosisteme dahil olan tüm kesimler maddi ya da manevi bir yarar sağlıyor. Bu da birleştirici ürünleri vazgeçilmez kılıyor.
Sadece sunulan ürün ya da hizmetten bir şekilde fayda sağlayacak birden fazla kesim bulmak yeterli. Yaratılan bu ekosistem içinde yer alan ürünlerin herkes için belirli bir yarar sağlaması ise şirketlerin birleştirici ürünlerinin yaratıcılığıyla doğru orantılı.
Milyar Dolarlık Şirkete Giden Yol
Özellikle son 15 yıldır birleştirici ürün sunan şirketlerin sayısında önemli bir artış yaşanıyor. Teknolojinin gelişmesi ve maliyetleri düşürmesi bu durumu tetikliyor. Çünkü, artık farklı kesimleri bir araya getirecek ve onlara yarar sağlayacak ürünler geliştirmenin maliyeti teknoloji sayesinde oldukça azalmış durumda.
Web arama platformu fikriyle faaliyete başlayan ve yarattığı değerle global piyasalara damgasını vuran Google da bu tür şirketlerden biri. Google, asıl kârını on-line ilanlardan kazanıyor. Burada sunduğu hizmet ise reklamcılık değil. İnternette yarattığı arama platformuyla, herhangi bir bilgiyi arayan oldukça geniş bir kesimi yakalamayı başarıyor. Bu kesimin tek amacı ise bilgiye ulaşmak. Arama sırasında kullanıcılar tarafından girilen anahtar kelimelere göre ise şirket ilanları sitede beliriyor. Asıl amaç ilanları görmek olmasa da web’de arama yapan kesim bu ilan gösteriminden memnun kalıyor. Çünkü, arama yaptığı konuyla ilgili şirketlerin faaliyetlerini görme fırsatı buluyor. Google, bilgi arayanlarla, doğru hedef kitleye ulaşmak için milyonlarca doları gözden çıkarmaya razı olan şirketleri web arama platformuyla bir araya getirmeyi başarmış bir örnek. Bu farklı iş fikri nedeniyle de bugün 23 milyar dolarlık bir değere sahip.
Microsoft’un Örnek Stratejisi
Microsoft ise işletim sistemiyle başarılı birleştirici ürünler sunan şirketlerin başında gelen bir başka örnek. 51,12 milyar dolarlık şirket, mevcut ürünleriyle dünyada 102’yi aşkın ülkede faaliyet gösteriyor. Şirketin büyümesinin arkasında ise son teknoloji ve yaratıcılıkla donattığı birleştirici ürün ve hizmetlerinin payı büyük.
Microsoft MS-DOS ile 1980’lerin ortasında ev bilgisayarlarında işletim sistemi olarak adlandırılan bir segment yarattı. Daha sonraları ise pek çok farklı yazılım ürünü üretti, geliştirdi, lisansladı ve destekledi.
Bilgisayar kullanıcısıyla, uygulama geliştiricilerini bir araya getirerek bir ilke imza attı. Halen üniversiteden yeni mezun geliştiricilerle çalışmayı tercih ediyor. Geliştiriciler ise yarattıkları değer karşılığında kimi zaman milyonlarca dolar kazanmayı başarıyor. Bilgisayar kullanıcıları ise teknolojinin farklı nimetlerinden bu geliştiriciler sayesinde faydalanıyor.
Birleştiriciyi Geliştirmek Önemli
Birleştirici ürün dendiğinde ilk akla gelen şirketlerden biri de Amazon. E-ticaret şirketi özellikle on-line kitap satışındaki iddiasıyla göz doldurmayı başardı. Kurulduğu ilk 10 yılda 2 milyar doları; müşteri, satış, fiyatlandırma ve kitap bilgilerinin bulunduğu dev bir veritabanı oluşturmak için harcadı. Bu veri tabanı sayesinde ise yeni çıkan kitapların anında okuyucularla buluşmasını sağladı. Yayınevleri ve yazarlar için ayrı bir pazarlama platformu daha oluşturmuş oldu. Şu anda ise şirket, pek çok farklı ürünün ticaretini web sitesi üzerinden başarıyla yürütüyor.
Kurucu ve başkan Jeff Bezos, 2004 yılında Amazon’un gelişmiş veritabanını herkesle paylaşarak bir ilke daha imza attı. Sonuçta 240 bin kişi Amazon Web Services olarak adlandırılan platformda buluştu. Bu kişilerin arasında girişimciler ve yatırımcılar da vardı. Amazon’un açık iş modelini gören pek çok girişimci, şirketin kullanılmış kitaplarını satarak hem Amazon’a hem kendilerine para kazandırdı. Amazon’un iş modeline göz gezdirmek isteyen geliştiriciler ve mühendisler de önerileriyle şirketin değerini artırdı.
İşin Sırrı Topluluğu Dinlemekte
Dünyanın ilk açık kaynaklı ansiklopedisi Wikipedia ise birleştirici ürün ve hizmetler arasında en inovatif olanların başında geliyor. Dünyanın her yerinden gönüllü katılımcıların yazdıkları bilgilerden oluşturulan Wikipedia, açık ve özgür bir ansiklopedi olmasıyla diğer ansiklopedilerden ayrılıyor. Dünya üzerinde internete bağlı, bilgisayarı olan herhangi bir kişinin, tüm sayfalarda ekleme ve çıkarma yapabilmesi ise siteyi farklı kılan bir başka özellik. Wikipedia projesinin yaratıcısı Jimmy Wales, oluşan Wikipedia topluluğunun onu heyecanlandıran en önemli şey olduğunu söylüyor. Wikipedia’nın en önemli amacının ise bilgi arayanlarla, bilgiye sahip olanları buluşturmak olduğunu belirtiyor. Ona göre pop-up ve spam’ler çıkmadan önce internetin de asıl amacı buydu. Ama şu anda işler bu alanda biraz değişti. “Biz ilişkide bulunduğumuz tüm topluluklara iyi davranarak bu noktaya geldik” diyen Wales, bunun sonucunda da oldukça önemli bir başarı elde ettiklerine dikkat çekiyor.
Satışı Kolaylaştıran Ürün
Türkiye’de de birleştirici ürün ve hizmetlere yaptığı yatırımla dikkat çeken şirketler var. Bu şirketlerin kimi önceden keşfedilmiş birleştirici ürünlere yatırım yapıyor olsalar da, bu tür ürünlere olan ilgiyi iyi kullanmalarıyla oldukça başarılı oldukları da bir gerçek.
E-ticaret platformları Gittigidiyor.com ve Sahibinden.com bu şirketlerin başında geliyor. Tedarikçilerle, tüketicileri bir araya getiren ve Türkiye’nin en büyük elektronik ticaret platformu olan Gittigidiyor.com’da sadece 2007 yılında 1 milyon 365 bin işlem gerçekleşti. Toplam 1 milyon 491 bin ürünün satıldığı sanal ticaret platformu, 400 bine yakın günlük tekil ziyaretçiye sahip. Şirket yetkilileri, Gittigidiyor.com’un 500 bin adetlik günlük satış fırsatı sunduğunu söylüyorlar. Onlara göre şirket, Türkiye’de bireyler arası doğrudan ticaret alışkanlığını geliştirmiş durumda. Kurulduğu günden bu yana 4 milyonun üzerinde satış işlemi gerçekleştirmesini de buna borçlu.
Tüketici Hizmeti Ayağına İstiyor
Günümüzde artık tüketici zaman kısıtı olmadan ürün ve hizmetlerin ayağına gelmesini istiyor. Bunu başarmak ise oldukça zor. Özellikle sağlık gibi uzmanlık isteyen sektörlerde bu daha da güç bir durum. Eczacıbaşı Sağlık Hizmetleri ise sunduğu evde bakım ürünüyle kesintisiz yani 7’ hizmet sunmayı başarmış ender örneklerden biri. Şirket, bu hizmetiyle hem sağlık çalışanlarının farklı bir platformdan gelir elde etmesini sağlıyor, hem de hastaların evlerinde hizmet görmelerine yardımcı oluyor. Eczacıbaşı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürü Ata Selçuk, 2001 yılında bu sektöre girdiklerinde evde bakım hizmetinin kimse tarafından bilinmediğini söylüyor. Sağlık çalışanlarını da bu konuda bilinçlendirmek zorunda kaldıklarını belirtiyor. “Bu oluşumun onlara rakip değil bütünleyici bir hizmet olduğunu anlatmaya çalıştık” diyen Selçuk sözlerini şöyle sürdürüyor: “Bu hizmetin tercih edilmesinin sebeplerinden bir diğeri de sağlık harcamalarına getirdiği anlamlı tasarruf. Bu nedenle gelişmiş ülkelerde hastanelerden taburcu olan hastaların yüzde 15’i evde bakıma yönlendiriliyor. Söz konusu uygulama, hastanın iyileşme sürecine önemli katkı sağlarken, hastanelerdeki yatak devir hızını artırarak maliyetleri de aşağı çekiyor.”
Yeni Birleştirici Özellikler Eklendi
Birleştirici ürünlere en eski örneklerden bir diğeri de kredi kartları. Temel işlevi kredi kartı kullanıcı sayısını artırmak olan bankalar, bu amaca ulaşmak için çıkardıkları birleştirici ürün ve hizmet sayısını da her geçen gün artıyor. Bu alanda özellikle Yapı Kredi göz dolduran örnekler arasında yer alıyor. 2007 itibarıyla 6,6 milyon kredi kartı sayısı ve yüzde 23,7’lük ciro bazındaki pazar payıyla sektör lideri olan banka, başarısını da bu tür ürünlerine borçlu. Yapı Kredi Genel Müdür Yardımcısı Nazan Somer de aynı görüşte. Türkiye’de geniş kitleleri içine alan perakende sektörüyle birlikte oluşturdukları iş modelini buna örnek gösteriyor. Worldcard’ın bu alanda yaygın olarak uygulanan ancak gerek müşteriler gerekse de mağaza sahipleri için ilave bürokrasi ve takip yükü oluşturan taksit hizmetini belli bir sistematik içinde üstlendiğini söylüyor. Alışverişlerden kazanılan Worldpuan’ların yeniden potansiyel talep olarak perakende sektörüne geri dönmesini de yine birleştirici bir hizmet olarak nitelendiriyor. Bunun dışında Worldcard’ın birleştirici bir ürün olarak; avantajlı seyahat imkanı, yurtiçi, yurtdışı turlar ve yurt dışı konaklamada indirim ayrıcalıkları, uygun fiyatlı araç kiralama imkanı, Worldpuan’larla satın alınan uçak biletlerinde alan vergisi muafiyeti, bu puanları kullanarak bağış yapma imkanı sunduğunu da sözlerine ekliyor.
Sınırsız Hizmet Paketi Kazandırdı
Back-up, “Kimi arayacağınızı bilmediğinizde bizi arayın” sloganıyla faaliyete başladığında ne demek istediğini çok az sayıda kişi anlamıştı. Oysa şirketin iş modeli basit olarak herkese istediğini vermek üzerine kurulu. Şirket, tüketicilerin arzu ettiği hemen hemen tüm hizmetleri onların ayağına sadece yıllık bir kart ücreti karşılığında getiriyor. Bu anlamda pek çok farklı sektör tedarikçisiyle, müşterileri bir araya getiren bir platform oluşturmuş durumda. Back-Up’ın şu anda 180 bin aktif kullanıcısı var. Yol yardımı, konut yardımı, tıbbi destek, Atatürk Havalimanı ücretsiz otopark hizmeti, hukuksal danışmanlık, bilgilendirme hizmeti, oto kiralama sunulan hizmetlerden sadece birkaçı. Back-Up Kurumsal Pazarlama Müdürü Safter Taşkent, şirketin tedarikçiler ve müşterilerle kurduğu birleştirici hizmet modelini ise şöyle anlatıyor: “Örnek vermek gerekirse bir kuru temizleme şirketi bize gelip Back-Up üyelerine kuru temizleme hizmetini evden alıp eve teslimi ücretsiz olacak şekilde vermek istediğini söylüyor. Biz de bu tedarikçilerle özel indirim-hizmetli anlaşmalar yapıyoruz. Daha sonra bunu üyelerimize duyuruyoruz. Bu şekilde o hizmetle ilgili üyelerde talep yaratmış oluyoruz. Üyelerimize ihtiyaç duyabilecekleri bir hizmeti sunmanın yanında, onların özel fiyatlarla daha avantajlı hizmet almalarını sağlıyoruz. Tedarikçilere ise Back-Up üye portföyünde duyuru yapma, hizmetini tanıtma imkanı sunuyoruz. Zaten bize hizmet vererek büyümüş pek çok şirket örneği mevcut.”
İş Arama Siteleri Farklı Kesimlere Avantaj Sağlıyor
Yenibiriş.Com Genel Müdürü Deniz Ceylan Kılıçoğlu
Ortak Platform Sunuyoruz
Yenibiris.com işveren ve iş arayanları ortak bir platformda buluşturuyor. Bireysel üyeler her gün yüzlerce farklı sektörden ve farklı iş alanlarından iş olanaklarına ulaşabiliyor, başvuru yapabiliyor, başvuru takip hizmetiyle başvurularının durumunu izleyebiliyorlar. İş fırsatlarını değerlendirmenin yanında bireyler, mesleki ve kişisel gelişimlerine yönelik eğitim, seminer ve kariyer destek hizmetlerinden de faydalanabiliyor.
Kurumsal Üyelere Avantajlar
Kurumsal üyeler ise on-line ilan verebiliyor. Bunun yanında bu ilanlara başvuru yapan adayları aradıkları özelliklere göre filtreleyebiliyor ve değerlendirebiliyorlar. Gelen başvurulardan şirket havuzu da oluşturabiliyor, uygun olan adayları e-posta ile haberdar edebiliyorlar. Web entegrasyon hizmetiyle başvurularını kendi kurumsal internet siteleri üzerinden de almaları mümkün. Buradan aldıkları başvuruları da Yenibiris.com’da verdikleri ilanları takip ettikleri gibi anında takip edebilir ve değerlendirme fonksiyonlarını kullanabilirler.
Eğitim Desteği de Veriyoruz
Yenibiris.com, farklı sektörlerden firmalarla işbirliği yaparak önemli eğitim projelerine de imza atıyor. Projeler sonucunda bugüne kadar yüzlerce kişi, yoğun olarak bilişimde olmak üzere birçok farklı iş kolunda giriş seviyesinden uzmanlık seviyesine kadar çeşitli kademelerde eğitim aldı ve bu eğitimlerden aldıkları güçle kariyerlerine yeni bir yön verdi.
“DVD, Yapımcılarla İzleyicileri Buluşturuyor”
Vestel Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Buket Besen Kafalı
Gerçek Sinema Deneyimi
Vestel dünyanın en önemli birleştirici ürünlerinden biri olan DVD oynatıcı pazarında öncü ve yüzde 30 pazar payına sahip. Üstelik Türkiye’de üretim yapan tek marka konumundayız. DVD, izleyicilere tamamen dijital bir görüntü ve ses kalitesi sunmasıyla oldukça özel bir ürün. DVD, film yapımcılarıyla izleyicileri buluşturan bir teknolojiye sahip. İzleyiciler gerçek sinema salonu deneyimine benzer şekilde 5,1 surround ses ve yüksek görüntü kalitesi ile elde edebiliyorlar. Ayrıca içerik olarak da çekim arkası, yönetmen yorumları, özel çekim açıları gibi sinemada seyredilemeyen özel bölümler sunması da farklı bir avantaj yaratıyor.
Yapımcılara Gelir Kaynağı Sağlıyor
DVD film, film şirketlerinin yatırım yaptığı en temel ve en kaliteli görüntü formatı olduğundan, fiyat olarak diğer formatlardan daha pahalı. Bu nedenle de yapımcılara önemli bir gelir kaynağı sağlıyor. Yani izleyene de yapımcılara da faydası var. Film fiyatlarının yüksek olması ve özellikle gişe filmlerini vizyon tarihinden önce pazarlama mantığı ise beraberinde kopya tehdidini getiriyor.
Filmlerin Kopyalanmasının Önüne Geçiliyor
Güvenlik önlemi olarak film yapımcıları, filmlerin kopyalanmasını ve kaçak olarak dağıtımını önlemek amacıyla DVD filmlere bölge kodu verebiliyorlar. Yine de sektörün önemli markalarından biri olarak şunu belirtmekte de yarar var: Türkiye’de DVD oynatıcı cihaz fiyatlarının geldiği noktada, DVD film fiyatları halen oldukça yüksek kalabiliyor. Bu durum film yapımcılarının satışlarını engelleyebiliyor.
Birleştirici İş Çözümleriyle Kârlılık Artıyor
Sap Genel Müdürü Cem Yeker
Ürünler Sürekli Gelişiyor
SAP, kurumsal kaynak planlama ve buna bağlantılı tedarik zinciri yönetimi, müşteri ilişkileri yönetimi, ürün ömrü yönetimi ve tedarik ilişkileri yönetimi gibi kurumsal iş çözümlerinde dünya lideri. SAP’nin birleştirici iş çözümleri, her sektör için ayrı hazırlanıyor ve sektörlerinde lider firmaların iş süreçleri baz alınarak geliştiriliyor. Ayrıca, sektörlerde yaşanan gelişmelere paralel olarak sürekli geliştiriliyor. Bu yenilikler, firmaların kullandığı SAP çözümlerine de eklenebiliyor.
Kendi Ekosistemi Var
Ayrıca SAP’nin geniş iş ortaklarından oluşan ekosistemi de büyük önem taşıyor, SAP’nin iş ortakları sektörel deneyimleriyle firmalara SAP uygulamalarının hızlı ve hatasız bir şekilde entegre edilmesini sağlıyor. Farklı sektörlerdeki SAP müşterilerinin ihtiyaçlarını karşılamak üzere SAP iş ortaklarıyla birlikte geliştirilen iş çözümleri, firmalara kendi sektörleriyle ilgili iş uygulamaları sunuyor.
Tüm Paydaşlarla Verimli İlişki
SAP iş çözümleri, küçüğünden büyüğüne her firmanın aynı iş koşulları içinde hareket etmesini sağlıyor. Bu da rekabet ortamında eşitlik sağlıyor. Bu tür iş çözümleri sayesinde şirketler, iş akışlarını hızlandırıyor, stok maliyetlerini azaltıyor, doğru raporlar elde ediyor, müşteri ihtiyaçlarını belirliyorlar. En önemlisi tüm paydaşlarıyla kesintisiz ve verimli bir ilişki kuruyorlar. İş çözümleri, firmaların planlı, hızlı ve verimli üretim yapmasını sağlarken satış ve pazarlama faaliyetlerini düzenliyor.
Şeyma Öncel Bayıksel
[email protected]
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?