Gelir uçurumunu ters inovasyonla halledebiliriz

Prof. Vijay Govindarajan'la 7. Vizyon Semineri’nin konuğu olarak geldiği İstanbul'da buluştuk. Kendisi sorularımızı şöyle yanıtladı.

1 AĞUSTOS, 20130
Paylaş Tweet Paylaş
Gelir uçurumunu ters inovasyonla halledebiliriz

Eğer şirketler ters inovasyon konusunu ihmal ederse karşılaşabilecekleri tehlikeler nelerdir?
Eğer çokuluslu bir şirketsen ve bu gerçeği görmezden gelirsen, bu gerçeği fark eden yerli şirketler senin karşına dikilecektir. Sizin evinize kadar gelip size saldıracaklardır. Ters inovasyon trendini görmezden gelmek, kendi piyasanıza gelecekte yeni rakipleri davet etmek anlamına gelir. 1970 ve 1980’lerde Japon otomotiv firmaları ABD’ye geldiğinde tam olarak olan buydu. Yerel şirketler için bu trendi görmezden gelmenin riski ise şu: Eğer gerçekten Türkiye gibi bir ülkeden global bir oyuncu olmak istiyorsanız, rekabet konusunda bir avantajınızın olması lazım. Bu avantaj da ters inovasyon üzerine kurulabilir. Tabii ki çok uluslu şirketlerle onların koşullarıyla rekabet edemezsiniz. Ama eğer Hintli bir şirket sizden daha iyisini yapıyorsa, işte sizin için tehlikeli olan budur.

Eğer ters inovasyon kavramını 3 cümleyle özetlemek isteseydiniz ne derdiniz?

Bildiğimiz klasik anlamıyla inovasyon, zengin ülkelerde zengin tüketicilerle başlar ve oradan dünyanın geri kalanına yayılır. Bu da anlamlı bir durum. Çünkü zengin tüketicilerin satın alma gücü fazla olduğu için şirketler de onlar için üretir. Diğerlerinin zaman içinde yavaş yavaş bunları yakalayacağı düşünülür. Bence ters inovasyon, bu mantığı tepetaklak ediyor. inovasyon, harcamak için çok fazla parası olmayan insanlarla başlayabilir mi ve buradan yavaşça daha varlıklı yerlere sızabilir mi sorusunu soran anlayışa ters inovasyon diyoruz.

"TERS İNOVASYONU GENERAL ELECTRIC'DE KEŞFETTİM"
FİKİR NASIL BAŞLADI?

Ters inovasyon damgasını ilk bastığımız yer General Electric (GE) oldu. Çünkü o sırada GE'de, bir elektrokardiyogram makinesi projesi üzerinde çalışıyorduk. Bu GE'nin ABD'li tüketici için ürettiği çok pahalı bir makineydi. Biz Hindistan'da bunun daha az maliyetlisini ürettik. Daha sonra bu makine, ABD de dahil olmak üzere dünyanın tüm bölgelerine satıldı. İşte ters inovasyon fikri burada başladı.
AŞILACAK SORUN NE?
Bir Amerikalı sağlığı için yılda 1.000 dolar harcarken bir Hintli 1 dolar harcayabiliyor. Bu durumda Hintlinin, GE'nin ürettiği 30 bin dolarlık elektrokardiyogram aletine 100 dolar ödeyerek elektro çektirmesi mümkün değil. Ama sadece sorun bu da değil. Kırsal alanda diyelim ki 100 doları verecek azınlık olsa da hastane yok. Demek ki aletin mobil olarak oralara gitmesi lazım. O zaman da elektrik sorunu ortaya çıkıyor; ya hiç yok ya da sık sık kesiliyor. Diyelim ki elektrik sorununu çözdük, o aleti kullanacak eğitimli doktor da yok.
NASIL YAYILDI?
Demek ki cihaz pille çalışmalı. Kırsalda kapıdan kapıya hizmet vereceği için çok hafif olmalı ki sırt çantasında taşınabilsin ve ehil eleman olmadığı için de yeşil düğmeye basınca çalışıp kırmızıya basınca dursun ki trafik ışıklarını bilen herkes kullanabilsin. İşte tüm bu koşullara sahip elektrokardiyogram cihazını Hindistan'da üreterek 500 dolara sattık. Dahası 500 dolarlık bu mobil elektro alet, bugün artık Hindistan'dan 100'ü aşkın ülkenin yanı sıra Amerika'ya da ihraç ediliyor ve ambulanslarda kullanılıyor.

"BÜYÜMENİN ARACI OLABİLİR"
TÜRKİYE İDEAL ÜLKE

Bence Türkiye, ters inovasyon için çok ideal bir ülke. Olağanüstü bir ekonomik büyümeniz var. Türkiye ile ilgili iyimser olmamın nedeni, 80 milyonluk çok büyük bir nüfusa sahip olması ve ayrıca bölgesindeki en istikrarlı ülke olması. Neredeyse tüm Ortadoğu'ya erişiminiz var. Ayrıca yüksek kalitede insan kaynağına sahipsiniz. İnsanlar girişimci bir ruha sahip. O yüzden ters inovasyon burada büyümenin aracı olarak kullanılabilir.
3 SEKTÖR FAYDALANABİLİR
Ters inovasyon, her sektörde uygulanabilir. Ama üç sektör seçmem gerekirse sağlık, enerji ve eğitim sektörlerini listenin başına koyarım. Bu üç sektörde de önce yerli ekonominin faydalanacağı daha sonra da dünyaya satabileceğiniz iş modelleri yaratabilirsiniz.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.