Rekabet gücümüzü inovasyonla artıracağız

Eczacıbaşı Topluluğu İnovasyon Koordinatörü Ata Selçuk, grup içinde inovasyonun önemini,anlattı.

1.05.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Rekabet gücümüzü inovasyonla artıracağız
Eczacıbaşı Holding, son yıllarda inovasyona verdiği önemle dikkat çekiyor. Eczacıbaşı Topluluğu İnovasyon Koordinatörü Ata Selçuk, hedeflerinin topluluğun sürdürülebilir rekabet gücünü inovasyon çalışmalarıyla artırmak olduğunu söylüyor. İnovasyonun hiç bitmeyen bir yolculuk olduğunu anlatan Selçuk, "Bu yolculuğun bize bugün ve gelecekte sağlayacağı en önemli katkı, topluluğumuzu inovasyona dayalı sürdürülebilir küresel rekabet gücü olan bir konuma getirmesi olacak" diye konuşuyor.

Eczacıbaşı Topluluğu İnovasyon Koordinatörü Ata Selçuk, Türkiye’nin doğrudan CEO’ya rapor veren ilk inovasyon yöneticisi. 2009 yılında bu pozisyona gelen Selçuk, grupta en üst düzeyde inovasyon yönetiminin koordinasyonunu sağlamakla sorumlu. Topluluk olarak inovasyonu hiç bitmeyecek bir yolculuk olarak gördüklerini anlatan Selçuk, “Bugün faaliyet gösterdiğimiz alanlarda Türkiye’nin lideri, dünyanın önde gelen şirketleri arasındaki yerimizi yaratıcılığa ve yenilikçiliğe dayalı farklılaşma yaklaşımımız sayesinde elde ettiğimizi söyleyebiliriz” diyor.

İnovasyon çalışmalarının odağında müşterileriyle tüketicilerin yer aldığını söyleyen Selçuk, “İnovasyonda başarıyı yakalayabilmek için müşterilerimizin beklentilerinin önünde, ancak değerlerine uygun ürün ve hizmetler üretmeye odaklanarak, farklılık yaratmayı amaçlıyoruz. Müşteriye değer yaratma prensibinden yola çıkarak ‘değer inovasyonu’ yaklaşımını benimsiyoruz. Bunun için müşterilerimizle çok daha fazla zaman geçirerek onları daha iyi gözlemlemeye, geliştirdikleri alışkanlık ve davranış kalıplarını tam olarak anlayamaya çalışıyoruz” diye konuşuyor. Eczacıbaşı’nın inovasyonda hedefi, topluluğun sürdürülebilir rekabet gücünü inovasyon çalışmalarıyla artırmak. Selçuk bu noktada da “İnovasyon yolculuğunun bize bugün ve gelecekte sağlayacağı en önemli katkı, topluluğumuzu inovasyona dayalı sürdürülebilir küresel rekabet gücü olan bir konuma getirmesi olacak. Bu doğrultuda inovasyon kültürünün yayılımına dönük yürüttüğümüz çalışmalar, inovasyonu tüm kuruluşlarımızda bir iş yapış şekli haline gelene değin sürecek” diyor. Eczacıbaşı Topluluğu İnovasyon Koordinatörü Ata Selçuk, grup içinde inovasyonun önemini, şirketler için nasıl bir değer yarattığını ve gelecekte inovasyonla hangi noktaya gelmek istediklerini şöyle anlattı:

Eczacıbaşı Topluluğu için inovasyonun önemi nedir? Kurum kültüründe inovasyon nasıl bir yer oluyor?
Şirketlerin farklılaşmalarını ve rekabet güçlerini artırmak kârlı sürdürülebilirlik büyümelerini sağlayacak tek şey inovasyon Özellikle markalı batı ürünleriyle ucuz doğu ürünleri arasında sıkışan Türk şirketleri açısından inovasyon, mutlak bir zorunluluk halini almış durumda. Topluluk kuruluşlarımız için de durum bundan farklı değil. İçinde bulunduğumuz rekabet ortamında, büyüme hedefimize ulaşabilmek için sürekli yenilik peşinde olmamız gerektiğini biliyor, planladığımız büyümede itici güç olarak değerlendirdiğimiz inovasyona stratejik önceliklerimiz arasında yer veriyoruz. Bu doğrultuda inovasyonun içselleştirilmesi, kurum kültürü ve iş yapış şekli haline gelmesinin önemi tüm kuruluşlarımızda kabul görüyor. İnovasyon ölçümlenebilir hedeflerle yalnız kuruluşlarımızın değil çalışanlarımızın da kritik performans hedefleri arasında yer alıyor.~

Grubun bugünlere gelmesinde inovasyonun rolü ne oldu?
Eczacıbaşı Topluluğu, kendisini farklı kılacak anlayış ve metodolojileri uygulamada her zaman
öncü rol üstlendi. Kuruluşlarımız, Türkiye’de “bütünsel kalite yönetimi” anlayışının öncüleri oldu ve bu konudaki başarılarını da gerek ulusal gerek uluslararası pek çok ödülle kanıtladılar. Rekabette üstünlük kazanmak için farklılık yaratmanın zorunluluk olduğunu, bunun için de yaratıcılık ve yenilikçiliği geliştirmemiz gerektiğini uzun zaman önce kavradık.

Yaratıcılığı ve yenilikçiliği desteklemek ve özendirmek amacıyla gerekli ortamı hazırlamak için her zaman çaba gösterdik. 1999 yılından bu yana düzenlediğimiz “İnovasyon Buluşması”nda yaratıcı ve yenilikçi projeleri değerlendiriyor, inovasyonda öne çıkan projeleri tanıtıyor, onları ödüllendiriyor ve başarılarının sevincini paylaşıyoruz. Bugün faaliyet gösterdiğimiz alanlarda Türkiye’nin lideri, dünyanın önde gelen şirketleri arasındaki yerimizi yaratıcılığa ve yenilikçiliğe dayalı farklılaşma yaklaşımımız sayesinde elde ettiğimizi söyleyebiliriz.

Siz inovasyon yönetimini nasıl yapıyorsunuz? Yeniliklerin, rastlantılar ya da şans sonucu ortaya çıkmayacağını biliyoruz. Bu nedenle inovasyonu, tekrarlanabilir, disiplinli bir süreç şeklinde planlıyoruz. Stratejilerimiz arasında öncelikli yere sahip olan inovasyon çalışmalarını da tıpkı üretim, pazarlama, satış, finans, insan

Eczacıbaşı Topluluğu için inovasyonun önemi nedir? Kurum kültüründe inovasyon nasıl bir yer buluyor?
Şirketlerin farklılaşmalarını ve rekabet güçlerini artırarak kârlı ve sürdürülebilir büyümelerini sağlayacak tek şey inovasyon kaynakları, bilgi teknolojileri, kurumsal iletişim gibi en üst düzeyde koordine ediyor ve yönetiyoruz. 2009 yılında doğrudan CEO’ya bağlı inovasyon koordinatörlüğünün kurulmasıyla en üst düzeyde koordinasyonu sağlanan inovasyonun yönetimini de etkin bir şekilde yapmak üzere topluluk, gruplar ve kuruluşlar düzeyinde inovasyon kurullarımız mevcut. Söz konusu kurullara sadece yönetim takımlarının üyelerinin değil, farklı bakış açılarının da değerlendirildiği sonuçlar üretmek üzere her düzeyden ve her fonksiyondan, inovasyona ilgili çalışanlarımızın da katılımını gözeten bir yaklaşım benimsiyoruz.

İnovasyon ajandanızda neler var? Özellikle nelere odaklanıyorsunuz?
İnovasyon ajandamızın ilk maddesinde her zaman için müşterilerimiz ve onlara beklentilerinin önünde, ancak değerlerine uygun ürün ve hizmetler üretmeye odaklanarak, farklılık yaratmak yer alıyor. Bunun yanında bugün inovasyon çalışmalarımızın odağında sürdürülebilir kalkınma ilkeleri bulunuyor. Tüm faaliyet alanlarımızda “Ürün yaşam döngüsünün, hammaddeden atığa kadar her aşamasında daha az girdiyle çevreye zarar vermeden daha fazla faydayı ve değeri nasıl yaratabiliriz” sorusuna yanıt bulmak için çalışıyoruz. Bu çalışmalarımızın sonucunda topluluğumuzun değerini artırmanın yanı sıra gelecek nesillere sürdürülebilir ve kaliteli bir yaşam bırakabilmeyi de hedefliyoruz.

Üst yönetim ve şirketin diğer katmanları inovasyon kültüründe nasıl bir etkileşim içinde?
İnovasyon liderliği bizzat CEO tarafından yapılıyor. CEO ve yönetim kurulu, inovasyon girişimini yönlendirme konusunda rol model olarak hareket ediyor. İnovasyon, topluluk, gruplar ve kuruluşlar düzeyinde yapılandırılan “inovasyon kurulları” tarafından yönetiliyor. CEO, grup başkanları ve genel müdürler bu kurulların doğal liderleri.~

İnovasyonun yönetilmesinde liderlerimizin rolü büyük. İnovasyon yolculuğunda başarı şansımız, deneyimli, açık ve ileri görüşlü, hazırlıklı bir liderin eşliğinde daha fazla. İnovasyon kültüründe takım çalışması ve güç birliği çok önemli. Liderlerimiz, farklı uzmanlık alanlarından oluşacak, farklı fikirlerin sinerji yaratacağı takım çalışmalarını teşvik eder. Şirketlerinin inovasyona bakışını yalnızca ürün ve hizmete odaklamanın ötesine taşır, takım çalışmalarının odağına müşteri iç görüsünü koyarlar.

İnovasyonda başarısızlığa yer var mı?
İnovasyonda başarıyı yakalayabilmek amacıyla müşterilerimizin beklentilerinin ötesine geçebilmek için yeni teknolojileri, yeni iş modellerini aramamız, bulmamız ve uygulamamız kaçınılmaz oluyor. Bu kadar yeniliği deneyebilmemiz ve hayata geçirebilmemiz de ancak ölçülü riskler alabilmemiz, hata ve başarısızlığa toleransımızın olmasıyla mümkün. Başarısızlıklarımızdan başarılarımıza kıyasla daha çok ders çıkarıyor, hedefe doğru giderken bir daha neleri yapmamamız ya da farklı yapmamız gerektiğine bu sayede karar veriyoruz.

İnovatif uygulamaların, ürün ve hizmetlerin hayata geçirilme sürecinde sizin karşılaştığınız temel sorunlar ne oluyor? Bu sorunları nasıl aşmaya çalışıyorsunuz?
İnovasyon ürün ve hizmetlerin hayata geçme sürecinde karşılaştığımız en temel sorun, geliştirme sürelerindeki uzunluk oluyor. Bu sorunu aşmak için inovasyon proje yönetim metodu olarak geliştirilmiş “aşama ve geçit” modelini kullanmaya başladık. Bu sayede fikir aşamasından lansmana ya da uygulamaya kadar hem süreci hem projelere ayrılan kaynakları etkin bir şekilde yönetebiliyoruz. İnovatif ürünlerde karşılaştığımız önemli problemlerden biri de tüm bu zorlu sürecin ardından ilk fuarda gururla pazara sunduğumuz ürünlerin çok çabuk taklit ediliyor olmaları. Bu konuda da fikri ve sınai mülkiyet hakları konusundaki hassasiyetimizi ve sürecimizi iyileştirdik. Daha fikir aşamasındayken, geliştirdiğimiz ürünlerle ilgili gerekli patent başvurularını yapıyoruz.

İnovasyonda nasıl bir yol haritanız var? Bu yol haritasının sizi nereye götürmesini hedefliyorsunuz?
Öncelikle inovasyonu varılacak bir hedef değil hiç bitmeyecek bir yolculuk olarak ele alıyoruz. Bununla birlikte topluluğumuzda 2005 yılında “İnovasyon Çalışma Grubu”nun oluşturulmasıyla başlayan çalışmaların amacını, topluluğumuzun değerini ve sürdürülebilir küresel rekabet gücünü artıracak ürün, hizmet, marka, faaliyet alanı ve teknoloji kullanımına yönelik inovasyonları hayata geçirmek olarak tanımlıyoruz. Bugün üçüncü aşamasında olduğumuz inovasyon çalışmalarımız, üç döneme ayrılıyor:

2005-2007 dönemi, değişen küresel rekabet dinamikleri doğrultusunda inovasyon yaklaşımında bütünselliği sağlamaya yönelik çalışmaları kapsıyor. 2007-2010 dönemi, bilgi ve teknolojiyi ürüne dönüştürmeye ve katma değeri yüksek ürün ve hizmetlerle rekabet gücü kazanmaya yönelik çalışmalarımızı içeriyor. Son olarak 2010’u ve sonrasını kapsayan içinde bulunduğumuz dönem geliyor. Bu dönemde hedefimizde, inovasyona dayalı sürdürülebilir küresel rekabet gücü olan topluluk konumuna gelmek var.

Kendimizi başlangıç aşamasında gördüğümüz, geleceğimizi şekillendirecek inovasyon yolculuğumuzda topluluğumuzun değerini artırmanın yanı sıra gelecek nesillere sürdürülebilir ve kaliteli bir yaşam sunumunda da öncü olmayı hedefliyoruz.

Topluluğun gelecekte de var olmasında inovasyonun nasıl bir katkısı olacak?
Topluluk olarak inovasyonu geçici bir heves ya da ulaşılması gereken bir hedef gibi değil, hiç bitmeyecek bir yolculuk olarak görüyoruz. Topluluğumuzun değerini ve sürdürülebilir rekabet gücünü artırmak için inovasyon çalışmalarıyla sürdürülebilir kalkınma ilkelerinin yarattığı katma değerden yararlanmak, temel amaçlarımız arasında yer alıyor. Bu yolculuğun bize bugün ve gelecekte sağlayacağı en önemli katkı, topluluğumuzu inovasyona dayalı sürdürülebilir küresel rekabet gücü olan topluluk konumuna getirmesi olacak. Bu doğrultuda inovasyon kültürünün yayılımına dönük yürüttüğümüz çalışmalar, inovasyonu tüm kuruluşlarımızda bir iş yapış şekli haline gelene değin sürecek.~

"YILDA 15 BİN ÖNERİ GELİYOR"
150 ÇALIŞAN

Eczacıbaşı Topluluğu'nda başta Yapı Ürünleri Grubu VitrA İnovasyon Merkezi olmak üzere farklı kuruluşlarımızda AR-GE, ÜR-GE ve inovasyon alanlarında yaklaşık 150 çalışanımız bulunuyor. Üniversitelerle birlikte yürüttüğümüz projelerde bu 150 arkadaşımızla birlikte çalışan çok daha fazla sayıda araştırma görevlisi de gücümüze güç katıyor.
İKİ GRUPLU YAPI
İnovasyon konusundaki çalışmalarımız “teknoloji odaklı" ve “pazar odaklı" olmak üzere iki ana grupta toplanıyor. Pazar odaklı çalışmalarımız, müşterinin ihtiyacının belirlenmesi ve müşteri iç görüşünün alınmasıyla başlıyor. Yapılan geliştirmeler sonunda ortaya çıkan prototipler yine müşterilerimizin deneyerek geri bildirim verdikleri “beta-test" çalışmalarının ardından son haline getirilerek pazara sunuluyor.
NE ZAMAN PAZARA ÇIKIYOR?
Diğer taraftan teknoloji odaklı çalışmalarımızda, AR-GE ve ÜR-GE bölümlerinde çalışan arkadaşlarımız, yaptıkları teknolojik taramalar sonucunda geliştirdikleri ürün prototiplerini pazarlama ve satış bölümlerindeki arkadaşlarımızla birlikte değerlendiriyor. Pazar potansiyelinin pozitif olması durumunda yine müşteri testlerine tabi tuttuktan sonra geliştirilen ürünler pazara sunuluyor.
YÜZDE 15’İ DEĞERLENDİRİLİYOR
İNOCİNO adını verdiğimiz öneri ve proje değerlendirme sistemimize, yılda yaklaşık 15 bin öneri geliyor. Bu önerilerin yine yaklaşık yüzde 15'i proje ve değerlendirme aşamasına geçiyor. Bu oran yeni ürün geliştirme teorisinde yer alan oranlarla da örtüşüyor.

"İNOVASYONA ÖNEMLİ BİR BÜTÇE AYIRIYORUZ"
İHTİYACA PARALEL

İnovasyon bütçesi, grupta şirketler düzeyinde hazırlanıyor. İnovasyon için ayrılan bütçe, şirketlerin içinde bulundukları sektörlere ve ihtiyaçlarına paralel olarak farklılık gösterebiliyor. Örneğin yapı ürünleri grubu genelinde yıllık 30 milyon TL düzeyinde bir bütçe, inovasyon çalışmaları için ayırıyor. Bununla birlikte öneri ve proje değerlendirme sistemiz İNOCİNO'da proje aşamasına geçmiş fikirlere gerektiğinde başlangıcından uygulamasına kadar geçen her aşamasındaki giderleri karşılamak üzere 30 bin TL'ye kadar finansman desteği sağlıyoruz.
TOHUM SERMAYESİ
Tohum sermayesi olarak adlandırabileceğimiz bu destek fonu için de inovasyon koordinatörlüğü bütçesinde önemli bir yer ayırıyoruz. İnovasyon kültürünün yayılması için yürütülen iletişim ve fikirden lansmana, uygulamaya kadar yürütülen metodoloji çalışmalarını desteklemek için de önemli bir bütçe ayırıyoruz.

"DEĞER İNOVASYONUNU BENİMSİYORUZ"
ODAKTA MÜŞTERİ VAR

İnovasyon çalışmalarımızın odağında, müşterilerimiz ve tüketicilerimiz yer alıyor. İnovasyonda başarıyı yakalayabilmek için müşterilerimizin beklentilerinin önünde, ancak değerlerine uygun ürün ve hizmetler üretmeye odaklanarak farklılık yaratmayı amaçlıyor, müşteriye değer yaratma prensibinden yola çıkarak “değer inovasyonu" yaklaşımını benimsiyoruz. Bunun için müşterilerimizle birlikte çok daha fazla zaman geçirerek onları daha iyi gözlemlemeye, geliştirdikleri alışkanlık ve davranış kalıplarını tam olarak anlayamaya çalışıyoruz.
MÜŞTERİ GÖZÜYLE BAKMAK
İnovasyon çalışmalarımızın hedefinde, yalnızca “ürün ve hizmet inovasyonu" değil aynı zamanda “iş modeli inovasyonu" da yer alıyor. İş modeli inovasyonunu mevcut iş yapış şeklimizi dışarıdan, müşteri gözüyle bakarak geliştirip müşterilerimizi memnun edecek ve bize kendi işimizi yeni baştan yaratma fırsatı verecek bir diğer inovasyon modeli olarak ele alıyoruz.
RADİKAL İNOVASYON
İnovasyon çalışmalarımızda radikal inovasyon, artımsal inovasyon dengesini gözetiyoruz. Rekabet avantajı sağlayarak var olan işimizi sürdürebilmek ve yeni fırsatları ortaya çıkarmak için hiç bitmeyen küçük, artımsal inovasyonlara dönük çalışmalar gerçekleştirirken radikal inovasyonu getirecek yatırımlar da yapıyoruz.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz