Artık
verimlilik sadece tasarrufla ilgili değil. Yeni dönemde şirketler,
operasyonel verimliliğe odaklanarak rekabet avantajı sağlamanın
peşinde... Verimlilik için yalın yönetimden teknoloji yenilemeye,
outsourcing’den iş modelini değiştirmeye kadar tüm yolları deniyorlar.
Amaç ise ciroda, üretimde, kârlılıkta yüksek oranlarda büyüme sağlamak.
Bu yolda stok maliyetlerinden kurtulup, ürün çeşitliliğini, ülke
sayısını, kapasite kullanım oranlarını artırmak için kolları sıvayanlar
da var. Tüm bu hamleler ise dev şirketlerin stratejik ajandasında ilk
sıralarda yer alıyor. En önemlisi çoğu şirket, fiyatta fark yaratmanın
zorlaştığı yeni dönemde verimliliği tek yol olarak görüyor. Koç Holding
CEO’su Turgay Durak, “Şu anda verimlilik kârlılık için tek yol. Herkes
aynı ürünü üretiyor. Fiyatta fark yaratmak mümkün değil. Ancak,
verimlilikle kârlılık sağlanabilir” diyor. Koç Holding’in ajandasındaki
en önemli 5 konudan birinin verimlilik olduğuna dikkat çekiyor ve
“Tasarruftan bahsetmiyorum. Süreç yenilemeleriyle verimlilik sağlıyoruz.
Amacımız pazarlama, satış, ürün planlama, üretim, tedarik gibi
süreçlerin her birinde verimlilik elde etmek” diye konuşuyor.
Verimlilik, sadece Koç Holding’in değil, yeni dönemde fark yaratmak
isteyen pek çok şirketin ajandasında ilk sıralarda yer alıyor.
Şirketlerin verimliliğe sadece tasarruf odaklı bakmaması ise dikkat
çekici... Yeni dönemde verimlilik adına yapılan çalışmalar farklılık
içeriyor. Yalın yönetim, teknoloji yatırımları, iş modeli yenileme gibi
direkt şirket operasyonlarıyla ilgili konularda verimlilik elde edilmeye
çalışılıyor. Şirketler, bu sayede ciroda, üretimde, kârlılıkta yüksek
oranlarda büyüme sağlamanın peşinde... Stok maliyetlerinden kurtulup,
ürün çeşitliliğini, bulundukları ülke sayısını, kapasite kullanım
oranlarını artırmak için kolları sıvayanlar da var...
Tabloları görmek için görsele tıklayın. TEKNOLOJİ YENİLEDİLER
Verimlilik elde etmenin en önemli yollarından biri teknoloji yenileme.
Alarko Leröy de bu yolu başarıyla izleyen şirketlerden... Alarko-Leröy
Genel Müdürü Bülent Işık, üretim sürecinde kullanılan eski teknoloji
makinelerin yerine yenilerini koyarak yüzde 4 verim ve kalite artışıyla
işçilikte yüzde 10 verim artışı sağladıklarını söylüyor. Kalite
yükselirken iade miktarının da yüzde 20 azaldığını belirtiyor ve şöyle
devam ediyor: “Verimlilik artışından dolayı maliyetler aşağı çekildi. Bu
da bazı ürünlerin satış ve üretim miktarını yüzde 50 artırdı.
Teknolojik yatırımlarla birlikte pazar payı kaybettiğimiz alanlarda
etkili olduk ve yeni müşterilerle birlikte ciroda artış sağladık.” Işık,
2013’te de teknolojik yatırımlara devam edeceklerini, hazır tüketime
yönelik AR-GE çalışmalarıyla yatırım ve pazar araştırmaları
yapacaklarını söylüyor. Kiğılı da daha verimli olmak için 2011’de
teknolojiye ciddi yatırım yapan şirketlerden.