Gelecek öngörüsü zorlaştı

Eskiden iş insanları, 10-15 yıl sonrasına yönelik projeksiyonları rahatlıkla yapıyor, genellikle de tahminler tutuyordu.

22.09.2016 12:00:590
Paylaş Tweet Paylaş
Gelecek öngörüsü zorlaştı
CEO’NUN REVİZYON PLANI
Sütaş’ta da geleceği öngörmek için 7 ve 5 yıllık öngörüler yapılıyor. Sütaş Yönetim Kurulu Başkanı Muharrem Yılmaz, geleceği tahmin etmek için ellerindeki verilerle en rasyonel hedefleri koymaya çalıştıklarını belirtiyor. Ancak yapılan planlamalarda ekonomik ve siyasi gelişmelerden dolayı birtakım sapmalar olabiliyor. Dolar kurunda yaşanan artıştan dolayı son yaptıkları 5 yıllık stratejik planlarda revizyon yaptıklarını belirten Yılmaz, “Devalüasyondan sonra dolar bazında ciro kaybımız oldu. Ancak 5 yıllık hedeflerimizi dolar bazında koymuştuk. Dolarda yediğimiz şoku yeni stratejik planımızda biraz revize ettik” diyor. Sütaş örneğinde olduğu gibi geleceğe yönelik planlarda revizyon yapmak da geleceği görmekte zorlanan iş insanları ve CEO’ların tercih ettikleri yöntemlerden biri. CEO ve patronlar gelecekle ilgili yaptıkları öngörüleri her ay, 3 ayda bir ya da 6 ayda bir olmak üzere revize ediyor. Danone’de yapılan tahminler, her ay revize edilirken Penti’de öngörülerin revizyonu 6 aya uzuyor. Danone Nutricia Anne Bebek Beslenmesi Türkiye Genel Müdürü Gamze Çuhadaroğlu, “Kısa vadeli projeksiyonlarımız 3 aylık çeyrekler bazında oluyor. Dinamik bütçe yönetimiyle tahminlerimizi her ay teyit ederek ilerliyoruz. Her ay önümüzdeki 12 aylık tahminlerimizi değişen koşulları dikkate alarak yeniliyoruz. Uzun vadede ise 5 yıllık planlarımızı takip ediyoruz” diyor. Pegasus Genel Müdürü Mehmet Nane de en son hazırladıkları bütçelerini güncel şartlara uygun olarak revize ettiklerini belirtiyor. İnci Holding Yönetim Kurulu Başkanı Neşe Gök, değişen ihtiyaçlara göre iş planlarını ve projeksiyonlarını revize ettiklerini belirtiyor. Gök, “Son olarak 2012 yılında oluşturduğumuz 2023 hedeflerimizi revize edip 2025 yılına taşıdık” diyor.

SAMİ KARİYO / PENTİ VE BMD YÖNETİM KURULU BAŞKANI“
ÖNGÖRÜ YAPMAK GÜÇLEŞTİ”
RİSKLER FAZLA

Türkiye’de her vadede projeksiyon yapmak zor. Coğrafyanın getirdiği riskler ve hızlı ekonomik değişimler olduğundan kısa vadeli projeksiyonları bile gözden geçirip yeniliyoruz.
STRATEJİK PLAN
Stratejik planda ortaya koyduğumuz hedeflere ilişkin gerçekleşmeleri sistematik olarak takip ediyoruz ve uygulamaya yönelik sonuçları değerlendiriyoruz. Ardından plan üzerinde gerekli güncellemeleri yapıyoruz.
GÖZDEN GEÇİRİYOR
Her ne kadar bulunduğumuz bölge itibariyle hızlı değişimler olsa da uzun vadeli projeksiyonumuzu, hesaplarımızı yapmak zorundayız. Ancak bunları 6 ayda bir gözden geçiriyoruz.

MEHMET SONGÖR / MAKRO MARKET YÖN.KUR. BŞK.
“EN SON 2 YILLIK PLAN HAZIRLADIK”
KISA VADE ZOR

En son 2 yıllık bir projeksiyon yaptık. Bizim uzun vadeli projeksiyonlarımız genelde 5-10 yıllık oluyor. Kısa vadeli planlarımızsa 2-3 yıl arasında değişiyor. Son yıllarda dünyada ve ülkemizde oluşan siyasi, coğrafi ve ekonomik değişim ve gelişmeler, bundan sonrada sürpriz gelişmelerin olma ihtimali, ileriye dönük projeksiyon oluşturmayı çok zor, hatta imkansız hale getiriyor.
REVİZE EDİYORUZ
Kısa vadeli projeksiyonlar uzun vadelilere göre daha kolay ve öngörebilme kolaylığı var. Ancak ülkemizde malum şartlardan dolayı kısa vadeli projeksiyonların gerçekleşme oranı çok da yüksek değil. Uzun vadeli projeksiyonları revize etmezseniz psikolojik olarak bağlayıcı ve yanlış yönlendirici olabilir.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz