M dalgası geliyor

Mobil teknolojilerin yaygınlaşması ile tüm sektörlerde devrim gibi bir değişim yaşanıyor...

1.10.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
M dalgası geliyor
Bankacılıkta şifreler kalkıyor, kurallar yeniden yazılıyor. Mobil cihazlar aracılığıyla şubeler devre dışı kalırken, cihazlar artık her ortamda her türlü hizmeti müşteriye ulaştırıyor. Sağlık sektöründe, hastalıkların takibi mobil cihazların sorumluluğunda. Otomotivde ise araçlar, mobil donanımlar sayesinde eğlence ve yaşam merkezine dönüyor. Ulaşımda operasyonel maliyetler ve çevreye verilen zarar yine mobil teknolojilerle minimuma indirgenmeye çalışılıyor. 2013 sonunda mobil bağlantılı cihaz sayısının dünyada insan nüfusunun üzerine çıkacağı tahmin ediliyor. Bu nedenle tüm sektörlerin mobilleşmeden etkilenmesi kaçınılmaz. Capital, bu etkinin sektörler özelinde nasıl yaşandığını araştırdı. Mobil dalga geliyor. Eğer bu dalgaya hazır değilseniz, daha sonra gelecek değişim tsunamisi tarafından silinip süpürülebilirsiniz. Çünkü iPhone ve iPad gibi mobil araçlar çok yakında sağlık sektörünü, bankacılığı, politikaları, hukuksal düzenlemeleri ve daha birçok işi değiştirecek. Örneğin Hindistan’da bir hasta Amerika’daki doktora mobil cihazıyla ulaşıp, sadece 5 ya da 10 dolar karşılığında rahatsızlığına teşhis konulmasını sağlayabilecek. Bu durum istihdamı da ciddi ölçüde etkileyecek.
Hatta Amerika’da hizmet sektöründe çalışanların yüzde 10’u yani 12 milyon kişi gelecek 5 yılda mobilleşme sonucu işinden bile olabilir.”

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Bu saptamalar 2012 yılında piyasaya çıkan ve çok ses getiren “The Mobile Wave: How Mobile Intelligence Will Change Everything/Mobil Dalga: Mobil Bilgi Herşeyi Nasıl Değiştirecek?” isimli kitabın yazarı Michael Saylor’a ait. Saylor’un da çarpıcı şekilde dikkat çektiği gibi mobilleşmenin değiştirmediği bir sektörün olduğunu söylemek zor. Her sektörde şirketlerin veya kurumların iş yapış şekilleri, mobil cihazlarla büyük dönüşüm geçiriyor. Şirketler, mobil teknolojilerin getirdiği kolaylıkla müşterilerine bir yandan daha iyi ve hızlı hizmet sunarken diğer yandan eş zamanlı olarak maliyetlerini düşürerek daha çetin bir rekabet dönemine girmiş bulunuyor.

Cisco’ya göre günümüzde mobil teknolojiler şirket verimliliğini yüzde 20 oranında artırmış durumda. Finans, üretim, inşaat, hızlı tüketim, tekstil, lojistik, eğitim, sağlık, BT ve medya sektörleri ise mobil teknolojileri en etkin şekilde adapte eden sektörler olarak ön plana çıkıyor. Yakın gelecekte mobilleşmenin daha da hızlanması bekleniyor. 2012 global verileri mobil data trafiğinde yüzde 70, akıllı telefon kullanımında yüzde 81 artış olduğunu gösterdi. 2013 sonunda mobil bağlantılı cihazların sayısının dünyada insan nüfusunun üzerine çıkacağı tahmin ediliyor. Uzmanlar, bu artış ile tüm sektörlerin mobil değişiminin kaçınılmaz olduğunu belirtiyor. Her sektör mobilleşmeden etkilenirken Capital, bu etkinin sektörler özelinde nasıl yaşandığını araştırdı.~
FİNANSTA MÜTHİŞ DALGA
Mobil uygulamalarla finans sektörü müşteriye her yerde ve daha hızlı ulaşır hale geldi. Cep şubeleri, cep telefonlarını kredi kartıyla birleştiren uygulamalar ve bürokratik işlemler olmadan kolayca kredi alıp alışveriş yapma imkanları da bankacılıkta yaratılan en önemli değişimler oldu... Akbank Genel Müdür Yardımcısı Orkun Oğuz, “Bugün şubede yapılan hemen her işlem mobil bankacılıkta da yapılabiliyor” diyor.

Tüm bankalar birbiri ardına cep şubelerini devreye alıyor. ING Bank 2011 yılında ING Mobil uygulamasını başlattı. Finansbank 2013 yılının ilk çeyreğinde Android Cep Şubesini hayata geçirdi. Cep şubelerinin yanında farklı uygulamalar da mobil bankacılık hizmetlerini giderek genişletiyor. Örneğin İş Bankası, ÎşCep Parakod uygulamasıyla müşterilerinin mağazalardan kredi kartı olmadan QR kod teknolojisi ile alışveriş yapmasını sağlıyor.

Garanti Bankası, iGaranti uygulaması ile müşterisi olsun ya da olmasın herkese çok geniş bir çerçeveden bankacılık hizmeti sunuyor. Garanti Bankası Genel Müdür Yardımcısı Didem Dinçer Başer, “Bu uygulamayla işlemler ücretsiz gerçekleşiyor. Tüm kredi başvuruları şubeye gitmeden yapılıyor. iGaranti ile şifresiz olarak para durumunuzu görebilirsiniz. Bir tuşla birikim yapabilir, bu birikimleri günlük faizle değerlendirebilirsiniz” diyor.

Bu hizmetler beraberinde mobil bankacılık kullanımını da hızla artırıyor. BTK (Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu) 2013 ilk çeyrek verilerine göre bankaların mobil abone sayısı son 1 yılda yüzde 38, mobil internet kullanım oranı ise yüzde 75 arttı. Finansbank Perakende Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Erkin Aydın, yakın zamanda mobil cihazların cüzdan, ajanda, not defteri ve ödeme aracı gibi birçok farklı amaç için kullanılır duruma geleceğini belirtiyor. Orkun Oğuz da, “Bu yıl mobil işlemlerin tüm işlemler içindeki payı yüzde 10. 2014 sonunda bu rakamın yüzde 25’in üzerine çıkmasını bekliyoruz” diye konuşuyor.

OTOMOTİVDE GELECEĞE DÖNÜŞ
Otomotiv sektörü de mobil gelişmelerden en çok etkilenen sektörlerden biri. Bugün birçok otomotiv şirketi bilişim dünyasının devleriyle yakın temasta ürün ve hizmet geliştirmeye çalışıyor. Böylelikle müşterilerine son teknolojiyi en konforlu hizmetlerle sunma yarışı yapıyor.~
Örneğin Toyota, Microsoft ile işbirliği yaparak internet tabanlı hizmetlerin otomobillere taşınması için 12 milyon dolarlık proje geliştirdi. Toyota ve Microsoft, bu projeyle, gelecek nesil telekomünikasyon ve bilgi teknolojilerini araçlarda bir araya getiren telematik hizmetler platformu inşa etmeyi planlıyor. Toyota yetkilileri, bu platformun GPS sistemleri, enerji yönetimi ve diğer multimedya teknolojilerini de kapsayacağını belirtiyor.

Toyota’nın mobil ayaktaki uygulamaları bunlarla dasınırlı değil. Şirket yakın gelecekte yolculukları daha keyifli hale getirmek için araç pencerelerini ara yüz olarak kullanacak yeni bir interaktif konsept geliştirdi. “Dünyaya açılan pencere” adı verilen bu konsept, araç penceresini interaktif şekilde kullanıyor. İnteraktif ara yüze dönüşen pencere ile yolculuk sırasında dış dünyadaki mekanlar ve nesneler hakkında bilgi alınabiliyor, objeler yakınlaştırılabiliyor, fotoğraf çekilebiliyor, mesafeler hesaplanabiliyor ve tercüme yapılabiliyor.

Bazı otomotiv şirketleri de araç tasarımının yanında mobilleşmeyi iş yapış modellerine yansıtıyor. Geely ve Cooper Tires markalarının Türkiye temsilcisi Anadolu Araçlar reklam alanları konusunda aktif olarak mobili değerlendiriyor. Mobil teknolojilerin çalışma modellerine zaman ve mekan sınırsızlığı getirdiğini belirten Anadolu Araçları yetkilileri, “Ayrıca bayi altyapımız ile de mobil teknolojiler aracılığıyla sürekli iletişimde kalarak satış kalitemizi ve performansımızı yükseltmeye devam ediyoruz. Mobil ölçümlemelerde ise kendimize ait ölçümleme ve analiz altyapıları kullanıyor, sürekli takipte kalabiliyoruz. Böylelikle geri bildirimleri anında alarak müdahale edebiliyoruz” diye konuşuyor.

SAĞLIKTA MALİYETLER DÜŞÜYOR
Mobilleşmenin sağlık sektörü üzerindeki etkileri de dikkat çekici boyutta. Örneğin hastalar artık mobil yöntemlerle kontrol altında tutuluyor. Ambulanslardaki ve sahadaki sağlık ekipleri tablet bilgisayarlarla hastaların bilgilerini online olarak takip ediyor, hastaylailgilenen sağlık personeli, hastanın o anki bilgilerini hemen sisteme giriyor. Hastanın sevk edileceği hastaneden de bu veriler izlenebiliyor. Bu sayede, hasta hastaneye ulaşmadan, ihtiyaçları belirlenmiş oluyor.

Sağlık sektöründe mobilleşmenin hayati önem taşıdığını belirten Acıbadem Mobil Sağlık Genel Müdürü Dr. Özgür Turgay, “Ölümlerin yüzde 60’ına, takip edilmeyen kronik hastalıklar neden oluyor. Kronik hastalıkların düzenli takibiyle hastaların yaşam kalitelerinin yükseltilmesi ve sağlık harcamalarının büyük oranlarda azaltılması mümkün. Örneğin kontrolsüz bir diyabet hastasının yıllık maliyeti 16 bin Euro iken, mobil yöntemle kontrol altında tutulan hastanın maliyeti 3-5 bin Euro. İşte bu gibi etkenler mobiliteyi artık bir ihtiyaç haline getiriyor” diyor.~
Yakın gelecekte mobil teknolojilerin sağlık sektörünün her noktasında devreye girmesi bekleniyor. Medline Sağlık Grubu CEO’su Gürkan Ergenekon, “İlerleyen teknolojiler sayesinde yakın gelecekte milyonlarca insana aynı anda sağlık hizmeti sunulacak. Cep telefonu ile EKG çekmek, akıllı kan şekeri ölçümü sayesinde ilaç dozlarını ayarlamak gibi yepyeni uygulamalar hayata geçirilecek” diye konuşuyor.

Araştırmalar da sağlık sektöründe mobilleşmenin artış eğiliminde olduğunu ortaya koyuyor. Berg Insight’ın analizine göre mobil bağlantılı akıllı cihazlarla hasta takip oranı her yıl ortalama olarak yüzde 26,9 artış kaydedecek. Aynı araştırmadaki beklentiye göre dünya çapında 2017 itibarıyla 9,4 milyon hastaya mobil olarak ulaşılacak.

ULAŞIMDA KALİTEYİ ARTIRIYOR
Mobil teknolojiler, lojistik sektörü için artık vazgeçilmezler arasında... Sektör mobil teknolojilerle operasyonlarını takip ediyor, kaynakların etkin kullanımını denetliyor, çevreye olan etkisini azaltmaya çalışıyor. Yine bir mobil teknoloji ürünü olan araç takip sistemleri ile seyir halindeki araçlardaki ısı değişikliğini ölçüyor, gerekli hallerde müdahale ediyor. Sektör yetkilileri özellikle bu sistemle hizmet kalitelerini artırırken verimliliklerine önemli bir katkıda bulunduklarını söylüyor. Birçok şirket kendine özel uygulamaları da hayata geçiriyor.

DHL Supply Chain, bu yılın başında müşterilerinin Avrupa çapındaki siparişlerini ofiste bulunmaya gerek kalmadan yönetebilecekleri bir uygulamayı devreye aldı. DHL müşterilerinin kullanımına ücretsiz sunulan DHL Activebooking adlı uygulama iOS ve Android gibi akıllı telefonlarda kullanılabiliyor. Böylece gün içerisinde çok sayıda taşıma işlemini takip etmek zorunda olan şirketlerin yöneticileri, hareket halinde bile zorlanmadan takiplerini sürdürebiliyor.

Omsan da RFID kapı geçiş sistemi ile merkezden, araçların parklara giriş ve çıkış hareketlerini takip ediyor. Omsan Genel Müdürü Osman Küçükertan, “Araçlar parklara girdiğinde araca ait bir mesaj ya da bakım planı varsa sistem şoförü yönlendiriyor, ilgili kişileri de e-posta ile uyarıyor” diyor. Sadece lojistik değil, hava yolu taşımacılığı için de mobil teknolojiler kritik önemde. Mobilleşmenin hem kendilerine hem yolcularına büyük kolaylık sağladığını belirten THY yetkilileri, “Yolcularımızı, akıllı telefonlarını kişisel cihaz olarak kullanmaları sayesinde daha hızlı tanıyabiliyoruz.~
Bu da onlara daha kişiselleştirilmiş deneyim sunabilmemize olanak sağlıyor. Yolcularımız mobil hizmetlerimiz sayesinde hem kendi bilet bilgilerine daha rahat ulaşabiliyor hem uçuşlara dair son dakika değişikliklerinden haberdar olabiliyorlar. Akılllı telefonlar bizlere ve yolcularımıza kolaylık, esneklik sağlıyor” diye konuşuyor.

MOBİL ALIŞVERİŞ İŞTAHI
Perakende de mobilleşme ile dönüşüyor. Yurtdışında eBay, Amazon gibi e-ticaret devleri toplam satışlarının yaklaşık yüzde 15’ini mobil platform üzerinden gerçekleştiriyor. Hatta eBay’de mobil üzerinden her hafta yaklaşık 5 bin araba satılıyor. Juniper Research tarafından yapılan araştırmaya göre 2012 yılı itibariyle mobil üzerinden alışveriş yapan kullanıcı sayısı 393 milyon iken 2014 yılında bu sayının 580 milyona ulaşması bekleniyor. Adobe’nin yeni paylaştığı bir araştırma da 2013 başı itibariyle geçtiğimiz yıla kıyasla 3 misli oran artışıyla online shopper’ların satın alımlarını artık mobil cihazlar üzerinden yaptıklarını ortaya çıkarıyor. Mobilike’ın raporu da toplam satın alımlar içinde mobilden yapılan satın alımların payının yüzde 14 olduğunu ortaya koyuyor. Gelecek birkaç yılda bu oranın yüzde 30’lar seviyesine çıkacağı tahmin ediliyor.

Türkiye’de iyi bir mobil ticaret uygulamasına sahip şirketlerde toplam satışların yüzde 10-12’si mobil üzerinden yapılıyor. Yine 1-2 yıl içinde bu rakamların yüzde 25-30 seviyelerine çıkacağına yönelik güçlü bir beklenti var. Şirketler de mobil üzerinden satış hedeflerini giderek yükseltiyor. Anadolu Araçlar, önümüzdeki dönemde markalarının cirolarının en az yüzde 10-15’inin mobil internet kanallarından geleceğine inanıyor.

Pazarlama bütçesinin yüzde 70’ini mobil pazarlamaya ayıran Arow, toplam satışlar içinde payı henüz yüzde 0,73 olan mobil satış oranının gelecek 2 yılda yüzde 5’e çıkmasını planlıyor. Mobilde kendileriyle etkileşime geçen müşterilerinin geçen yıla oranla yüzde 453,7 arttığını belirten Otokoç Genel Müdürü Görgün Özdemir, “Şu an mobilden gelen trafik ve iş hacmi mevcut ziyaretçilerimizin yüzde 21’ini oluşturuyor. Gelecekte mutlaka mobil bazlı işlerimiz ve satışlarımız çok hızlı bir şekilde artacak” diyor.

3 SEKTÖR NASIL ETKİLENDİ?
HIZ VE YAYGINLIK GETİRDİ

Turizm sektöründe mobilleşme hız ve yaygınlığı artırdı. Tüm otellerin aynı havuzda toplandığı online siteler sayesinde oteller tanıtımlarını ücretsiz gerçekleştirebiliyor, dünyanın her yerinden misafir taleplerini karşılayabiliyor.~
Hız da bu noktada devreye giriyor ve 4-5 dakika içerisinde rezervasyon işlemi tamamlanabiliyor. Otellerinin pazarlamasını da bu sayede uluslararası bir düzeye taşıyabildiklerini belirten Holiday Inn yetkilileri, eskiden seyahat taleplerini sadece bilgisayardan veya telefonla belli saatlerde gerçekleştirebilirken, mobilleşmenin yaygınlaşması ile 7/24 rezervasyon yapabildiklerini söylüyor. “Tüm bu avantajlar incelendiğinde satışlar önemli ölçüde artıyor” diyorlar.

ENGİN AKSOY / VODAFONE TÜRKİYE İCRA KURULU BAŞKAN YARDIMCISI
MAKİNELER ARASI İLETİŞİMLE ÇÖZÜM YARATIYOR
YÜZDE 20 TASARRUF

Vodafone Türkiye olarak, hemen her sektörde, müşterilerimizin iletişim ve teknoloji ihtiyaçlarına yanıt vermeye çalışıyoruz, Türkiye'nin öncü ticari araç üreticilerinden Ford Otosan, Vodafone'un 20 yıllık global tecrübesinin ürünü makineler arası iletişim teknolojisinden yararlanıyor. Sağladığımız çözüm, araçların kullanım bilgilerinin anlık takibini sağlayarak işletim giderlerini düşürüyor. Filo araçlarında yüzde 20'ye varan yakıt tasarrufu sağlıyor.
ULAŞIM SÜRESİ KISALDI
Medline Sağlık Grubu yla yaptığımız işbirliği ile hastalara ulaşma ve müdahale sürecini kısalttık, Proje kapsamında hastalar. M2M altyapısı ile Acil Yardım Asistanı'ndaki düğmeye basarak, herhangi bir acil durum anında Medline Sağlık Grubu'na kolaylıkla ulaşabiliyor. Medline, bu teknoloji ile hastalara ulaşım süresini yüzde 15 kısaltarak, hizmet kalitesini artırdı. Enerji sektörünün lider kuruluşlarından EnerjiSA ile yaptığımız iş birliğiyle, şirketin iş süreçlerine akıllı sayaç yöntemleriyle M2M teknolojilerini entegre ettik. Yaygın iletişim ağımız sayesinde son tüketiciler ile EnerjiSA arasında köprü işlevi görerek, elektrik sayaçları üzerindeki verilerin anlık olarak EnerjiSA'ya aktarılmasını sağlıyoruz.

EĞİTİMDE YENİ DÖNEM
Son yıllarda eğitim sektörü de mobil teknolojiler konusunda önemli hamleler yaptı. Sektörde birçok kuruluş mobil cihazlar üzerinden eğitime geçti. Mobil teknolojiler sayesinde öğretmenlerin öğrenciye, veliye, öğrencinin de öğretmene istediği zaman istediği yerden ulaşabildiğini belirten Doğa Koleji CEO’su Uğur Gazanker, “Doğa Koleji’nde tüm öğrenciler ödevlerini tabletten yapıyor ve geliştirdiğimiz özel yazılımlarla öğretmenleri ile anında her yerden iletişim kurabiliyor.~
Cep telefonları ve internet üzerinden eğitim verebilecek şekilde hayata geçirdiğimiz Doğa Akademi uygulamalarıyla öğretmen ve çalışanlarımızın kendilerini geliştirmelerini sağlıyoruz” diye anlatıyor.

İNTERAKTİF PAZARLAMA
İlaç sektörü pazarlama etkinliklerinde mobil teknolojileri her geçen yıl daha fazla kullanıyor. Örneğin Pfizer, mobil CRM projeleri yapıyor, şirketin satış temsilcileri ise saha ziyaretlerinde iPad tabletlerle kapalı devre pazarlama çalışmaları gerçekleştiriyor. Pfizer Çok Kanallı Pazarlama Lideri Gökhan Salmanoğlu, iPad’e özel tasarlanan NeoPad programı ile müşterilerin pazarlama programları sonucunda verdiği cevapları ve tepkileri, gerçek zamanlı olarak gördüklerini belirtiyor. Ona göre pazarlama içeriklerini çok hızlı revize ederek, etkileşimi maksimize ettiklerini anlatıyor. “Mobil tansiyon takip mekanizması olan TeleTıp projemizde de aile hekimlerinin hastalarının tansiyonlarını, uzaktan da düzenli olarak gözlemleyebilmelerini sağladık” diyor.

HAKAN ORHUN / ELEKTRONİK TİCARET İŞLETMECİLERİ DERNEĞİ BAŞKANI
5 YILDA E-TİCARETİN YARISI MOBİLDEN GELİR
MOBİL HAREKETLENECEK

Mobilleşmenin birçok türü bulunsa da her türü mobil ticaret için önemli. Burada da ara yüz ve kullanıcı deneyimi ön plana çıkıyor. İyi bir ara yüz, akıllı bir uygulama ve kolay kayıt olmayla beraber mobil ticaretin daha da hareketleneceğini öngörüyorum. Zaten bununla beraber e-ticaret sitelerinin de iştahı kabaracak ve mobil sitelerine daha fazla önem verecekler. Bu da sektöre ek bir hacim, son kullanıcılara da daha rahat bir hayat sağlayacak.
AKILLI TELEFONUN ROLÜ
Tablet ve akıllı telefonlar m-ticaretin en büyük aracıları. Özellikle fırsat siteleri ve özel alışveriş kulüplerinden yapılan alışverişlerde, akıllı telefonların kullanımı daha hızlı artış gösteriyor. Alışveriş sitelerinin başta iPhone olmak üzere mobil aplikasyonları ile tüketicilere iyi bir alışveriş deneyimi sunuluyor. Şu aşamada m-ticaretin yüzde 70'inin akıllı telefonlar üzerinden gerçekleştiğini söyleyebiliriz.
ADAPTASYON İÇİN HF 5 YIL
Bu oran kullanıcı dostu aplikasyonların geliştirilmesiyle artış gösterecek. Mobil kullanım oranları çok hızlı artış gösterse de satıştaki büyüme henüz istediğimiz düzeyde değil. Tüketicilerin bu sürece adaptasyonu için henüz erken ancak önümüzdeki 5 yıl içerisinde e-ticaret sitelerinin trafiğinin yüzde 50'sinin mobil üzerinen geleceğini düşünüyoruz.~
HAKAN ŞENBİR / MARKA DANIŞMANI
"MOBİL EN COK PERAKENDEYİ ETKİLİYOR"
İLERİ DÜZEYDE UYGULAMA

Mobilleşmenin en fazla etkilediği sektörlerin başında perakende sektörü geliyor. Bu trendle ilgili pek çok uygulamanın hayata geçtiğini görmekteyiz. Örneğin Starbucks'ın “Her şey Starbucks Mobil Kart ile çok daha kolay” sloganıyla hayata soktuğu mobil kartında ödeme cep telefonlarındaki bir uygulama üzerinden yapılabiliyor. Artık tüketici mobilleşmeyi aradığı bir ürünün hangi markada olacağını sorgulayabildiği gibi, hangi mağazanın stoğunda yer aldığını görebilecek kadar ileri düzeyde kullanabilecek.
HAZIR GİYİME ETKİSİ
Bir kadın, yolda bir başka kadının çantasını beğendiğinde, çektiği fotoğraf üzerinden mobil aracında arama yapabilecek, bu çantanın hangi marka olduğunu görebilecek ve beğendiği rengin hangi mağazanın stoğunda olduğunu bulup, satın alabilecek. Perakendede mobil uygulamaların en etkili alanlarından biri de hazır giyim sektörü. Burada fit-guide ve kombin uygulamaları sayesinde müşteriler tarzlarını kendi Facebook sayfalarında mobil uygulamalar üzerinden paylaşabiliyor. Öte yandan adidas'ın adiVerse projesi gibi ürün özelliklerini dijital ekranda tüm detaylarıyla görerek kendi ideal ürününüzü seçtiğiniz uygulamaların mobil versiyonlarını da sıklıkla görüyor olacağız.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz