Ünvan devrimi

Uzmanlar, teknolojiyle birlikte önümüzdeki süreçte başka yeni pozisyonlarla tanışacağımıza dikkat çekiyor.

19 OCAK, 20160
Paylaş Tweet Paylaş
Ünvan devrimi
Son birkaç yıldır iş dünyasında sessiz bir unvan devrimi yaşanıyor. Devrim, en tepeden en alt kademeye kadar kendini hissettiriyor. Örneğin 1990’lardan bugüne üst düzey yönetim kademelerindeki genel müdür, genel müdür yardımcısı, koordinatör gibi unvanların yerini CEO, CRO (Chief Risk Officier), CIO (Chief Innovation Officer), CREO Chief Resource and Energy Officer), CHO (Chief Happiness Officer) gibi yeni unvanlar aldı. Satış ve pazarlama müdürü gibi departman müdürlüklerinin sayısı da giderek azalıyor. Devreye proje liderleri giriyor. Şef, şef yardımcısı, yetkili, yetkili yardımcısı gibi orta kademe “yardımcı” unvanları da organizasyonel yapı içindeki varlığını yitiriyor. Artık bu roller “uzman” unvanıyla tanımlanıyor. Birçok unvanı yok ederken çok sayıda yeni unvan doğuran bu değişimin arkasında, pek çok faktör var. AL Danışmanlık Genel Müdürü Ayşen Laçinel, bu nedenlerden birkaçını, “Yeni ihtiyaç alanlarının ve işlerin ortaya çıkması, var olan unvanın yeni beklentileri karşılamakta yetersiz kalması” şeklinde dile getiriyor. HRM Yönetici Ortağı Ayşegül Davutoğlu, “Demografik yapının değişmesi, farklı talep ve davranış kalıpları olan yeni tüketici kitlelerinin ortaya çıkmasına neden oluyor. İş dünyasında yönetim biçimleri değişiyor, merkezi otoriteler gücü paylaşmaya yöneliyor ve bireyin gücü artıyor. Sonuç olarak yeni unvanların doğuşu ve yok oluşu, iş dünyasının kabuk değiştirmesiyle yakından ilgili” diyor. Egon Zehnder’den danışman Burcu Bıçakcı Ersoy, diğer uzmanların görüşlerine katılıyor ama bir de eklemede bulunuyor: “Kimi zaman da organizasyonların bazı iş tanımlarını kendi yapılarında farklılaştırmak ve yöneticiler için çekici hale getirmek amacıyla unvan isimleri oluşturduklarını görüyoruz.”
YAPISAL DEĞİŞİM
İş dünyasına baktığımızda da unvan devriminin en çok yapısal değişim geçiren şirketlerde yaşandığı dikkat çekiyor. Bir süre önce şirket bünyesinde organizasyonu basitleştirip yatay hale getirme kararı alan Akenerji, grup müdürü unvanını kaldırdı. Genel müdür yardımcısı unvanının İngilizce karşılığı olan “Chief Production Officer-CPO” ve “Chief Commercial Officer-CCO” yapısına geçti. Akenerji Ortak hizmetler Direktörü Hakkı Çek, genel müdüre doğrudan bağlı pozisyon adedini azaltmak için de “kurumsal yönetim” ve “ortak hizmetler direktörlüğü” unvanlarını kurumsal yapılarında kullanmaya başladıklarını söylüyor. Anadolu Sigorta, 2012 yılında Entegre İnsan Kaynakları Projesi adını verdiği çalışmayla iş süreçlerini yeniledi. Yeni İK uygulamaları geliştirdi. Anadolu Sigorta 1. Genel Müdür Yardımcısı Filiz Tiryakioğlu, bu kapsamda eskiden müdür yardımcısı olan unvanı, yönetmen veya uzman, 2. müdür olan unvanı yönetmen yardımcısı, servis yetkilisi olan unvanı uzman olarak güncellediklerini anlatıyor. “Bu değişikliklerle yeni rolleri en iyi ifade edecek unvanlara sahip olduk” diyor. Cardif de 2011 yılında geçirdiği transformasyon döneminde unvanları revize etti. BNP Paribas Cardif çatısı altında faaliyet gösteren 3 ayrı şirketteki birleşmeden doğan unvanları uyumlu hale getirebilmek için genel müdür kadrosundaki müdür altı unvanları yönetmen, yönetmen yardımcısı şeklinde belirledi. BNP Paribas Cardif İnsan Kaynakları ve Organizasyondan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Ebru Taşçı Firuzbay, geçtiğimiz dönemde de bireysel emeklilik ve hayat sigortası satış kadroları için ayrı bir unvan çalışması yaptıklarını belirtiyor. Bu çalışmayla finansal danışman unvanı yerine işi daha doğru ifade edeceğine inandıkları yeni sistemi şöyle anlatıyor: “Sorumluluklarını belirleyebilmek adına satış kadrolarımız için emeklilik ve hayat yetkilisi, emeklilik ve yaşam uzmanı, emeklilik ve yaşam danışmanı olmak üzere üç 156 CAPITAL 11 / 2015 yeni unvan oluşturduk.”

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.