Uzmana talep artıyor

Sosyal medya uzmanlığı, iş dünyasının son dönemde önem vermeye başladığı mesleklerden biri...

1.04.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Uzmana talep artıyor
Türkiye İş Kurumu'nun Türk Meslekler Sözlüğü'ne bile girdi. Sosyal medyanın hızla büyüyerek şirketlerin stratejilerine dahil olması ise bu durumun en önemli nedeni. Geçtiğimiz yıl sadece Yenibiris.com'a 527 adet sosyal medya ilanı girmiş durumda. Son birkaç yılda kendi bünyesinde bu konuya odaklanan departmanları oluşturup uzman kadrolar istihdam etmeye başlayan şirketler var. Bu şirketlerin önümüzdeki dönemde bu kadroları daha da genişletme planları olması ise dikkat çekici... Bugün Türkiye’de pek çok şirket, sosyal medyayı işinin önemli bir parçası olarak görüyor. Geleneksel mecraların yanında sosyal medyayı daha kritik bir konumda pozisyoıılandırıyorlar. Çünkü Türkiye’deki 15 yaş ve üzerindeki sosyal medya kullanıcısı 18,1 milyon kişiye ulaşmış durumda. Bu, Türkiye’deki online nüfusun yüzde 79’unun sosyal medyayı kullandığı anlamına geliyor. Dünyada ise online nüfusun yüzde 62’si sosyal medyaya bağlanıyor. Bu rakamlardan da anlaşılacağı gibi artık şirketlerin de insan kaynakları departmanlarının da sosyal medyaya karşı kayıtsız kalamayacağı ortada... Sosyal medyayla birlikte yeni işler yeni pozisyonlar yükseliyor. 2011 yılı itibarıyla da Türkiye İş Kurumu’nun Türk Meslekler Sözlüğüne de girmeyi başaran sosyal medya uzmanlığı, iş dünyasının önemli bir mesleği haline geldi. Sosyal medyanın hızlı büyümesiyle şirketlerin bu alandaki uzmanlarına gösterdiği ilgi her geçen gün artıyor. Örneğin, sadece Yenibiris.com’da geçtiğimiz yıl 527 adet sosyal medya uzmanı arandığına dair ilan yayınlandı. İnsan kaynakları danışmanları da henüz çok yeni bir kavram olmasına karşın bu pozisyona ihtiyaç ve ilginin arttığını doğruluyor. Hatta Fortune Danışmanlık Yönetici Ortağı Ayşen Arıduru, bu yeni iş kolunda ücret skalasının medya uzmanlığı pozisyonunda 3 bin ila 5 bin TL, sosyal medya yöneticisi pozisyonunda 5 bin ila 8 bin TL arasında olduğunu belirtiyor. Ancak sosyal medya sektörünün büyüme hızına karşın sektörün ihtiyaç duyduğu insan kaynağının aynı hızla yetiştirilmemesi de sektörün önündeki büyük bir engel olarak göze çarpıyor. Halihazırda üniversitelerde “sosyal medya” ile ilgili özel bir bölüm bulunmadığı için sektöre sadece özel ve devletin açtığı kurslar insan kaynağı yetiştiriyor. Bu kurslardan çıkan yetişmiş insanlar ise sektörün ihtiyacını tam olarak karşılayamıyor.~

ŞİRKETLER İÇİN ÖNEMİ
Peki sosyal medya uzmanları şirketler için neden bu kadar önemli? Şirketler cephesine baktığımızda sosyal medya departmanlarına biçilen rol, her sektörden şirket için giderek artıyor. Örneğin Barilla, markasına yönelik beklentileri öğrenmek, şikayetleri dinlemek ve cevap vermek için sosyal medyayı aktif olarak kullanıyor. Dünya devi 3M de sürekli gelişen sosyal medyayı iletişim stratejisinin olmazsa olmaz bir parçası kabul ediyor. 3M Türkiye Dijital Pazarlama Koordinatörü Şebnem Güner, “Sosyal medya kanallarını kullanarak, tüm paydaşlarımızla çok daha kişisel ve duygusal iletişim kurabilme fırsatını yakalayabiliyoruz. Bu tarz bir iletişimin, dijital ortamdaki marka değerimiz üzerinde olumlu etki yarattığına ve hitap ettiğimiz kitleyle güvene dayalı bir ilişki kurmamızı sağladığına inanıyoruz” diyor. Türkiye’nin GSM devi Turkcell de sosyal medyayı var olan ve potansiyel müşterileriyle arasındaki iletişimi güçlendirmek ve paylaşımı artırmak için değerli bir diyalog kanalı olarak görüyor. Şirket, gerek Facebook gerek Twitter hesabı üzerinden müşterileriyle iletişim kurarken onlara çeşitli çözümler de sunuyor. Efes Pilsen de sosyal medyayı iş süreçlerinin önemli bir parçası olarak kabul etmiş durumda. Efes Türkiye Pazarlama Direktörü Görkem Özer, “Bugünün dünyasında tüketicilerin yanında olmanın ve onlarla iletişime geçmenin en etkin kanallarından biri sosyal medya” diyor.

NASIL İSTİHDAM EDİYORLAR?
Her geçen gün bu alana daha fazla önem vermeye başlayan şirketler, artık kendi bünyelerin- de sosyal medya uzmanlan da istihdam etmeye başladı. Efes Pilsen tüketicileriyle etkileşimin ve sosyal medyanın hayatındaki öneminin bir göstergesi olarak 2013 yılı başında pazarlama direktörlüğü altında yeni bir yapılanmaya gitti. “Tüketici etkileşimi grup müdürlüğü” ve bu yapı içinde sadece dijital kanala odaklanabilecek bir “dijital pazarlama müdürlüğü” oluşturdu. Efes Türkiye Pazarlama Direktörü Görkem Özer, dijital pazarlama müdürlüğü çatısı altında ise üç dijital pazarlama yöneticisinin çalıştığını söylüyor. “Tüm marka ve aktivitelerimizin dijital platforma entegrasyonunu bu ekip koordine ediyor. Gelişen dijital dünya ve ihtiyaçlar doğrultusunda ekibimizi genişletebiliriz” diyor. Turkcell sosyal medya yönetimini pazarlama ve interaktif etkileşim odaklı uygulamalar için “dijital kanallar”, marka ve ürün/servis iletişimi için ise “kurumsal iletişim” bölümleri altındaki iki farklı ekiple yürütüyor. Turkcell Genel Müdür Yardımcısı Meltem Kalender Öztürk, bu sayede de takipçilerine doğru içeriği, doğru frekansta sunduklarını söylüyor. Akbank’ta sosyal medya ile ilgili iki farklı departman bulunuyor. Bunlar “dijital medya ve topluluk yönetimi grubu” ile “dijital iletişim grubu”. TAV Havalimanları Holding’de sosyal medya çalışmalarını şirket içinde 8 kişilik bir ekip yönetiyor. Markafoni ise sosyal medya için 4 kişilik bir ekip istihdam ediyor.~

GELECEKTEKİ KONUMU
Bugünden birçok şirket sosyal medya için departmanlar kurup uzmanlar istihdam etmeye başlasa da hala birçoğu için konu gelişmekte olan bir alan olarak görülüyor. Bu şirketlerin çoğu şu anda halihazırda ajanslarla çalışırken, önümüzdeki dönemler için ise sosyal medya uzmanlarına şirketlerinde yer vermeyi planladıklarını açıklıyor. Örneğin şimdilik Facebook ve Twitter hesaplarının, bu konuda deneyimli kurumsal iletişim departmanı çalışanları tarafından yürütüldüğünü belirten Yeşim Tekstil CEO’su Şenol Şankaya, “Şu anda yalnızca bu işi yapmak için bir eleman istihdamımız yok. Önümüzdeki dönemde, değişen yeni medya düzeniyle ihtiyaca göre istihdam sağlayabiliriz” diye konuşuyor. Mevcut kadroları olan şirketler de bu departmanlarını önümüzdeki günlerde genişletme planları yapıyor. Akbank Kurumsal İletişim Bölüm Başkanı Murat Göllü, gelişen teknolojiyle beraber ekiplerini de bu doğrultuda büyütmeyi hedeflediklerini açıklıyor. Vodafone Türkiye Marka ve Pazarlama Stratejisi Direktörü Bilge Çiftçi de “Vodafone Türkiye bünyesinde bir sosyal medya ekibimiz var. Bu ekibimizdeki sosyal medya müşteri temsilcilerinin sayısını artırmayı hedefliyoruz” diyor. İK uzmanları da gelecekte bu departmanların öneminin artacağı görüşünde. Son dönemde kendilerine sosyal medyadan anlayan yöneticiler bulmaları konusunda çok sayıda talep geldiğini ifade ediyorlar. Alanyalı&Alanyalı İK Danışmanlığı şirketinin kurucularından Mehtap Alanyalı ağırlıklı büyük şirketlerin kurumsal iletişim organlarında sosyal medyacılar için yeni pozisyonlar açmaya başladıklarını söylüyor.

ARANAN ÖZELLİKLER
Sosyal medya uzmanlarına olan talep artışı hissedilir düzeye erişti. Peki şirketler onlardan neler bekliyor? Aslında bu özellikler her şirketin yapısına ve çalışma şekline göre değişiyor. Markafoni CEO’su Sina Afra, bu konunun uzmanlarının iletişim yeteneği yüksek, gelişmeleri ve anlık değişen gündemi takip ederek proaktif içerikler üretebilen, interaktiviteye yönelik yaratıcı kurgular düşünebilen kişiler olmasını bekliyor.

MIKAL E. BELICOVE / AKSİGORTA İNSAN KAYNAKLARI DİREKTÖRÜ
Sosyal medya uzmanı alırken bunlara dikkat!
İLETİŞİM UZMANI OLMALI

Şirket sosyal medya yöneticileri alırken birtakım noktalara dikkat etmeli. Bu pozisyonlarda çalışacak kişiler öncelikle pazarlama iletişimi konusunda uzman olmalı. Sosyal medya fırsatlarını ve orada rekabet avantajı kazandıracak özelikleri bilmeli.~
STRATEJİYİ BİLMELİ
Bu uzmanlar sadece sosyal mecralarla ilgilenmemeli, markanın stratejisini iyi bilmeli, dijital stratejiye hakim olmalı. Sosyal medyanın, pazarlama, yasalar, halkla ilişkiler, marka ve rekabetle ilgili olduğu unutulmamalı. Sosyal medya yöneticisinden beklenen her zaman şirketten doğru bilgiyi toplaması. Mesajlar reklam kokmamalı.
SORULARA YANIT VERMELİ
Sosyal medyada sorulan sorulara anında cevap verilmeli. Bu cevaplar diyalog kurar gibi yazılmalı. Diyalog şirketinizle/markanızla müşterilerinizi iletişim haline sokar. Müşteriler ve çalışanlar sosyal medya üzerinden alacakları mesajlar sayesinde şirketin hedeflerini anlayabilmeli. Blog, Facebook, Twitter, Youtube gibi kanalların içerikleri şirketin hedeflerine yönelik mesajlar vermeli. Sosyal medya uzmanı şirkette hangi bilginin paylaşılabilir hangilerinin paylaşılamaz olduğunu bilmeli.

BİLGE ÇİFTÇİ / VODAFONE TÜRKİYE MARKA VE PAZARLAMA STRATEJİSİ DİREKTÖRÜ
"Müşteriyi ayrıcalıklı hissettirmeli"
VODAFONE'UN STRATEJİSİ

Vodafone olarak markalarımıza uzun süreli sadakat yaratmak için hayran sayısını değil, etkileşimi ve sürekliliği ön plana çıkaran bir strateji güdüyoruz. Bünyemizde bir sosyal medya ekibimiz var. Sosyal medya hesaplarının destek ayağını yöneten ekipte yönetici ve müşteri temsilcisi pozisyonları bulunuyor. Yakın zamanda da bu ekipteki sosyal medya müşteri temsilcilerini artırmayı hedefliyoruz.
ÇİFT TARAFLI ETKİLEŞİM
Sosyal medya uzmanlarından önce markamızın sosyal medya kanalları için oluşturulan strateji doğrultusunda doğru konumlanmasını, daha sonra da edinilen bu konumun korunması ve daha yukarılara taşınmasını bekliyoruz. Bu mecralarda yapılan iletişimle birlikte müşteri memnuniyetinin artırılmasını ve yeni müşterilerin markamıza kazandırılmasını bekliyoruz.

MURAT GÖLLÜ / AKBANK KURUMSAL İLETİŞİM BÖLÜM BAŞKANI
'Sosyal medyacı pazarlama iletişimine hakim olmalı'
18 HESAP YÖNETİYORUZ

Akbank olarak, her geçen gün gelişen, interaktif iletişimin en yoğun yaşandığı ortam olan sosyal medyaya çok önem veriyoruz. Sosyal medyada aktif olarak 2010 yılının Temmuz ayında başlattığımız Facebook.com/Akbank sayfamız ile yer almaya başladık. Daha sonra toplam 18 hesap yönetir duruma geldik. Bu mecralardaki hesaplarımızla ve aktivitelerimizle mevcut pazarlama kampanyalarımızı ve diğer mecralardaki iletişimlerimizi destekliyoruz.~
FARK YARATAN ÖZELLİKLER
Sosyal medya, iletişim dünyasında oldukça yeni bir kavram gibi görünse de aslında bu alanda çalışacakların, iletişim sektörü geçmişi, iş deneyimi olması, pazarlama iletişimine ve pazarlama kavramlarına hakim olması büyük önem taşıyor. Bununla birlikte yeniliklere uyum ve yaratıcılık, teknolojiyi takip etmek ve dijital kanalların takipçisi olmak bu mecrada çalışacaklar için fark yaratan özellikler arasında yer alıyor.


Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz