"Yapısal dönüşüm"

CEO’lar, gelecekte birden fazla organizasyon yapısını buluşturan karma yönetim modellerinin tercih edileceğini düşünüyor

30 OCAK, 20170
Paylaş Tweet Paylaş
Yapısal dönüşüm
ŞU ANDA ŞİRKETİMİZDE DİKEY organizasyon yapısı var. Hedefim şirketi kısa sürede dikeyden yatay yapıya geçirmek.” Bu sözler, Pegasus’un yeni CEO’su Mehmet Nane’ye ait. Nane, bu değişime gerekçe olarak büyüme kaygısına dikkat çekiyor ve “Dikey organizasyon yapısıyla hedeflediğimiz büyüme rakamlarına ulaşamayacağımız görülüyor. O nedenle değişikliğe gideceğiz” diye konuşuyor. Son dönemde sadece Pegasus değil, Türkiye’deki birçok şirket organizasyon yapısını hedefleri doğrultusunda yeniden tasarlıyor. Günümüzde organizasyonunu, çalışma modelini değiştiren şirketler geçmişe göre daha farklı modellerle yönetiliyor. Türkiye’nin önde gelen şirketlerinin kullandığı organizasyon yapısını, bu konuda yaşadıkları dönüşümü anlamak için CEO Club üyesi 88 CEO’nun katılımıyla “Organizasyon Dönüşüm Anketi” gerçekleştirdik. CEO’ların son 5 yılda şirketlerinin organizasyon yapısında dönüşüme gidip gitmediklerini ve hangi organizasyon modelini kullandıklarını araştırdık. Çok değil, 7-8 yıl öncesine kadar Türk şirketleri arasında matris organizasyon modelini uygulayanların sayısı oldukça azdı. Unilever ve P&G gibi çok ulusluları saymazsak Turkcell ve Eczacıbaşı gibi birkaç yerli şirket ve holdingde matris yönetim uygulanıyordu. Bugün gelinen noktada ise geçmişe oranla çok daha fazla şirket matris yapıyı ve yatay organizasyonu benimsedi. CEO’lar arasındaki anket de bu gerçeği gözler önüne seriyor.

5 YILDAKİ BÜYÜK DEĞİŞİM
88 büyük şirket CEO’suyla yaptığımız Organizasyon Dönüşüm Anketi’ne göre son 5 yılda organizasyon yapısını değiştiren şirketlerin sayısı oldukça fazla. CEO’ların yüzde 69’u son 5 yılda şirketlerinin organizasyon yapısında değişikliğe gittiğini belirtiyor. Türkiye’deki büyük grup ve şirketlerin son 5 yıl içinde terk ettiği organizasyon yapılarının başında ise hiyerarşik yapılar var. Ankete katılan CEO’ların yüzde 63’ü dikey, yani hiyerarşik organizasyon modelini bıraktığını belirtiyor. Son 5 yılda organizasyon yapısını değiştiren CEO’ların tercihi ise merkeziyetçi olmayan, hiyerarşiyi minimize eden ve genellikle Türkiye’de faaliyet gösteren uluslararası şirketlerin kullandığı matris yönetim modeli oldu. Organizasyon yapısını değiştiren CEO’ların yüzde 42’si matris yapıya, yüzde 32’si ise yatay organizasyona geçti. Doğanlar Yatırım Holding Yönetim Kurulu Başkanı Davut Doğan da daha hızlı ve esnek olabilmek için 2 ay önce hiyerarşik yapıdan yatay organizasyon yapısına geçtiklerini belirtiyor. Doğan, bu sayede 5 milyon TL tasarruf sağladıklarını söylüyor. Alman perakende şirketi Tchibo da 6 yıl önce Türkiye ofisinde dikey yönetim yapısından yatay organizasyon modeline geçti. Tchibo Türkiye Genel Müdürü Tuba Yapıncak, bu süreçte şirketteki kademe ve müdür yardımcısı sayılarını azalttıklarını, değişimle daha yalın ve hızlı bir yapıya kavuştuklarını belirtiyor. 

DEĞİŞİMİN ANA NEDENİ 

Son dönemde, Türkiye’deki büyük şirketlerin organizasyon yapısında değişikliğe gitmesinin hızlı büyümeden bürokrasiyi azaltmaya, verimlilikten yurtdışına açılmaya ve krizlere kadar birçok nedeni bulunuyor. Ankete göre organizasyon yapısını değiştirip yeni bir yapıya geçmenin nedenleri arasında daha hızlı büyümeyi hedeflemeleri geliyor. CEO’ların yüzde 30’a yakını hızlı büyüme nedeniyle organizasyon yapılarını değiştirdi. Bürokrasiyi azaltıp hızı artırmak, artan rekabete uyum sağlamak, inovasyon ve verimliliği geliştirmek de nedenler arasında. Büyüyen ve büyümek isteyen aile şirketlerinin organizasyon yapılarını değiştirdiğini söyleyen Türkiye Kurumsal Yönetim Derneği (TKYD) Yönetim Kurulu Üyesi Selim Oktar, “Verimliliği düşük, maliyetleri yüksek şirketler, çözümü organizasyon yapılarını değiştirmekte buluyor” diyor. Bazen de CEO’ları organizasyon yapısında değişim yapmaya kriz, satın alma ve birleşmeler zorluyor. “Kazanç iyi olunca yapı sorgulanmaz ve değişmez” diyen İstanbul Kültür Üniversitesi Öğretim Görevlisi Doç.Dr. A. Sera Özbaşar, kriz dönemlerinde ise organizasyon yapısında değişime gidildiğini belirtiyor. Bu konudaki örneklerden biri de Burgan Leasing. Şirketin CEO’su Cüneyt Akpınar, 2008-2009 yıllarındaki krizde leasing piyasasının daralması üzerine organizasyon yapısını değiştirip yatay örgütlenmeye geçtiklerini belirtiyor. Mavi’deki organizasyon değişimi ise Turkven ortaklığıyla birlikte geldi. Şirket, 6 yıl önce Turkven’le yaptığı ortaklık sonrasında organizasyon yapısını değiştirdi. Mavi CEO’su Cüneyt Yavuz, birleşme sonrasında hiyerarşik yapıdan yatay organizasyon yapısına geçtiklerini belirterek “Değişimden sonra açık ofis çalışmaya başladık. Artık hiyerarşik yapımız yok” diyor. 

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz