Yaratıcı büyüme

Yaratıcı ekonomi dünyada gelişmiş ekonomilerin büyümesinde de can kurtaran görevinde.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Yaratıcı büyüme


TÜRKİYE'DE YARATICI EKONOMİLER
bugün 8 milyar doları aşan bir ekonomik büyüklüğe sahip. Reklamcılık, mimarlık, tasarım, sanat, sahne sanatları, film, müzik, yayıncılık ve medyanın oluşturduğu yaratıcı ekonomi dünyada gelişmiş ekonomilerin büyümesinde de can kurtaran görevinde. Türkiye'de de geleneksel sanayi alanlarından hızlı büyüyor. Öyle ki 2015'e kadar REKLAM, YAYINCILIK ve YAZILIM sektörlerinin yüzde 15'lerde büyümesi bekleniyor. YaratıcjiMHomi Almanya'da 1 milyonu aşkın kişiye, Türkiye'de ise 160 bini aşkın nitelikli  insana istihdam sağlıyor. Birleşmiş Milletler raporuna göre ise TUkiye GSMH'sinin yüzde 8 İLA 10'u yaratıcı ekonomi etkinliklerinden oluşur. YARATICI EKONOMİ" KAVRAMINI 2001 yılın da ilk ortaya atan John Howkins oldu. Aynı adlı kitabında Howkins, "Bugün başarının kaynağı para ya da makineler değil yeni fikirler... Aynı zamanda yaratıcı ekonomi, kişisel tatmini de en iyi şekilde sağlıyor. Yaratıcı ekonomi beraberinde yaratıcı ve kültürel sektörler, yaratıcı şehirler ve yaratıcı insanlar üzerine fikirler doğuruyor" diyordu. Bugün gelişmiş ülkeler yaratıcı ekonomiyi ayrı bir sektör olarak istatistiklerine yansıtmaya başladı. Yaratıcı ekonomiyi oluşturan müzik, kitap yayıncılığı, sanat, sinema ve sahne sanatları, radyo-televizyon, basın, reklam, tasarım, yazılım ile oyun alanları sürekli mercek altında tutuluyor. Üç yıl önce bu alanları, yaratıcı ekonomi adı altında toplayan ve ekonomideki etkilerini ölçmeye başlayan ülkelerden biri de Almanya...
Bu ülkede yaratıcı ekonominin oluşturduğu büyüklük, 60 milyar Euro'ya yaklaşıyor. Bir milyondan fazla kişi bu alanda istihdam ediliyor. Avrupa Birliği geneli içinde yaratıcı ekonomilerin çok ciddi bir rolü var. Öyle ki AB'nin toplam ekonomisi içinde 500 milyar Euro'luk büyüklükle yüzde 3 gibi bir gelir yaratıyor. AB genelinde yaratıcı ekonomi alanlarında çalışan sayısı 6 milyona yaklaşıyor. Yaratıcı ekonomi sadece gelişmiş ülkeler için değil daha az gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler için de büyümede en önemli unsur. UNDP ve BM Ticaret ve Kalkınma Konferansı (UNCTAD) geçtiğimiz yıl yaratıcı ekonomilere yönelik bir rapor hazırladı. Raporda, Afrika ve Asya'daki moda sektöründen, Meksika ve Brezilya'daki dizi filmlere, Hindistan'daki sinema sektöründen Jamaika'daki reggae müziğine ve Brezilya ile Karayipler'deki karnavallara kadar 40'ı aşkın somut örnekle yaratıcı ekonominin artıları ortaya konuluyor. Örneğin Nijerya, ABD ve Hindistan'ın ardından dünyadaki en büyük üçüncü film sektörünü kurmayı başardı. Ülke, yaratıcı ekonominin alt dallarından sinemayla 2,75 milyar dolarlık bir endüstri oluşturdu.

Türkiye'de yaratıcı ekonomi
8,2 milyar dolar büyüklüğünde

TÜRKİYE'DE 8 MİLYAR DOLAR
Türkiye'de "yaratıcı ekonomi" adı altında bir sektör ayrımı henüz yapılmış değil. Ancak, yaratıcı ekonomiyi oluşturan sektörler, başta reklamcılık, yazılım, medya ve yayıncılık olarak belli büyüklüklere ulaşmış durumda. Bu alanlarda 2010 yılı büyüklüklerinin bir kısmı tahmini olsa da, yaratıcı ekonominin 2010 yılı büyüklüğü 8,2 milyar dolara ulaşıyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz