E-ticaret yeni meslekler doğurdu

Son yıllarda e-ticaret tüm dünyada hızlı bir gelişim gösteriyor.

1.11.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
E-ticaret yeni meslekler doğurdu
E-ticaret sektöründeki hızlı gelişim bu alandaki istihdamın da artmasına neden oluyor. Kariyer.net ’in verilerine göre 2013 ’ün ilk sekiz ayında sektörde 500’ü aşkın iş ilanıyla 1.509 kişiye yeni iş imkanı doğdu. Yenibiris. com ’a göre de e-ticaretteki ilanlar, son 2 yılda önceki 2 yıla göre yüzde 169 oranında arttı. Ortaya çıkan ve aranan iş dalları ise alışılmışın dışında... SEM ve SEO uzmanlığı, veri analistliği, UX tasarımcılığı, satış analistliği, iş zekası uzmanlığı, dijital pazarlama yeni iş dallarından sadece birkaçı... Son yıllarda e-ticaret tüm dünyada hızlı bir gelişim gösteriyor. Webrazzi’nin Haziran 2012’de yaptığı bir araştırmaya göre Türkiye’deki e-ticaret sektörü 3 bin 676 kişiye istihdam sağlıyor. Bu alanda hizmet veren sektörler de artıyor. Bu durum yeni meslek dallarının ortaya çıkmasına neden oluyor, mevcut pozisyonlar da değişim gösteriyor. E-ticaretle popüler olan pozisyonların başında performans pazarlama uzmanlığı, veri analistliği, arama mo-toru reklamcılığı, dijital pazarlama ve mobil pazarlama uzmanlığı, iş geliştirme uzmanlığı, UI/UX uzmanlığı geliyor. Bunun yanı sıra e-ticaret temel bilgisine sahip yazılımcı, tasarımcı, müşteri hizmetleri personeli gibi pozisyonlar da farklı deneyimleri gerektiren işler arasında yer alıyor Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Orhun, sektörde reklam ajansları, lojistik gibi 3’üncü parti iş ortaklarıyla birlikte yaklaşık 200 bin kadar kişiye istihdam sağlandığını belirtiyor. Sektörde en çok operasyon, satın alma, pazarlama, muhasebe, finans, BT departmanlarında yeni elemana ihtiyaç oluştuğunu söyleyen Orhun, önümüzdeki dönemde gözde olacak pozisyonları şöyle sıralıyor: ‘Yazılım konusu e-ticaretin en önemli ihtiyaçlarından biri. Gençler bu alanlarda kendilerini yetiştirebilir veya halihazırda benzer iş yapanlar bu sektöre kayabilir.”

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
BÜYÜK VERİ ÖNEMLİ
Hizlial.com Genel Müdürü ve Yönetici Ortağı Kaan Dönmez, ABD’de yapılan bir araştırmaya göre klasik perakendenin küçüleceğini söylüyor. Ancak yok olan her pozisyon için e-ticaret tarafında üç yeni pozisyon oluşacağını belirtiyor. Bu durumunda başta yazılım, veri merkezi ve güvenlik gibi işe özel alanlarda yeni pozisyonlar oluşacağına dikkat çeken Dönmez, “Büyük veri kavramı daha çok önem kazanacak. Veri işlemeyle ilgili analitik modeller, kampanya yönetimi ve davranışsal model-lemeyle ilgili konularda bilgili ve deneyimli personel ihtiyacı doğacak” diyor.

İnternetin her çalışmanın ölçümlenebildiği, getirilerinin değerlendirilebildiği bir sektör olduğunu hatırlatan Altıncı CaddeKurucu Ortağı ve Genel Müdürü Başak İlhan, bu rakamları iyi analiz eden, dijital pazarlama kanallarını iyi yöneten dijital analistlerin popülerliğinin artacağını öngörüyor.~
İlhan sözlerini şöyle sürdürüyor: “CRM, offline, online, sosyal medya, PR gibi pazarlama kanallarını müşteri beklentileriyle bütünleştiren “dahi pazarlamacılar”, internet ürünlerini bilen satın almacılar, operasyon yöneticileri, e-ticaret ihtiyaçlarına göre altyapıları planlayan iş geliştirmecilerin de yıldızı parlayacak.”
ELEMAN İHTİYACI
Markafoni İnsan Kaynakları Müdürü Seda Arkan ise sektörde akıllı telefonlarla ivme kazanan mobil uygulamalar için online pazarlama departmanına bağlı yeni pozisyonlara ihtiyaç duyulduğunu söylüyor. Arkan, “Özellikle bilgi işlem teknolojileri alanındaki eleman ihtiyacı önemli bir kalemi oluşturuyor. Online pazarlama ve lojistik birimleri de öne çıkan bazı pozisyonlar” diyor.

Evim.net CEO’su Ali Özen, analitik pazarlamanın gözde bir alan olacağını öngörüyor. İlerleyen dönemde e-ticarette rekabet koşullarının daha da zorlaşacağını ve marka olmayı başarabilmiş şirketlerin ayakta kalacağını hatırlatan Özen, “Marka algısını doğru yönetebilen ve bu paralelde pazarlama stratejileri geliştirebilen marka yöneticilerinin önem kazanacak” diyor.

Sahibinden.com İş Destek’ten Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Gültulu Peker Pamuk, dijital pazarlama, backstage operation, internet fotoğrafçılığı gibi yeni meslek dallarına ihtiyacın artığını belirtiyor. Pamuk, “Sosyal medya uzmanlığı, kategori yönetimi, mobil developer ve interaction designer’lar sektörün insan kaynakları piyasasına hediye ettiği yeni meslek dalları” diyor.

SEO VE SEM UZMANLIĞI
Sektör pastasından daha büyük pay almanın yolu yine internetten geçiyor. Diğer şirketlerin önüne geçmek için arama motorlarında sonuç sayfalarındaki sıralamalarda üstte yer almak ya da sayfalara reklam vererek siteye daha çok kullanıcı çekmek son derece önemli. İşte bu durum yeni bir iş kolu doğuruyor. SEO (arama motoru optimizasyonu) ve SEM (arama motoru reklamcılığı) uzmanlarına ihtiyaç hızla artıyor. Tatilsepeti.com Yönetim Kurulu Başkanı Kaan Karayal da bu görüşü destekliyor. Ancak bu alanda verilen eğitimlerin kısıtlı olduğunun altını çizen Karayal, şirket içi eğitimlerle sektöre eleman yetiştirilmeye çalışıldığını hatırlatıyor.

SEO ve SEM konularında arzın yeterli gelmediğini söyleyen Enuygun.com Genel Müdürü Çağlar Erol da bu alandaki kariyer fırsatına dikkat çekerek yazılım mühendisi, dijital pazarlama uzmanlığı, ürün geliştirme sorumlusu iş geliştirme sorumlusu ve proje yöneticisi unvanlarının da revaçta olduğunun altını çiziyor.~
n11.com İnsan Kaynakları Müdürü Pelin Buruk da SEO ve SEM uzmanlığının önemine değinerek popüler olan diğer uzmanlık dallarını şöyle sıralıyor: “Sosyal medya uzmanlığı, dijital ve mobil pazarlama uzmanlığı, UI/UX uzmanlığı, web analytics uzmanlığı... ”

Emlakjet.com Genel Müdürü M. Okan Arı, ticaretin elektronik ortamda analiz ve takip edilmesi adına arama motoru reklamcılığı, Google analytics uzmanlığı gibi alanların yeni meslek dalları oluştuğunu söylüyor. Arı, “E-ticaretin en büyük avantajlarından biri de müşterinizin işlemlerini, bilgilerini yakından takip edebilmek. Bu nedenle CRM uzmanlığı ve veri madenciliği sektör için önemli çalışma alanları” diyor. Sektörde özellikle arama motorları konusunda uzman personel açığı olduğuna değinen Arı, şunları söylüyor: “Bilgisayar mühendisliği, bilgisayar programcılığı gibi meslekler gözde olmaya devam edecek. Büyük veriyi (big data) yorumlayacak veri analistlerine de ilgi artacak.”

İŞ YAPIŞ ŞEKLİ DEĞİŞİYOR
Her ne kadar e-ticaret denildiğinde akla internet gelse de fiziki olarak bir şirkette hangi departman varsa e-ticaret şirketlerinde de aynıları mevcut. Ancak iş yapış şekilleri geleneksel perakende şirketlerine göre farklılık gösteriyor. ETİD Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Orhun da bu görüşü destekleyenlerden... Orhun, “Örneğin bir e-ticaret şirketinin pazarlama konuları özellikle online kanallarda uzmanlık gerektiriyor. Bunun dışında lojistik ve operasyon süreçleri de önemli farklılıklar içeriyor” diyor.

Altıncı Cadde Genel Müdürü Başak İlhan, pazarlama, yazılım departmanlarının e-ticaret şirketlerinde dijital pazarlama, sosyal medyayönetimi, iş geliştirme, proje yönetimi gibi birkaç ek departmanı da kapsadığını anlatıyor: “Müşteri hizmetleri bizde online, call center, e-mail, satış sonrası destek gibi birkaç ek departmana sahip. Satılan ürünleri evlere servis eden kargo şirketleri de istihdam yaratmaya başladı.”

LOJİSTİK DÖNÜŞÜYOR
Evim.net CEO’su Ali Özen de sektörde lojistiğin en önemli konuların başında yer aldığını hatırlatıyor. E-ticaret lojistiğinin hem son derece ayrıntılı hem de ölçümü oldukça zor bir konu olduğunun altını çizen Özen, “Kendisini bu konuda özellikle analiz yönünde geliştirmeyi başaranlar sektörde aranılan kişiler olacak” diyor.~
E-ticarette tüm iş süreçleri müşterilerin yaşam tarzı ve alışveriş alışkanlıklarına göre yeniden yazıldığı için farklı alanlarda yeni yeteneklere ihtiyaç duyulduğunun altını çizen Morhipo İnsan Kaynakları Yöneticisi Melis Önce, “Kampanya planlamacıları, stüdyo yöneticiliği, stil danışmanlığı, dijital pazarlama uzmanı, içerik editörleri kilit rol üstlenen pozisyonlardan... Yaptığımız işte ürün yönetiminin de (buying&merchandising) önemli bir yeri var. Sadece e-ticarette uzmanlaşmış merchandi-serlar aranacak. Moda ve trendleri yakından izleyen, analitik, hızlı ve yetenekli gençler kampanya planlamacısı, stüdyo yöneticisi, stil danışmanı, dijital pazarlama uzmanı, içerik editörü gibi yeni meslek dallarında yükselme imkanı bulacak” diyor.

DENEYİMLİ OLAN ÖNE GEÇİYOR
Sektörde en büyük problem eğitimli iş kaynağı bulmak. Şirketler bu problemi kurum içi eğitimlerle aşmaya çalışıyor. Kariyer.net Genel Müdürü Yusuf Azuz, e-ticaret alanında birkaç sertifika programı dışında resmi bir eğitim olmadığı için sektörün “alaylı” profesyonellerin elinde olduğunu söylüyor ve “deneyimlilerin” öne çıktığını hatırlatıyor.

Altıncı Cadde Genel Müdürü Başak Ilhan, “Doğan Online, Türkiye’de ilk internet yatırımlarını yapan şirket olduğu için sektörün eksiği olan okul gibi konumlanmış durumda. Ekibimizin yüzde 80’ini biz yetiştiriyoruz, bazı üniversitelerdeki eğitimlere konuk eğitmen olarak katılıp sürece destek veriyoruz” diyor.  5 yıl öncesine kadar sektörde eğitim ve uzmanlık seviyesinin çok fazla sorgulanmadığını hatırlatan Limango.com.tr, Arabulvar.com, Ogli İnsan Kaynakları Direktörü Ela Bilgin, bugün ise şirketlerin sektörden daha fazla pay alabilmek için iyi eğitimli ve deneyimli kişileri istihdam etmeye çalıştığını anlatıyor. Enuygun.com Genel Müdürü Çağlar Erol, deneyim eksikliğinin en sık karşılaştıkları sorun olduğunu söylüyor.

İNGİLİZCE ARANILAN ÖZELLİK
Yenibiris.com Genel Koordinatörü Burçak Pak Yılmaz, sektörde teknolojiyi yakından takip eden, yenilikleri uygulayan, analitik düşünebilen ve iyi İngilizce bilen gençlere ihtiyaç olduğunu söylüyor.  Yılmaz, gençlerin alan seçip kendilerini geliştirmeye başlamalarını ve staj yapmalarını öneriyor. Gittigidiyor.com İnsan Kaynakları Entegrasyon Lideri Özlem Bengi ise yabancı yatırımcılar geldikçe sektörde İngilizcenin aranılan bir özellik haline geleceğini hatırlatıyor.~
BURÇAK PAK YILMAZ
YENİBİRİS.COM GENEL KOORDİNATÖRÜ
‘Yazılım uzmanı ihtiyacı yüzde 217 arttı
EN ÇOK ARANAN

Yenibiris.com’da yayınlanan internet ve e-ticaret sektörü ilanlarına genel olarak baktığımızda, son 2 yılda önceki 2 yıla göre yüzde 169 oranında artış olduğunu görüyoruz. Adayların bu ilanlara yaptığı başvurularda da benzer oranda artış söz konusu. İnternet sektöründe en fazla ilan verilen pozisyon ise yazılım uzmanı. Yazılım uzmanı ilanlarında yaşanan artış yüzde 217 oldu. İlanlarda özellikle PhP yazılım uzmanı ve .net yazılım uzmanı başı çekiyor.
YILDIZI PARLAYANLAR
E-ticaret, özel mobil platformlara, tabletlere de yayıldı. Değişen pazarlama yöntemleri, sosyal ağlar yeni pozisyonların ortaya çıkmasını sağladı. Yıldızı parlayan ve yeni oluşan pozisyonları şöyle sıralayabiliriz: ERP uzmanı, iPhone, Android, BlackBerry, iPad ve Windows 8’e yönelik mobil yazılım uzmanı, uygulama geliştirme uzmanı, iş zekası uzmanı, dijital pazarlama uzmanı, HTML CSS uzmanı, animasyon ve görsel tasarım uzmanı.

YUSUF AZUZ
KARIYER.NET GENEL MÜDÜRÜ
“e-ticaret 1.500 kişiye iş fırsatı yarattı”
İLGİNÇ POZİSYONLAR

2013’ün ilk sekiz ayında sektörde 500’ü aşkın iş ilanıyla 1.509 kişi için yeni iş imkanı doğdu. Bu alanda en çok aranan pozisyonlar ise satış temsilcisi ve yöneticisi, yazılım uzmanı, çağrı merkezi elemanı, kategori yöneticisi, satın alma uzmanı, internet pazarlama uzmanı... e-ticaret sitelerinin Kariyer.net’te aradıkları bazı ilginç pozisyonlar da var. Kampanyaları duyurmak için e-posta pazarlama uzmanı, iade sorumlusu bunlardan birkaçı.
LOJİSTİK DE ÖNEMLİ
Alışveriş siteleri sadece internet üzerinde faaliyet göstermiyor. Satılan mallarla ilgili bakım, depolama ve loijistik faaliyetleri de yürüttükleri için bu alanlar için de yoğun personel aranıyor. Ürünlerin fotoğrafını çekmek için fotoğrafçı, bakımı için temizlik elemanı ve ütücü, depo operasyonları için depo ve sevkiyat sorumluları, tedarik zinciri yöneticisi, lojistik operasyon yöneticisi, lojistik elemanları ve şoförlerin yoğun olarak arandığını gözlemliyoruz.~

BURAK AKGÜL
İKİNCİEL.COM KURUCU ORTAĞI
“E-ticaret ekosistemi yeni oluşuyor”

YETİŞMİŞ ELEMAN İHTİYACI
Webrazzi’nin Haziran 2012’de yaptığı bir araştırmaya göre Türkiye’deki e-ticaret sektörü 3 bin 676 kişiye istihdam sağlıyor. Çalışan sayısı, şimdilik daha çok çağrı merkezi, depo ve operasyon birimlerinde yoğunlaşsa da teknik altyapı açısından yetişmiş elemana da büyük ihtiyaç duyuluyor. Bu açıdan baktığımızda son zamanlarda e-ticaretteki istihdam haritasının daha çok ürün editörü, lojistik sorumlusu, sosyal medya uzmanı, sistem mühendisi, web tasarımcısı, içerik yöneticisi, veritabanı uzmanı gibi pek çok farklı pozisyon ile zenginleşmeye başladığını görüyoruz.
AKILLI MOBİL CİHAZLAR
E-ticaret hacmi, akıllı mobil cihazlar sayesinde gelecekte çok daha hızlı bir şekilde büyüyeceği ve şekil değiştireceği için gelecekte de dijital çağın sağlayacağı avantajlarını anlayabilecek, bu avantajları farklı platformlar üzerinden takip edebilecek ve bu platformlardaki teknolojik altyapı geliştirmelerinden tutun da müşteri ilişkileri ve pazarlama alanlarına kadar inovasyonu yakalamaya çalışacak yaratıcı bireyler aranır olacak.


Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz