E-ticaret sektöründeki hızlı gelişim bu alandaki istihdamın da artmasına
neden oluyor. Kariyer.net ’in verilerine göre 2013 ’ün ilk sekiz ayında
sektörde 500’ü aşkın iş ilanıyla 1.509 kişiye yeni iş imkanı doğdu.
Yenibiris. com ’a göre de e-ticaretteki ilanlar, son 2 yılda önceki 2
yıla göre yüzde 169 oranında arttı. Ortaya çıkan ve aranan iş dalları
ise alışılmışın dışında... SEM ve SEO uzmanlığı, veri analistliği, UX
tasarımcılığı, satış analistliği, iş zekası uzmanlığı, dijital pazarlama
yeni iş dallarından sadece birkaçı... Son yıllarda e-ticaret tüm
dünyada hızlı bir gelişim gösteriyor. Webrazzi’nin Haziran 2012’de
yaptığı bir araştırmaya göre Türkiye’deki e-ticaret sektörü 3 bin 676
kişiye istihdam sağlıyor. Bu alanda hizmet veren sektörler de artıyor.
Bu durum yeni meslek dallarının ortaya çıkmasına neden oluyor, mevcut
pozisyonlar da değişim gösteriyor. E-ticaretle popüler olan
pozisyonların başında performans pazarlama uzmanlığı, veri analistliği,
arama mo-toru reklamcılığı, dijital pazarlama ve mobil pazarlama
uzmanlığı, iş geliştirme uzmanlığı, UI/UX uzmanlığı geliyor. Bunun yanı
sıra e-ticaret temel bilgisine sahip yazılımcı, tasarımcı, müşteri
hizmetleri personeli gibi pozisyonlar da farklı deneyimleri gerektiren
işler arasında yer alıyor Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği
(ETİD) Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Orhun, sektörde reklam ajansları,
lojistik gibi 3’üncü parti iş ortaklarıyla birlikte yaklaşık 200 bin
kadar kişiye istihdam sağlandığını belirtiyor. Sektörde en çok
operasyon, satın alma, pazarlama, muhasebe, finans, BT departmanlarında
yeni elemana ihtiyaç oluştuğunu söyleyen Orhun, önümüzdeki dönemde gözde
olacak pozisyonları şöyle sıralıyor: ‘Yazılım konusu e-ticaretin en
önemli ihtiyaçlarından biri. Gençler bu alanlarda kendilerini
yetiştirebilir veya halihazırda benzer iş yapanlar bu sektöre
kayabilir.”
Tabloyu görmek için görsele tıklayın. BÜYÜK VERİ ÖNEMLİ
Hizlial.com
Genel Müdürü ve Yönetici Ortağı Kaan Dönmez, ABD’de yapılan bir
araştırmaya göre klasik perakendenin küçüleceğini söylüyor. Ancak yok
olan her pozisyon için e-ticaret tarafında üç yeni pozisyon oluşacağını
belirtiyor. Bu durumunda başta yazılım, veri merkezi ve güvenlik gibi
işe özel alanlarda yeni pozisyonlar oluşacağına dikkat çeken Dönmez,
“Büyük veri kavramı daha çok önem kazanacak. Veri işlemeyle ilgili
analitik modeller, kampanya yönetimi ve davranışsal model-lemeyle ilgili
konularda bilgili ve deneyimli personel ihtiyacı doğacak” diyor.
İnternetin
her çalışmanın ölçümlenebildiği, getirilerinin değerlendirilebildiği
bir sektör olduğunu hatırlatan Altıncı CaddeKurucu Ortağı ve Genel
Müdürü Başak İlhan, bu rakamları iyi analiz eden, dijital pazarlama
kanallarını iyi yöneten dijital analistlerin popülerliğinin artacağını
öngörüyor.~
İlhan sözlerini şöyle sürdürüyor: “CRM, offline, online,
sosyal medya, PR gibi pazarlama kanallarını müşteri beklentileriyle
bütünleştiren “dahi pazarlamacılar”, internet ürünlerini bilen satın
almacılar, operasyon yöneticileri, e-ticaret ihtiyaçlarına göre
altyapıları planlayan iş geliştirmecilerin de yıldızı parlayacak.” ELEMAN İHTİYACI
Markafoni
İnsan Kaynakları Müdürü Seda Arkan ise sektörde akıllı telefonlarla
ivme kazanan mobil uygulamalar için online pazarlama departmanına bağlı
yeni pozisyonlara ihtiyaç duyulduğunu söylüyor. Arkan, “Özellikle bilgi
işlem teknolojileri alanındaki eleman ihtiyacı önemli bir kalemi
oluşturuyor. Online pazarlama ve lojistik birimleri de öne çıkan bazı
pozisyonlar” diyor.
Evim.net CEO’su Ali Özen, analitik
pazarlamanın gözde bir alan olacağını öngörüyor. İlerleyen dönemde
e-ticarette rekabet koşullarının daha da zorlaşacağını ve marka olmayı
başarabilmiş şirketlerin ayakta kalacağını hatırlatan Özen, “Marka
algısını doğru yönetebilen ve bu paralelde pazarlama stratejileri
geliştirebilen marka yöneticilerinin önem kazanacak” diyor.
Sahibinden.com
İş Destek’ten Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Gültulu Peker Pamuk,
dijital pazarlama, backstage operation, internet fotoğrafçılığı gibi
yeni meslek dallarına ihtiyacın artığını belirtiyor. Pamuk, “Sosyal
medya uzmanlığı, kategori yönetimi, mobil developer ve interaction
designer’lar sektörün insan kaynakları piyasasına hediye ettiği yeni
meslek dalları” diyor.
SEO VE SEM UZMANLIĞI
Sektör
pastasından daha büyük pay almanın yolu yine internetten geçiyor. Diğer
şirketlerin önüne geçmek için arama motorlarında sonuç sayfalarındaki
sıralamalarda üstte yer almak ya da sayfalara reklam vererek siteye daha
çok kullanıcı çekmek son derece önemli. İşte bu durum yeni bir iş kolu
doğuruyor. SEO (arama motoru optimizasyonu) ve SEM (arama motoru
reklamcılığı) uzmanlarına ihtiyaç hızla artıyor. Tatilsepeti.com Yönetim
Kurulu Başkanı Kaan Karayal da bu görüşü destekliyor. Ancak bu alanda
verilen eğitimlerin kısıtlı olduğunun altını çizen Karayal, şirket içi
eğitimlerle sektöre eleman yetiştirilmeye çalışıldığını hatırlatıyor.
SEO
ve SEM konularında arzın yeterli gelmediğini söyleyen Enuygun.com Genel
Müdürü Çağlar Erol da bu alandaki kariyer fırsatına dikkat çekerek
yazılım mühendisi, dijital pazarlama uzmanlığı, ürün geliştirme
sorumlusu iş geliştirme sorumlusu ve proje yöneticisi unvanlarının da
revaçta olduğunun altını çiziyor.~
n11.com İnsan Kaynakları Müdürü
Pelin Buruk da SEO ve SEM uzmanlığının önemine değinerek popüler olan
diğer uzmanlık dallarını şöyle sıralıyor: “Sosyal medya uzmanlığı,
dijital ve mobil pazarlama uzmanlığı, UI/UX uzmanlığı, web analytics
uzmanlığı... ”
Emlakjet.com Genel Müdürü M. Okan Arı, ticaretin
elektronik ortamda analiz ve takip edilmesi adına arama motoru
reklamcılığı, Google analytics uzmanlığı gibi alanların yeni meslek
dalları oluştuğunu söylüyor. Arı, “E-ticaretin en büyük avantajlarından
biri de müşterinizin işlemlerini, bilgilerini yakından takip edebilmek.
Bu nedenle CRM uzmanlığı ve veri madenciliği sektör için önemli çalışma
alanları” diyor. Sektörde özellikle arama motorları konusunda uzman
personel açığı olduğuna değinen Arı, şunları söylüyor: “Bilgisayar
mühendisliği, bilgisayar programcılığı gibi meslekler gözde olmaya devam
edecek. Büyük veriyi (big data) yorumlayacak veri analistlerine de ilgi
artacak.”
İŞ YAPIŞ ŞEKLİ DEĞİŞİYOR
Her ne kadar
e-ticaret denildiğinde akla internet gelse de fiziki olarak bir şirkette
hangi departman varsa e-ticaret şirketlerinde de aynıları mevcut. Ancak
iş yapış şekilleri geleneksel perakende şirketlerine göre farklılık
gösteriyor. ETİD Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Orhun da bu görüşü
destekleyenlerden... Orhun, “Örneğin bir e-ticaret şirketinin pazarlama
konuları özellikle online kanallarda uzmanlık gerektiriyor. Bunun
dışında lojistik ve operasyon süreçleri de önemli farklılıklar içeriyor”
diyor.
Altıncı Cadde Genel Müdürü Başak İlhan, pazarlama,
yazılım departmanlarının e-ticaret şirketlerinde dijital pazarlama,
sosyal medyayönetimi, iş geliştirme, proje yönetimi gibi birkaç ek
departmanı da kapsadığını anlatıyor: “Müşteri hizmetleri bizde online,
call center, e-mail, satış sonrası destek gibi birkaç ek departmana
sahip. Satılan ürünleri evlere servis eden kargo şirketleri de istihdam
yaratmaya başladı.”
LOJİSTİK DÖNÜŞÜYOR
Evim.net CEO’su
Ali Özen de sektörde lojistiğin en önemli konuların başında yer aldığını
hatırlatıyor. E-ticaret lojistiğinin hem son derece ayrıntılı hem de
ölçümü oldukça zor bir konu olduğunun altını çizen Özen, “Kendisini bu
konuda özellikle analiz yönünde geliştirmeyi başaranlar sektörde
aranılan kişiler olacak” diyor.~
E-ticarette tüm iş süreçleri
müşterilerin yaşam tarzı ve alışveriş alışkanlıklarına göre yeniden
yazıldığı için farklı alanlarda yeni yeteneklere ihtiyaç duyulduğunun
altını çizen Morhipo İnsan Kaynakları Yöneticisi Melis Önce, “Kampanya
planlamacıları, stüdyo yöneticiliği, stil danışmanlığı, dijital
pazarlama uzmanı, içerik editörleri kilit rol üstlenen pozisyonlardan...
Yaptığımız işte ürün yönetiminin de (buying&merchandising) önemli
bir yeri var. Sadece e-ticarette uzmanlaşmış merchandi-serlar aranacak.
Moda ve trendleri yakından izleyen, analitik, hızlı ve yetenekli gençler
kampanya planlamacısı, stüdyo yöneticisi, stil danışmanı, dijital
pazarlama uzmanı, içerik editörü gibi yeni meslek dallarında yükselme
imkanı bulacak” diyor.
DENEYİMLİ OLAN ÖNE GEÇİYOR
Sektörde
en büyük problem eğitimli iş kaynağı bulmak. Şirketler bu problemi
kurum içi eğitimlerle aşmaya çalışıyor. Kariyer.net Genel Müdürü Yusuf
Azuz, e-ticaret alanında birkaç sertifika programı dışında resmi bir
eğitim olmadığı için sektörün “alaylı” profesyonellerin elinde olduğunu
söylüyor ve “deneyimlilerin” öne çıktığını hatırlatıyor.
Altıncı
Cadde Genel Müdürü Başak Ilhan, “Doğan Online, Türkiye’de ilk internet
yatırımlarını yapan şirket olduğu için sektörün eksiği olan okul gibi
konumlanmış durumda. Ekibimizin yüzde 80’ini biz yetiştiriyoruz, bazı
üniversitelerdeki eğitimlere konuk eğitmen olarak katılıp sürece destek
veriyoruz” diyor. 5 yıl öncesine kadar sektörde eğitim ve uzmanlık
seviyesinin çok fazla sorgulanmadığını hatırlatan Limango.com.tr,
Arabulvar.com, Ogli İnsan Kaynakları Direktörü Ela Bilgin, bugün ise
şirketlerin sektörden daha fazla pay alabilmek için iyi eğitimli ve
deneyimli kişileri istihdam etmeye çalıştığını anlatıyor. Enuygun.com
Genel Müdürü Çağlar Erol, deneyim eksikliğinin en sık karşılaştıkları
sorun olduğunu söylüyor.
İNGİLİZCE ARANILAN ÖZELLİK
Yenibiris.com
Genel Koordinatörü Burçak Pak Yılmaz, sektörde teknolojiyi yakından
takip eden, yenilikleri uygulayan, analitik düşünebilen ve iyi İngilizce
bilen gençlere ihtiyaç olduğunu söylüyor. Yılmaz, gençlerin alan seçip
kendilerini geliştirmeye başlamalarını ve staj yapmalarını öneriyor.
Gittigidiyor.com İnsan Kaynakları Entegrasyon Lideri Özlem Bengi ise
yabancı yatırımcılar geldikçe sektörde İngilizcenin aranılan bir özellik
haline geleceğini hatırlatıyor.~ BURÇAK PAK YILMAZ
YENİBİRİS.COM GENEL KOORDİNATÖRÜ
‘Yazılım uzmanı ihtiyacı yüzde 217 arttı
EN ÇOK ARANAN
Yenibiris.com’da
yayınlanan internet ve e-ticaret sektörü ilanlarına genel olarak
baktığımızda, son 2 yılda önceki 2 yıla göre yüzde 169 oranında artış
olduğunu görüyoruz. Adayların bu ilanlara yaptığı başvurularda da benzer
oranda artış söz konusu. İnternet sektöründe en fazla ilan verilen
pozisyon ise yazılım uzmanı. Yazılım uzmanı ilanlarında yaşanan artış
yüzde 217 oldu. İlanlarda özellikle PhP yazılım uzmanı ve .net yazılım
uzmanı başı çekiyor. YILDIZI PARLAYANLAR
E-ticaret, özel
mobil platformlara, tabletlere de yayıldı. Değişen pazarlama yöntemleri,
sosyal ağlar yeni pozisyonların ortaya çıkmasını sağladı. Yıldızı
parlayan ve yeni oluşan pozisyonları şöyle sıralayabiliriz: ERP uzmanı,
iPhone, Android, BlackBerry, iPad ve Windows 8’e yönelik mobil yazılım
uzmanı, uygulama geliştirme uzmanı, iş zekası uzmanı, dijital pazarlama
uzmanı, HTML CSS uzmanı, animasyon ve görsel tasarım uzmanı.
YUSUF AZUZ
KARIYER.NET GENEL MÜDÜRÜ
“e-ticaret 1.500 kişiye iş fırsatı yarattı”
İLGİNÇ POZİSYONLAR
2013’ün
ilk sekiz ayında sektörde 500’ü aşkın iş ilanıyla 1.509 kişi için yeni
iş imkanı doğdu. Bu alanda en çok aranan pozisyonlar ise satış
temsilcisi ve yöneticisi, yazılım uzmanı, çağrı merkezi elemanı,
kategori yöneticisi, satın alma uzmanı, internet pazarlama uzmanı...
e-ticaret sitelerinin Kariyer.net’te aradıkları bazı ilginç pozisyonlar
da var. Kampanyaları duyurmak için e-posta pazarlama uzmanı, iade
sorumlusu bunlardan birkaçı. LOJİSTİK DE ÖNEMLİ
Alışveriş
siteleri sadece internet üzerinde faaliyet göstermiyor. Satılan
mallarla ilgili bakım, depolama ve loijistik faaliyetleri de
yürüttükleri için bu alanlar için de yoğun personel aranıyor. Ürünlerin
fotoğrafını çekmek için fotoğrafçı, bakımı için temizlik elemanı ve
ütücü, depo operasyonları için depo ve sevkiyat sorumluları, tedarik
zinciri yöneticisi, lojistik operasyon yöneticisi, lojistik elemanları
ve şoförlerin yoğun olarak arandığını gözlemliyoruz.~
BURAK AKGÜL
İKİNCİEL.COM KURUCU ORTAĞI
“E-ticaret ekosistemi yeni oluşuyor” YETİŞMİŞ ELEMAN İHTİYACI
Webrazzi’nin
Haziran 2012’de yaptığı bir araştırmaya göre Türkiye’deki e-ticaret
sektörü 3 bin 676 kişiye istihdam sağlıyor. Çalışan sayısı, şimdilik
daha çok çağrı merkezi, depo ve operasyon birimlerinde yoğunlaşsa da
teknik altyapı açısından yetişmiş elemana da büyük ihtiyaç duyuluyor. Bu
açıdan baktığımızda son zamanlarda e-ticaretteki istihdam haritasının
daha çok ürün editörü, lojistik sorumlusu, sosyal medya uzmanı, sistem
mühendisi, web tasarımcısı, içerik yöneticisi, veritabanı uzmanı gibi
pek çok farklı pozisyon ile zenginleşmeye başladığını görüyoruz. AKILLI MOBİL CİHAZLAR
E-ticaret
hacmi, akıllı mobil cihazlar sayesinde gelecekte çok daha hızlı bir
şekilde büyüyeceği ve şekil değiştireceği için gelecekte de dijital
çağın sağlayacağı avantajlarını anlayabilecek, bu avantajları farklı
platformlar üzerinden takip edebilecek ve bu platformlardaki teknolojik
altyapı geliştirmelerinden tutun da müşteri ilişkileri ve pazarlama
alanlarına kadar inovasyonu yakalamaya çalışacak yaratıcı bireyler
aranır olacak.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?